Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

6. Komiteens tilråding

       Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende

vedtak til lov
om pakkereiser (pakkereiseloven).

KAPITTEL 1. ANVENDELSESOMRÅDE OG FRAVIKELIGHET

§ 1-1 Anvendelsesområde

       Loven gjelder for tilbud om pakkereiser og for avtaler om kjøp av pakkereiser som inngås mellom en kunde og en arrangør eller formidler av en pakkereise.

       Kongen bestemmer i hvilken grad loven skal gjelde for Svalbard og Jan Mayen, og kan herunder gi særlige regler av hensyn til de stedlige forhold.

§ 1-2 Lovens ufravikelighet

       Loven kan, med mindre annet er angitt, ikke fravikes til skade for kunden når pakkereisen hovedsakelig er til personlig bruk for denne.

KAPITTEL 2. DEFINISJONER

§ 2-1 Pakkereise

       Med en pakkereise menes et på forhånd tilrettelagt arrangement, som varer i mer enn 24 timer eller omfatter overnatting, som selges eller markedsføres til en samlet pris, og som inneholder minst to av følgende elementer:

1) transport,
2) innkvartering som ikke utelukkende er å anse som ledd i en transporttjeneste, eller
3) andre turisttjenester som utgjør en vesentlig del av arrangementet, men som ikke er direkte knyttet til transport eller innkvartering.

       Et arrangement som går inn under første ledd regnes som pakkereise selv om de enkelte elementer blir fakturert hver for seg.

§ 2-2 Arrangør og formidler

       Som arrangør anses den som tilrettelegger pakkereiser og som tilbyr eller selger slike enten direkte eller gjennom en formidler. Vedkommende regnes likevel ikke som arrangør når virksomheten bare utøves leilighetsvis og ikke er et ledd i næringsvirksomhet.

       Som formidler anses den som tilbyr eller selger pakkereiser som er tilrettelagt av en arrangør.

§ 2-3 Kunde

       Som kunde anses den som inngår avtale om kjøp av en pakkereise, eller den i hvis navn avtalen om kjøpet inngås. Overdras pakkereisen til en annen i samsvar med § 4-4, anses den som har fått seg overdratt pakkereisen som kunde.

KAPITTEL 3. MARKEDSFØRING, AVTALENS INNGÅELSE OG INNHOLD

§ 3-1 Opplysninger i kataloger, brosjyrer og annet informasjonsmateriell

       Kataloger og brosjyrer som stilles til rådighet for kunden skal inneholde tydelig og forståelig informasjon om prisen samt i nødvendig utstrekning om reisemål, transporter, innkvartering, måltider, reiseplan, innreisebestemmelser, betalingsvilkår og vilkår om minste antall kunder.

       Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen med mindre opplysningene må antas å ha vært uten betydning for kundens beslutning om å delta i pakkereisen. Opplysningene regnes heller ikke som en del av avtalen dersom de er endret på en tydelig måte før avtaleinngåelsen. Arrangøren skal i informasjonsmateriellet gjøre oppmerksom på muligheten for at opplysningene kan bli endret før avtale inngås.

§ 3-2 Opplysninger som skal gis før avtale inngås

       Arrangøren skal før avtalen inngås gi kunden informasjon om avtalevilkårene. I tillegg skal kunden informeres om vesentlige praktiske forhold som har betydning for pakkereisen om pass, helsemessige formaliteter o.l., samt om hvilke visumkrav som gjelder for borgere fra stater som er parter i EØS-avtalen. Avtalevilkårene skal bekreftes skriftlig eller på annen klar måte. Hvis avtalen er inngått skriftlig, skal kunden ha utlevert kopi av den.

       For avtaler som inngås så kort tid før pakkereisen skal ta til at det ikke er mulig å overholde bestemmelsen i første ledd fullt ut, skal slik informasjon gis i den utstrekning det er praktisk mulig.

§ 3-3 Opplysninger som skal gis før pakkereisen tar til

       Arrangøren skal i god tid før pakkereisen skal ta til, gi kunden opplysninger om:

1) transportarrangement og forsikringsmuligheter,
2) på hvilken måte kunden kan komme i kontakt med arrangøren under pakkereisen, samt navn og adresse på lokale representanter som kunden kan henvende seg til dersom det skulle oppstå problemer, og
3) hvordan pårørende, dersom kunden er mindreårig, kan komme i kontakt med denne eller en lokal representant for arrangøren.

