Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

10. Prospektkrav ved tilbud til offentligheten om kjøp eller tegning av finansielle instrumenter

10.1 Gjeldende rett

       Det er i proposisjonen redegjort for gjeldende rett vedrørende prospektkrav ved tilbud til offentligheten om kjøp eller tegning av finansielle instrumenter.

10.2 Endringsforslag

10.2.1 Generelt om behovet for endringer, samt forslag til stedlig virkeområde

Sammendrag

       Det er i proposisjonen redegjort for lovutvalgets forslag og til høringsuttalelsene vedrørende behovet for endringer når det gjelder prospektkrav ved tilbud til offentligheten om kjøp eller tegning av finansielle instrumenter, samt forslag til stedlig virkeområde.

       Departementet foreslår å videreføre regler om kontroll med tilbud om tegning, og i enkelte tilfeller kjøp av verdipapirer.

       Departementet slutter seg til utvalgets vurderinger av at prospektreglene bør ivareta hensynet til at norske utstederselskaper kan gjennomføre emisjoner parallelt i Norge og i utlandet uten større praktiske vanskeligheter. Departementet er videre enig i at hensynene bak prospektreglene må anses tilstrekkelig ivaretatt ved at reglene gis anvendelse for tilbud som fremsettes i det norske markedet. Norske selskapers emisjoner rettet mot utenlandske investorer vil etter forslaget ikke lenger omfattes av prospektreglene. Ved norske selskapers emisjoner i EØS-stater vil myndighetene i det land der tilbud fremmes, kreve prospekt i samsvar med Rdir. 89/298 . Som påpekt av utvalget vil situasjonen ikke være tilsvarende ved tilbud som fremmes i tredje stater. I likhet med utvalget kan departementet imidlertid ikke se at det foreligger hensyn relatert til det norske verdipapirmarkedet som bør begrunne at norske regler gis anvendelse i slike tilfeller. Departementet viser for øvrig til de samordningsreglene som foreslås for tilfeller der et tilbud fremsettes samtidig eller med korte mellomrom i flere EØS-stater jf. pkt. 10.2.9.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til lovforslagets § 5-1 vedrørende prospektkravenes stedlige virkeområde.

       Flertallet viser til at de foreslåtte kravene til prospekt etter departementets vurdering vil tilfredsstille reglen for prospektkrav i EØS-avtalen. Flertallet er enig med departementet i at det bør være opp til den enkelte nasjonalstat, på egen hånd og gjennom avtaler med andre land å fastsette krav til prospekt m.m.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til at departementet ikke går inn for at norske krav til prospekter skal stilles til norske selskaper som utsteder verdipapirer i utenlandske markeder. Kravene til prospekter i de aktuelle verdipapirmarkeder i utlandet vil da være de eneste krav som skal gjelde for norske selskapers emisjon. Disse medlemmer kan ikke se at de forholdsvis beskjedne krav som foreslås skal kunne være noen belastning for norske selskap som utsteder verdipapirer i utlandet. Mange land har langt strengere krav enn det departementet foreslår. I så fall vil de norske krav uansett være oppfylt. Disse medlemmer mener at de foreslåtte krav bør utgjøre et minimum som norske selskaper bør følge uansett. Dette er særlig aktuelt hvis norske selskaper skulle være involvert i emisjoner i land med en mindre utviklet verdipapirhandellovgivning. I slike tilfeller kan de norske reglene gi en reell og nyttig beskyttelse.

       Disse medlemmer finner ikke at departementet har begrunnet hvorfor norske selskaper skal være underlagt færre krav til prospekt og til dets utforming og innhold ved emisjoner i utlandet.

       Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag til § 5-1 første ledd første punktum:

« § 5-1 Plikt til å utarbeide prospekt

       Ved tilbud om tegning av omsettelige verdipapirer som rettes til flere enn 50 personer i verdipapirmarkedet i Norge eller noe annet land og gjelder et beløp større enn 40.000 ECU, skal det utarbeides prospekt etter reglene i dette kapitlet. »

10.2.2 Prospektkravenes saklige anvendelsesområde

Sammendrag

       Det er i proposisjonen redegjort for lovutvalgets forslag og til høringsuttalelsene vedrørende prospektkravenes saklige anvendelsesområde.

