Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

11. Overgangsregler

Samandrag

       Regelen inneheld overgangsreglar for brukte varer m.v. som er skaffa før endringane tek til å gjelde.

       Etter første ledd skal nytt kap. XVIa gjelde for vidaresal av brukte varer, kunstverk, samleobjekt og antikvitetar som er levert vidareforhandlaren frå det tidspunkt endringane tek til å gjelde. Ved vidaresal av varer som er levert før dette tidspunkt vil dei ordinære reglane for utrekning av avgift gjelde. Dette gjeld sjølv om vidaresalet finn stad etter at endringane tek til å gjelde.

       Etter andre ledd kan reglane i nytt kap. XVIa likevel nyttast ved vidaresal av varer levert før tidspunktet då endringane tek til å gjelde, dersom vidareforhandlaren kan dokumentere innkjøpsprisen for den enkelte vara, og kan godtgjere at det ikkje blei betalt avgift då vara blei skaffa. Departementet kan i forskrift fastsetje nærmare krav til dokumentasjon for innkjøpsprisen på den enkelte vara, og fastsetje nærmare krav til godtgjering av at det ikkje er betalt avgift i samband med kjøpet av vara.

Komiteens merknader

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Stephen Bråthen, viser til at det har tatt relativt lang tid å få fram forslag til regler som vil gjøre slutt på at omsetning av brukte varer m.v. fører til dobbel avgiftsbelastning eller kumulative effekter. Departementets forslag til overgangsregler vil i praksis medføre at den doble avgiftsbelastningen fortsetter inntil videreforhandlernes lagerbeholdninger er solgt når det gjelder den delen av lageret hvor den enkelte vares innkjøpspris ikke kan fastsettes. Disse medlemmer finner dette urimelig.

       Disse medlemmer viser til at nyinnkjøpte varer vil bli belastet med merverdiavgift kun på avansen. Forutsatt en fast avanse vil dermed disse varene kunne selges billigere enn tilsvarende vare innkjøpt før den nye ordningen iverksettes. I praksis blir det trolig umulig å oppnå høyere pris på de varene som selges fra lagerbeholdningen. Også disse varene må selges til samme pris som de nyinnkjøpte. Dermed fører departementets forslag til overgangsregler i realiteten til at varelageret må nedskrives betydelig.

       Disse medlemmer viser til at Norges Kunst- og Antikvitetshandleres Forening har skissert en mulig løsning på dette problemet. Foreningen foreslår at varelageret gradvis innfases ved at 10 % av varelageret legges til innkjøpet, og dermed trekkes fra i avgiftsoppgjøret, for hver oppgjørsperiode. I løpet av 10 avgiftsterminer vil dermed varelageret være faset inn. Disse medlemmer har merket seg at departementet i svarbrev av 17.februar 1997 til finanskomiteen har tilkjennegitt betydelig skepsis til en slik ordning. Det hevdes bl.a. i brevet at:

       « Det må derfor antas å foreligge betydelig risiko for at varelageret blir oppjustert ved et system som foreslått av Norges Kunst- og Antikvitetshandleres Forening. Dette vil i så fall gi en lavere »avanse « , noe som gir lavere beregnet merverdiavgift ved avgiftsoppgjøret. »

       Disse medlemmer mener at risikoen for oppjustering av varelageret ikke burde være noe betydelig problem. Man må anta at alle aktuelle forhandlere har foretatt en vareopptelling ved siste årsskifte og at tallene fra denne varelagervurderingen er tilgjengelig. Ved iverksettelsen av det nye avansesystemet vil det bli behov for en ny vareopptelling. Tallene for denne opptellingen bør kunne sammenliknes med tallene fra siste årsskifte, tillagt innkjøp og fratrukket salg minus avanse for den aktuelle perioden mellom vareopptellingene. Muligheten for å manipulere med tallene bør derfor være liten. Disse medlemmer går derfor inn for en innfasing av varelageret i tråd med ovennevnte opplegg med 10 % for hver oppgjørsperiode, og foreslår at bestemmelse om dette inntas i overgangsreglen II nytt fjerde ledd. Departementet gis fullmakt til å regulere dette nærmere i forskrift.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « I lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift gjøres følgende endring:

II andre, tredje og fjerde ledd skal lyde:

       Reglane i kapittel Va gjeld for vidaresal av brukte varer, kunstverk, samleobjekt og antikvitetar som er levert til vidareforhandlaren frå og med tidspunktet då lova tek til å gjelde.

       Reglane i kapittel Va kan OG nyttast ved vidaresal av brukte varer, kunstverk, samleobjekt og antikvitetar som er levert til verksemda før lova tek til å gjelde, dersom vidareforhandlaren kan leggje fram dokumentasjon for den enkelte vare sin innkjøpspris, og kan godtgjere at det ikkje er betalt avgift i samband med kjøpet av vara. Departementet kan i forskrift fastsetje nærmare krav til dokumentasjon for den enkelte vara sin innkjøpspris, og fastsetje nærmare krav til godtgjering av at det ikkje er betalt avgift i samband med kjøpet av vara.

       Reglane i kapittel Va kan og nyttast ved vidaresal av andre brukte varer, kunstverk, samleobjekt og antikvitetar leverte til videreforhandlaren før lova tek til å gjelde etter nærmare reglar fastsett av departementet i forskrift. »

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at det med flertallets forslag vil kunne oppstå problemer med å fastsette innkjøpsverdien på varene på ikrafttredelsestidspunktet for lovendringen. På grunn av liten informasjon om verdien av varelageret ved inntreden i ordningen vil det således foreligge en betydelig risiko for at varelageret blir oppjustert og at avansen krymper med flertallets system.

       Disse medlemmer kan derfor ikke støtte forslaget fra Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Stephen Bråthen under II fjerde ledd. Disse medlemmer viser for øvrig til merknader under pkt. 3 om loveteknisk plassering hvor disse medlemmer støttet Regjeringens forslag til plassering av de nye bestemmelsene. Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

       « I lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift gjøres følgende endring:

II andre og tredje ledd skal lyde:

       Reglane i kapittel XVIa gjeld for vidaresal av brukte varer, kunstverk, samleobjekt og antikvitetar som er levert til vidareforhandlaren frå og med tidspunket då lova tek til å gjelde.

       Reglane i kapittel XVIa kan og nyttast ved vidaresal av brukte varer, kunstverk, samleobjekt og antikvitetar som er levert til verksemda før lova tek til å gjelde, dersom vidareforhandlaren kan leggje fram dokumentasjon for den enkelte vare sin innkjøpspris, og kan godtgjere at det ikkje er betalt avgift i samband med kjøpet av vara. Departementet kan i forskrift fastsetje nærmare krav til dokumentasjon for den enkelte vara sin innkjøpspris, og fastsetje nærmare krav til godtgjering av at det ikkje er betalt avgift i samband med kjøpet av vara. »