1. Sammendrag
I dokumentet vises det til at lovendringen som ble foretatt 14. desember 1995, jf. Ot.prp. nr. 21 (1995-1996) og Innst.O.nr.27 (1995-1996), innebar at byfornyede sameier, som tidligere hadde vært byfornyede borettslag kunne søke om gjeldssanering etter samme ordning som den som tidligere var vedtatt for byfornyede borettslag. Forslagsstillerne peker på at dette er en innskrenkning i forhold til intensjonen i det private lovforslaget som var bakgrunnen for denne lovendringen, Dok.nr.8:68 (1994-1995), nemlig at byfornyede sameier skulle kunne søke om gjeldssanering på linje med byfornyede borettslag uten at det ble krevd at disse sameierne tidligere hadde vært borettslag.
Forslagsstillerne mener at selv om det ikke er mange beboere som rammes av denne forskjellsbehandlingen, bør dette rettes opp. Det understrekes at stortingsflertallet hadde denne intensjonen ved behandlingen av Innst.O.nr.27 (1995-1996).
På denne bakgrunn fremmes det i dokumentet følgende forslag til vedtak om lov om endring i husbankloven:
I lov av 1. mars 1946 nr. 3 om Den Norske Stats Husbank gjøres følgende endring:
§ 17 andre ledd femte punktum skal lyde:
Det samme gjelder for sameiere i byfornyede boligsameier og boligsameier som tidligere var byfornyede borettslag og som har søkt om gjeldssanering innen utgangen av 1996. »