       Departementet slutter seg til utvalgets forslag til saklig anvendelsesområde for prospektreglene. Det foreslås at reglene skal gjelde omsettelige verdipapirer slik disse er definert i gjeldende lov § 3-1 tredje ledd. Dette vil omfatte også tegningsretter og kjøpsretter. I samsvar med det som er lagt til grunn ved praktiseringen av gjeldende regler, vil andeler i verdipapirfond reguleres av de regler som følger av verdipapirfondloven.

       Utvalget foreslår et unntak fra prospektreglene for kjøpsretter « der det gis rett til et kontantoppgjør ». Utvalget viser i denne forbindelse til at derivater med kontantavregning ikke vil omfattes av prospektreglene. Lovteknisk medfører dette etter utvalgets syn at det må gis en særskilt beskrivelse av hvilke kjøpsretter som skal omfattes, « i det den foreslåtte generelle definisjonen av omsettelige verdipapirer også omfatter kjøpsretter som gir rett til kontantoppgjør ».

       I samsvar med utvalgets forslag foreslår departementet at prospektreglene skal komme til anvendelse ved første gangs tilbud til offentligheten, uavhengig av om tilbudet gjelder tegning eller kjøp. Reglene foreslås å gjelde ved tilbud om kjøp eller tegning av verdipapirer som ikke er børsnotert. For å unngå tilpasninger som er omgåelser av reglene, slutter departementet seg til utvalgets forslag om at reglene også skal gjelde ved visse tilbud om kjøp av børsnoterte verdipapirer. Ved slike tilbud vil prospektreglene få anvendelse når tilbudet fremsettes før det er gått tre måneder fra verdipapirene ble utstedt.

       Det foreslås å videreføre gjeldende grenser knyttet til personer og beløp. Prospektreglene vil dermed komme til anvendelse på tilbud som er rettet til flere enn 50 personer og som gjelder et beløp større enn 40.000 ECU.

       Den foreslåtte avgrensning av reglene, som er i samsvar med utvalgets forslag, følger i all hovedsak det samme systemet som EØS-reglene som svarer til Rdir. 89/298 . Departementet anser dette hensiktsmessig av hensyn til tilbydere som ønsker å tilby verdipapirer i flere europeiske land samtidig. Som det fremgår over har ingen av høringsinstansene hatt merknader til en avgrensning som foreslått.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til lovforslagets § 5-1 vedrørende prospektkravenes saklige anvendelsesområde.

10.2.3 Unntak fra reglene

Sammendrag

       Det er i proposisjonen redegjort for lovutvalgets forslag og til høringsuttalelsene vedrørende unntak fra reglene.

       Departementet foreslår på bakgrunn av utvalgets vurderinger og høringsinstansenes uttalelser, enkelte unntak fra prospektreglene i samsvar med Rdir. 89/298 . I likhet med utvalget legger departementet til grunn at unntak fra prospektkravet bare skal gjøres der tilbudet om tegning eller kjøp fullt ut omfattes av ett av unntakene, dvs. at det ikke skal kunne gis offentlige tilbud uten utarbeidelse av prospekt ved å kombinere flere unntak. På bakgrunn av de konkrete unntak som foreslås, antar departementet for øvrig at det under enhver omstendighet ville være lite praktisk å kombinere flere unntak.

       Departementet slutter seg til utvalgets forslag om unntak fra prospektreglene ved tilbud til personer som investerer i verdipapirer som ledd i yrkesvirksomhet og som er registrert hos børsen som profesjonell investor. Det legges vekt på at personer eller foretak som blir registrert som profesjonell investor vil være i stand til å vurdere de opplysninger som foreligger, uten at disse fremstilles i eget prospekt. Det legges videre vekt på at det vil være opp til de aktuelle investorene å fraskrive seg den beskyttelse som ligger bak prospektkravene.

