Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

3. Komiteen si tilråding

       Komiteen har elles ikkje merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjere slikt

vedtak til lov
om endringar i sjølova og i visse andre lover.

I.

I lov av 24. juni 1994 nr. 39 om sjøfarten vert det gjort desse endringane:

§ 1 fyrste ledd skal lyde:

       Et skip skal anses som norsk når det ikke er innført i annet lands skipsregister og det eies av:

1) norsk statsborger;
2) partrederi eller annet norsk selskap hvor medlemmene hefter ubegrenset for selskapets forpliktelser, dersom norske statsborgere er medeiere for minst 6/10;
3) kommandittselskap, dersom norske statsborgere eier minst 6/10 av den ansvarlige kapital og minst 6/10 av kommandittkapitalen;
4) selskap med begrenset ansvar som ikke går inn under nr. 3, dersom selskapets hovedkontor og styrets sete er i Norge og styrets flertall, herunder styrelederen, består av norske statsborgere som er bosatt i Norge og har bodd her i de to siste år, og norske statsborgere eier aksjer eller andeler svarende til minst 6/10 av selskapets kapital og kan utøve stemmerett i selskapet med minst 6/10 av stemmene.

§ 1 fjerde ledd held opp å gjelde.

§ 4 fyrste ledd skal lyde:

       Skip utstyrt for å brukes stasjonært til boring etter eller utnytting av undersjøiske naturforekomster, anses som norsk når det ikke er innført i et annet lands skipsregister, og det eies av:

1) norsk statsborger;
2) partsrederi eller annet selskap hvor medlemmene hefter ubegrenset for selskapets forpliktelser, dersom norske statsborgere er medeiere for minst 6/10;
3) andre selskaper, dersom selskapet er registrert i Norge.

I de tilfeller som er nevnt i nr. 1 og 2, gjelder § 1 annet og tredje ledd og § 2 og § 3 tilsvarende.

§ 12 fyrste ledd annet punktum skal lyde:

       For registreringspliktige skip må melding være sendt innen 30 dager etter levering fra verkstedet når det gjelder et nybygd skip, og ellers innen 30 dager etter den dagen skipet ble å anse som norsk.

§ 13 tredje ledd nytt fjerde punktum skal lyde:

       Slik attest må også fremlegges for at et skip som ikke har vært å anse som norsk fordi det har vært innført i et utenlandsk register, jf. § 1 og § 4, skal kunne innføres i skipsregisteret.

§ 28 fyrste ledd nytt fjerde punktum skal lyde:

       Selv om et skip fremdeles er å anse som norsk, kan det slettes i skipsregisteret dersom skipets eier gir melding til registerføreren om at skipet vil bli registrert i et annet lands register når det er slettet i det norske register.

§ 34 held opp å gjelde.

§ 507 fyrste ledd skal lyde:

       Boreplattformer og liknende flyttbare innretninger som ikke er å anse som skip og som skal brukes til undersøkelse etter eller utnytting, lagring eller transport av undersjøiske naturforekomster eller til hjelp for slik virksomhet, anses for norsk når de eies av noen som nevnt i § 4 første ledd, og de ikke er innført i et annet lands register. Eieren skal melde skipet til innføring i skipsregisteret i samsvar med reglane i § 12, som gjelder så langt de passer. Også reglene i § 5, § 7, § 8 og § 9 gjelder tilsvarende så langt de passer for disse innretningene. Departementet kan i særlige tilfeller gjøre unntak fra registreringsplikten.

II.

I lov av 12. juni 1987 nr. 48 om norsk internasjonalt skipsregister vert det gjort desse endringane:

§ 1 fyrste ledd skal lyde:

       På begjæring kan maskindrevne passasjerskip, lasteskip og luftputefartøy samt boreplattformer og andre flyttbare innretninger, registreres i norsk internasjonalt skipsregister når de ikke er innført i et annet lands register, og:

1. eieren tilfredsstiller nasjonalitetsvilkårene i sjøfartsloven § 1; eller
2. eieren, dersom denne ikke tilfredsstiller nasjonalitetsvilkårene i sjøfartsloven § 1,
a) er aksjeselskap eller kommandittselskap med hovedkontor i Norge; eller
b) er partrederi med bestyrende reder som tilfredsstiller bestemmelsene om bestyrende reder i sjøfartsloven kapittel 3.
3. Eieren, dersom denne ikke tilfredsstiller vilkårene i pkt. 1 eller 2 har oppnevnt en representant som har fullmakt til å ta imot søksmål på vegne av eieren. Representanten må fylle de nasjonalitetskrav som stilles til bestyrende reder i sjøfartsloven § 41.

§ 8 tredje ledd held opp å gjelde.

III.

       Lov av 5. juli 1946 nr. 2 om erverv og bortfrakting av skip m.v. held opp å gjelde.

IV.

       Lova tek til å gjelde frå den tid Kongen fastset.

Oslo, i næringskomiteen, den 19. oktober 1995.

Svein Ludvigsen, Gunnar Halvorsen, William Engseth,
leiar. ordførar. sekretær.