Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om forslag fra stortingsrepresentant Jan Simonsen om opphevelse av lov av 12. juni 1981 nr. 68 om forbud mot profesjonell boksing.

Dette dokument

  • Innst. O. nr. 48 (1994-1995)
  • Kildedok: Dokument nr. 8:21 (1994-95)
  • Dato: 11.05.1995
  • Utgiver: familie-, kultur- og administrasjonskomiteen
  • Sidetall: 1

Innhold

       Til Odelstinget.

       Representanten Simonsen foreslår at Stortinget skal vedta å oppheve forbudet mot profesjonell boksing, jf. lov av 12. juni 1981 nr. 68 .

       Representanten Simonsen begrunner forslaget sitt nærmere i dokumentforslaget, og viser bl.a. til at begrunnelsene for å innføre forbudet mot boksing, ikke har samme gyldighet i dag. Forslagsstilleren mener at dersom forbudet mot profesjonell boksing blir opphevet, må det skje på en slik måte at ingen organisasjon eller forbund gis noen form for enerett på norsk proffboksing.

       Komiteen viser til at etter forslag fra Regjeringen vedtok Stortinget 11. juni 1981 lov om forbud mot profesjonell boksing. Dette lovforbudet var både Norges Idrettsforbund og Norges Bokseforbund enige i.

       Komiteen viser til at flertallet i Stortinget ved tidligere behandlinger har gått imot å oppheve forbudet mot profesjonell boksing. Flertallet viser her til Ot.prp. nr. 52 (1980-1981) og Innst.O.nr.89 (1980-1981), samt til debatt i Odelstinget 2. juni 1981. Videre til Innst.O.nr.27 (1984-1985) og debatt i Odelstinget 12. februar 1985. Til slutt vises det til Innst.O.nr.4 (1990-1991) og debatt i Odelstinget 20. november 1990.

       Komiteen har i forbindelse med behandlingen av saken, hatt høringer med Norges Bokseforbund hvor også Norges Idrettsforbund var tilstede, og med Norsk Bokseunion og Den norske Lægeforening. Under høringen fremkom det at Norges Bokseforbund ønsker primært opphevelse av loven, subsidiært at det blir gitt dispensasjon. Norsk Bokseunion ville at loven skulle oppheves. Den norske Lægeforening er sterk motstander av profesjonell boksing av medisinske årsaker og anbefalte at forbudet forsatt måtte stå fast.

       I brev til komiteen datert 4. mai 1995 uttaler Kulturdepartementet at det er ingen nye opplysninger i saken som tilsier at lovforbudet bør oppheves og anbefaler komiteen å opprettholde vedtaket av 1990.

       Komiteen vil videre peke på at Kulturdepartementet i brev av 12. desember 1994 til representanten Kjellaug Nakkim bekrefter at forbud mot profesjonell boksing i Norge ikke strider mot EØS-avtalens bestemmelser.

       Komiteen viser også til Norges Idrettsforbunds styrevedtak av 9. mai som er meddelt komiteen:

       « Slik saken nå står har Norges Idrettsforbund ikke grunnlag for å vurdere annerledes enn idrettsstyrets vedtak av oktober 1990.
       Idrettsstyret er ikke tilfreds med de muligheter en har fått til å behandle saken, verken overfor Stortinget eller Norges Bokseforbund. »

       Norges Idrettsforbunds styrevedtak av 20. oktober 1990 var følgende:

       « Idrettsstyret er fortsatt av den mening at profesjonell boksing ikke bør være tillatt i Norge, og stiller seg følgelig negativt til det private lovforslag om oppheving av forbudet mot profesjonell boksing. »

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti, konstaterer at Den norske Lægeforening er sterkt motstander av profesjonell boksing og anbefaler fortsatt forbud. De viser til at det finnes en overveldende dokumentasjon på at profesjonell boksing er meget skadelig først og fremst når det gjelder hjerneskader. Flertallet viser til brev av 4. mai 1995 fra Kulturdepartementet hvor de bl.a. sier følgende:

       « Kulturdepartementet er av den oppfatning at det ikke har kommet opp argumenter som tilsier at loven bør oppheves, og anbefaler komiteen å gå imot det private lovforslaget fra representanten Simonsen. »

       Flertallet viser til at da forbudet mot profesjonell boksing ble vedtatt av Stortinget i 1981, var dette begrunnet bl.a. i boksingens medisinske skadevirkninger.