       I samsvar med utvalgets forslag, foreslår departementet et unntak fra prospektreglene der verdipapirene bare kan erverves mot et vederlag på minst 40.000 ecu. Departementet foreslår et tilsvarende unntak ved tilbud som gjelder verdipapirer som utstedes med pålydende tilsvarende minst 40.000 ecu. Unntaket er i samsvar med EØS-reglene som svarer til Rdir. 89/298 . Unntaket anses nødvendig i tillegg til utvalgets forslag, idet slike verdipapirer ikke vil omfattes av utvalgets forslag til unntak dersom de tilbys til underkurs.

       Departementet slutter seg til forslaget om et unntak for verdipapirer utstedt av den norske stat eller Norges Bank. Departementet legger i likhet med lovutvalget til grunn at det ut fra EØS-avtalens alminnelige ikke-diskrimineringsprinsipper må fastsettes tilsvarende unntak for verdipapirer utstedt av andre EØS-stater eller EØS-sentralbanker. Departementet slutter seg til utvalgets vurdering av at det vil være behov for opplysninger i prospekt ved tilbud som gjelder verdipapirer utstedt av statens lokale administrative enheter, dvs. i Norge; kommuner og fylkeskommuner. Etter departementets syn vil imidlertid kravene til opplysninger i prospekt i noen grad være lite tilpasset kommuner og fylkeskommuners stilling. Det foreslås derfor at børsen kan tillate at enkelte opplysninger utelates i prospekt i slike tilfeller.

       Departementet foreslår i samsvar med utvalgets forslag, at det ikke skal stilles krav om særskilt prospekt ved verdipapirer som tilbys i forbindelse med fusjon. Ingen av høringsinstansene har hatt merknader til utvalgets forslag på dette punkt.

       Departementet deler utvalgets vurdering av at det ikke er behov for noe unntak ved fondsemisjon eller bytte av aksjer i samme selskap.

       Departementet er enig med utvalget at prospektreglene bør gis anvendelse også der aksjer tilbys som vederlag i forbindelse med oppkjøp. Reglene vil ikke være til hinder for at det utarbeides felles prospekt og tilbudsdokument.

       Det foreslås et unntak fra prospektkravene for tilbud fremsatt av et selskap til selskapets ansatte om kjøp eller tegning på særlig gunstige vilkår av verdipapirer utstedt av selskapet. Forslaget er i samsvar med utvalgets forslag. Ingen av høringsinstansene har gått mot forslaget. Enkelte av høringsinstansene har fremhevet betydningen av et slikt unntak. Departementet vil fremheve at det ikke generelt kan legges til grunn at ansatte i et selskap har tilstrekkelig kunnskap om selskapet gjennom sitt ansettelsesforhold. Dette vil bero på bl.a. vedkommendes stilling i selskapet. Det kan derfor ikke i ethvert tilfelle legges til grunn at prospekt er unødvendig ved tilbud til ansatte. Departementet legger imidlertid avgjørende vekt på at unntaket bare vil gjelde der det tilbys kjøp eller tegning av verdipapirer på særlig gunstige vilkår. Det vises i denne forbindelse til utvalgets vurdering av at det « i slike tilfeller må antas at selskapets ledelse har foretatt en betryggende vurdering av til hvilken pris aksjene tilbys. Det må antas å ha svært negativ effekt for selskapet og dets ledelse dersom det skulle vise seg at tilbudet ikke var til gunst for de ansatte ».

       Departementet slutter seg til utvalgets forslag om unntak fra prospektkravene i forbindelse med verdipapirer som utstedes ved konvertering av konvertible obligasjoner m.v. Det foreslås også, i samsvar med utvalgets forslag, et unntak for euroverdipapirer etter nærmere bestemmelse i forskrift. De nevnte unntak er i samsvar med EØS-reglene som svarer til Rdir. 89/298 . Ingen av høringsinstansene har hatt merknader til utvalgets forslag.

       Departementet deler utvalgets vurdering av at det ikke er behov for noe unntak for verdipapirer som gir innehaveren rett til å benytte tjenester som ytes av f.eks. foreninger. Det vises til utvalgets vurdering i NOU 1996:2 s.149-150.

