15. Merknader til de enkelte bestemmelser
Til § 1-1
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag til formålsbestemmelse, jf. avsnitt 3.2.1.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til forslag til § 1-1 annet punktum under avsnitt 3.2.1.
Til § 1-2
Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 3-1 første til tredje ledd. Det er imidlertid presisert at indeksopsjoner omfattes av definisjonen av finansielle instrumenter, jf. annet ledd nr. 7. Det er videre foretatt en teknisk endring i første ledd nr. 4 som følge av de nye reglene om offentlige tilbud, jf. kap. 10 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende definisjoner av investeringstjenester, finansielle instrumenter m.v.
Til § 1-3
Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 3-1 fjerde ledd.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 1-4
Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 3-1 femte til syvende ledd.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 1-5
Bestemmelsen er omtalt i punkt 3.2.3 i proposisjonen, jf. også særskilt omtale i kap. 9 i proposisjonen om tilbudsplikt og frivillige tilbud.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende definisjonen av noens nærstående, jf. avsnitt 3.2.3 og kap. 9 foran.
Til § 1-6
Bestemmelsen er omtalt i punkt 3.2.3 i proposisjonen, se også kap. 11 i proposisjonen om derivater.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende definisjon av oppgjørsvirksomhet, jf. avsnitt 3.2.3 foran og kap. 11 foran.
Til § 1-7
Bestemmelsen er omtalt i punkt 3.2.3 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende lovens anvendelse ved omsetning i regulert marked, jf. avsnitt 3.2.3 foran.
Til § 2-1
Forbudet mot innsidehandel foreslås videreført i første ledd. Bestemmelsen utvides imidlertid til også å ramme tilskyndelse til kjøp og salg samt tegning, jf. punkt 4.2.1.3 i proposisjonen. Videre presiseres det at forbudet også omfatter opsjoner og terminer knyttet til børsnoterte verdipapirer, uavhengig av om opsjonene/terminene er standardiserte.
Den særskilte undersøkelsesplikten for primærinnsidere, jf. annet og tredje ledd er nærmere kommentert under punkt 4.2.3 i proposisjonen. Den nærmere avgrensning av hvem som skal regnes som primærinnsidere fremgår i punkt 4.2.2 i proposisjonen.
Fjerde ledd andre punktum viderefører i hovedsak dagens tredje ledd første punktum, og er nærmere kommentert i punkt 4.2.1.3 i proposisjonen.
Unntaket fra forbudet mot innsidehandel for statens handel, jf. femte ledd er i tråd med EØS-regelverket.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag til første ledd, jf. avsnitt 4.2.1.3.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til eget forslag til § 2-1 første ledd første punktum under avsnitt 4.2.1.2. Disse medlemmer viser dessuten til eget forslag under avsnitt 4.2.1.3 hvor det bes om at utlån og innlån av verdipapirer innarbeides i innsideforbudet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag til annet og tredje ledd, jf. avsnitt 4.2.2 og 4.2.3.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til merknad under avsnitt 4.2.3 hvor disse medlemmer fremmer forslag om å opprettholde klareringsplikten i sin nåværende form, jf. forslag til § 2-1 annet ledd nytt annet punktum.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag til fjerde ledd.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til eget forslag til § 2-1 fjerde ledd under avsnitt 4.4.2.1.2.
Komiteen viser når det gjelder fjerde ledd annet punktum til merknader under avsnitt 4.2.1.3.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til femte ledd.
Til § 2-2
Første ledd viderefører i hovedsak vphl. § 1-9 første ledd, men bestemmelsen er gjort gjeldende for innsideinformasjon generelt. Videre er den personkrets som omfattes av taushetsplikten utvidet. Bestemmelsen er nærmere kommentert under punkt 4.2.5 i proposisjonen.
Forbudet mot rådgivning i § 1-9 tredje ledd videreføres i utkastets andre ledd, men med de endringer som følger av endringer i den personkrets som etter første ledd er underlagt taushetsplikt.
Tredje ledd innebærer en særlig plikt for utstederforetak til å føre lister over mottagere av innsideinformasjon. Som det fremgår i punkt 4.2.6 i proposisjonen forutsettes det at Kredittilsynet og børsen kan innhente listene etter behov. Listene skal uansett oversendes børsen samtidig med foretakets oppfyllelse av sin informasjonsplikt etter børsloven § 4-7.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til første og annet ledd, jf. avsnitt 4.2.5.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til tredje ledd, jf. avsnitt 4.2.6.
