2. Nærmere om forslagene
Utvidelse av stønadsperioden ved adopsjon, jf. § 3A-12
Departementet foreslår at stønadsperioden ved adopsjon forlenges og at den blir like lang som stønadsperioden ved fødsel, bortsett fra de 3 ukene som må tas før fødselen. Forslaget innebærer at når redusert lønnskompensasjon er valgt, vil stønadsperioden ved adopsjon blir utvidet fra 46 til 49 uker. Ved full lønnskompensasjon blir utvidelsen fra 37 til 39 uker.
Departementets forslag kan framstilles i tabells form på følgende måte:
Valg av | Dagens | Foreslått | Foreslått ny |
dekningsgrad | stønadsperiode | forlengelse | stønadsperiode |
100 % | 37 uker | 2 uker | 39 uker |
80 % | 46 uker | 3 uker | 49 uker |
Utvidelse av stønadsperioden ved flerbarnsfødsel og flerbarnsadopsjon, jf. § 3A-4, § 3A-12
Departementet foreslår at stønadsperioden ved flerbarnsfødsel utvides med 4 uker pr. barn utover ett (3 ukers forlengelse når full lønnskompensasjon er valgt). Etter forslaget vil dermed yrkesaktive som får tvillinger samlet ha rett til 7 ukers forlenget stønadsperiode. Forlengelsen vil samlet være 5 uker når full lønnskompensasjon er valgt.
Forslagene til forlengelse av stønadsperioden for flerbarnsfødsel er vist i tabellen under:
Stønadslengde | Forslag til | Ny stønads- | Ny stønads- | |
ved tvilling- | ytterligere | lengde ved | lengde ved | |
Valg av | fødsel i dag | utvidelse | tvillingfødsel | trillingfødsel |
dekningsgrad | ||||
100 % | 42+2 uker | 3 uker | 47 uker | 52 uker |
80 % | 52+3 uker | 4 uker | 59 uker | 66 uker |
Forslagene til utvidelse skiller ikke mellom flerbarnsfødsler og flerbarnsadopsjoner. Det finnes tilfredsstillende regler for når adopsjonen regnes som samtidig. I de fleste tilfeller av samtidig adopsjon vil barna komme samlet til Norge. Man må likevel akseptere at barnas ankomst til Norge kan variere. Hensikten er at adopsjon av flere barn på en gang skal utløse retten til forlenget stønadsperiode.
Tabellen under viser forslagene til forlengelse i stønadsperioden ved flerbarnsadopsjon:
Stønadslengde ved | Forslag til | Ny stønadslengde | |
Valg av | adopsjon av 2 barn | ytterligere | ved adopsjon av 2 |
dekningsgrad | samtidig | utvidelse | barn samtidig |
100 % | 39+2 uker | 3 uker | 44 uker |
80 % | 49+3 uker | 4 uker | 56 uker |
De ulike stønadslengdene ved fødsel og adopsjon vil etter departementets forslag til nye regler se slik ut:
Fødsel | Adopsjon | |||
100 % | 80 % | 100 % | 80 % | |
1 barn | 42 uker | 52 uker | 39 uker | 49 uker |
2 barn | 47 uker | 59 uker | 44 uker | 56 uker |
3 barn | 52 uker | 66 uker | 49 uker | 63 uker |
4 barn | 57 uker | 73 uker | 54 uker | 70 uker |
Endring av prinsipper i folketrygdloven som er til hinder for samtidig uttak av fødsels- eller adopsjonspenger
Departementet foreslår at reglene for den ekstra stønadsperioden ved flerbarnsfødsel og -adopsjon utformes slik at foreldrene selv kan velge hvordan de vil benytte den. Departementet legger til grunn at foreldre som får flere barn på en gang, vil ha spesielt behov for at begge foreldrene kan være hjemme og ha omsorg for barna i den første tiden etter fødselen eller omsorgsovertakelsen ved adopsjon. Som et alternativ til forlengelse foreslås derfor at hele eller deler av den ekstra stønadsperioden kan tas parallelt med den ordinære stønadsperioden. Det åpnes for samtidig uttak, dvs. at begge foreldrene kan motta fulle fødsels- eller adopsjonspenger samtidig i inntil 7 uker. Dette gjelder også i perioden umiddelbart etter fødselen.
På side 6 i proposisjonen gis noen eksempler på hvordan den ekstra stønadsperioden ved tvillingfødsel kan tas ut.
