5. Vedlegg 1
Brev fra Barne- og familiedepartementet, statsråden, til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, datert 30. januar 1998:
Vedr. Ot.prp.nr.5 (1997-1998) om barneombud
Jeg viser til komiteens brev av 30. januar 1998, og til barneombudets merknader til komiteen.
Barneombudets instruks fastsettes av Kongen jf barneombudsloven § 6. Barneombudet har i merknaden ingen kommentarer til § 6.
Når det gjelder lovens § 5, har verken utvalget eller departementet foreslått mer enn å gi en henvisning til instruksen for fullstendighetens skyld, siden det er i instruksen barneombudets oppgaver er presisert. Denne tilføyelsen får derfor ingen reell betydning i forhold til barneombudets oppgaver.
Departementet er derfor ikke enig med barneombudet om at denne henvisningen vil virke styrende og regulerende på ombudets arbeid. Dette går også fram av Ot.prp.nr.40 (1996-1997) der det heter: « Departementet vil presisere at det med forslaget til lovendring ikke er meningen å gi Kongen en generell hjemmel til å regulere Ombudets arbeidsområde, ei heller til å gi Kongen økt kompetanse i forhold til gjeldende rett. Dette betyr at § 5 må leses med de begrensninger som følger av lovens § 1 og § 3. »
Ingen har tidligere ment at Barneombudet skal være et forvaltningsombud. Selv om Barneombudet får et ansvar for oppfølging av FNs barnekonvensjon, ligger der ingen « forvaltningsportefølje » i dette, jf. barneombudets merknad.