1. Sammendrag
Barne- og familiedepartementet legger i proposisjonen frem forslag om endringer i lov av 5. mai 1995 nr. 19 om barnehager. Forslaget går ut på å pålegge kommunene å dele ut statstilskuddet til private barnehager og føre kontroll med at tilskuddet blir brukt etter formålet nedfelt i lov og regelverk. Bakgrunnen for forslaget er at den langvarige praksis som eksisterer i dag med at kommunene forvalter det statlige tilskuddet til alle barnehager, aldri har vært pålagt kommunene gjennom lov. Hverken kommuneloven eller det nye økonomireglementet hjemler en plikt for kommunen til å forvalte de statlige tilskuddene til private barnehager. Dersom enkelte kommuner nekter å fortsette med forvaltning av tilskuddene til de private barnehagene, kan de ikke pålegges dette ut fra dagens regelverk.
Det foreslås i proposisjonen et nytt fjerde ledd i barnehageloven § 8 som vil lovfeste kommunenes plikt til å forvalte statens driftstilskudd til private barnehager i kommunen.
Proposisjonen foreslår også en tilføyelse til lovens § 10 første ledd siste punktum, nytt femte punktum, samt nytt fjerde ledd. Forslaget går ut på å lovfeste kommunenes plikt til å føre tilsyn med bruken av statlige tilskudd, innføre en klageadgang til fylkesmannen på kommunenes vedtak i sak om tilsyn med statlige tilskudd, samt gi departementet hjemmel til å gi forskrifter om tilsynet med statens driftstilskudd til de private barnehagene. Bakgrunnen for dette forslaget er at det fra både kommuner og private barnehageeiere er blitt reist tvil om dagens tilsynsbestemmelse er dekkende også for tilsynet med de statlige tilskuddene. Presiseringen i § 10 vil kun omfatte de private barnehagene. For de kommunale barnehagene er kravene til internt tilsyn og kontroll hjemlet i kommuneloven. Proposisjonen fastslår at tilsyn og kontroll med statens driftstilskudd til de private barnehagene er mangelfullt og uklart. Om lag 40 % av statens totale ramme til driftstilskudd overføres i dag via kommunene til private barnehageeiere. Det er nødvendig ifølge proposisjonen å sikre like gode kontrollrutiner overfor de private barnehagene som overfor de kommunale barnehagene.
Avslutningsvis foreslås § 26 opphevet, da 6-åringene som følge av Reform 97, fra og med skoleåret 1997-98 vil omfattes av grunnskolelovens bestemmelser.
Tilleggsforslaget til barnehageloven vil innebære at statens tilskudd til de private barnehagene underlegges de samme forvaltnings- og kontrollrutiner som de kommunale barnehagene. En beskrivelse av dagens ordning er gitt i proposisjonens kap. 2.
Gjennomføringen av høringsrunden er gitt i kap. 4 i proposisjonen. Det ble mottatt 103 høringsuttalelser. Høringsuttalelsene ga bred støtte til departementets forslag. Innvendingene mot forslaget kom fra Norges Husmorforbund, Trygge Barnehager A/S, Private Barnehagers Landsforbund og Barnehageforbundet. Hovedinnvendingene fra de private barnehageorganisasjonene var en frykt for at en lovhjemling av kommunens forvaltning og tilsyn med tilskuddene skulle føre til at kommunen i større grad ville få en « styringsmulighet » i forhold til privat sektor.