Til § 2-3
Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 1-10 og er nærmere omtalt i punkt 4.2.4 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til § 2-3, jf. avsnitt 4.2.4.
Til § 2-4
Utvidelsen av det stedlige virkeområdet er en følge av EØS-reglene som gjennomfører Rdir. 89/592/EØF (innside-direktivet). Bestemmelsen er nærmere kommentert i punkt 4.2.7.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til § 2-4, jf. avsnitt 4.2.7.
Til § 2-5
Forbudet mot urimelige forretningsmetoder i første ledd er en videreføring av gjeldende § 1-4 annet ledd. Bestemmelsens annet ledd viderefører § 1-4 første ledd. Bestemmelsene er nærmere kommentert i punkt 6.2.1 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til § 2-5, jf. avsnitt 6.2.1.
Til § 2-6
Forbudet mot kursmanipulering er nytt. Bestemmelsen er nærmere kommentert i punkt 6.2.2.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til § 2-6, jf. avsnitt 6.2.2.
Til § 3-1
Primærinnsidere i børsnoterte foretak plikter å gi børsen melding om handel i aksjer utstedt av selskapet etter bestemmelsens første ledd. Kretsen av meldepliktige er nærmere kommentert i punkt 4.2.2 og 5.2.3 i proposisjonen. Meldingen skal sendes børsen så snart som mulig, og senest innen børsåpning dagen etter at handelen har funnet sted, se punkt 5.2.5 i proposisjonen.
Meldeplikten omfatter etter annet ledd også konvertible obligasjoner, opsjoner og tilsvarende rettigheter knyttet til aksjene, se punkt 5.2.2 i proposisjonen.
I tillegg til primærinsiderne er også deres nærstående omfattet av meldeplikten, jf. tredje ledd. Bestemmelsen er nærmere omtalt i punkt 5.2.3 i proposisjonen.
Etter fjerde ledd skal selskapet sende oversikt til børsen over hvem i selskapet som er å anse som meldepliktige, se punkt 5.2.5 i proposisjonen.
De meldepliktige plikter etter femte ledd selv å sende oversikt over sine nærstående. Bestemmelsen er nærmere kommentert i punkt 5.2.5 i proposisjonen.
I sjette ledd er meldepliktsbestemmelsene gitt tilsvarende anvendelse for grunnfondsbevis.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag til første ledd, jf. avsnitt 4.2.2, 5.2.3 og 5.2.5.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til eget forslag til § 3-1 første ledd første punktum under avsnitt 5.2.3.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til annet ledd, jf. avsnitt 5.2.2.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til tredje ledd, jf. avsnitt 5.2.3.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til fjerde ledd, jf. avsnitt 5.2.5.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til femte ledd, jf. avsnitt 5.2.5.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til sjette ledd.
Til § 3-2
Bestemmelsen tilsvarer i stor grad vphl. § 1-13 første ledd første setning. Bestemmelsen er omtalt i punkt 7.2.1 og 7.2.2 i proposisjonen. Det er presisert at flaggingsplikten gjelder aksjer som er notert på norsk børs.
Komiteen viser til forslag til § 3-2 tredje ledd under avsnitt 7.2.1.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg for øvrig til Regjeringens forslag til § 3-2, jf. avsnitt 7.2.1 og 7.2.2.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til eget forslag til § 3-2 første ledd under avsnitt 7.2.1.
Til § 3-3
Bestemmelsen er i hovedsak i samsvar med gjeldende praksis. Første ledd er omtalt i punkt 5.2.5 i proposisjonen. Annet ledd er omtalt i punkt 7.2.2 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 5.2.5 (første ledd) og avsnitt 7.2.2 (annet ledd).
Til § 4-1
Første ledd er i hovedsak i samsvar med vphl. § 1-5 første ledd. Det generelle anvendelsesområdet for reglene om tilbudsplikt er omtalt i punkt 9.2.1 i proposisjonen. Grensen for utløsning av tilbudsplikt foreslås senket, jf. nærmere omtale i punkt 9.2.2 i proposisjonen. Det er presisert at tilbudspliktreglene bare gjelder aksjer i norsk selskap hvis aksjer er notert på norsk børs, jf. punkt 9.2.1 i proposisjonen. Ervervskriteriet er omtalt i punkt 9.2.4 i proposisjonen.
Annet og tredje ledd er omtalt i punkt 9.2.7 i proposisjonen.
