Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

12. Forskriftsregulering av grensen mellom yrkesreise og reise mellom hjem og arbeidssted

12.1 Fastsettelse av kriterier for grensen mellom yrkesreise og reise mellom hjem og arbeidssted

Sammendrag

       Ved reise mellom hjem og arbeidssted har skattyter etter gjeldende regler krav på fradrag for nødvendige utgifter i den utstrekning utgiftene overstiger 6.000 kroner. Betaler arbeidsgiver godtgjørelse for slike utgifter, anses godtgjørelsen i sin helhet som skatte- og arbeidsgiveravgiftspliktig lønn. Ved yrkesreiser er utgiftene fradragsberettiget, men går inn under minstefradraget i de tilfeller skattyteren dekker dem selv. Godtgjørelse fra arbeidsgiver er svært vanlig når det gjelder yrkesreiser, og behandles etter den såkalte nettometoden. Dette innebærer skatteplikt bare for eventuelt overskudd, det vil si det som overstiger fradragsberettigede utgifter. Arbeidsgiveravgift påløper ikke. Klassifisering av om en reise er reise hjem - arbeidssted eller yrkesreise har betydning for et stort antall skattytere hvert år, både når det gjelder skattyters krav på fradrag og for behandling av arbeidsgivers dekning av reisekostnader. Med godtgjørelse er det skattemessig langt gunstigere både for skattyter og arbeidsgiver å få en reise klassifisert som yrkesreise enn som reise hjem - arbeidssted.

       Det finnes ikke i dag egne lov- eller forskriftsregler for hva som er reise hjem - arbeidssted og hva som er yrkesreise. I stedet må en fortolke de generelle bestemmelsene av betydning for slike reiser, og som åpner for at også en del reiser med utgangs- eller endepunkt i hjemmet skal anses som yrkesreise. I vurderingen ser ligningsmyndighetene hen til en rekke momenter som har utviklet seg gjennom praksis og retningslinjer. Fordi spørsmålet angår et stort antall skattytere ser departementet behov for å fastsette mer klargjørende kriterier for grensen mellom reise hjem - arbeidssted og yrkesreise i forskrifts form.

       En kodifisering av grensen i forskrifts form vil ha flere fordeler. Den vil gjøre regelverket mer oversiktlig og tilgjengelig både for ligningsetaten og skattyterne. Det vil bli enklere for ligningsmyndighetene å begrunne sin avgjørelse overfor skattyterne. Videre kan en kodifisering i forskrifts form sikre en mer ensartet behandling av skattyterne.

       Det finnes i dag ikke hjemmel for å fastsette en slik forskrift. Departementet foreslår derfor at skatteloven § 44 første ledd bokstav g endres ved at det tilføyes en hjemmel for departementet til å fastsette regler som regulerer grensen mellom reise hjem - arbeidssted og yrkesreise. Det vises til forslag til endring i skatteloven § 44 bokstav g i Ot.prp.nr.1 (1997-1998). Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 1998.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en forskriftshjemmel i skatteloven § 44 første ledd bokstav g, slik at departementet kan fastsette regler som regulerer grensen mellom reise hjem-arbeidssted og yrkesreise.

12.2 Omtale av planlagt innhold i ny forskrift

Sammendrag

       Det planlagte innholdet i forskriften for fastsettelse av grensen mellom reise hjem - arbeidssted og yrkesreise vil stort sett innebære en videreføring av de reglene som legges til grunn i dag. På to punkter innebærer forslaget likevel endringer i forhold til dagens regler.

       Dette gjelder for det første reiser som ikke er reise til fast, regelmessig arbeidssted, men til regelmessig oppmøtested for oppdrag o.l. Etter gjeldende rett anses slike reiser som reise mellom hjem og arbeidssted dersom de gjelder ett arbeidssted i løpet av en arbeidsdag og man møter opp mer enn en dag på samme arbeidssted. Etter forslaget skal reiser til uregelmessig arbeidssted anses som reise mellom hjem og arbeidssted når den ansatte hovedsakelig arbeider der hele sin arbeidsdag i mer enn en toukersperiode. Annen reising uten slik konsentrasjon om et bestemt arbeidssted skal regnes som yrkesreise. Det vil si at håndverkere m.v. med stadig nye oppdragssteder vil få sin daglige reise bedømt som yrkesreise selv om hvert oppdrag varer i inntil to uker.

       Videre er det behov for endring når det gjelder reiser i forbindelse med bierverv. I dag klassifiseres biervervsreiser som yrkesreiser når de skjer på vanlig arbeidsdag i hovedyrke, men som reiser hjem - arbeidssted når de skjer på fridager i hovedyrke. Departementet anser dette skillet som uhensiktsmessig, og vil arbeide videre med en bedre grensedragning mellom de to kategorier.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte, slutter seg til omtalen i Ot.prp.nr.1 (1997-1998) av planlagt innhold i ny forskrift.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre er enig i at uregelmessig skifte av arbeidssted skal anses som yrkesreise og ikke skattlegges hvis arbeidsgiver dekker reise. Disse medlemmer vil understreke at selv om man innfører en hovedregel på 14 dager for at slik reise skal anses som reise mellom hjem og arbeidssted, bør det være mulig å vurdere reisen som yrkesreise også utover 14 dager - hvis reisen medfører store ekstrakostnader/lang reisetid i forhold til ordinært arbeidssted.