Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg

Brev fra Forsvarsdepartementet v/statsråden til forsvarskomiteen, datert 30. desember 1997:

Spørsmål fra forsvarskomiten angående begrunnelser i sikkerhetsklareringssaker

       I Forsvarskomiteens møte den 10 desember ble det reist spørsmål om i hvilken grad sikkerhetsmyndighetene i land det er naturlig å sammenligne oss med, gir begrunnelser for sine sikkerhetsklareringssaker. Her følger en redegjørelse for enkelte lands ordninger:

Sverige:

       Hverken « Säkerhetsskyddslagen » (1996:627) eller « Säkerhetsskyddförordningen » (1996:633) inneholder bestemmelser om begrunnelse skal gis ved klareringsavgjørelser. Ifølge « Försvarsmaktens interna bestämmelser om säkerhetsskydd » (1996:5) skal man imidlertid, dersom de ved sikkerhetsprøvningen innhentede opplysningene får til følge at vedkommende ikke ansettes, kun angi som begrunnelse at vedkommende « får ej anställas/antas/placeras med hensyn til Försvarsmaktens säkerhetsprövning ». Nærmere begrunnelse gis altså ikke.

Danmark:

       Etter dansk forvaltningsrett skal det i utgangspunktet gis begrunnelse for alle avgjørelser tatt av forvaltningen, også i sikkerhetsklareringssaker. Loven gir imidlertid hjemmel for å nekte begrunnelse i noen tilfeller, blant annet av hensyn til « rikets sikkerhet ». Denne hjemmelen har hittil i de fleste tilfeller blitt brukt til å nekte begrunnelse i slike saker.

       Den danske Ombudsmannen for forvaltningen har imidlertid tatt lovligheten av denne praksis opp til vurdering, og om man fortsatt vil ha muligheten til å nekte å gi begrunnelse i sikkerhetsklareringssaker, vil følgelig avhenge mye av hva Ombudsmannen kommer til.

Tyskland:

       Den tyske loven om sikkerhetsklareringer; « Gesetz über die Voraussetzungen und das Verfahren von Sicherheitsüberprüfungen des Bundes (20 April 1994) » gir ingen hjemmel for begrunnelse ved slike avgjørelser. Man oppgir kun om klarering gis eller ikke.

       Rettssikkerheten antas ivaretatt ved å la vedkommende som skal klareres uttale seg om hvorvidt den innsamlede informasjon er korrekt.

Nederland:

       Forsvarsdepartementet har kun en kortfattet engelsk oversettelse av den nederlandske etterretnings- og sikkerhetsloven. Denne inneholder imidlertid ingen hjemmel for å gi begrunnelse for klareringsavgjørelser.

       Jeg håper denne redegjørelsen kan være til hjelp.