Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

6. Tilsyn, § 3

6.1 Høringsnotatets forslag

       Familievernet er etter departementets vurdering mest beslektet med helsetjenestene. Departementet har i høringsnotatet drøftet ulike alternativer som kan være aktuelle mht. framtidig tilsynsmyndighet for familievernet og konkluderer med at tilsynsansvaret skal tilligge fylkeslegen.

       Andre alternativ som er drøftet er bl.a. å legge tilsynsansvaret til fylkesmannen eller å opprette en særlig tilsynsordning for familievernet.

       Når det gjelder alternativet fylkesmannen, er departementets hovedargument mot å legge tilsynsansvaret for familievernet til fylkesmannen at embetet ikke innehar den nødvendige helsefaglige kompetanse til å føre tilsyn med en slik tjeneste hvor halvparten av de ansatte er helsepersonell og hovedtyngden av virksomheten er klientbehandling. Tilsynsorganet bør disponere personell med tilsvarende yrkesmessig utdanning som de ansatte ved familievernkontorene har. Fylkesmannen har ikke i dag ansatt slikt personell.

       Imidlertid har fylkesmannen ansvaret for meklingsapparatet i fylket.

       Når det gjelder alternativet å opprette en særskilt tilsynsordning, mener departementet at selv om familievernet som tjeneste har en del særtrekk, er likevel ikke disse av en slik karakter at det skulle tilsi opprettelse av særlig tilsynsnemnd e.l.

6.1.1 Fylkeslegen som tilsynsinstans

       Fylkeslegen har tilsyn med at helsevesenet og dets personell utøver en forsvarlig faglig virksomhet i samsvar med allment aksepterte normer. En meget vesentlig del av tilsynsoppgaven er å gi råd, veiledning og opplysning til virksomhetene og til kommuner og fylkeskommuner i saker som gjelder helse og helsetjenester. Fylkeslegens tilsynsansvar omfatter også befaringer og besøk ved helseinstitusjoner.

       For å sikre en best mulig kvalitet, herunder rettssikkerhet til pasienter, klienter og ansatte, har enhver som yter helsetjeneste plikt til å opprette internkontrollsystem og tilsyn med at det føres slik kontroll. Å etablere en slik kontroll påligger arbeidsgiver. Den plikten til internkontroll som er hjemlet i lov om statlig tilsyn med helsetjenesten, gjelder internkontroll for tjenesten og skal også forebygge svikt i helsetjenesten.

       Fylkeslegen har det også som en av sine tilsynsoppgaver å påse at alle som yter helsetjenester har etablert internkontrollsystem og fører kontroll med egen virksomhet på en slik måte at det kan forebygge svikt i helsetjenesten. Ansvaret for å etablere et slikt system vil påhvile fylkeskommunen som forvalter av familievernet.

       Fylkeslegen behandler også klager på grunnlag av tilsynsfunksjonen.

       Fylkeslegens lovbestemte plikt til å føre tilsyn med alt helsevesen og helsepersonell i fylket, innebærer at den behandling i familievernet som utføres av helsepersonell, som f.eks. psykolog, psykiater og lege, vil være underlagt fylkeslegens tilsyn uavhengig av om dette fastsettes særskilt for familievernet som helhet. I en helsetjeneste som ledes av helsepersonell vil fylkeslegen også føre tilsyn med den virksomhet som utøves av annet personell.

       Høringsinstansenes syn framgår på s. 33-34 i proposisjonen.

6.2 Departementets forslag

       Departementets forslag til tilsynsmyndighet samsvarer med forslaget i høringsnotatet.

       En kunne tenke seg å skille mellom den virksomhet som utøves av henholdsvis helsepersonell og de øvrige yrkesgrupper i familievernet, slik at den behandling som utføres av psykolog, psykiater og lege står under fylkeslegens tilsyn og den behandling som utføres av de andre yrkesgruppene står under fylkesmannens tilsyn. Etter departementets mening vil dette være uheldig sett ut fra hvordan tjenesten fungerer og er organisert i dag. Selv om familievernkontorene er tverrfaglig bemannet, foregår det en integrert virksomhet med teamarbeid som sentral arbeidsmetode. En delt tilsynsordning ville lett kunne føre til en omlegging av arbeidsmåter og også delvis av den metode og faglige tenkning familievernet baserer sin virksomhet på.

       Departementet foreslår derfor at tilsynsansvaret for familievernet klart forankres hos fylkeslegen. Fylkeslegen er kjent med familievernet og vil etter departementets mening være den instans som innehar den nødvendige kompetanse til å føre tilsyn med en slik spesialisert virksomhet. I lovforslaget er det et krav om at faglig leder skal tilhøre autorisert helsepersonell. Fylkeslegeembetene disponerer personell med en tilsvarende faglig bakgrunn. Fylkeslege har også mulighet for å benytte andre særlig sakkyndige i forbindelse med sin tilsynsoppgaver.

       Fylkesmannen ville som eventuell tilsynsinstans ikke ha tilstrekkelig kompetanse til å føre tilsyn med for eksempel en lege eller psykologs arbeid. Fylkesmannen ville imidlertid kunne føre tilsyn med sosionomene. Dette ville bety en todelt tilsynsdeling ut fra personalkategorien ved kontorene. Fylkesmannen fører i dag tilsyn med meklingen, og har et totalansvar i forhold til separasjoner og skilsmisser. Departementet kan se at det oppfattes som uheldig å innføre to tilsynsinstanser for en såvidt liten tjeneste som familievernet, men tror likevel at dette er den beste løsningen.