3. Forslag til endringer i enkelte andre lover
3.1 Valutareguleringsloven
3.1.1 Sammendrag
I høringsnotatet av 12. august 1994 foreslo departementet en endring i valutareguleringsloven slik at departementet kan oppheve Norges Banks taushetsplikt overfor Kredittilsynet. Norges Bank er i dag avskåret fra å gi opplysninger til Kredittilsynet når disse er innhentet med hjemmel i valutareguleringsloven. Forslaget innebærer at Kredittilsynet vil kunne få opplysninger på lik linje med Skattedirektoratet og Tolldirektoratet.
Bakgrunnen for forslaget er at Norges Bank i et brev til departementet 15. september 1993 foreslo en lovendring som nevnt. Forslaget ble fremmet i samråd med Kredittilsynet og som et ledd i å styrke tilsynsmyndighetenes arbeid. Det vises i denne forbindelse til Revidert nasjonalbudsjett 1993 (St.meld. nr. 2 (1992-1993)) hvor det er gitt en omtale av en rekke tiltak for å videreutvikle samarbeidet mellom Kredittilsynet og Norges Bank. Et av tiltakene er en utvidet og systematisert informasjonsutveksling mellom de to institusjonene for å styrke tilsynet med finansinstitusjonene. Norges Bank uttaler i brevet bl.a.:
« Etter reglene om taushetsplikt i Valutaloven har Norges Bank ikke adgang til å utlevere til Kredittilsynet opplysninger om finansinstitusjoners valutaeksponering, herunder å informere om institusjoner som har overtrådt reglene om maksimumsgrenser for valutarisiko. Dette er informasjon som er viktig og relevant i arbeidet med tilsyn av enkeltinstitusjoner. Norges Bank bør derfor ha adgang til å utlevere slik informasjon til Kredittilsynet. » |
Departementet deler Norges Banks synspunkter, og vil i tillegg peke på at lovendringen vil kunne få en gunstig innvirkning for Kredittilsynets rolle i bekjempelsen av hvitvasking. Ingen av høringsinstansene har hatt innvendinger mot forslaget. Departementet foreslår etter dette at valutareguleringsloven § 7 sjette ledd endres slik at departementet skal kunne oppheve Norges Banks taushetsplikt overfor Kredittilsynet.
3.1.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til sine merknader under 2.5.2 vedrørende endringene i valutareguleringsloven.
3.2 Kredittilsynsloven
3.2.1 Sammendrag
Etter lov av 7. desember 1956 nr. 1 om tilsynet for kredittinstitusjoner, forsikringsselskaper og verdipapirhandel m.v. (Kredittilsynet) § 6 annet ledd har Kredittilsynet en rapporteringsplikt til ØKOKRIM om forhold Kredittilsynet oppdager i sitt tilsynsarbeid. Rapporteringsplikten tilsvarer finansinstitusjonenes rapporteringsplikt etter finansieringsvirksomhetsloven § 2-17. Når rapporteringsplikten etter § 2-17 nå foreslås utvidet, mener departementet at også Kredittilsynets plikt bør utvides tilsvarende.
3.2.2 Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle unntatt representanten Stephen Bråthen, slutter seg til Regjeringens forslag under kredittilsynsloven § 6 annet ledd vedrørende utvidelse av Kredittilsynets rapporteringsplikt overfor ØKOKRIM.
Komiteens medlem, representanten Stephen Bråten, viser til sine innledende merknader under pkt. 1.2, samt merknad under pkt. 2.2.2 foran. Her går det frem at dette medlem går mot de foreslåtte utvidelser i undersøkelses- og rapporteringsplikten i finansieringsvirksomheten § 2-17. Som konsekvens vil dette medlem stemme imot tilsvarende endringer i kredittilsynsloven § 6 annet ledd.
3.3 Lov om bank som eies av staten ved Postverket
3.3.1 Sammendrag
I lov av 5. juni 1992 nr. 51 om bank som eies av staten ved Postverket § 5-1 tredje ledd er det angitt hvilke bestemmelser i finansieringsvirksomhetsloven som gjelder for Postbanken. Departementet viser til at Postbanken, herunder Postgiro, nå foreslås omfattet av tiltakspliktene i finansieringsvirksomhetsloven § 2-17, jf. forslaget til § 2-1 nytt annet ledd. Departementet foreslår at det gjøres en tilføyelse i lovens § 5-1 om at finansieringsvirksomhetsloven § 2-17 gjelder. Det vises for øvrig til merknadene under kap. 3.1 i proposisjonen.
3.3.2 Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rød Valgallianse, slutter seg til at Postbanken, inkludert Postgiro, skal omfattes av tiltakspliktene i finansieringsvirksomhetsloven § 2-17, jf. forslaget til § 2-1 nytt annet ledd. Flertallet slutter seg således til forslaget om å gjøre en tilføyelse i lovens § 5-1. Komiteen viser for øvrig til merknader under pkt. 2.1.2.