1. Proposisjonens hovedinnhold og bakgrunn for lovforslaget
Finansdepartementet fremmer forslag til endringer i lov av 7. desember 1956 nr. 1 om tilsynet med kredittinstitusjoner, forsikringsselskaper og verdipapirhandel m.v. (Kredittilsynet).
Det foreslås en ny bestemmelse om rapporteringsplikt for valgt revisor i institusjoner som er under tilsyn av Kredittilsynet. Revisor skal etter forslaget rapportere til Kredittilsynet ethvert forhold vedrørende virksomheten som kan innebære en overtredelse av regelverket dersom overtredelsen kan medføre tilbakekall av institusjonens tillatelse til å drive virksomhet, samt forhold som kan skade den fortsatte drift av institusjoner, eller medføre at regnskapene ikke godkjennes eller at det tas forbehold.
Departementet foreslår videre endringer i lov av 24. mai 1961 nr. 1 om sparebanker, lov av 24. mai 1961 nr. 2 om forretningsbanker, lov av 10. juni 1988 nr. 39 om forsikringsvirksomhet samt lov av 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet og finansinstitusjoner (finansieringsvirksomhetsloven). Det foreslås innført et krav om at en norsk finansinstitusjon skal ha både forretningskontor og hovedkontor i Norge.
Det foreslås videre en oppheving av kommunalbankloven § 10 tredje ledd om at det samlede beløp av bankens lånemidler og innskudd ikke må overstige det 10-dobbelte av grunnfondet med tillegg av inntil en halvdel av bankens andre fond. I lys av at Stortinget fastsetter en årlig garantiramme for Kommunalbankens innlån, og at Kommunalbanken har en betydelig egenkapital, anses bestemmelsen ikke lenger nødvendig eller hensiktsmessig.
Bakgrunnen for forslaget til endringer i kredittilsynsloven, finansieringsvirksomhetsloven m.v. er gjennomføringen av EØS-regler som svarer til Europaparlaments- og Rådsdirektiv 95/26 om endring av direktiv 77/780/EØF og 89/646/EØF om kredittinstitusjoner, direktiv 73/239/EØF og 92/49/EØF om skadeforsikring, direktiv 79/267/EØF og 92/96/EØF om livsforsikring, direktiv 93/22/EØF om investeringsforetak og direktiv 85/611/EØF om foretak for kollektiv investering i verdipapirer (heretter benevnt rammedirektiver) med henblikk på å styrke tilsynet. Reglene vil inngå i EØS-avtalens vedlegg IX om finansielle tjenester. EØS-komiteens beslutning nr. 2/96 av 26. januar 1996 er fattet med forbehold om Stortingets godkjennelse, fordi gjennomføringen i norsk rett krever lovendring. Det vises for øvrig til at Utenriksdepartementet i dag har fremmet St.prp. nr. 86 (1995-1996) om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 2/96. I stortingsproposisjonen gis det en nærmere redegjørelse for direktivets innhold.
Lovforslaget bygger på et forslag utarbeidet i Kredittilsynet til lovendringer som anses nødvendig på bakgrunn av Rdir. 95/26 (BCCI-direktivet). Forslaget ble oversendt Finansdepartementet ved Kredittilsynets brev av 5. desember 1995.
Kredittilsynets forslag til regelverksendringer som følge av BCCI-direktivet ble sendt på høring 13. desember 1995. Høringsfristen ble satt til 12. mars 1996.
Ingen av høringsinstansene har innvendinger mot at BCCI-direktivet gjennomføres i norsk rett.