Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

16. Forslag fra mindretall

Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Venstre og Rød Valgallianse:

Forslag 1

I lov om verdipapirhandel gjøres følgende endringer:

§ 4-1 første ledd skal lyde:

       Den som gjennom erverv blir eier av aksjer som representerer mer enn 1/3 av stemmene i et norsk aksjeselskap hvis aksjer er notert på norsk børs (børsnoterte aksjeselskap), plikter å gi tilbud om kjøp av de øvrige aksjene i selskapet. Tilbudsplikten bortfaller dersom det foretas salg i samsvar med § 4-8, jf.§ 4-9.

§ 8-6 første ledd skal lyde:

       Ansatte i verdipapirforetak som normalt har innsyn i eller arbeider med foretakets investeringstjenester, kan ikke erverve finansielle instrumenter for egen regning med unntak av finansielle instrumenter som nevnt i § 1-2 annet ledd nr. 2.

§ 8-6 annet og tredje ledd tas ut og henvisningene til disse ledd i § 8-6 fjerde og femte ledd justeres. § 9-3 siste ledd tas ut.

Forslag 2

I lov av 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet og finansinstitusjoner skal ny § 1-6 lyde:

       (Lovforslagets § 15-2 nr. 8)

       Ansatte i finansinstitusjoner som normalt har innsyn i eller arbeider med foretakets forvaltning av finansielle instrumenter for foretakets eller dets kunders regning, kan ikke erverve finansielle instrumenter for egen regning, med unntak av finansielle instrumenter som nevnt i lov om verdipapirhandel § 1-2 annet ledd nr. 2.

Forslag fra Arbeiderpartiet:

Forslag 3

I lov om verdipapirhandel skal § 14-2 lyde:

§ 14-2. Vinningsavståelse

       Dersom det er oppnådd vinning ved en uaktsom eller forsettlig overtredelse av § 2-1 første ledd, § 2-2 første og annet ledd, § 2-3, § 2-5, § 2-6, §§ 8-2 til 8-6, § 9-2, § 9-3 eller § 9-4 annet ledd, kan den som vinningen er tilfalt, pålegges helt eller delvis å avstå denne. Dette gjelder også når den som vinningen tilfaller, er en annen enn lovovertrederen. Kan størrelsen av vinningen ikke godtgjøres, fastsettes beløpet skjønnsmessig.

       Dersom vinningen er tilfalt et selskap som inngår i et konsern, hefter selskapets morselskap og morselskapet i det konsern selskapet er en del av, subsidiært for beløpet.

       Kredittilsynet kan utferdige forelegg på vinningsavståelse etter denne paragraf. Beslutning om å utferdige forelegg anses ikke som enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Forelegget skal ha frist for vedtakelse på inntil to måneder. Vedtatt forelegg er tvangsgrunnlag for utlegg. Dersom forelegget ikke vedtas, kan Kredittilsynet innen tre måneder etter utløpet av vedtaksfristen reise sak mot vedkommende i den rettskrets der vedkommende kan saksøkes. Saken følger lov om rettergangsmåten for tvistemål. Megling i forliksrådet er ikke nødvendig.

       Det skal gjøres fradrag i kravet om vinningsavståelse for beløp som den ansvarlige ved dom blir tilpliktet å betale tilbake til den skadelidte. Det samme gjelder hvis vedkommende på forhånd har foretatt slik tilbakebetaling og godtgjør at tilbakebetaling har funnet sted. Dersom dom som nevnt i første punktum avsies etter at vinning er avstått, og den ansvarlige ikke har midler til å dekke kravet, skal den avståtte vinning tilbakeføres til skadelidte i den grad det er nødvendig for å betale det i dommen fastsatte beløp.

       Kravet om vinningsavståelse foreldes etter ti år. For øvrig får reglene i lov av 18. mai 1979 nr. 18 om foreldelse av fordringer anvendelse så langt de passer.

       Dersom overtredelsen behandles av påtalemyndigheten eller retten etter lov av 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker, skal eventuelt krav om vinningsavståelse tas med som inndragningskrav etter straffeloven § 34.

Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse:

Forslag 4

I lov om verdipapirhandel gjøres følgende endringer:

§ 2-1 første ledd første punktum skal lyde:

       Tegning, kjøp, salg eller bytte av finansielle instrumenter som er eller søkes notert på norsk børs eller tilskyndelse til slike disposisjoner, må ikke foretas av noen som har presise og fortrolige eller andre ikke offentliggjorte opplysninger om de finansielle instrumentene, utstederen av disse eller andre forhold som er egnet til å påvirke kursen på de finansielle instrumentene vesentlig.

