Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Det er for tiden problemer med talerlisten. Vi jobber med å løse det.

1. Sammendrag

       Regjeringen legger i proposisjonen frem forslag til ny lov om barnehager.

       De viktigste endringene er:

- Kommunene gis adgang til å stille vilkår om bl.a. alderssammensetning og opptak av barn ved utbetaling av statlige tilskudd:
1) Betingelse for statstilskudd til private barnehager at de ikke gir tilbud til 6-åringene dersom disse allerede har et tilbud i skolen.
2) Betingelse for statstilskudd opptak av barn under 3 år dersom tilbudet til 3-6 åringer er godt.
3) Opptakskriterier for en viss del av plassene kan knyttes til vilkår om statstilskudd.
4) Kommunen kan forbeholde seg rett til å kjøpe seg en viss andel av plassene i barnehagen til selvkost.
- Ikke adgang til å stille vilkår overfor visse livssynsbaserte barnehager.
- Lovfesting av dagens praksis om at krav stilt i eller i medhold av annen lov må være klarlagt før godkjenning gis etter barnehageloven.
- Departementet gis anledning til å gi forskrifter om godkjenning og drift av familiebarnehager.
- Barnehagens styre skal kalles «samarbeidsutvalg».
- Eier skal bestemme om han/hun vil delta i samarbeidsutvalget.
- Kommunen kan bestemme om det skal være felles samarbeidsutvalg for kommunal barnehage og kommunal skole.
- Felles samarbeidsutvalg for privat barnehage og kommunal eller privat skole, kan avtales.
- Dersom kommunestyret oppretter et eget styre for en kommunal barnehage etter kommunelovens § 11, skal foreldrene være representert.
- Barnehagens styrer skal ha førskolelærerutdanning.
- Når barnehage og grunnskole er organisert som én virksomhet, kan skolens rektor være styrer for barnehagen.
- Pedagogiske ledere (i dag kalt avdelingsledere) skal ha utdanning som førskolelærer eller annen pedagogisk utdanning av minst 3 års varighet på høyskolenivå.
- Kommunen kan innvilge midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet til styrer dersom det ikke melder seg søker som oppfyller utdanningskravet til styrerstillingen.
- Departementet gis hjemmel til å gi forskrifter om varige dispensasjoner fra utdanningskravet for styrer.
- Kommunen kan gi midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet til pedagogiske ledere.
- Fylkesmannen kan i særlige tilfeller gi varig dispensasjon fra utdanningskravet til pedagogiske ledere.
- Lovfesting av pålegget om at eierne av barnehage stiller barnehagen til disposisjon for øvingsopplæring.
- Barnehagens styrer og pedagogiske ledere skal ha plikt til å veilede studenter som er under utdanning som førskolelærere.
- Personer som er siktet, tiltalt eller dømt for seksuelle overgrep mot barn skal ikke kunne få ansettelse i barnehager for et visst antall år.
- Departementet gis adgang til å fastsette en rammeplan for barnehagens innhold.
- Lovfesting av at barnehagens eier kan tilpasse rammeplanen til lokale forhold og at samarbeidsutvalget for hver barnehage skal fastsette en årsplan for den pedagogiske virksomheten på grunnlag av rammeplanen.
- Bestemmelsen om at barn med funksjonshemminger gis rett til prioritet ved opptak hvis de kan ha nytte av barnehageoppholdet klargjøres. Fortrinnsretten gjelder både i private og offentlige barnehager.
- Kommunen har ansvaret for at barn med funksjonshemminger får plass i barnehage.
- Lovfesting av at barnehager for samiske barn i samiske distrikt skal bygge på samisk språk og kultur.
- Lovregulering av virksomheten i barnehager som er åpne om natten.
- Hjemmel til å gi forskrift om tilbud til 6-åringer i skolens lokaler.
- Presisering i lovens bestemmelser om tilsyn.
- Lovbestemmelse om helsekontroll av barn og personale.

       Departementet opplyser at ingen av forslagene vil medføre kostnader eller administrative konsekvenser av vesentlig karakter.