Samtidig uttak av fødsels- eller adopsjonspenger, jf. § 3A-4 og § 3A-12
Det er til hinder for samtidig uttak av stønad at foreldrene som hovedregel ikke kan motta fødsels- eller adopsjonspenger som til sammen overstiger 100 %. Begrensningen går fram av bestemmelsene i § 3A-7 andre ledd og § 3A-12 sjette ledd.
Når det gjelder avviklingen av fedrekvoten, gjelder det imidlertid egne regler. I løpet av disse fire ukene er det åpnet for samtidig uttak av fødsels- eller adopsjonspenger i de situasjonene hvor faren avvikler fedrekvoten samtidig med at moren mottar graderte fødsels- eller adopsjonspenger på inntil 50 % eller tar tidskonto etter reglene i folketrygdloven kap. 3B.
Departementet ønsker å gjøre unntak fra prinsippet om at uttak av fødsels- eller adopsjonspenger er begrenset oppad til 100 % for foreldre som får flerlinger eller som adopterer flere barn samtidig. Muligheten for samtidig uttak skal være begrenset til den ekstra stønadsperioden som disse foreldrene er berettiget til.
Fedres uttak av fødselspenger de første seks ukene etter fødselen, jf. § 3A-4 og § 3A-12
Forslagene over innebærer at departementet foreslår at lovteksten endres slik at det åpnes for at faren kan ta fødselspenger samtidig med moren også de seks første ukene etter fødselen. Departementet vil ikke åpne for at fedre kan ta ut stønad samtidig med moren før fødselen. Stønadsperioden før fødselen er utelukkende begrunnet i medisinske hensyn for mor og barn.
Forholdet til fedrekvoten
Forslagene innebærer at en far i forbindelse med en flerbarnsfødsel skal kunne motta fødselspenger i perioden umiddelbart etter fødselen.
Departementet foreslår at de fire første ukene av fars stønadsperiode uansett betraktes som avvikling av fedrekvoten. Dette gjelder også i tiden rett etter fødselen.
Forholdet til tidskontoordningen, jf. § 3B-2 og § 3B-5
Departementet fremmer forslag om at hele eller deler av den ekstra stønadsperioden i forbindelse med flerbarnsfødsler og -adopsjoner skal kunne benyttes som tidskonto. Intensjonen er å gi foreldre som får ansvaret for flere barn samtidig, muligheten til et mer fleksibelt uttak av den ekstra stønadsperioden. Forslaget innebærer således at ved tvillingfødsel kan inntil 46 uker av den totale stønadsperioden benyttes som tidskonto.
En utvidelse av antall uker som kan benyttes som tidskonto, vil kunne komme i konflikt med reglene om tidskontoperiodens varighet. Trilling- og firlingforeldre vil f.eks. ikke ha anledning til å benytte hele forlengelsen som tidskonto. Bestemmelsen vil således kunne begrense foreldrenes valgfrihet noe. Tidsbegrensningen på 2 år ved bruk av tidskontoordningen for flerlingforeldre vil imidlertid bli nærmere vurdert i forbindelse med en senere gjennomgang av enkelte bestemmelser i arbeidsmiljøloven.
Forholdet til andre lovbestemmelser
Arbeidsmiljølovens bestemmelser
Utvidelse av stønadsperioden i forbindelse med flerbarnsfødsel og -adopsjon kommer ikke i konflikt med arbeidsmiljølovens bestemmelser om permisjon fra arbeidet.
Forslaget om at det skal åpnes for at faren kan ta ut fødselspenger umiddelbart etter en flerbarnsfødsel, vil ikke være til hinder for at faren først tar 2 ukers omsorgspermisjon etter arbeidsmiljølovens bestemmelser, for deretter i de påfølgende ukene å motta fødselspenger samtidig med moren. Fedre som ikke mottar lønn under omsorgspermisjon, vil kunne velge å benytte retten til fødselspenger i tiden rett etter fødselen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er beregnet at den foreslåtte utvidelsen av stønadsperioden ved adopsjon vil koste 2,6 mill. kroner, utvidelse av stønadsperioden ved flerbarnsfødsler vil utgjøre 6,4 mill. kroner og utvidelse av stønadsperioden ved flerbarnsadopsjoner vil utgjøre 400.000 kroner, dvs. til sammen omlag 9,4 mill. kroner på årsbasis. Merutgiftene er innarbeidet i forslaget til statsbudsjett for 1996, jf. St.prp. nr. 1 Folketrygdens inntekter og utgifter.