       Departementet er enig med utvalget i at behovet for beskyttelse av investor i en del tilfeller ikke kan anses fremtredende ved tilbud som tar sikte på å skaffe til veie midler til ideelle formål. Det foreslås derfor at børsen kan gjøre unntak fra prospektreglene ved slike tilbud. Ingen av høringsinstansene har hatt merknader til utvalgets forslag på dette punkt.

       Departementet slutter seg til utvalgets vurdering av at det bør avhenge av den enkelte organisasjons virksomhet og formål i hvilken grad det bør gjøres unntak. Utvalget har vist til at det eksempelvis ikke ser behov for prospektregler i tilfeller der en idrettsklubb utsteder aksjer som gir fortrinnsrett til å benytte foreningens idrettsanlegg. Departementet er enig i at tegner av aksjene i slike tilfeller må kunne forventes å vurdere sin investering på bakgrunn av hvilken nytte vedkommende kan ha av idrettsanlegget. Formålet med investeringen antas i utgangspunktet ikke å være økonomisk gevinst i form av økning i aksjenes verdi. I likhet med utvalget antar imidlertid departementet at dette kan stille seg annerledes dersom det etableres et system for salg av andeler og dette medfører muligheter for økonomiske gevinster.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og representanten Stephen Bråthen, slutter seg til lovforslagets § 5-2 og § 5-3 første og annet ledd, § 5-4 om unntak ved tilbud til ansatte, samt § 5-6 nr. 4.

       Flertallet har forelagt forslag om unntak fra de ordinære prospektkravene overfor profesjonelle investorer til fornyet vurdering av finansministeren, som i brev til komiteen av 15. mai 1997 bl.a. skriver:

       « Som det fremgår i Ot.prp. nr. 29 s. 95 legger departementet vekt på at personer eller foretak som blir registrert som profesjonelle investorer vil være i stand til å vurdere de opplysninger som foreligger, uten at disse fremstilles i eget prospekt. Det legges videre vekt på at det vil være opp til de aktuelle investorene å fraskrive seg den beskyttelse som ligger bak prospektkravene. Det gjøres forøvrig oppmerksom på at unntaket ikke vil gjelde dersom en profesjonell investor handler på vegne av ikke-profesjonelle investorer. Det er den profesjonelle investorens egen handel som omfattes. Dersom en profesjonell investor senere selger verdipapirene til ikke-profesjonelle investorer, vil den profesjonelle investoren kunne få plikt til å utarbeide prospekt etter hovedregelen i lovforslaget § 5-1. »

       Flertallet slutter seg til dette.

       Flertallet er enig i at det ikke skal gis noe generelt unntak fra prospektkravet ved tilbud som tar sikte på å skaffe til veie midler til ideelle formål. Flertallet ser imidlertid at det kan være behov for å gjøre unntak i spesielle tilfeller. Flertallet vil i den forbindelse vise til departementets eksempel på at det ikke synes å være noe tungtveiende behov for å kreve at lovens prospektregler, med de kostnader de medfører, skal gjelde en idrettsklubb som utsteder aksjer som kun gir fortrinnsrett til å benytte foreningens idrettsanlegg. Flertallet er enig med departementet i at børsen gis hjemmel til å gjøre unntak i disse tilfeller.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Venstre og Rød Valgallianse viser til at prospektkravene skal gi investorene en beskyttelse bl.a. ved at den informasjon som tas inn i prospektet binder utsteder og får en særlig vekt samt at prospektet er bevis for hva som er opplyst i eventuelle etterkommende tvister. Departementet foreslår at det skal gjøres unntak fra prospektkravene i utstedelser overfor profesjonelle investorer med den begrunnelse at disse selv er i stand til å vurdere de opplysninger som foreligger. Dette kan være riktig i mange tilfeller. Departementets begrunnelse overser andre relasjoner i verdipapirmarkedet. Profesjonelle investorer kan ofte handle for eller representere andre, ikke-profesjonelle investorer. Et prospekt kan da være et moment i eventuelt etteroppgjør mellom investoren og investorens oppdragsgiver. Prospektet gir bevis for hva investoren måtte ha visst. Dessuten kan prospektet være viktig hvis det oppstår en tvist mellom utstederselskapet og den profesjonelle investoren, hvis investoren mener at selskapet ikke har vært fyllestgjørende i sin redegjørelse om selskapets økonomiske stilling. Endelig kan prospektet ha betydningen for en eventuell tvist mellom utstederselskapet og tilrettelegger av emisjonen, som kan oppstå uavhengig av om de tilbudte verdipapirene fanges opp utelukkende av profesjonelle investorer. Disse medlemmer mener på denne bakgrunn at det er feilslått å svekke den beskyttelse som ligger i prospektkravet og disse medlemmer vil gå imot Regjeringens forslag til § 5-2 første ledd. Disse medlemmer støtter Regjeringens forslag til bestemmelse i § 5-2 annet ledd, men påpeker at overskriften må endres hvis første ledd fjernes, slik disse medlemmer går inn for.