§ 3-4 Forskrift

       Departementet kan gi bestemmelser om de vilkår avtalen skal inneholde, samt nærmere regler om de opplysninger som skal gis etter kapittel 3.

KAPITTEL 4. AVBESTILLING, OVERDRAGELSE OG FORBEHOLD

§ 4-1 Vederlagsfri avbestilling ved force majeure

       Kunden har rett til å avbestille pakkereisen dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager før pakkereisen skal ta til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som må likestilles med de foran nevnte, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil gjøre seg gjeldende når pakkereisen skal ta til etter avtalen. Tilsvarende gjelder der begivenheter som nevnt i foregående punktum, inntreffer på reiseruten og dette innebærer en reell risiko for kunden.

       Ved avbestilling etter første ledd har kunden krav på å få tilbakebetalt det han har betalt for pakkereisen.

       Kunden har ikke rett til å avbestille etter reglene i denne bestemmelsen dersom han inngikk avtalen til tross for at han kjente eller måtte kjenne til den begivenheten som påberopes som grunnlag for avbestilling.

§ 4-2 Avbestilling mot vederlag

       Kunden kan også utenfor de tilfeller som er nevnt i § 4-1 avbestille pakkereisen, men arrangøren kan i så fall kreve et passende avbestillingsgebyr. Gebyrets størrelse fastsettes på bakgrunn av tidspunktet for avbestillingen og pakkereisens karakter.

       Avbestillingsretten etter første ledd kan begrenses eller fravikes i den grad arrangørens avbestillingsrett overfor tredjemann er begrenset.

       Arrangøren skal meddele kunden vilkårene for avbestilling før avtalen inngås.

       Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om avbestilling etter §§ 4-1 og 4-2. Det kan herunder gis regler om adgangen til å begrense avbestillingsretten.

§ 4-3 Avbestillingsbeskyttelse ved sykdom, ulykkeshendelse m.v.

       Arrangøren skal tilby kunden en avbestillingsbeskyttelse som skal gi ham rett til å avbestille pakkereisen vederlagsfritt, eventuelt mot et mindre administrasjonsgebyr.

       Avbestillingsbeskyttelsen skal minst gi kunden rett til å avbestille pakkereisen dersom det før denne er påbegynt inntreffer plutselig og alvorlig sykdom, ulykkesskade eller død hos kunden selv, i hans husstand eller nærmeste familie (ektefelle, samboer, barn, foreldre, svigerforeldre eller søsken) som hindrer eller gjør det uforsvarlig for kunden å gjennomføre pakkereisen. Retten til avbestilling skal også gjelde dersom hindringen rammer en annen i reisefølget, og det er urimelig å kreve at kunden skal gjennomføre pakkereisen uten at vedkommende person er med.

       Avbestillingsbeskyttelsen skal også omfatte hendelser som er av plutselig og alvorlig karakter og som kunden verken kjente til eller burde ha kjent til da avtalen ble inngått og som gjør at det ikke er rimelig å kreve at kunden benytter seg av pakkereisen.

       Kunden må så snart som mulig etter hendelsen varsle arrangøren eller formidleren om at pakkereisen avbestilles.

       Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om avbestillingsbeskyttelsen, herunder regler om størrelsen på et eventuelt administrasjonsgebyr etter første ledd.

§ 4-4 Overdragelse av pakkereisen

       Kunden har rett til å overdra pakkereisen til en person som oppfyller alle nødvendige betingelser for å delta i pakkereisen, forutsatt at han har underrettet arrangøren eller formidleren om dette innen rimelig tid før pakkereisen skal ta til. Overdragelse kan likevel ikke skje dersom dette er i strid med regler som arrangøren er bundet av.

       Den som overdrar pakkereisen og den som får pakkereisen overdratt til seg, hefter solidarisk for betaling av et eventuelt restbeløp og de ekstra omkostninger som er en følge av overdragelsen.

§ 4-5 Forbehold om endringer av avtalevilkårene

       Arrangøren kan ikke endre avtalevilkårene til ulempe for kunden med mindre en slik adgang fremgår uttrykkelig av avtalen.

