Regjeringen legger i proposisjonen frem forslag til ny lov om barnehager.
De viktigste endringene er:
- |
Kommunene gis adgang til å stille vilkår om bl.a. alderssammensetning og opptak av barn ved utbetaling av statlige tilskudd: |
1) |
Betingelse for statstilskudd til private barnehager at de ikke gir tilbud til 6-åringene dersom disse allerede har et tilbud i skolen. |
2) |
Betingelse for statstilskudd opptak av barn under 3 år dersom tilbudet til 3-6 åringer er godt. |
3) |
Opptakskriterier for en viss del av plassene kan knyttes til vilkår om statstilskudd. |
4) |
Kommunen kan forbeholde seg rett til å kjøpe seg en viss andel av plassene i barnehagen til selvkost. |
- |
Ikke adgang til å stille vilkår overfor visse livssynsbaserte barnehager. |
- |
Lovfesting av dagens praksis om at krav stilt i eller i medhold av annen lov må være klarlagt før godkjenning gis etter barnehageloven. |
- |
Departementet gis anledning til å gi forskrifter om godkjenning og drift av familiebarnehager. |
- |
Barnehagens styre skal kalles «samarbeidsutvalg». |
- |
Eier skal bestemme om han/hun vil delta i samarbeidsutvalget. |
- |
Kommunen kan bestemme om det skal være felles samarbeidsutvalg for kommunal barnehage og kommunal skole. |
- |
Felles samarbeidsutvalg for privat barnehage og kommunal eller privat skole, kan avtales. |
- |
Dersom kommunestyret oppretter et eget styre for en kommunal barnehage etter kommunelovens § 11, skal foreldrene være representert. |
- |
Barnehagens styrer skal ha førskolelærerutdanning. |
- |
Når barnehage og grunnskole er organisert som én virksomhet, kan skolens rektor være styrer for barnehagen. |
- |
Pedagogiske ledere (i dag kalt avdelingsledere) skal ha utdanning som førskolelærer eller annen pedagogisk utdanning av minst 3 års varighet på høyskolenivå. |
- |
Kommunen kan innvilge midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet til styrer dersom det ikke melder seg søker som oppfyller utdanningskravet til styrerstillingen. |
- |
Departementet gis hjemmel til å gi forskrifter om varige dispensasjoner fra utdanningskravet for styrer. |
- |
Kommunen kan gi midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet til pedagogiske ledere. |
- |
Fylkesmannen kan i særlige tilfeller gi varig dispensasjon fra utdanningskravet til pedagogiske ledere. |
- |
Lovfesting av pålegget om at eierne av barnehage stiller barnehagen til disposisjon for øvingsopplæring. |
- |
Barnehagens styrer og pedagogiske ledere skal ha plikt til å veilede studenter som er under utdanning som førskolelærere. |
- |
Personer som er siktet, tiltalt eller dømt for seksuelle overgrep mot barn skal ikke kunne få ansettelse i barnehager for et visst antall år. |
- |
Departementet gis adgang til å fastsette en rammeplan for barnehagens innhold. |
- |
Lovfesting av at barnehagens eier kan tilpasse rammeplanen til lokale forhold og at samarbeidsutvalget for hver barnehage skal fastsette en årsplan for den pedagogiske virksomheten på grunnlag av rammeplanen. |
- |
Bestemmelsen om at barn med funksjonshemminger gis rett til prioritet ved opptak hvis de kan ha nytte av barnehageoppholdet klargjøres. Fortrinnsretten gjelder både i private og offentlige barnehager. |
- |
Kommunen har ansvaret for at barn med funksjonshemminger får plass i barnehage. |
- |
Lovfesting av at barnehager for samiske barn i samiske distrikt skal bygge på samisk språk og kultur. |
- |
Lovregulering av virksomheten i barnehager som er åpne om natten. |
- |
Hjemmel til å gi forskrift om tilbud til 6-åringer i skolens lokaler. |
- |
Presisering i lovens bestemmelser om tilsyn. |
- |
Lovbestemmelse om helsekontroll av barn og personale. |
Departementet opplyser at ingen av forslagene vil medføre kostnader eller administrative konsekvenser av vesentlig karakter.