Fjerde ledd er omtalt i punkt 9.2.5 i proposisjonen.
Femte ledd er i samsvar med børsens praksis. Bestemmelsen er nærmere omtalt i punkt 9.2.15 i proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og representanten Stephen Bråthen, slutter seg til Regjeringens forslag til første ledd, jf. avsnitt 9.2.1, 9.2.2 og 9.2.4.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Venstre og Rød Valgallianse viser til eget forslag til § 4-1 første ledd, om å senke grensen for tilbudsplikt til 33 1/3 %, jf. avsnitt 9.2.2.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til annet og tredje ledd, jf. avsnitt 9.2.7.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til fjerde ledd, jf. avsnitt 9.2.5.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til femte ledd, jf. avsnitt 9.2.15.
Til § 4-2
Bestemmelsens første og tredje ledd er omtalt i punkt 9.2.4.
Annet ledd er omtalt i punkt 9.2.7 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 9.2.4 og avsnitt 9.2.7.
Til § 4-3
Bestemmelsen bygger på vphl. § 1-6 annet ledd og er omtalt i punkt 9.2.9 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 9.2.9.
Til § 4-4
Bestemmelsen er omtalt i punkt 9.2.1 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 9.2.1.
Til § 4-5
Bestemmelsen er omtalt i punkt 9.2.6 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 9.2.6.
Til § 4-6
Etterfølgende erverv vil utløse tilbudsplikt der tilbudspliktgrensen er overskredet som følge av erverv ved arv, gave m.v., jf. punkt 9.2.4 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 9.2.4.
Til § 4-7
Bestemmelsen er en videreføring av vphl. § 1-5 tredje ledd og er omtalt i punkt 9.2.11 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 9.2.11.
Til § 4-8
Bestemmelsens første til tredje ledd er omtalt i punkt 9.2.11 i proposisjonen.
Fjerde ledd er omtalt i punkt 9.2.16 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til første til tredje ledd, jf. avsnitt 9.2.11.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til fjerde ledd, jf. avsnitt 9.2.16.
Til § 4-9
Bestemmelsen er omtalt i punkt 9.2.11 og 9.2.16.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 9.2.11 og 9.2.16.
Til § 4-10
Første ledd er ny. Bestemmelsen er omtalt under punkt 9.2.11 i proposisjonen.
Annet ledd er en videreføring av vphl. § 1-5 første ledd annen setning.
Tredje ledd begrenser adgangen til å gjøre tilbudet betinget. Bestemmelsen er omtalt i punkt 9.2.10 i proposisjonen.
Fjerde ledd er en videreføring av vphl. § 1-5 femte ledd, med den endring at markedskursen på tilbudstidspunktet skal legges til grunn for tilbudet, dersom det er klart at markedskursen er høyere enn den pris som er betalt de siste 6 måneder. Bestemmelsen er omtalt i punkt 9.2.12 i proposisjonen.
Femte ledd er i hovedsak en videreføring av vphl. § 1-5 femte ledd. Det er presisert at de særskilte reglene om nytt tilbud kommer til anvendelse.
Sjette og syvende ledd er i hovedsak en videreføring av vphl. § 1-5 sjette ledd. Bestemmelsene er omtalt i punkt 9.2.12 i proposisjonen.
Åttende ledd er omtalt i punkt 9.2.12 i proposisjonen.
Niende ledd er nærmere omtalt i punkt 9.2.1 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til første ledd, jf. avsnitt 9.2.11.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til annet ledd.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til tredje ledd, jf. avsnitt 9.2.10.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til fjerde ledd, jf. avsnitt 9.2.12.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til femte ledd.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til sjette og syvende ledd, jf. avsnitt 9.2.12.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til åttende ledd, jf. avsnitt 9.2.12.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til niende ledd, jf. avsnitt 9.2.1.
Til § 4-11
Bestemmelsen er en videreføring av vphl. § 1-5 syvende ledd. Det er foretatt en endring ved at tilbudsperioden ikke kan være kortere enn fire uker.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 4-12
Bestemmelsen er en videreføring av vphl. § 1-5 åttende ledd, med unntak av at nytt tilbud skal medføre en to-ukers forlengelse av tilbudsperioden.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 4-13
Bestemmelsen er omtalt i punkt 9.2.13 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 9.2.13.
Til § 4-14
Bestemmelsen er omtalt i punkt 9.2.13 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 9.2.13.
Til § 4-15
Bestemmelsen er omtalt i punkt 9.2.13 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 9.2.13.