       Forbehold om prisforhøyelse kan bare gjøres gjeldende hvis avtalen uttrykkelig gir mulighet for så vel prisforhøyelse som prisnedsettelse samt angir den presise beregningsmåte for slike endringer. Den avtalte pris kan ikke forhøyes de siste 20 dager før pakkereisen skal ta til etter avtalen.

       Den avtalte pris kan bare forhøyes som følge av endringer i:

1) transportomkostninger, herunder brennstoffpriser,
2) skatter, avgifter eller gebyrer for visse tjenesteytelser, så som lufthavns-, havne-, landings- eller startavgifter, eller
3) valutakurser som er anvendt ved beregningen av prisen for den aktuelle pakkereise.

§ 4-6 Underretningsplikt ved mangelfull oppfyllelse og endringer etter § 4-5

       Dersom pakkereisen vil bli mangelfull eller arrangøren vil endre avtalevilkårene i samsvar med § 4-5, skal arrangøren snarest mulig underrette kunden om dette. Arrangøren skal samtidig opplyse kunden om reklamasjonsplikten etter § 5-1, om rettsvirkningene av at han ikke reklamerer innen fristen, samt om hvor slik reklamasjon skal rettes. Er denne opplysningsplikten forsømt, kan arrangøren ikke påberope seg for sen eller mangelfull reklamasjon etter § 5-1.

       Dersom pakkereisen avlyses, skal arrangøren snarest mulig underrette kunden om dette og kundens rettigheter etter § 5-2.

KAPITTEL 5. KRAV KUNDEN KAN GJØRE GJELDENDE FØR PAKKEREISEN ER PÅBEGYNT

§ 5-1 Heving

       Kunden kan heve avtalen før pakkereisen tar til dersom det er klart at pakkereisen vil ha vesentlige mangler. Det samme gjelder dersom avtalevilkårene endres etter § 4-5 og endringen er til vesentlig ulempe for kunden. Prisforhøyelse på mer enn 10 % skal alltid anses for å være til vesentlig ulempe.

       Vil kunden heve avtalen, må han innen rimelig tid etter at han har mottatt underretning etter § 4-6 første ledd, informere formidleren eller arrangøren om at han vil benytte seg av sin rett.

§ 5-2 Tilbakebetaling eller ny pakkereise ved heving eller avlysning

       Dersom kunden hever avtalen etter § 5-1 eller arrangøren avlyser pakkereisen, har kunden rett til straks å få tilbakebetalt samtlige beløp som er betalt i henhold til avtalen, eller å delta i en pakkereise av tilsvarende eller høyere verdi såfremt arrangøren eller formidleren kan tilby dette.

       Er den tilbudte pakkereise av høyere verdi, betaler kunden prisforskjellen, med mindre kunden har krav på tilsvarende erstatning etter § 5-3.

       Kan det bare tilbys en pakkereise som er mindre verd, og kunden aksepterer tilbudet, har han rett til å få prisforskjellen refundert.

§ 5-3 Erstatning ved heving og avlysning

       Ved heving etter § 5-1 kan kunden kreve erstatning av arrangøren for tap som følge av mangelen. Det samme gjelder for tap som følge av at pakkereisen blir avlyst. Erstatning kan likevel ikke kreves hvis:

1) avlysningen skyldes at antall påmeldte til pakkereisen er mindre enn det minimum som er angitt i avtalen, og kunden har fått skriftlig melding om dette innen den avtalte frist, eller
2) avlysningen eller den mangelfulle oppfyllelse skyldes hindring som ligger utenfor arrangørens kontroll og som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden og som verken han eller noen han er ansvarlig for, kunne unngå eller avverge følgene av.

KAPITTEL 6. KRAV KUNDEN KAN GJØRE GJELDENDE ETTER AT PAKKEREISEN ER PÅBEGYNT

§ 6-1 Mangler ved pakkereisen

       Pakkereisen er mangelfull når den avviker fra det som er avtalt eller forutsatt i avtalen og dette ikke skyldes kunden eller forhold på hans side. Avvik fra det avtalte regnes likevel ikke som en mangel dersom de er av mindre betydning og er av det slag kunden må regne med kan inntreffe fra tid til annen. Det samme gjelder avvik i naturgitte forhold som arrangøren verken hadde eller burde ha kjennskap til eller herredømme over.

