Innstilling fra justiskomiteen om lov om endringer i straffeloven (forholdet til folkeretten - gjennomføring av havrettskonvensjonens krav til straffelovgivningen).
Dette dokument
- Innst. O. nr. 67 (1995-1996)
- Kildedok: Ot.prp. nr. 42 (1995-96)
- Dato: 30.05.1996
- Utgiver: justiskomiteen
- Sidetall: 1
Tilhører sak
Innhold
1.1 Innledning
I proposisjonen foreslås det at det tas inn en generell folkerettsreservasjon som nytt annet ledd i straffeloven § 1. Det foreslås også mindre endringer i straffeloven § 12. Forslagene har i første rekke sammenheng med krav havrettskonvensjonen stiller til konvensjonsstatenes straffelovgivning.
Det er ennå ikke besluttet at Norge skal ratifisere havrettskonvensjonen, men Regjeringen har fremmet forslag om at dette gjøres innen sommeren 1996, jf. St.prp. nr. 37 (1995-1996). Dersom konvensjonen ratifiseres, må de nødvendige lovendringer gjennomføres før konvensjonen blir bindende for Norge.
1.2 Nærmere om lovforslaget
Havrettskonvensjonen artikkel 113 omhandler straffeansvar for forsettlig og uaktsomt brudd eller skade på kabler eller rørledninger som ligger på havbunnen under det åpne hav. Straffeansvaret gjelder skade forårsaket av et skip som fører statens flagg eller av en person som er undergitt vedkommende stats jurisdiksjon. Artikkel 58 gir bestemmelsen tilsvarende virkning for kabler og rørledninger som befinner seg innenfor en stats økonomiske sone.
Den norske straffeloven har flere bestemmelser om skadeverk, og i proposisjonen drøftes det om disse tilfredsstiller de krav artikkel 113 stiller. Departementet konkluderer med at det ikke er behov for noen lovendring i skadeverkbestemmelsene. Det foreslås imidlertid en endring av straffeloven § 12 som gjelder det stedlige virkeområde for straffelovens bestemmelser. Uaktsomt skadeverk, som omfattes av artikkel 113, er straffbart etter straffeloven § 391. Av § 12 fremgår det at flere av straffelovens regler vil omfatte handlinger som begås i utlandet av norsk statsborger eller noen som er hjemmehørende i Norge. Dette siste punktet omfatter imidlertid i dag ikke § 391. Det foreslås derfor en tilføyelse i § 12 der det vises til handlinger som skal være straffbare etter artikkel 113.
I artikkel 73 er det fastsatt at overtredelse av kyststatens fiskerilovgivning i utgangspunktet ikke kan inkludere fengselsstraff, heller ikke subsidiær fengselsstraff der en utlending ilegges bøter. I henhold til loven om Norges økonomiske sone § 8 kan brudd på bestemmelsene straffes med bøter, eventuelt subsidiært fengselsstraff. Regelen vil ikke være forenlig med artikkel 73. Det er mer uklart om saltvannsfiskeloven § 53, som setter forbud mot å anvende fengselsstraff ved overtredelse foretatt av utenlandsk fartøy i Norges økonomiske sone, også er i strid med konvensjonen. Reglene om straff i fiskerigrenseloven er neppe i strid med artikkel 73.
Artikkel 228 oppstiller en 3-årsfrist for å innlede rettsforfølgning i visse tilfeller. De fleste overtredelsene som her er aktuelle er etter norsk rett omfattet av en 2-årsfrist. For andre overtredelser vil foreldelsesfristen være minst 5 år.
Artikkel 230 forbyr i en del tilfeller bruk av annen straff enn bøtestraff for overtredelse av lovgivning som tar sikte på å hindre, redusere eller kontrollere forurensning av det marine miljøet. Bestemmelsen utelukker også subsidiær fengselsstraff. Straffeloven § 152 b vil ikke være forenlig med disse reglene, i hvert fall når det gjelder overtredelser begått av fremmede skip utenfor sjøterritoriet.
Ved gjennomføringen i norsk straffelovgivning av havrettskonvensjonen artiklene 73, 228 og 230, har man valget mellom ulike lovtekniske løsninger. I høringsnotatet ble det foreslått å gjennomføre de aktuelle bestemmelsene ved en generell regel i straffeloven § 1 om at straffelovgivningen skal gjelde med de begrensningene som følger av overenskomst med fremmed stat eller av folkeretten for øvrig. En slik bestemmelse vil være tjenlig også ved fremtidige konvensjonsforpliktelser. Hovedregelen vil imidlertid fortsatt være at konvensjonsforpliktelser må gjennomføres ved en egen gjennomføringslov eller ved en endring av de berørte reglene i straffelovgivningen.
Av de høringsinstanser som har uttalt seg til forslaget, er de fleste positive. Departementet fremmer etter dette en endring som nevnt i straffeloven § 1. Dersom en konvensjon stiller krav om at statene skal kunne idømme straff for handlinger, må denne folkerettslige forpliktelsen alltid gjennomføres ved en uttrykkelig straffebestemmelse. Den nye regelen i § 1 gjelder ikke slike konvensjonsforpliktelser.
Flere høringsinstanser foreslår at man i tillegg også gjør endringer i de berørte bestemmelsene i straffelovgivningen. Når det gjelder artikkel 73 arbeides det for tiden med en bredere revisjon av reglene i saltvannsfiskeloven § 53, og departementet fremmer derfor ingen endringer her i denne omgang. Loven om Norges økonomiske sone bør også vurderes endret i forbindelse med revisjonen av saltvannsfiskeloven. Det vil heller ikke være nødvendig å endre fiskerigrenseloven.