Til § 4-16
Bestemmelsen er omtalt i punkt 9.2.14 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 9.2.14.
Til § 4-17
Bestemmelsen er omtalt i punkt 9.2.14 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 9.2.14.
Til § 4-18
Bestemmelsen er omtalt i punkt 9.2.15 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 9.2.15.
Til § 4-19
Bestemmelsen er omtalt i punkt 9.2.16 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 9.2.16.
Til § 4-20
Bestemmelsen er omtalt i punkt 9.2.16 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 9.2.16.
Til § 5-1
Bestemmelsen representerer en videreføring av vphl. § 2-1 om emisjonskontroll, men omfatter tilbud både om tegning og kjøp. Prospektkravenes stedlige virkeområde er omtalt i punkt 10.2.1 i proposisjonen. Prospektkravenes saklige anvendelsesområde er omtalt i punkt 10.2.2 i proposisjonen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 10.2.1. og 10.2.2.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til eget forslag til § 5-1 første ledd første setning under avsnitt 10.2.1.
Til § 5-2
Bestemmelsen er omtalt i punkt 10.2.3 i proposisjonen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Venstre og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 10.2.3.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Venstre og Rød Valgallianse viser til merknad under avsnitt 10.2.3 hvor disse medlemmer går mot Regjeringens forslag til § 5-2 første ledd.
Disse medlemmer støtter Regjeringens forslag til § 5-2 annet ledd.
Til § 5-3
Første og annet ledd er omtalt i punkt 10.2.3 i proposisjonen. Som euroverdipapirer i første ledd nr. 4 regnes euroverdipapirer som definert i Rdir. 89/298 , jf. nærmere omtale i punkt 10.2.3 i proposisjonen.
Dispensasjonsadgangen i tredje ledd er omtalt i punkt 10.2.4.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til første og annet ledd, jf. avsnitt 10.2.3.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Venstre og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag til § 5-3 annet ledd, jf. avsnitt 10.2.3.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Venstre og Rød Valgallianse går mot Regjeringens forslag til § 5-3 annet ledd, jf. avsnitt 10.2.3.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til tredje ledd, jf. avsnitt 10.2.4.
Til § 5-4
Den særlige bestemmelsen om unntak ved tilbud til ansatte, er omtalt i punkt 10.2.3 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 10.2.3.
Til § 5-5
Bestemmelsen er omtalt i punkt 10.2.6 i proposisjonen. For å avklare mulige regelkonflikter, er det tatt inn en bestemmelse om at taushetsplikt i eller i medhold av lov skal gå foran krav til opplysninger i prospekt.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 10.2.6.
Til § 5-6
Bestemmelsen er omtalt i punkt 10.2.4 i proposisjonen med unntak av nr. 4 som er omtalt i punkt 10.2.3 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 10.2.3 og 10.2.4.
Til § 5-7
Bestemmelsen er omtalt i punkt 10.2.8 i proposisjonen.
Første ledd er en videreføring av vphl. § 2-1 annet ledd, første setning.
Femte ledd er i samsvar med vphl. § 2-1 fjerde ledd.
Syvende ledd er i samsvar med vphl. § 2-1 syvende ledd.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 10.2.8.
Til § 5-8
Bestemmelsen er omtalt i punkt 10.2.8 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 10.2.8.
Til § 5-9
Bestemmelsen er en videreføring av vphl. § 2-1 femte ledd, bokstav f.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 5-10
Bestemmelsen er i samsvar med det som i dag fremgår av forskrifter gitt i medhold av vphl. § 2-1.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 5-11
Første ledd er omtalt i punkt 10.2.11 i proposisjonen.
Annet og tredje ledd er omtalt i punkt 10.2.10 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til første ledd, jf. avsnitt 10.2.11.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til annet og tredje ledd, jf. avsnitt 10.2.10.
Til § 5-12
Bestemmelsen er omtalt i punkt 10.2.9 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 5-13
Bestemmelsen er en videreføring av vphl. § 2-2 og er nærmere omtalt i punkt 10.2.12 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 10.2.12.
Til § 6-1
Bestemmelsen er omtalt i punkt 11.2.5 i proposisjonen. Det vises for øvrig til definisjonen av oppgjørsvirksomhet i utkastet § 1-6.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 11.2.5.
Komiteens flertall, alle unntatt representanten Stephen Bråthen, viser til forslag under avsnitt 11.2.5.2 om nytt siste ledd til § 6-1.
