4. Komiteens merknader
Komiteen viser til behandling av Ot.prp. nr. 35 og Innst.O.nr.60 (1994-1995) og er enig i at lovforslaget om reisegaranti blir tatt inn i pakkereiseloven og at ordningen administreres av stiftelsen for Reisegarantifondet.
Komiteen har merket seg at arrangøren forplikter seg til å delta i fondet med en kollektiv garanti, men at hovedtyngden av garantien stilles i form av individuell garanti.
Komiteen er enig i at den øvre grense på 20 mill. kroner for individuell garanti oppheves, slik at full dekning kan oppfylles. Det nye lovforslaget har en utvidet definisjon av pakkereiser og reisegarantien innebærer en vesentlig utvidelse av ytelser som vil falle inn under garantiplikten i forhold til dagens ordning. Komiteen vil peke på at garantien gjelder pakkereisekontrakten, og skal sikre kundens innbetalte beløp, opphold inntil hjemtransport kan finne sted og eventuell hjemtransport dersom det inntrer konkurs eller insolvens hos reisearrangør.
Komiteen er enig i at departementet kan foreta endringer i reisegarantiforskriften som fastsetter nærmere regler for hvordan garantibeløp skal utregnes og hvilke beløp som skal innbetales til fondet.
Komiteen har også merket seg at det gjøres unntak fra garantiplikten for utenlandske arrangører som selger eller markedsfører pakkereiser i Norge, direkte fra hjemlandet eller gjennom selvstendig formidler her i landet, og som har stilt garanti etter reglene i annet EØS-land.
Komiteen er enig i at departementet gjennom forskrift kan åpne for at enkelte typer pakkereiser kan stipuleres særlig lavt når risikoen er særlig lav.
Komiteen er enig i at Nærings- og energidepartementet skal være klageorgan.