4. Høring
4.1 Sammendrag
Kapitlet omtaler høringer av lovutkastet.
Det store flertallet av høringsinstansene gir uttrykk for at det er positivt at de resterende eneretter i telesektoren nå avvikles og gir støtte til hovedtrekkene i regelendringene.
Merknader fra høringsinstansene og departementets vurderinger av disse går fram av kapitlet. I noen høringsuttalelser gis det uttrykk for at det er viktig at konkurranse nevnes i lovformålet. Samferdselsdepartementet vil understreke at konkurranse ikke er et mål i seg selv. Departementet foreslår imidlertid at i § 1-3 a) gis tillegget gjennom virksom konkurranse for å markere virkemiddelet. Flere høringsinstanser peker bl.a. på at det er behov for nærmere retningslinjer vedrørende sterk markedsstilling. Høringsinstansene peker på at det er uklart hva som menes med geografiske marked og at det er behov for kjente parametere da det er så vurderingspreget hva som utgjør sterk markedsstilling. Departementet vil peke på at det pågår et arbeid hos telemyndigheten med sikte på å utarbeide retningslinjer for vurdering av sterk markedsstilling.
En rekke høringsinstanser er opptatt av myndighetsfordelingen og klageordningen på teleområdet. Departementet vil understreke betydningen av en sterk og velfungerende sektorspesifikk tilsynsmyndighet for å realisere fastlagte telepolitiske mål. På bakgrunn av høringsuttalelsene er Samferdselsdepartementet og Planleggings- og samordningsdepartementet blitt enige om å gi Post- og teletilsynet og Konkurransetilsynet i oppdrag i fellesskap på nytt å gå gjennom samordningsbehov mellom tele- og konkurransemyndighetene og klargjøre grenseflatene for aktørene.
Noen instanser har uttalt seg om taushetsplikt (jf. omtale i kap. 3). Samferdselsdepartementet vil peke på at formålet med forslaget om endring av § 9-3 tredje ledd er å sikre at politiet, påtalemyndigheten og retten kan få opplysninger om en abonnents telefonnummer, navn eller adresse selv om vedkommende har avtale om hemmelig telefonnummer, uten at det er nødvendig å gjennomføre den omstendelige prosedyren om fritak for taushetsplikt.
Flere høringsinstanser peker på at nummerportabilitet og fast operatørforvalg er forutsetninger for å oppnå konkurranse i markedet. Departementet vil peke på at det arbeides med å løse tekniske forhold på området. For øvrig vil det i forskrift om offentlig telenett og teletjeneste bli tatt inn en bestemmelse om at tilbyder av offentlig telefontjeneste, som del av sitt samtrafikktilbud, skal tilby funksjonalitet som gjør at sluttbruker kan velge annen tilbyder for videreformidling av samtale.
4.2 Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Venstre, mener at for forbrukerne er det et poeng at det innføres så vel nummerportabilitet som fast operatørforvalg. Flertallet kan imidlertid ikke se at disse forholdene er av avgjørende betydning for konkurransen, og tar Regjeringens orientering på dette punkt til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre har merket seg at forslaget til ny telelov ikke inneholder bestemmelser om innføring av nummerportabilitet eller fast operatørforvalg.
Disse medlemmer har merket seg at departementet under høringsavsnittet viser til at flere høringsinstanser har påpekt at nummerportabilitet og fast operatørforvalg er forutsetninger for å oppnå konkurranse i telemarkedet. Departementet viser til at det arbeides med å løse tekniske forhold på området. Videre er det vist til at den nye teleforskriften åpner for at Post- og teletilsynet kan fastsette vilkår, herunder tidsfrist, for innføring av fast operatørforvalg. Departementet mener imidlertid at det foreløpig er for tidlig å fastsette når nummerportabilitet og fast operatørforvalg skal innføres, men legger til grunn at det vil skje innen 1. januar 2000. Denne dato er siste frist i henhold til EU/EØS-lovgivningen.
I § 14 sjette ledd i nummerforskriften av 2. juni 1997 heter det at enkeltnummer i en nummerserie som er tildelt en teleoperatør eller tjenesteleverandør er operatørportable og kan beholdes dersom sluttbrukeren bytter teleoperatør eller tjenesteleverandør, forutsatt at tekniske forhold ligger til rette for slik nummerportabilitet. Forbeholdet om tekniske forhold blir i departementets merknad til bestemmelsen begrunnet med at det trolig vil ta noe tid før de nødvendige endringer i teleoperatørenes sentraler er gjennomført. Det sies imidlertid at Post- og teletilsynet i tiden som kommer vil arbeide for å få innført nummerportabilitet/operatørportabilitet.
Ettersom både forbrukerhensyn og hensynet til like konkurransevilkår taler for innføring av nummerportabilitet og fast operatørforvalg, forutsetter komiteen at dette innføres så raskt som mulig.
Disse medlemmer er kjent med at det for tiden pågår et arbeid i regi av Post- og teletilsynet for å komme frem til nødvendige tekniske løsninger for implementering av nummerportabilitet og fast operatørforvalg. Dersom man i dette arbeidet forholder seg til 1. januar 2000 som antatt tidspunkt for innføring av nummerportabilitet og fast operatørforvalg, er det imidlertid en fare for at det ikke vil innføres tidligere selv om muligheten er tilstede. Ved å sette en tidligere tidsfrist, vil Post- og teletilsynet kunne påvirke til at arbeidet med tekniske løsninger forseres. Det vises i den forbindelse til at det i Danmark og Sverige er vedtatt å innføre fast operatørforvalg i løpet av første halvår 1999, mens det i Finland allerede er innført.
På denne bakgrunn mener disse medlemmer at Post- og teletilsynet bør benytte sine fullmakter til å fastsette frister for innføring av nummerportabilitet og fast operatørforvalg. Hensynet til forutsigbare rammebetingelser for aktørene i markedet tilsier at dette skjer så raskt som mulig. Ved fastleggelse av frister bør hensynet til forbrukerne og hensynet til virksom konkurranse vektlegges sterkest. Disse medlemmer mener det er realistisk at man i Norge tar sikte på innføring 1. januar 1999.