Vedlegg 3
Brev fra Finansdepartementet til Senterpartiets stortingsgruppe, vedrørende Ot.prp.nr.10 (1996-1997), datert 5. desember 1996.
« Det vises til regjeringens forslag til ny overgangsregel som skal dempe skattemotivet for forsert salg i 1996 ved at kjøper ikke får adgang til å aktivere kjøpesummen. Jeg legger til grunn at dette forhold ansees å dempe selgers salgsmotiv, selv om salget fortsatt er tilnærmet skattefritt for gevinsten, fordi kjøper på disse vilkår vil by en lavere kjøpesum enn der det foreligger aktiveringsadgang for kjøpesummen. Ettersom selgers historiske kost etter forslaget også etter 1. januar 1997 må legges til grunn hvis kjøper av tidligere prosentlignet foretak velger å sette åpningsbalansen til driftsmidlenes anskaffelsesverdi (se lovforslagets romertall I. første avsnitt) vil dette kunne tjene den nevnte målsetting. Men hva blir resultatet hvis kjøper av tidligere prosentlignet kraftforetak velger å sette åpningsbalanse med utgangspunkt i gjenanskaffelsesverdi - evt. med bistand fra NVE? Gjenanskaffelsesverdi vil som regel være høyere enn selgers historiske kost. Jeg ser det slik at effekten på kjøpers budgivning og dermed på selgers skattemotiv for salg i 1996 blir svært liten hvis kjøper står fritt til å sette gjenanskaffelsesverdi i åpningsbalansen fra 1. januar 1997 iht lovforslagets romertall I, første avsnitt - også selv om det bare gjelder avskrivbare fysiske driftsmidler særskilte for kraftverk. Er departementet enig i denne vurderingen? Hvis ja, bes departementet gi lovteknisk bistand for å sikre at også lovteksten for gjenanskaffelsesalternativet for fastsettelse av åpningsbalanse endres slik at skattemotiv for salg av kraftforetak i 1996 tas bort. »
Svar:
Ved overgang fra prosentligning til regnskapsligning kan eieren av kraftverket få skattemessige inngangsverdier i kraftverket fastsatt på grunnlag av gjenanskaffelsesverdier som NVE beregner for særskilte avskrivbare driftsmidler. Alternativt kan inngangsverdiene fastsettes på grunnlag av historisk kostpris. Dette gjelder uavhengig av om driftsmidlene er omsatt eller ikke i løpet av 1996.
Departementet har foreslått at den som kjøper driftsmidler i kraftverk i perioden fra og med 4. oktober 1996 til og med 31. desember 1996 skal velge mellom gjenanskaffelsesverdien og selgerens historiske kostpriser som grunnlag for fastsettelse av skattemessige inngangsverdier pr 1. januar 1997. Ved dette settes kjøperen i samme posisjon som selgeren ville vært i om driftsmidlene ikke var omsatt, og det skattemessige motivet for forsert salg i 1996 er dermed dempet.
En regel om at kjøperen i en slik situasjon ikke skulle fått anledning til å velge å basere åpningsbalansen på gjenanskaffelsesverdi, men måtte holde seg til selgerens historiske kostpris, ville derimot sette kjøperen i en langt dårligere posisjon enn selgeren hadde vært i om kraftverket ikke var omsatt i perioden. En slik regel ville bety en skattemessig forskjellsbehandling mellom overdratte og ikke-overdratte kraftverk.
På denne bakgrunn kan ikke departementet se at muligheten til å velge mellom bruk av gjenanskaffelsesverdier og historisk kostpris i seg selv gir skattemessige motiver til overdragelse av kraftverk i 1996. En anser det derfor ikke for å foreligge behov for endring av lovteksten på dette punkt.
« Jeg ber om å få bekreftet at de av regjeringen foreslåtte overgangsregler for å dempe skattemotivene til å selge offentlig eide kraftforetak i 1996 også får anvendelse for det tilfelle at kjøper av kraftverket er privat eiet. Dersom svaret er ja, ber jeg om å få oppgitt hvor dette framgår i lovteksten. Jeg ber videre om å få gjort rede for enhver forskjell i virkningene (med angivelse av hvilke lovparagrafer dette gjelder) av regjeringens forslag basert på om kjøper av kraftverk eller aksjer eller selskapsandeler i kraftforetak, er offentlig eller privat eiet: »
Svar:
I Ot.prp.nr.10 (1996-1997) peker departementet på at det er sterke skattemessige motiver til salg av driftsmidler i kraftverk i løpet av 1996.
