1. Innledning
Til Odelstinget.
Nærings- og energidepartementet viser i proposisjonen til at Europaparlamentets og Rådets direktiv 94/22/EF om betingelser for tildeling og bruk av tillatelser for leting etter og utvinning av hydrokarboner (konsesjonsdirektivet) ble vedtatt av Rådet i EU 30. mai 1994. Det trådte i kraft i EU 30. juni 1994, og skal være gjennomført i medlemslandenes nasjonale lovgivning 1. juli 1995. Det vil få anvendelse for utvinningstillatelser tildelt etter denne dato.
Videre viser departementet til at konsesjonsdirektivet ikke var vedtatt da Norges forhandlinger med EU om medlemskap pågikk.
EØS-komiteen besluttet 5. april 1995 å innlemme konsesjonsdirektivet i EØS-avtalens Vedlegg IV Energi. Beslutningen trer i kraft 1. juli 1995, forutsatt at alle EFTA-parter har meddelt at interne godkjenningsprosedyrer er fullført. Det vises til St.prp. nr. 40 (1994-1995) om samtykke til EØS-komiteens vedtak om innlemmelse av konsesjonsdirektivet i EØS-avtalens Vedlegg IV Energi.
I denne proposisjonen foreslås lovendringer som er nødvendige som følge av at konsesjonsdirektivet innlemmes i EØS-avtalen. Lovendringene omfatter lov av 22. mars 1985 nr. 11 om petroleumsvirksomhet (petroleumsloven).
I tillegg vil reglene i konsesjonsdirektivet bli gjennomført gjennom enkelte endringer i petroleumsforskriften, fastsatt ved kgl. res. av 14. juni 1985, og ved justeringer i konsesjonsverket under den enkelte utvinningstillatelse.
Konsesjonsdirektivet gis ikke tilbakevirkende kraft. Det betyr at direktivets bestemmelser og regelverksendringene bare kommer til anvendelse på utvinningstillatelser som tildeles etter at direktivet er trådt i kraft for Norge.
De foreslåtte endringene i petroleumsloven § 8 gjelder tildeling av utvinningstillatelser hvor det må gjøres enkelte mindre tilpasninger for å bringe loven i samsvar med direktivets bestemmelser. Lovens § 8 må tilpasses direktivets regel om at fysiske personer skal kunne tildeles utvinningstillatelser. I tillegg må fristen for å søke om tildeling av utvinningstillatelse forlenges fra 50 dager til 90 dager, og den eksisterende bestemmelse om tildeling uten utlysning må justeres. I § 8 tilføyes også en bestemmelse om at tildeling skal skje på grunnlag av kunngjorte, objektive og ikke-diskriminerende krav og vilkår. Dessuten foreslås en uttrykkelig lovbestemmelse om statsdeltakelse (ny § 8 a), samt en mindre justering i lovens § 9 om operatør.
Departementet viser til at de lovendringer som foreslås er av teknisk art og uten vesentlig betydning for gjeldende norsk petroleumspolitikk, og videre at de ikke innebærer vesentlige økonomiske og administrative konsekvenser.
Europaparlamentets og Rådets direktiv 94/22/EF av 30. mai 1994 om vilkårene for tildeling og bruk av tillatelser til å drive leting etter og utvinning av hydrokarboner er inntatt som vedlegg i proposisjonen.