       Flertallet kan ikke se at de medisinske skadevirkningene er blitt færre og mener at profesjonell boksing fremdeles er forbundet med fare. Det kommer fortsatt meldinger om boksere som blir hardt skadet. I enkelte tilfeller har skadene hatt fatale følger. Det er - som tidligere - stor forskjell på amatørboksing og profesjonell boksing.

       Flertallet mener bl.a. at kommersielle interesser markerer et viktig skille mellom den profesjonelle boksingen og amatørboksingen. Flertallet ønsker ikke en utvikling hvor boksere og arrangører kan tjene store penger på en virksomhet som med så stor sannsynlighet kan påføre deltakerne alvorlige skader.

       Flertallet kan ikke se at noe er endret siden forslag om å oppheve forbudet mot profesjonell boksing ble behandlet i Odelstinget, sist i 1990.

       Flertallet vil med bakgrunn i dette avvise såvel forslaget om å oppheve lov av 12. juni 1981 nr. 68 om forbud mot profesjonell boksing, samt det subsidiære forslaget om å åpne for adgang til å gi dispensasjon for loven.

       Komiteens medlemmer fra Høyre og representanten Geir Thoresen vil vise til at Høyre har ved hver behandling av lovforbudet stemt imot på prinsipielt grunnlag og med henvisning til at profesjonell boksing ikke representerer noe akutt problem verken sosialt, medisinsk eller idretts-etisk. Disse medlemmer viser til at Norges Bokseforbund som tidligere var motstander av profesjonell boksing, nå mener at sporten bør tillates også i Norge. Av europeiske land er det bare Norge og Sverige som har forbud. Disse medlemmer er i likhet med Bokseforbundet enig i at det har skjedd en positiv medisinsk utvikling på området. Dessuten vises det til at ved iherdig innsats fra forbundets side i internasjonale fora, har regelverket for amatører blitt betydelig bedret. Dette arbeidet ønsker Norges Bokseforbund å videreføre også innenfor profesjonell boksing da de nå er opptatt som medlem av European Boxing Union. Disse medlemmer viser dessuten til at det ved utøvelse av en del idretter innebærer farer for store skader, uten at man av den grunn har ønske om å nedlegge lovforbud mot disse.

       Disse medlemmer er av den oppfatning at skulle lovforbudet bli opprettholdt med begrunnelse av at dette er en utpreget kommersiell idrett med mange uryddige forhold, vil disse medlemmer foreslå at departementet bør ha adgang til å gi dispensasjon fra forbudet. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme et subsidiært forslag om endring i lov av 12. juni 1981 nr. 68 om forbud mot profesjonell boksing.



Forslag fra Høyre og representanten Thoresen:

Forslag

Vedtak til lov

       om endringer i lov av 12. juni 1981 nr. 68 om forbud mot profesjonell boksing.

       I lov av 12. juni 1981 nr. 68 om forbud mot profesjonell boksing gjøres følgende endringer:

§ 1 nytt annet ledd skal lyde:

       Kongen eller den han bemyndiger kan gi dispensasjon for enkeltarrangementer av den art som er nevnt i første ledd.

§ 2 nytt annet ledd skal lyde:

       § 1 annet ledd gjelder tilsvarende.

       Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Odelstinget til å gjøre følgende

vedtak:

       Dok.nr.8:21 (1994-1995) - forslag fra stortingsrepresentant Jan Simonsen om opphevelse av lov av 12. juni 1981 nr. 68 om forbud mot profesjonell boksing - bifalles ikke.

Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 11. mai 1995.

Grethe G Fossum, Kjellaug Nakkim, Eli Sollied Øveraas,
leder. ordfører. sekretær.