Når det gjelder artikkel 228 antas det at regelen bare vil komme til anvendelse i sjeldne tilfeller, og at det derfor ikke er hensiktsmessig å gjøre noen endringer i straffeloven for gjennomføring av denne artikkelen. Artikkel 230 kan eventuelt gjennomføres ved endringer i straffeloven § 152 b og forurensningsloven kap. 10. Straffeloven § 152 b har imidlertid en strafferamme på inntil 15 år, og departementet mener at en tilføyelse om at bestemmelsen ikke skal kunne lede til fengselsstraff i de tilfeller som er nevnt i artikkel 230, vil svekke den forebyggende signaleffekten bestemmelsen er ment å ha. Det samme gjelder til en viss grad reglene i forurensningsloven kap. 10. Det foreslås derfor heller ingen endringer på grunnlag av artikkel 230. De nødvendige hensyn til konvensjonen må etter dette tas gjennom den generelle folkerettsreservasjon som foreslås i straffeloven § 1.
Komiteen har merket seg at havrettskonvensjonen vil være bindende for Norge 30 dager etter at ratifikasjonsdokumentet er inngitt. De nødvendige endringer i straffelovgivningen må da være gjennomført. Ratifikasjonen skal etter planen skje innen sommeren.
Komiteen mener at det er et framsteg for miljølovgivningen at vi nå får klare internasjonale bestemmelser om at både forsettlig og uaktsom skade på undersjøiske kabler og rørledninger skal være straffbart. Med Norges betydelige eksport av olje via rørledninger på havbunnen, kan man lett se for seg de miljøfarer en skade vil kunne påføre.
Komiteen er også enig i at det er behov for en bestemmelse i straffeloven om at personer som uaktsomt foretar en slik straffbar handling og som er hjemmehørende i Norge, skal kunne straffes i Norge uansett om handlingen er straffbar i flaggstaten.
Komiteen har ellers merket seg at gjeldende straffelovgivning i hovedsak tilfredsstiller de krav konvensjonen stiller.
Komiteen støtter Regjeringens forslag om å innta en generell folkerettsreservasjon i straffeloven. Komiteen vil imidlertid understreke at rettsregler om så viktige spørsmål som hvilke handlinger som er belagt med straff, bør være så klare og lett tilgjengelige som mulig. Komiteen har i denne sammenheng merket seg høringsuttalelsen fra Riksadvokaten, hvor han bl.a. uttaler:
« Det kan neppe forventes at praktiske rettsanvendere skal kjenne de ulike konvensjoner som måtte begrense rekkevidden av norsk straffelovgivning. Begrensninger som har praktisk betydning bør derfor innarbeides i de aktuelle bestemmelsene. » |
Komiteen registrerer at forslaget innebærer at folkerettslige regler som innskrenker anvendelsesområdet for norske straffebestemmelser automatisk skal få gjennomslag overfor interne norske rettsregler i den grad det er motstrid mellom reglene.
Komiteen finner å kunne slutte seg til forslaget da bestemmelsen kun vil kunne anvendes i lovovertrederens favør; handlinger som etter norsk rett er straffbare, medfører ikke straff dersom de etter folkeretten er straffrie.
Komiteen finner grunn til å understreke at det som hovedregel bør fremgå klart av internrettslige norske regler hva som er straffbart. Komiteen har merket seg departementets uttalelse på s. 12 i proposisjonen:
« Er det tale om innskrenkninger i straffelovgivningen av mer vesentlig betydning, må imidlertid saken anses å være av en slik særlig viktighet at Stortingets samtykke av den grunn vil være påkrevd. » |
Komiteen slutter seg til departementets oppfatning på dette punkt.
Komiteen viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende
I Almindelig borgerlig Straffelov av 22. mai 1902 nr. 10 gjøres følgende endringer:
§ 1 nytt annet ledd skal lyde:
Straffelovgivningen gjelder med de begrensningene som følger av overenskomst med fremmed stat eller av folkeretten for øvrig.
§ 12 første ledd innledningen og nr. 3 skal lyde:
For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt:
3. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen
a) | hører blant de som omhandles i denne lov kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26 eller 33, eller §§ 135, 141, 142, 144, 169, 192 til 195, 199, 206 til 209, 222 til 225, 227 til 235, 238, 239, 242 til 245, 291, 292, 294 nr 2, 317, 326 til 328, 330 siste ledd, 338, 367 til 370, 380, 381 eller 423, og i hvert fall når den |
b) | er en forbrytelse eller forseelse mot den norske stat eller norsk statsmyndighet, |
c) | er straffbar også etter det lands lov i hvilket den er foretatt, |
d) | er foretatt overfor EFTA-domstolen og hører blant dem som omhandles i denne lov § 163 jf § 167 og § 165 eller domstolloven §§ 205 til 207, |
e) | er straffbar etter lov 6 mai 1994 nr 10 om gjennomføring av kjemivåpenkonvensjonen § 5 , eller |
f) | skal være straffbar i henhold til FNs havrettskonvensjon 10 desember 1982 artikkel 113 (skade på undersjøiske kabler og rørledninger); |
§ 14 oppheves.
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i justiskomiteen, den 30. mai 1996. |
Lisbeth Holand, | Anne Helen Rui, | Olav Akselsen, |
leder. | ordfører. | sekretær. |