       Disse medlemmer støtter Regjeringens forslag til § 5-4 og § 5-6 nr. 4.

       Disse medlemmer går imot Regjeringens forslag til unntak for prospektkrav for verdipapir i tilknytning til kapitalreising til ideelle formål, jf. forslaget til § 5-3 annet ledd. Det vil ofte være uklart hvorvidt slik kapitalreising har økonomiske eller ideelle formål og ofte kan begge motiv være til stede samtidig. Dessuten kan dette forandre seg over tid. Under enhver omstendighet mener disse medlemmer at det er ønskelig med prospekt og en ordnet gjennomgang av økonomien i prosjektet; også der formålet med erverv av andeler er utelukkende ideelt.

10.2.4 Dispensasjonsadgang

Sammendrag

       Det er i proposisjonen redegjort for lovutvalgets forslag og til høringsuttalelsene vedrørende dispensasjonsadgang.

       Departementet slutter seg til utvalgets forslag om at børsen helt eller delvis kan frita fra plikten til å offentliggjøre prospekt når de verdipapirer som tilbys er obligasjoner eller andre omsettelige verdipapirer sidestilt med obligasjoner som

- utstedes fortløpende eller gjentakende ganger av finansinstitusjon,
- utstedes av selskaper eller andre juridiske personer som utøver sin virksomhet på grunnlag av statsmonopol og hvis innlån er dekket av en ubetinget og ugjenkallelig statsgaranti,
- utstedes av juridiske personer som er stifter i henhold til særlov og hvis obligasjoner ved opptak til offisiell børsnotering sidestilles i den nasjonale lovgivningen med obligasjoner som utstedes eller garanteres av staten.

       Norges Bank har foreslått et generelt unntak fra prospektkravet for obligasjoner utstedt av finansinstitusjoner. Etter Norges Banks syn er det « uhensiktsmessig dersom den enkelte finansinstitusjonen skal måtte søke børsen i hvert enkelt tilfelle », slik utvalget har foreslått. Norges Bank viser til den lovgivning som gjelder for finansinstitusjoner, samt at « finansinstitusjoner som finansierer seg via verdipapirmarkedet vil uansett lovregulering være avhengig av tillit hos investorer, og må derfor informere markedet grundig og etterrettelig ». Departementet legger til grunn at ethvert foretak som finansierer seg i verdipapirmarkedet må kunne sies å være avhengig av tillit hos investorene. Departementet antar at behovet for informasjon i form av prospekt vil variere avhengig av den enkelte finansinstitusjon og den konkrete informasjon som er offentliggjort forut for utleggelse av et obligasjonslån. Det anses på denne bakgrunn ikke hensiktsmessig å fastsette et generelt unntak som foreslått av Norges Bank. Departementet anser det for øvrig tvilsomt om EU-direktivene åpner adgang for et slikt generelt unntak.

