Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Innledning

       Til Odelstinget.

       Stortingsrepresentantene Anne Enger Lahnstein, Jorunn Ringstad og Ragnhild Queseth Haarstad har den 12. januar 1996 satt fram følgende forslag:

« I.

       I lov av 19. juni 1970 nr. 69 om offentlighet i forvaltningen gjøres følgende endringer:

§ 5 annet ledd første punktum skal lyde:

       Det samme gjelder dokument for et organs interne saksforberedelse som er utarbeidet av særlige rådgivere eller sakkyndige.

§ 6 første ledd nr. 1 skal lyde:

       Dokument som inneholder opplysninger som om de ble kjent vil skade:

a) rikets sikkerhet,
b) landets forsvar, eller
c) pågående forhandlinger med fremmede makter.

II.

       Denne lov trer i kraft straks.»

       I begrunnelsen for forslaget vises det til at hovedregelen i lov om offentlighet er åpenhet. Unntak fra offentlighet må være hjemlet i offentlighetsloven og slik hjemmel er gitt på flere områder. Erfaringene fra praktisering av loven viser at enkelte unntakshjemler er så upresise og vide at dokumenter blir unntatt innsyn i et omfang som går langt utover det som var intensjonen med loven. Det er derfor et behov for justering av loven. Etter inngåelsen av EØS-avtalen har saksområder som tidligere ble sett på som innenrikspolitikk fått en utenrikspolitisk karakter. Dette innebærer at slike saker i stor grad unntas offentlighet gjennom unntakshjemmelen i § 6 første ledd. Den delen av § 6 første ledd som omhandler internasjonale organisasjoner bør derfor utgå, og hovedregelen bør her være åpenhet.

       Intern saksforberedelse kan etter lovens § 5 unntas offentlighet. Ved en lovendring i § 2 ble det innført en plikt til å vurdere meroffentlighet også for interne saksdokumenter. Inntrykket er imidlertid at innføringen av dette prinsippet ikke har ført til større åpenhet. Det er derfor etter forslagsstillernes mening nødvendig å stramme inn unntakshjemmelen slik at åpenhet blir hovedregelen også når det gjelder dokumenter som er utarbeidet av underordnede organer. Det vises for øvrig til at justiskomiteen i Innst.S.nr.155 (1993-1994) ga uttrykk for at Regjeringen burde se på endringer i offentlighetsloven i forbindelse med omdanning av offentlige forvaltningsbedrifter til statsaksjeselskap.