Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om lov om endring i lov av 17. juli 1992 nr. 100 om barneverntjenester (barnevernloven).

Dette dokument

  • Innst. O. nr. 42 (1995-1996)
  • Kildedok: Ot.prp. nr. 19 (1995-96)
  • Dato: 20.02.1996
  • Utgiver: familie-, kultur- og administrasjonskomiteen
  • Sidetall: 1

Innhold

       Til Odelstinget.

       Barne- og familiedepartementet legger med dette frem forslag til endring i lov av 17. juli 1992 nr. 100 om barneverntjenester (barnevernloven). Forslaget gjelder omlegging av finansieringsordningen for kommunale barnevernutgifter til enslige mindreårige flyktninger og asylsøkere fra statsrefusjon til et særskilt rammetilskudd til kommunene.

Nærmere om omlegging av refusjonsordningen

       Ordningen med refusjon av kommunale barnevernutgifter foreslås lagt om slik at kommunene får et årlig særskilt rammetilskudd på kr 80.000 pr. barn i 1996 t.o.m. det året den enslige mindreårige fyller 18 år. Omleggingen er motivert ut fra et ønske om å sikre kommunene tilfredsstillende gjennomsnittlig utgiftsdekning, samtidig som det blir økt forutsigbarhet mht. tilskuddets størrelse. Videre vil administrasjonen av ordningen bli enklere, siden kommunenes innsending av og fylkesmannens behandling av refusjonskrav faller bort. Målet er at ordningen skal bidra til at de enslige mindreårige flyktningene og asylsøkerne kan bosettes/direktebosettes så raskt som mulig.

       Fylkeskommunene vil fortsatt få refusjon for sine faktiske utgifter til barneverntiltak. Det særskilte rammetilskuddet til kommunene vil sammen med refusjonsordningen til fylkeskommunene legge til rette for at de enslige mindreårige flyktningene og asylsøkerne kan gis et godt barneverntilbud.

Høring

       Endringsforslaget er inntatt i Barne- og familiedepartementets budsjettforslag for 1996 og har derfor ikke vært sendt på alminnelig høring. Dette har sammenheng med at forslaget kun innebærer en omlegging av ordningen for overføring av midler fra refusjon til et særskilt rammetilskudd. Forslaget er blitt utarbeidet i samråd med landets kommuner v/Kommunenes Sentralforbund, som har gått inn for den foreslåtte omlegging.

Økonomiske og administrative konsekvenser

       Forslaget innebærer en administrativ forenkling både på kommunalt og statlig nivå. Endringsforslaget vil ikke få direkte økonomiske konsekvenser. For 1996 er det avsatt en overslagsbevilgning på kr 27.115.000 over kap. 854 post 64 til den omtalte ordning. Beløpet omfatter både tilskuddet på kr 80.000 pr. barn i 1996 og opprettholdelse av dagens ordning med refusjon av fylkeskommunens barnevernutgifter.

       Komiteen viser til at den foreslåtte lovendring er omtalt i Barne- og familiedepartementets budsjettforslag for 1996 uten at det i innstillingen til dette framkom innvendinger.

       Komiteen vil understreke viktigheten av at finansieringsordninger fungerer slik at barna sikres nødvendig og rask hjelp. Den foreslåtte omlegging innebærer en administrativ forenkling både på kommunalt og statlig nivå, samtidig som kommunene fortsatt sikres et tilskudd til barnevernsutgifter til mindreårige flyktinge- og asylsøkerbarn som er kommet til landet uten foreldre.

       Komiteen ser det som en fordel med enkle ordninger på dette området og støtter den foreslåtte lovendring.

       Komiteen vil understreke at omleggingen skjer i samråd med Kommunenes sentralforbund, og at kommunenes ansvar i forhold til disse barna forblir det samme. I de tilfeller der disse barna trenger hjelp fra barnevernet er de berettiget til å få dette på lik linje med andre barn. Det er videre viktig å bedre kunnskapen på dette området for å etablere et best mulig tilbud for disse barna. Bedre dokumentasjon og styrket FoU-satsing vil bidra til dette slik departementet skisserer. Komiteen vil peke på at enkelte kommuner kan ha hatt store utgifter til etablering av tiltak for enkelte barn, og understreker at det særskilte rammetilskuddet må fordeles på kommunene i de tilfellene der barn f.eks. flytter til en annen kommune. Det forutsettes at departementet følger utviklingen etter omleggingen, og omtaler dette dersom det er nødvendig.

       Komiteen ber departementet følge utviklingen nøye, og holde Stortinget orientert gjennom den årlige tilstandsvurdering i budsjettet.

       Komiteen har forøvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov
om endring i lov av 17. juli 1992 nr. 100 om barneverntjenester (barnevernloven).

I.

I lov av 17. juli 1992 nr. 100 om barneverntjenester (barnevernloven) gjøres følgende endring:

§ 9-8 skal lyde:

Statsrefusjon og tilskudd for utgifter til flyktningebarn og asylsøkende barn.

       Etter nærmere regler som fastsettes av Kongen, refunderer staten fylkeskommunenes utgifter for flyktningebarn og asylsøkende barn som er kommet til landet uten foreldre og som omfattes av denne loven. Staten gir et tilskudd til kommunene til dekning av utgifter for flyktningebarn og asylsøkende barn som er kommet til landet uten foreldre.

II.

       Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.

Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 20. februar 1996.

Grethe G Fossum, Solveig Sollie, Eli Sollied Øveraas,
leder. ordfører. sekretær.