Til § 6-2
Første til fjerde ledd er omtalt i punkt 11.2.5.3 i proposisjonen.
Femte ledd er omtalt i punkt 11.2.5.5 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til første til fjerde ledd, jf. avsnitt 11.2.5.3.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til femte ledd, jf. avsnitt 11.2.5.5.
Til § 6-3
Bestemmelsen er omtalt i punkt 11.2.5.5 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 11.2.5.5.
Til § 6-4
Bestemmelsen er omtalt i punkt 11.2.4 i proposisjonen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 11.2.4.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til eget forslag til § 6-4 under avsnitt 11.2.4.
Til § 6-5
Bestemmelsen er omtalt i punkt 11.2.5.2 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 11.2.5.2.
Til § 6-6
Bestemmelsen er omtalt i punkt 11.2.5.4 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 11.2.5.4.
Til § 7-1
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 3-2 bortsett fra at konsesjonsmyndigheten i samsvar med tilsvarende bestemmelser i loven for øvrig, er lagt til departementet.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 7-2
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 3-3 bortsett fra at det stilt krav om at verdipapirforetak som ikke er kredittinstitusjon skal være allment aksjeselskap. Det vises til departementets drøftelse av tilsvarende problemstilling i forhold til oppgjørssentralen, jf. punkt 11.2.5.2 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 11.2.5.2.
Til § 7-3
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 3-4.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 7-4
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 3-5. Syvende ledd i gjeldende bestemmelse er imidlertid flyttet til § 12-4 om pålegg m.v.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 7-5
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 3-6.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 7-6
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 3-7.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 7-7
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 3-8.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 7-8
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 3-9.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 7-9
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 3-10.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 7-10
Bestemmelsen er nærmere omtalt i punkt 3.2.2.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, viser til forslag til nytt første ledd under avsnitt 3.2.2.
Flertallet slutter seg for øvrig til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse slutter seg til Regjeringens forslag til § 7-10.
Til § 7-11
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 3-11.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 8-1
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 4-1.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 8-2
Bestemmelsen er i samsvar med gjeldende § 4-2. Det er foretatt en teknisk endring i fjerde ledd ved at det er tatt inn en henvisning til definisjonen av nærstående i § 1-5. Konsesjonsmyndigheten er dessuten i samsvar med tilsvarende bestemmelser i loven for øvrig, lagt til departementet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Rød Valgallianse viser til merknad under avsnitt 3.2.2 og vil stemme mot avsnitt 8.2.
Til § 8-3
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 4-3.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 8-4
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 4-4.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 8-5
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 4-5.
Komiteens flertall, alle unntatt Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til merknad under avsnitt 3.2.2 og vil stemme mot § 8-5.
Til § 8-6
Bestemmelsen er i samsvar med gjeldende § 4-6. Det er foretatt en teknisk endring i fjerde ledd ved at det er tatt inn en henvisning til den generelle definisjonen av nærstående i § 1-5. Etter det departementet har fått inntrykk av har det blant enkelte vært reist spørsmål ved hva ervervsbegrepet i første ledd omfatter. Departementet finner grunn til å understreke at bestemmelsen omfatter erverv i form av tegning, kjøp, bytte m.v. Departementet viser for øvrig til at begrensningene i ansattes adgang til å erverve finansielle instrumenter også vil omfatte erverv som foretas f.eks. gjennom et investeringsselskap, uavhengig av om selskapet skal anses som « nærstående » etter fjerde ledd. Dette gjelder også der f.eks. flere ansatte går sammen om å etablere et selskap som skal drive investeringsvirksomhet, uavhengig av om noen av dem enkeltvis kan sies å kontrollere selskapet. Det avgjørende vil være om det etter en konkret vurdering må legges til grunn at den ansatte har ervervet finansielle instrumenter for egen regning.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Venstre og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Venstre og Rød Valgallianse viser til eget forslag til § 8-6 første ledd under avsnitt 3.2.2. Disse medlemmer vil stemme imot § 8-6 annet og tredje ledd.
Til § 8-7
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 4-7.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til merknad under avsnitt 3.2.2 og vil stemme imot § 8-7.
Til § 8-8
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 4-8.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til merknad under avsnitt 3.2.2 og vil stemme imot § 8-8.