§ 2-1 annet ledd annet punktum skal lyde:

       Kjøpet eller salget skal på forhånd klareres av foretakets øverste administrative leder. Foretakets øverste administrative leder skal for eget vedkommende innhente klarering fra sin foresatte (styreleder). Kongen kan gi nærmere regler om framgangsmåten ved klarering.

§ 2-1 fjerde ledd skal lyde:

       Første ledd gjelder bare ved misbruk av presise og fortrolige eller andre ikke offentliggjorte opplysninger. Første ledd er ikke til hinder for normal utøvelse av tidligere inngått opsjon- eller terminkontrakt ved kontraktens utløp.

§ 3-1 første ledd første punktum skal lyde:

       Personer som nevnt i § 2-1 annet ledd, samt medlemmer av bedriftsforsamlingen og representantskapet, skal straks gi børsen melding om kjøp, salg eller tegning av aksjer utstedt av selskapet eller av selskaper i samme konsern, dersom aksjene er notert på norsk børs.

§ 3-2 første ledd skal lyde:

       Fører erverv til at erververens andel av aksjer og/eller rettigheter til aksjer som er notert på norsk børs når opp til eller passerer 1/10, 1/5, 3/10, 1/3, 2/5, 1/2, 3/5, 2/3, 7/10, 4/5 eller 9/10 av aksjekapitalen eller en tilsvarende andel av stemmene i selskapet, skal erververen melde fra ervervet til børsen.

§ 5-1 skal lyde:

§ 5-1. Plikt til å utarbeide prospekt

       Ved tilbud om tegning av omsettelige verdipapirer som rettes til flere enn 50 personer i verdipapirmarkedet i Norge eller noe annet land og gjelder et beløp større enn 40.000 ecu, skal det utarbeides prospekt etter reglene i dette kapitlet.

§ 6-4 skal lyde:

§ 6-4. Beregning av sikkerhet

       Oppgjørssentral skal påse at sentralen har tilstrekkelig sikkerhet for oppfyllelse av de avtaler sentralen trer inn i som part eller på annen måte garanterer for oppfyllelse av. Oppgjørssentral skal løpende beregne og kreve slik sikkerhet. Departementet kan fastsette nærmere regler om sikkerhetsstillelse.

§ 9-4 første ledd skal lyde:

       Verdipapirforetak skal straks melde til børsen transaksjoner i finansielle instrumenter børsnotert i Norge. Tilsvarende gjelder for ikke-børsnoterte finansielle instrumenter når disse er basert på verdipapirer som er børsnotert i Norge. Departementet kan fastsette nærmere regler om slik melding.

§ 9-4 tredje ledd skal lyde:

       Verdipapirforetaks handel i finansielle instrumenter som nevnt i § 1-2 annet ledd nr. 4 til 7 som er børsnoterte skal foretas under medvirkning av oppgjørssentral som nevnt i § 6-1. Tilsvarende gjelder for ikke-børsnoterte finansielle instrumenter som nevnt når disse er basert på verdipapirer. Denne bestemmelsen gjelder ikke for tegningsretter eller kjøpsretter som utstedes på like vilkår, samtidig og i en gitt mengde dersom utsteder eier de underliggende verdipapirene.

§ 9-5 skal lyde:

§ 9-5. Verdipapirforetaks handel i opsjoner m.v.

       Ved formidling av handel i finansielle instrumenter som nevnt i § 1-2 annet ledd nr. 4 til 7, skal verdipapirforetaket påse at foretaket har betryggende sikkerhet for oppfyllelse av sine forpliktelser. Departementet kan fastsette nærmere regler om sikkerhetsstillelse.

Forslag 5

       Stortinget ber Regjeringen innarbeide utlån og innlån av verdipapirer i innsideforbudet.

Forslag 6

a.

       Stortinget ber Regjeringen om å fremme forslag om lov som kan gi hjemmel til forskrift som stiller konkrete og strenge krav til gjennomføringsmåten av derivathandelen.

b.

       Stortinget ber Regjeringen utforme regler tilsvarende Folketrygdfondets reglement vedrørende handel med derivater og utenlandske verdipapirer for pensjonskasser og andre liknende formuesforvaltere.

c.

       Stortinget ber Regjeringen utforme regler for hvor stor del av porteføljen til et verdipapirforetak som kan brukes i derivathandel, tilsvarende regelverket vedrørende hvor stor del av porteføljen i kredittforetak som kan utsettes for valutarisiko.

d.

       Stortinget ber Regjeringen utarbeide utfyllende forskrifter om minstekrav til informasjon før inngåelse av avtale om investeringstjenester.

Forslag fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 7

       I lov om verdipapirhandel skal § 1-1 annet punktum lyde:

       Loven skal ivareta hensynet til overordnede samfunnsøkonomiske interesser.