§ 6-2 Avhjelp av mangler, prisavslag

       Er pakkereisen mangelfull, kan kunden kreve at manglene blir avhjulpet når det kan skje uten urimelig kostnad eller ulempe for arrangøren.

       Tilbyr arrangøren å avhjelpe mangelen, kan kunden ikke kreve prisavslag eller heve avtalen hvis avhjelpen skjer innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for kunden.

       Blir mangelen ikke avhjulpet, har kunden rett til forholdsmessig prisavslag. Har kunden selv avhjulpet mangelen, settes prisavslaget til kostnadene ved avhjelpen med mindre dette fremstår som urimelig.

§ 6-3 Heving på grunn av mangler

       Har pakkereisen vesentlige mangler og formålet med pakkereisen av den grunn er vesentlig forfeilet, kan kunden heve avtalen og kreve tilbake de beløp som er betalt i henhold til avtalen.

       Hvis kunden hever avtalen i medhold av første ledd, har kunden, dersom det inngår et transportelement i pakkereisen, krav på vederlagsfri transport til avreisestedet eller til et annet sted som måtte være avtalt mellom partene.

§ 6-4 Erstatning som følge av mangler ved pakkereisen

       Er pakkereisen mangelfull og dette fører til at kunden lider tap, kan kunden kreve erstatning av arrangøren.

       Dette gjelder likevel ikke hvis arrangøren godtgjør at mangelen skyldes omstendigheter som nevnt i § 5-3 nr. 2.

       Kunden kan, selv om han ikke har lidt noe tap, tilkjennes en godtgjørelse såfremt mangelen har voldt kunden vesentlig ulempe.

       I de tilfeller der arrangøren er fritatt fra erstatningsansvar etter annet ledd, skal han likevel hurtigst mulig yte kunden nødvendig bistand.

§ 6-5 Forholdet til erstatningsregler i transportrettslig lovgivning

       Der mangler ved pakkereisen påfører kunden tap som reguleres av erstatningsreglene i transportrettslig lovgivning, gjelder disse reglene i stedet for erstatningsreglene i denne lov.

       Arrangøren hefter likevel alltid overfor kunden for tap som nevnt i første ledd.

KAPITTEL 7. FORMIDLERENS ANSVAR OVERFOR KUNDEN

§ 7-1 Formidlerens ansvar

       Formidleren hefter overfor kunden for krav som i medhold av denne lov kan reises overfor arrangøren.

       Formidleren inntrer i kundens krav mot arrangøren. Regresskravet kan bortfalle eller nedsettes hvis kundens krav skyldes formidlerens forhold.

KAPITTEL 8. REKLAMASJON

§ 8-1 Reklamasjonsplikt

       Vil kunden påberope seg en mangel etter at pakkereisen er påbegynt, skal han gi arrangøren eller formidleren melding om dette innen rimelig tid etter at han har oppdaget mangelen. I motsatt fall taper kunden retten til å påberope seg mangelen.

       Arrangøren eller formidleren kan ikke påberope seg unnlatt eller mangelfull reklamasjon hvis ikke kundens plikter etter første ledd er angitt i avtalen.

§ 8-2 Unntak fra reklamasjonsplikten

       Uansett § 8-1 kan kunden gjøre mangelen gjeldende dersom arrangøren eller formidleren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

       Kunden kan uansett § 8-1 gjøre mangelen gjeldende for krav som følge av personskader.

KAPITTEL 9. KUNDENS PLIKTER

§ 9-1 Plikt til å overholde ordensbestemmelser m.v.

       Kunden skal rette seg etter ordensbestemmelser og anvisninger gitt av arrangøren, reiseledere, transportører og andre som har ansvar i forbindelse med gjennomføringen av pakkereisen.

       Kunden skal sørge for å ha med seg pass, eventuelt visum og andre dokumenter som er nødvendige for å gjennomføre pakkereisen.