Til § 8-9
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 4-9.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 8-10
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 4-10.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 8-11
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 4-11.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 8-12
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 4-12.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 8-13
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 4-13.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 9-1
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 5-1.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 9-2
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 5-2 med unntak av første ledd nr. 6 der det er foretatt en presisering av kravet til god forretningsskikk i relasjon til interessekonflikter. Bestemmelsen vil gjelde generelt ved enhver interessekonflikt uavhengig av grunnlaget for interessekonflikten. Det vises for øvrig til at det i tillegg fremgår regler om god forretningsskikk ved egenhandel i § 9-3.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 9-3
Bestemmelsens første og annet ledd er identisk med gjeldende § 5-3. I tredje ledd er det tatt inn en bestemmelse om at foretaket ikke kan tildeles verdipapirer ved offentlige tilbud dersom akseptene av tilbudet er høyere enn antallet verdipapirer tilbudet omfatter, og slik tildeling vil kunne medføre avkortning ved tildeling til foretakets kunder. Bestemmelsene vil etter tredje ledd gjelde tilsvarende for ansatte og nærstående den ansatte handler for regning av.
Komiteen viser til sine merknader under avsnitt 1.1. Komiteen viser til at Norges Fondsmeglerforbund i brev av 11. april 1997 til komiteen har frarådet at det innføres en bestemmelse som forbyr verdipapirforetak som tilrettelegger en emisjon å få tildelt verdipapirer i overtegnede emisjoner, jf. § 9-3 tredje ledd og påpekt flere uheldige konsekvenser av et slikt eventuelt forbud. Komiteen har forelagt brevet for departementet, som i brev av 28. april 1997 til komiteen bl.a. skriver følgende:
« Fondsmeglerforbundet foreslår at lovforslagets § 9-3, om krav til god forretningsskikk ved egenhandel, tas ut. Departementet antar at det som påpekt av Fondsmeglerforbundet kan være behov for at tilrettelegginger av emisjoner tildeles en liten andel i emisjonen for å rette opp eventuelle feil ved registrering av tegninger. Den foreslåtte bestemmelse vil ikke være til hinder for dette, idet det ved slike rettelser ikke kan sies at tildelingen medfører avkorting i forhold til foretakets kunder. Dersom foretaket skulle være tildelt mer enn det som er nødvendig av hensyn til slike rettinger, vil foretaket kunne tildele kundene det overskytende i ettertid. |
Departementet kan ikke se at hensynet til det emitterende selskapet skulle tilsi at den foreslåtte bestemmelsen ikke tas inn i loven. Når det gjelder Fondsmeglerforbundets henvisning til etterfølgende markedspleie vises det til omtalen av kursmanipulasjon og det enkelte høringsuttalelser har omtalt som såkalt « kurspleie » i Ot.prp. nr. 29 s. 54.55. Departementet uttalte der bl.a.: |
« Departementet finner ikke grunn til å gå nærmere inn på spørsmålet om hvorvidt det må anses å gå et skille mellom ulovlig kursmanipulasjon og lovlig såkalt « kurspleie ». Utgangspunktet etter forslaget vil være at uredelig kursmanipulering er ulovlig og straffbart. En forskriftshjemmel i forbindelse med denne bestemmelsen som gir hjemmel for regler om såkalte « kursstabiliseringsordninger » vil kunne fremstå som en form for unntak fra lovens bestemmelse. Dette er det etter departementets syn ikke grunnlag for. I den grad det skulle være grunnlag for å anse at en viss type opptreden i forbindelse med børsen måtte ta stilling til om en slik opptreden er i samsvar med børsregelverket forøvrig. » |
Departementet legger forøvrig til grunn at tilretteleggerforetaket vil kunne « vise sin interesse » for emisjonen ved å tegne seg i denne og, hvis foretaket finner det hensiktsmessig, å opplyse om at de av hensyn til sine kunder ikke kunne motta tildeling. |
Fondsmeglerforbundet henviser også til at bestemmelsen vil være til hinder for at norske foretak kan benytte internasjonale emisjonsteknikker. Det er vist til beskrivelsen av amerikansk praksis i NOU 1996:2 s. 235, uten at det er nærmere spesifisert hva som skulle være til hinder for de fremgangsmåter som er beskrevet der. Departementet vil påpeke at lovforslagets § 9-3 tredje ledd gjelder såkalte offentlige tilbud, jf. lovforslagets kap. 5. Bestemmelsen er ikke til hinder for at et utstederforetak velger å foreta en rettet emisjon mot et begrenset antall verdipapirforetak, som deretter selger verdipapirene i markedet. |
Når det gjelder emisjoner med fortrinnsrett for eksisterende aksjonærer, vil et verdipapirforetak eller dets ansatte normalt kunne tegne i henhold til fortrinnsretten, fordi dette ikke vil føre til avkorting for foretakets kunder. Dette vil etter departementets syn også gjelde der det foretas forholdsmessig fordeling av aksjer som følge av at enkelte aksjonærer ikke ønsker å benytte sin fortrinnsrett. Departementet er på denne bakgrunn ikke enig i at den foreslåtte bestemmelse skulle medføre problemer på dette punktet. » |
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag til § 9-3 med de presiseringer som fremgår av departementets brev.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Rød Valgallianse viser til merknad under avsnitt 3.2.2. og vil stemme imot § 9-3 siste ledd.
