1. Sammendrag
Om bakgrunnen for de foreslåtte lovendringene opplyses det i proposisjonen at norsk ratifikasjon av havrettskonvensjonen i enkelte tilfelle krever at norske myndigheter innfører nye bestemmelser i sin lovgivning. De foreslåtte endringene i loven om beskyttelse av undersjøiske telekabler og sjødyktighetsloven, er av en slik art. På andre områder gir konvensjonen adgang til å innføre nye regler og bestemmelser som kan, men ikke må inkorporeres i den interne lovgivning.
Enkelte plikter og begrensninger som konvensjonen pålegger, kan også gjennomføres ved å endre praksis innenfor gjeldende regelverk, uten at endringer i de berørte lover og forskrifter må foretas.
I forbindelse med fremleggelsen av St.prp. nr. 37 (1995-1996) om samtykke til ratifikasjon av De forente nasjoners havrettskonvensjon av 10. desember 1982 m.v., legger Regjeringen i proposisjonen frem forslag til lov om endringer i lov av 14. juni 1884 nr. 3 om Beskyttelse af undersøiske Telgrafkabler udenfor de territoriale Farvande og lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v.
Lov om beskyttelse av undersjøiske telegrafkabler foreslås endret. I overensstemmelse med havrettskonvensjonens krav, utvides anvendelsesområdet til å gjelde kabler og rørledninger tilhørende alle stater. Lovens gyldighet gjøres ikke lenger avhengig av at Norge er part i konvensjonen av 14. mars 1884 om beskyttelse av undersjøiske telegrafkabler. Som følge av omfattende og langvarig statspraksis, er de regler det her gjelder blitt del av alminnelig folkerett og derfor gjeldende for Norge og andre stater på dette grunnlag.
Sjødyktighetsloven § 121 foreslås endret slik at den, i overensstemmelse med havrettskonvensjonens krav, gir hjemmel for å stanse og borde skip også på norsk kontinentalsokkel utenfor 200 mils økonomisk sone, og samtidig gir adgang til såkalt uavbrutt forfølgelse utenfor disse grenser i samsvar med havrettskonvensjonens artikkel 111.
Når det gjelder forslag til endringer i straffeloven som følge av norsk ratifikasjon av havrettskonvensjonen vises det til Ot.prp. nr. 42 (1995-1996) . Ettersom enkelte av endringene har et betydelig videre formål enn bare å tilfredsstille havrettskonvensjonens krav, har det vært naturlig å fremme forslaget til endringer i straffeloven i en egen proposisjon.
Det opplyses i proposisjonen at høringsutkastet har vært forelagt en rekke instanser til uttalelse. Høringsinstansene har ikke hatt innvendinger til de foreslåtte lovendringer.
Det opplyses i proposisjonen at etter Utenriksdepartementets syn vil de foreslåtte lovendringer neppe innebære nevneverdige administrative eller økonomiske konsekvenser for private eller for forvaltningen.