KAPITTEL 10. TVISTELØSNING

§ 10-1 Adgang til nemndbehandling

       Dersom det på grunnlag av avtale mellom reiselivsbransjens organisasjoner og organisasjoner som organiserer eller representerer pakkereisekunder, er etablert en nemnd for behandling av tvister, kan hver av partene kreve nemndbehandling av en tvist hvor nemnda er kompetent. Vedtektene for nemnda skal godkjennes av Kongen.

§ 10-2 Opplysning om retten til å kreve nemndbehandling

       Dersom det oppstår en tvist mellom en kunde og arrangør eller formidler skal kunden opplyses om retten til å kreve behandling i nemnda.

§ 10-3 Forholdet til de alminnelige domstoler. Avbrudd av foreldelse

       Så lenge en tvist er til behandling i nemnda kan ikke arrangør eller formidler bringe den inn for de alminnelige domstoler. En tvist anses for å være til behandling fra det tidspunkt begjæring om klagebehandling er kommet inn til nemnda.

       Foreldelsesloven § 16 nr. 1 om avbrudd av foreldelse gjelder tilsvarende for krav som bringes inn for nemnda.

§ 10-4 Forkynning av vedtak

       Nemndas vedtak skal forkynnes for partene. Samtidig skal vedtakets virkninger etter § 10-5 gjøres kjent for partene. Forkynningen foretas som postforkynning etter domstolloven § 163 a.

§ 10-5 Innbringelse for domstolene - retts- og tvangskraft

       Den som ikke er enig i nemndas vedtak, må ved stevning bringe saken inn for herreds- eller byretten innen én måned, regnet fra den dag vedtaket er forkynt for partene. Mekling i forliksrådet foretas ikke. Stevning sendes nemnda som videresender dokumentet til domstolen. Saken anses som brakt inn til rett tid når stevning er postlagt innen utløpet av fristen.

       Nemnda kan gi oppreisning mot oversittelse av fristen i første ledd. Reglene i forvaltningsloven § 31 gjelder tilsvarende i den utstrekning de passer. Nemndas vedtak i oppreisningssak kan påkjæres til herreds- eller byrett.

       Dersom sak ikke er reist etter første ledd, har nemndas vedtak samme virkning som en rettskraftig dom og kan fullbyrdes etter reglene for dommer.

§ 10-6 Gjenopptakelse

       Reglene om gjenopptakelse i kapittel 27 i tvistemålsloven gjelder tilsvarende for saker ved nemnda i den utstrekning de passer.

§ 10-7 Forholdet til voldgiftsklausuler

       Avtale om at en tvist som omfattes av denne lov skal avgjøres ved voldgift, er bare bindende dersom avtalen om voldgift er inngått etter at tvisten oppstod.

§ 10-8 Forskrifter

       Kongen kan ved forskrift fastsette regler til utfylling og gjennomføring av bestemmelsene i kapittel 10.

       Kongen kan ved forskrift bestemme om og i hvilken utstrekning partene skal pålegges å betale for behandlingen i nemnda, samt i hvilken utstrekning en tapende part kan pålegges å erstatte motpartens omkostninger i anledning saken.

       Kongen kan ved forskrift også fastsette regler om konsekvensene av at nemndas virksomhet opphører, blant annet om hvem som kan gi oppreisning for oversittelse av frister og behandle begjæringer om gjenopptagelse.

KAPITTEL 11. IKRAFTTREDELSE OG ENDRINGER I ANDRE LOVER

§ 11-1 Ikrafttredelse m.v.

       Loven trer i kraft fra den dag Kongen fastsetter.

       Kongen kan fastsette overgangsbestemmelser og at enkelte bestemmelser i loven skal tre i kraft fra et senere tidspunkt enn loven for øvrig.

       Loven får bare anvendelse på avtaler som blir inngått etter at loven er trådt i kraft.

§ 11-2 Endringer i andre lover

       Fra den tid loven trer i kraft, gjøres følgende endring i lov av 24. juni 1994 nr. 39 om sjøfarten:

§ 407 nytt annet ledd skal lyde:

       Dersom befordringen er et ledd i en pakkereise, jf. pakkereiseloven § 2-1, er første ledd ikke til hinder for at passasjeren overdrar sine rettigheter etter pakkereiseloven § 4-4.

Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 30. mai 1995.

Grethe G. Fossum, Karin Lian, Eli Sollied Øveraas,
leder. ordfører. sekretær.