« I skatteloven § 19 A-4 punkt 3 annet ledd heter det: |
« I tillegg gis det fradrag for en friinntekt, tilsvarende gjennomsnittet av inntektsårets inn- og utgående skattemessige verdi av driftsmidler, herunder ervervet forretningsverdi og immaterielle rettigheter knyttet til kraftproduksjonen i verket, multiplisert med en normrente som departementet fastsetter i forskrift. » |
Dette innebærer at når det nye skattesystemet er innført, vil kjøperen kunne legge hele ervervssummen til grunn som avskrivnings- og friinntektsgrunnlag. Dette er rimelig i og med at selgeren må betale overskuddsskatt og grunnrenteskatt på eventuelle gevinster. |
For prosentlignede kraftforetak er det imidlertid etter gjeldende regler ikke skatt på gevinst ved salg av kraftverk, mens regnskapslignede kraftforetak får en skatt på gevinster på inntil 28 prosent etter gjeldende regler. Dette gir sterke skattemessige motiver til å selge kraftverk i løpet av 1996. I og med at iverksettelsen av det nye skattesystemet ble utsatt fra 1. januar 1996 til 1. januar 1997, ble det ikke tatt hensyn til dette i de vedtatte overgangsreglene til det nye skattesystemet. » |
For offentlig eide kraftverk skyldes motivene for salg i 1996 at selgeren ikke må betale skatt på eventuelle gevinster i 1996, men vedkommende må betale inntil 55 % i skatt på slike gevinster i det nye skattesystemet. For privat eide kraftforetak må selgeren betale en skatt på 28 % på eventuell gevinster ved salg i 1996 og inntil 55 % i det nye systemet. Med mindre overgangsreglene blir endret, kan samtidig kjøperen legge til grunn hele kjøpesummen, inklusive verdien av fallrettigheten, som historisk kostnad ved overgang til det nye skattesystemet. Dette ville i betydelig grad ha redusert skatteinntektene fra overskuddsskatten og grunnrenteskatten i det nye skattesystemet.
Disse motivene oppstår som følge av overgangen mellom to skattesystemer. På denne bakgrunn foreslo departementet i Ot.prp.nr.10 (1996-1997) endringer i overgangsreglene til § 19 e, § 26 c og § 136 annet ledd bokstav A nr 1. Det foreslås at kjøperen må legge til grunn avhenders anskaffelsesverdi for driftsmidler i kraftverk som er realisert i henhold til bindende avtale inngått i perioden 4. oktober til 31. desember 1996. Slik lovforslaget er utformet i Ot.prp.nr.10 (1996-1997) gjelder imidlertid denne bestemmelsen kun for driftsmidler i kraftforetak som går over fra prosentligning etter skattelovens § 19 eller er fritatt for skatteplikt etter skatteloven § 26 c eller § 136 annet ledd til regnskapsligning fra og med inntektsåret 1997. Det avgjørende for hvorvidt bestemmelsen kommer til anvendelse er dermed om eieren av kraftverket etter overdragelsen i 1996 fortsatt vil være prosentlignet eller om en går over til regnskapsligning i og med overdragelsen.
Dersom den nye eieren av kraftverket regnskapslignes i 1996, er det overgangsreglene til § 19 e, § 26 c og § 136 annet ledd bokstav B som kommer til anvendelse ved ikrafttredelsen av de nye reglene om kraftverksbeskatning. I slike tilfeller vil det i utgangspunktet ikke være nødvendig å fastsette nye skattemessige inngangsverdier pr 1. januar 1997, idet eieren allerede vil være regnskapslignet og dermed ha etablert skattemessige verdier som kan videreføres i det nye systemet. Skattyter er av likhetshensyn likevel gitt mulighet til å velge at nye skattemessige verdier fastsettes på grunnlag av gjenanskaffelsesverdier.
Dette innebærer at det foreslåtte tillegg i overgangsreglene til § 19 e, § 26 c og § 136 annet ledd bokstav A kun omfatter salg av kraftverk der kjøperen er prosentlignet i 1996. Det kan følgelig være behov for en endring også av overgangsreglenes bokstav B dersom de skattemessige motivene til å selge kraftverk i 1996 skal nøytraliseres også i tilfelle hvor kjøperen er regnskapslignet. På denne bakgrunn kan overgangsreglene til § 19 e, § 26 c og § 136 annet ledd bokstav B endres på følgende måte:
« Eier av kraftforetak som har vært regnskapslignet, kan kreve at det som ny skattemessig verdi for driftsmidler i kraftverk fra og med inntektsåret 1997 legges til grunn inngangsverdi fastsatt etter bestemmelsene i bokstav A nr 1 første ledd. Slikt krav må fremsettes innen selvangivelsesfristen for inntektsåret 1997. Dersom eier av kraftforetak som har vært regnskapslignet og som har ervervet driftsmidler i kraftanlegg ved bindende avtale i perioden fra og med 4. oktober 1996 til og med 31. desember 1996, ikke velger at skattemessig verdi for disse driftsmidler fastsettes etter bestemmelsene i bokstav A nr 1 første ledd, skal avhenderens anskaffelsesverdi regnes som anskaffelsesverdi for driftsmidlene. »
Det andre forslaget til lovendring i Ot.prp. nr. 10 gjelder omdanning av virksomheten til aksjeselskap, jf. omdannelsesloven § 1 første ledd. Etter denne bestemmelsen kan departementet fastsette forskrift om at omdanning til nystiftet aksjeselskap på visse vilkår ikke skal utløse beskatning. Denne hjemmelen gjelder imidlertid bare ved overføring av personlig eiet næringsvirksomhet. Departementet foreslår at hjemmelen utvides til også å omfatte omdanning av kommunale og fylkeskommunale forvaltningsbedrifter. Ved dette forslaget søker en altså å likestille offentlig og privat eid virksomhet.