Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

6. Lovhjemmel for regulering av handelen med stoffer som kan brukes ved ulovlig produksjon av narkotika og psykotrope stoffer

6.1 Sammendrag

       Departementet foreslår i proposisjonen ny § 25a i lov om legemidler m.v., slik at det gis hjemmel for kontroll med import, eksport, transitt, tilvirkning, mottak, besittelse, håndtering og omsetning av stoffer som kan brukes ved illegal fremstilling av narkotika og psykotrope stoffer. (Psykotrope stoffer er vanedannende og misbruksfarlige stoffer, oftest legemidler, som i dagligtale omfattes av narkotikabegrepet, for eksempel amfetamin.)

       Som bakgrunn for forslaget vises det bl.a. til at misbruk av kjemikalieprodusert narkotika i de seinere år har økt i omfang, og at bekjempelsen av disse stoffene er et sentralt satsingsområde i det internasjonale narkotikaforebyggende arbeidet. Det vises videre til FN-konvensjonen av 1988 om bekjempelse av ulovlig handel med narkotika og psykotrope stoffer og til at Norge har forpliktelser etter EØS-avtalen om å gjennomføre lovgivning for å regulere handelen med slike stoffer. Fra EFTA Surveillance Authority (ESA) har Norge nå fått frist til 2. januar 1998 med å gjennomføre fyllestgjørende lovgivning.

       Departementet ser for seg at Statens helsetilsyn med hjemmel i lovendringen gis i oppgave å gi tillatelser til å handle med og ellers håndtere stoffene. Helsetilsynet må på eget initiativ føre tilsyn med en del av den dokumentasjon som inngår i handelen med stoffene og med virksomheter som håndterer dem, og føre tilsyn med at kravene til merking overholdes. Det påpekes at dette vil innebære økte kostnader, anslagsvis en halv stilling pr. år, som i utgangspunkt ikke kan dekkes over de eksisterende budsjetter. Sosial- og helsedepartementet vil bli klageorgan for Helsetilsynets avgjørelser etter ordningen. Det forventes ikke at det vil medføre merkbare merkostnader.

       Departementet foreslår at lovendringen trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.

6.2 Komiteens merknader

       Komiteen viser til at hjemmelsbestemmelsen også er en oppfølging av Norges forpliktelser i henhold til EØS-avtalen og en videreføring av Norges forpliktelser etter FN-konvensjonen av 1988 om bekjempelse av ulovlig handel med narkotika og psykotrope stoffer.

       Komiteen slutter seg til det fremlagte forslag.