Til § 9-4
Adgangen til å fastsette regler om at verdipapirforetak skal gi melding til børsen om handel i opsjoner og terminer som gjelder kjøp eller salg av børsnoterte finansielle instrumenter er ny. Bestemmelsen er omtalt i punkt 11.2.2 i proposisjonen. For øvrig er første og annet ledd i samsvar med gjeldende § 5-4.
Tredje ledd er ny. Kravet til at handelen skal foretas under medvirkning av en oppgjørssentral er omtalt i punkt 11.2.3 i proposisjonen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag til første ledd.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til eget forslag til § 9-4 første ledd under avsnitt 11.2.2.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til annet ledd, jf. avsnitt 11.2.2.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag til tredje ledd, jf. avsnitt 11.2.3.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til eget forslag til § 9-4 tredje ledd under avsnitt 11.2.3.
Til § 9-5
Første til tredje ledd er omtalt i punkt 11.2.4 i proposisjonen.
Fjerde ledd er omtalt i punkt 11.2.9.2 i proposisjonen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag til første til tredje ledd, jf. avsnitt 11.2.4.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse går imot § 9-5 første til tredje ledd og fremmer eget forslag til § 9-5 første ledd under avsnitt 11.2.4.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag til fjerde ledd, jf. avsnitt 11.2.9.2.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til avsnitt 11.2.9.1 hvor disse medlemmer går inn for forbud mot varederivater. Disse medlemmer vil stemme imot Regjeringens forslag til fjerde ledd.
Til § 9-6
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 5-5.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 9-7
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 5-6.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 9-8
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 5-7.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 10-1
Anvendelsesområdet for de særskilte motregningsreglene er omtalt i punkt 12.4.2 i proposisjonen.
Komiteen viser til eget forslag til § 10-1 under avsnitt 12.3.2.
Til § 10-2
Bestemmelsen er nærmere omtalt i punkt 12.4.1 og 12.4.2.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 12.3.1 og 12.3.2.
Til § 10-3
Bestemmelsen er omtalt i punkt 12.4.3 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 12.3.3.
Til § 11-1
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 6-1.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 11-2
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 6-2.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 11-3
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 6-3.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 11-4
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 6-4.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 11-5
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 6-5.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 11-6
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 6-6.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 11-7
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 6-7.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 12-1
Første ledd er en videreføring av verdipapirhandelloven § 1-3, men utvidet til å omfatte handelen i finansielle instrumenter. Bestemmelsen er omtalt i punkt 13.2.1 i proposisjonen.
Annet og tredje ledd er en videreføring av gjeldende § 7-1.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til første ledd, jf. avsnitt 13.1.1.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til annet og tredje ledd.
Til § 12-2
Første og annet ledd er identisk med gjeldende § 7-2 første og annet ledd.
Tredje ledd er identisk med gjeldende § 7-2 siste ledd.
Fjerde ledd er en videreføring av bestemmelsen om utstederforetakenes opplysningsplikt i § 7-2.
Femte og sjette ledd er omtalt under punkt 13.2.2 i proposisjonen.
Komiteen viser når det gjelder femte og sjette ledd til avsnitt 13.1.2.
