Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Tilsyn med skip, fartøyer og innretninger i petroleumsvirksomhet og tilsyn på svalbard

3.1 Sammendrag

       Tobakksskadeloven har i § 6 sjette ledd bestemmelser om hvem som skal føre tilsyn med at reglene gitt i eller i medhold av paragrafen overholdes. Oljedirektoratet og sjøfartsmyndighetene har i forskrift fått tillagt tilsynsmyndighet for skip og innretninger i petroleumsvirksomhet. Tilsvarende gjelder for Sysselmannens tilsynsansvar på Svalbard. Departementet anser for øvrig at det er behov for å regulere hvem som skal føre tilsyn med bestemmelsene ombord på forsvarets fartøyer.

       Sosial- og helsedepartementet finner det hensiktsmessig at Tobakksskadeloven uttømmende regulerer hvilke myndigheter som skal føre tilsyn, og foreslår nytt syvende til niende ledd i Tobakksskadeloven § 6 som gir Oljedirektoratet, sjøfartsmyndighetene, Forsvarets overkommando og Sysselmannen på Svalbard hjemmel til å føre tilsyn med at loven blir overholdt innen de respektive ansvarsområder. Forslaget er en videreføring av tidligere regelverk bortsett fra at Forsvarets overkommando nå får et tilsynsansvar.

       Departementet foreslår videre et nytt tiende ledd i tobakksskadeloven § 6 som gir de ulike tilsynsorgan myndighet til i særlige tilfeller å dispensere fra loven og forskriftene. Dette er en videreføring av gjeldende rett. Det foreslås tatt inn bestemmelse om at uttalelse fra arbeidsmiljøutvalg eller verneombud skal legges ved søknaden om dispensasjon. Bestemmelsen var tidligere tatt inn i forskrift.

       Departementet foreslår et nytt første ledd i tobakksskadeloven § 11 som presiserer at tobakksskadeloven får samme anvendelse for petroleumsvirksomhet til havs som lov av 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø.

       Lovendringen vedrørende tilsynsbestemmelsene vil ikke få økonomiske eller administrative konsekvenser da forslaget i hovedsak ikke medfører noen realitetsendring i forhold til eksisterende regelverk.

3.2 Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og har for øvrig ingen merknader.