4. Domstolsbehandling av saker om antidumping- og utjevningstoll
4.1 WTO-avtalens krav til domstolsprøvelse av administrative vedtak
4.1.1 Sammendrag
Norge sluttet seg til WTO-avtalen fra 1. januar 1995, se St.prp. nr. 65 (1993-1994). De tollmessige endringer som følge av WTO-avtalen, herunder endringer i tolltariffens innledende bestemmelser, er behandlet i St.prp. nr. 3 (1994-1995). Fra norsk side har antidumpingtoll og utjevningstoll ikke vært benyttet på svært lang tid. Det synes heller ikke å være stor interesse i norsk næringsliv for å anvende denne type handelstiltak. Enkelte WTO-medlemmer har imidlertid rettet oppmerksomhet mot hvorledes blant annet Norge har gjennomført avtalen i nasjonal lovgiving.
De to WTO-avtalene om henholdsvis antidumpingtiltak og subsidietoll har begge regler om domstolsprøving, såkalt « Judicial Reviews ». Det heter i avtalene at medlemmene som har bestemmelser om antidumpingtiltak i nasjonal lovgivning, skal opprettholde rettslige, voldgiftsmessige eller administrative instanser eller prosedyrer der det kan foretas rask prøving av de administrative vedtak som fattes. I ovennevnte gjennomføringsproposisjon heter det at avtalens krav om ankeadgang til en instans uavhengig av den myndighet som har fattet avgjørelsen, må anses ivaretatt ved den alminnelige adgang til å bringe forvaltningsvedtak inn for domstolene. Det uttales videre at det imidlertid kan være nødvendig å gi visse særregler i lovs form om domstolens saksbehandling, se St.prp. nr. 3 (1994-1995) s. 14.
Departementet antar at de generelle prinsipper for gjennomføring av traktatforpliktelser i norsk rett, og de henvisninger til WTO-avtalen som er tatt inn i det norske regelverket, for så vidt vil sikre at myndighetsutøvelse skjer i overensstemmelse med traktatforpliktelsene.
Etter nærmere vurdering og i samråd med Justisdepartementet, er departementet kommet til at WTO-avtalens krav om rask domstolsprøvelse kan oppfylles ved en tilføyelse til gjeldende § 16 i tolloven. Særregelen vil pålegge retten å påse at saksbehandlingen påskyndes.
Det vises for øvrig til spesialmotivene til § 16.
4.1.2 Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rød Valgallianse, slutter seg til redegjørelsen foran vedrørende WTO-avtalens krav om rask domstolsprøvelse og slutter seg til den foreslåtte tilføyelsen til § 16.
Komiteens medlem fra Rød Valgallianse viser til at Rød Valgallianse som eneste parti stemte imot ratifisering av WTO-avtalen 30. november 1994 og minner om at WTO beskytter omsetning av varer fra kapitalsterke land og gjør det vanskeligere for lavkostlandene å få omsette sin egenproduksjon. WTO er derfor et redskap for å opprettholde den økonomiske skjevfordelingen globalt.