       Departementet slutter seg med enkelte justeringer til utvalgets forslag om å ta inn i loven gjeldende regler om børsens adgang til å tillate at enkelte opplysninger utelates i prospekt. Adgangen til å tillate at enkelte opplysninger utelates vil bl.a. omfatte tilfeller der opplysningene har liten betydning.

       De foreslåtte dispensasjonsregler er i samsvar med EØS-reglene som svarer til Rdir. 89/298 . Som nevnt har ingen av høringsinstansene hatt merknader til utvalgets forslag på dette punkt.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til forslaget om dispensasjonsadgang, jf. § 5-6 (unntatt nr. 4 som er omtalt under avsnitt 10.2.3).

10.2.5 Krav til utarbeidelse av tegningsinnbydelse

Sammendrag

       Det er i proposisjonen redegjort for lovutvalgets forslag og til høringsuttalelsene vedrørende krav til utarbeidelse av tegningsinnbydelse.

       Departementet slutter seg til utvalgets forslag om å oppheve kravet til tegningsinnbydelse. Det legges til grunn at de foreslåtte prospektkrav fullt ut vil ivareta hensynene bak gjeldende regler om tegningsinnbydelse. Det vises for øvrig til at det i Ot.prp.nr.23 (1996-1997) er videreført et krav til særskilt tegningsformular. Dette kravet vil komme i tillegg til verdipapirhandellovens krav til prospekt.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

10.2.6 Opplysninger i prospekt

Sammendrag

       Det er i proposisjonen redegjort for lovutvalgets forslag og til høringsuttalelsene vedrørende opplysninger i prospekt.

       Departementet slutter seg til utvalgets vurdering av at hovedprinsippene om hvilke opplysninger som skal inntas i prospekt, tas inn i loven. I samsvar med EØS-reglene som svarer til Rdir. 89/298 og utvalgets forslag foreslås det at prospektet skal inneholde opplysninger som, avhengig av særlige forhold hos utsteder og arten av de verdipapirene som tilbys, er nødvendig for at investorene skal kunne foreta en velfundert vurdering av utsteders økonomiske stilling og utsikter og av rettigheter knyttet til verdipapirene. Departementet foreslår videre at prospektet skal inneholde opplysninger om hvilke kriterier som skal legges til grunn for tildeling av verdipapirer til de som aksepterer tilbudet. Slike opplysninger må i første rekke antas å ha betydning i tilfelle der akseptene overstiger det antall verdipapirer tilbudet omfatter. Utarbeidelse av spesifiserte regler om tildelingskriterier og offentliggjøring av disse kan imidlertid også ha betydning i andre tilfeller. Mer spesifikke krav til opplysninger vil som i dag fremgå i forskrifter.

       I samsvar med utvalgets forslag, foreslås det at børsen kan kreve at prospekt skal foreligge på norsk. Det foreslås videre at gjeldende forskriftsregler om tillegg til prospekt og styrets ansvar for prospektet tas inn i loven.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til lovforslagets § 5-5.

10.2.7 Gjensidig anerkjennelse av prospekt

Sammendrag

       Det er i proposisjonen redegjort for lovutvalgets forslag og til høringsuttalelsene vedrørende gjensidig anerkjennelse av prospekt.

       Departementet slutter seg til utvalgets forslag om at det skal kunne fastsettes forskrift om utarbeidelse og anerkjennelse av prospekt når det fremsettes tilbud om de samme verdipapirer i flere EØS-stater samtidig eller med korte mellomrom. Kompetansen til å gi forskrift foreslås lagt til departementet.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til dette.

10.2.8 Kontroll med tegningsmateriale

Sammendrag

       Det er i proposisjonen redegjort for lovutvalgets forslag og til høringsuttalelsene vedrørende kontroll med tegningsmateriale.

       Departementet slutter seg til utvalgets forslag om at prospekter skal kontrolleres på forhånd ved tilbud som gjelder verdipapirer som er eller søkes børsnotert, og at prospektet i andre tilfeller skal registreres.