Til § 12-3
Bestemmelsen er i samsvar med gjeldende § 7-3. Det er foretatt en språklig forenkling av annet ledd.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 12-4
Første til tredje ledd er identisk med gjeldende § 7-4. Fjerde ledd tilsvarer gjeldende § 3-5 syvende ledd. Det er imidlertid også gitt adgang til å gi pålegg mht. utøvelse av stemmerettigheter i tilfeller der en aksjonær med betydelig eierandel ikke anses egnet til å sikre en god og fornuftig forvaltning av foretaket. Bestemmelsen vil bl.a. være aktuell der en aksjonær er gitt adgang til å eie en betydelig eierandel, men på et senere tidspunkt ikke lenger anses egnet til å sikre en god forvaltning. I slike tilfeller vil tillatelsen til å yte investeringstjenester kunne trekkes tilbake, jf. § 12-5. Kredittilsynet har imidlertid påpekt at det også bør være adgang til mindre inngripende virkemidler i form av pålegg mht. utøvelse av stemmerettigheter.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 12-5
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 7-5.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 12-6
Bestemmelsen er en videreføring av gjeldende § 1-7 tredje ledd.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 13-1
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 8-1.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 13-2
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 8-2.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 13-3
Bestemmelsen er identisk med gjeldende § 8-3.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 14-1
Bestemmelsen er omtalt i punkt 9.2.16 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 9.2.16.
Til § 14-2
Bestemmelsen er utformet etter mønster av konkurranseloven § 6-5, og er nærmere omtalt under punkt 13.2.4 i proposisjonen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, fremmer alternativt forslag til § 14-2, jf. avsnitt 13.1.4.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter seg til Regjeringens forslag til § 14-2.
Til § 14-3
Straffebestemmelsen er nærmere kommentert i de enkelte kapitler når det gjelder straffesanksjonering av de bestemmelser som foreslås i denne proposisjonen. Straffesanksjonering av gjeldende lovs bestemmelser er omtalt under punkt 13.2.5 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. avsnitt 13.1.5.
Til § 15-1
Departementet antar at lovforslaget i begrenset grad nødvendiggjør særskilte overgangsbestemmelser, men foreslår at eventuelle overgangsregler kan fastsettes av Kongen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Til § 15-2
Bestemmelsen inneholder i hovedsak tekniske endringer i andre lover som følge av at paragrafene i verdipapirhandelloven gis ny nummerering, samt at definisjonen av verdipapirer oppheves.
Nr. 2 er nærmere omtalt i punkt 6.2.2 i proposisjonen.
I nr. 3 innskrenkes verdipapirforetaks adgang til å forestå salg av nyutstedede fondsandeler. Ved lovvedtak 7. juni 1996 ble « fondsmeglerforetak » erstattet av « verdipapirforetak » i verdipapirhandelloven § 6-7. Kredittilsynet har vist til at kretsen som uten tillatelse kan selge fondsandeler gjennom dette ble utvidet. Etter Kredittilsynets syn er det kun verdipapirforetak med tillatelse til å utføre ordre på vegne av kunder, jf. lovforslagets § 1-2 første ledd nr. 1 som kan antas å ha de nødvendige forutsetninger for å kunne forestå oppgjør i forbindelse med salg av fondsandeler. Kredittilsynet foreslår derfor at det kun er foretak med slik tillatelse som uten særskilt tillatelse etter verdipapirfondloven skal kunne forestå salg av fondsandeler. Departementet slutter seg til Kredittilsynets vurdering.
Endringene i Verdipapirsentralloven § 1-2 og § 1-3 som fremgår av nr. 4 er nærmere omtalt i punkt 11.2.6. Ved lovendring 7. juni 1996 ble « fondsmeglerforetak » erstattet av « verdipapirforetak » i Verdipapirsentralloven § 3-1. Kredittilsynet har vist til at kretsen av tjenester verdipapirforetak kan yte er utvidet i forhold til etter tidligere regler. Etter Kredittilsynets syn bør ikke foretak som bare kan yte investeringstjenester i form av markedsføring, jf. lovforslaget § 1-2 første ledd nr. 5, kunne være kontofører uten særskilt tillatelse. Departementet slutter seg til dette.
Endringene i inkassoloven § 23, jf. nr. 6 må foretas som følge av at regelen om sikkerhetsstillelse i verdipapirhandelloven §§ 31 til 33 er opphevet. Departementet antar at dette ikke uten videre vil medføre noen realitetsendring, idet Kongen har kompetanse til å gi nærmere forskrifter om sikkerhetsstillelse, dvs. at tilsvarende regler vil kunne fastsettes i forskrift.
Endringene i børsloven § 4-3, jf. nr. 9 er nærmere omtalt i punkt 11.2.2 i proposisjonen.
Komiteen viser når det gjelder nr. 2 til avsnitt 6.2.2.
Komiteen viser når det gjelder nr. 9 til avsnitt 11.2.2.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkepart, Venstre og Rød Valgallianse viser til forslag til ny § 1-6 i finansieringsvirksomhetsloven under avsnitt 3.2.2.