Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

12. Økonomiske og administrative konsekvenser

12.1 Økonomiske og administrative konsekvenser for ligningsmyndighetene

Sammendrag

       Etter departementets vurdering innebærer det nye skattesystemet en betydelig økning av ressursbehovet, herunder stillingsbehovet, ved Sentralskattekontoret for storbedrifter. På bakgrunn av anslagene over nye skattytere som overføres til kontoret, samt omfanget av arbeidsoppgaver ved ligningen av disse, er departementet i samråd med Skattedirektoratet kommet til at det må opprettes 12 nye stillinger ved Sentralskattekontoret for storbedrifter. Det er ikke tilstrekkelig kontorplass ved kontoret i dag og det må derfor leies nye lokaler. Departementet vil komme tilbake til den budsjettmessige betydningen av det økte stillings- og ressursbehovet ved Sentralskattekontoret for storbedrifter i salderingsproposisjonen for 1997.

       Det kan reises spørsmål om ressursbehovet ved Sentralskattekontoret for storbedrifter kan dekkes inn ved frigjøring av ressurser ved likningskontorer som de skipseiende selskapene blir overført fra. Vilkårene for å bli lignet etter det nye skattesystemet vil i stor utstrekning forutsette fisjon (deling) av eksisterende selskaper. Det utfisjonerte skipseiende selskapet vil bli overført til sentral ligning ved Sentralskattekontoret for storbedrifter. Den resterende del av virksomheten i det opprinnelige selskapet vil imidlertid bli lignet etter de ordinære reglene. Det kan derfor ikke antas at det vil skje noen betydelig reduksjon av antall enheter som skal lignes på det lokale likningskontor. Videre er ligningen av de ulike skipsaksjeselskaper i dag spredt på mange likningskontor over hele landet. Reduksjonen av arbeidsbyrden på det enkelte likningskontor ventes derfor å bli så marginal at det ikke blir aktuelt med omdisponeringer for å møte det økte ressursbehovet ved Sentralskattekontoret for storbedrifter.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, har ingen merknader.

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til sine merknader under kap. 1.

12.2 Provenyvirkninger

Sammendrag

       Departementet antar at reglene samlet sett vil innebære et betydelig provenytap uten at dette lar seg tallfeste. Tonnasjeskatten er ubetydelig i forhold til en løpende beskatning av inntekten etter de ordinære regler. Det må også antas at reglene vil ha en betydelig innlåsningseffekt, slik at det blir utdelt lite utbytte fra selskapene.

       En reduksjon av avskrivningssatsen for skip fra 20 til 14 % vil isolert sett innebære en skatteskjerpelse for skattytere som ikke omfattes av det nye skattesystemet. Det er vanskelig å gi noen sikre anslag over denne provenyøkningen.

Komiteens merknader

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Stephen Bråthen viser til sitt forslag om uendret avskrivningssats for skip. Disse medlemmer har for øvrig ingen merknader.

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til sine merknader under kap. 1 og kap. 10.1.