       Utvalget legger til grunn at gjeldende regler om at børsen ikke direkte skal godkjenne tilbudet og tegningsmaterialet bør videreføres. Utvalget foreslår imidlertid å presisere at børsen ved sin kontroll skal påse at prospekt ved offentlige tilbud ikke inneholder villedende eller ufullstendige opplysninger. Departementet er enig med Oslo Børs i at utvalgets forslag reiser spørsmål om omfanget av børsens kontroll, herunder eventuelt ansvar forbundet med mangelfull kontroll. Etter departementets syn kan de problemer børsen påpeker ivaretas ved en bestemmelse om at børsen skal kontrollere at prospektet inneholder de opplysninger som kreves etter lov og forskrifter. Selve plikten til å kontrollere knytter seg dermed til om det er gitt opplysninger som kreves i henhold til lov og forskrifter. Børsen vil ikke ha noen alminnelig plikt til å foreta undersøkelser mht. om det foreligger faktiske forhold som tilsier at opplysningene er villedende eller ufullstendige. Adgangen til å nedlegge forbud mot at tilbudet gjennomføres foreslås imidlertid knyttet til om prospektet inneholder villedende eller ufullstendige opplysninger.

       Departementet antar at det i praksis vil foreligge nye opplysninger i saken dersom børsen etter å ha meddelt tilbyder at den ikke har innvendinger mot de innsendte dokumentene, likevel nedlegger forbud mot gjennomføringen av tilbudet. Børsens kontroll er i utgangspunktet begrenset til å påse at de lov- og forskriftsfastsatte opplysninger er tatt inn i prospektet. Børsen vil ikke kunne nedlegge forbud mot at tilbudet gjennomføres dersom de fastsatte opplysninger er gitt, med mindre det foreligger forhold som tilsier at disse er villedende eller ufullstendige. Slike forhold vil kunne foreligge på det tidspunkt børsen foretar sin ordinære kontroll. Dersom slike forhold fremkommer etter at den ordinære prospektkontrollen er avsluttet, må børsen kunne foreta vurdering av prospektet på ny, basert på de nye opplysningene som foreligger.

       Departementet slutter seg til utvalgets forslag om å videreføre gjeldende regler om at børsen kan nedlegge forbud mot et tilbud, dersom det anses ulovlig å gjennomføre tilbudet. Det vises til den begrunnelse som er angitt i NOU 1996:2 s. 157.

       Departementet foreslår i samsvar med utvalgets forslag at børsen etter anmodning fra tilbyder kan gjennomføre kontroll av prospekt selv om tilbudet ikke faller inn under de norske reglene om prospektkontroll. En slik mulighet antas å kunne være nyttig for norske tilbydere som ønsker å fremsette offentlige tilbud i andre EØS-stater.

       Departementet slutter seg til utvalgets forslag om en videreføring av gjeldende bestemmelse om at prospektet skal sendes børsstyret for kontroll senest en uke før tilbud fremsettes. Annonser, kunngjøringer m.v. som skal spres eller stilles til rådighet for offentligheten, skal på forhånd oversendes børsen. Etter forslaget skal børsen avgjøre om dokumentene skal kontrolleres før de offentliggjøres.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til redegjørelsen foran vedrørende kontroll med tegningsmateriale, jf. lovforslagets §§ 5-7 og 5-8.

10.2.9 Samordningsregler

Sammendrag

       Det er i proposisjonen redegjort for lovutvalgets forslag og til høringsuttalelsene vedrørende samordningsregler.

       Departementet slutter seg til utvalgets forslag om at samordningsregler i samsvar med EØS-reglene som svarer til Rdir. 89/298 fastsettes i forskrift.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til dette, jf. lovforslagets § 5-12.

10.2.10 Offentliggjøring

Sammendrag

       Det er i proposisjonen redegjort for lovutvalgets forslag og til høringsuttalelsene vedrørende offentliggjøring.

       Departementet slutter seg til utvalgets forslag til regler om offentliggjøring. Når det gjelder bruk av annonser m.v. i tillegg til fullstendig prospekt, anser departementet det viktig at det kreves opplyst hvor prospekt kan innhentes. Departementet legger videre vekt på kravet om at akseptblankett bare kan legges frem sammen med fullstendig prospekt.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til lovforslagets § 5-11 annet og tredje ledd.

10.2.11 Frister for tegning/kjøp

Sammendrag

       Det er i proposisjonen redegjort for lovutvalgets forslag og til høringsuttalelsene vedrørende frister for tegning/kjøp.

       Departementet slutter seg til utvalgets forslag om at prospekt skal offentliggjøres senest dagen før tilbudet kan aksepteres. Dersom tilbyder benytter seg av lovens minimumsfrist og fastsetter akseptfristen til dagen etter offentliggjøring vil investor bare ha en dag til å vurdere tilbudet. I praksis vil en slik frist kunne forhindre endel investorer fra å foreta en forsvarlig vurdering av tilbudet. Departementet har imidlertid lagt avgjørende vekt på at prospektkravene kommer til anvendelse i tilfeller der tilbyder selv har valgt å gå ut med et offentlig tilbud. Det bør derfor kunne legges til grunn at tilbyder fastsetter akseptfrister som er tilstrekkelig lange til at investorene gis reell mulighet til å vurdere tilbudet. Når det i loven fastsettes en minimumsfrist, antar departementet i likhet med Oslo Børs at det ikke kan legges til grunn at frister som ligger innenfor denne bestemmelsen, kan anses som brudd på kravet til god forretningsskikk.

       Det vises for øvrig til at særlige frister ved emisjoner vil kunne fremgå av aksjeloven.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til lovforslagets § 5-11 første ledd.

10.2.12 Ugyldig tegning

Sammendrag

       Det er i proposisjonen redegjort for lovutvalgets forslag og til høringsuttalelsene vedrørende ugyldig tegning.

       Departementet slutter seg til utvalgets forslag om å videreføre gjeldende lov § 2-2 om at tegning av verdipapirer ikke er bindende dersom prospektet inneholder villedende eller ufullstendige opplysninger om forhold som må tillegges vekt ved bedømmelsen av spørsmålet om å tegne verdipapirer. Bestemmelsen foreslås gjort gjeldende for både tegning og kjøp i henhold til offentlige tilbud. Etter departementets syn innebærer forutsetningen om at det skal foreligge « villedende eller ufullstendige opplysninger om forhold som må tillegges vekt ved bedømmelsen av spørsmålet om å akseptere tilbudet » i seg selv et vesentlighetskrav. Departementet kan ikke se at det bør stilles ytterligere vesentlighetskrav, slik Norges Rederiforbund foreslår.

       I samsvar med utvalgets forslag foreslås det en presisering av at børsens avgjørelse skal ha virkning for alle som har akseptert tilbudet. Dette vil ikke være til hinder for at den enkelte investor og tilbyder blir enige om at tegningen eller kjøpet likevel skal gjennomføres.

       Departementet foreslår en opplevelse av gjeldende bestemmelse om at børsstyret kan pålegge selskapets styre å treffe vedtak om bl.a. å selge ubrukte tegningsretter. Departementet er enig med utvalget i at slike regler til beskyttelse av aksjonærenes selskapsrettslige rettigheter eventuelt bør fremgå av aksjeloven.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til dette, jf. lovforslagets § 5-13.

10.2.13 Overtredelse av regelverket om offentlige tilbud

Sammendrag

       Det er i proposisjonen redegjort for lovutvalgets forslag og til høringsuttalelsene vedrørende overtredelse av regelverket om offentlige tilbud.

       Departementet slutter seg til utvalgets forslag om å videreføre gjeldende regler om at forsettlig eller uaktsom overtredelse av reglene om plikt til å utarbeide prospekt, samt reglene om innsendelse av prospekt til børsen, straffes med bøter eller fengsel inntil ett år. Tilsvarende straffesanksjonering foreslås dersom det gis villedende eller uriktige opplysninger i prospekt, annonser m.v. Departementet anser det i likhet med utvalget ikke nødvendig eller hensiktsmessig å opprettholde straffesanksjonering av de øvrige mer tekniske bestemmelsene om prospektet.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til dette.