Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innstilling fra næringskomiteen om lov om endringer i lov av 22. juni 1928 nr. 27 om landets kornforsyning og opphevelse av lov av 23. februar 1951 nr. 5 om kraftfôrforsyningen.

Dette dokument

  • Innst. O. nr. 22 (1994-1995)
  • Kildedok: Ot.prp. nr. 16 (1994-95)
  • Dato: 16.12.1994
  • Utgiver: næringskomiteen
  • Sidetall: 1

Innhold

       Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag til endringer i lov av 22. juni 1928 nr. 27 om landets kornforsyning og om oppheving av lov av 23. februar 1951 nr. 5 om kraftfôrforsyningen. En del av bestemmelsene i kraftfôrforsyningsloven foreslås tatt inn i den endrede kornforsyningsloven.

       Bakgrunnen for forslaget er tilslutningen til GATT/WTO- avtalen og implementeringen av landbruksdelen i avtalen. Stortinget har sluttet seg til at statens enerett til import av korn, mel og kraftfôr oppheves. Kraftfôrforsyningsloven bygger på importmonopolet og foreslås opphevet. Adgangen til å pålegge prisutjevningsbeløp ansees som viktig, og foreslås videreført. Prisutjevningsbeløp er identisk med tidligere kraftfôravgift. Det skal beregnes slik at det ikke virker diskriminerende.

       Formålet med markedsordningen for korn er å sette myndighetene i stand til å følge opp gjeldende landbrukspolitiske retningslinjer når det gjelder distriktspolitikk, inntektspolitikk og oppfølging av internasjonale avtaler. Kornforsyningsloven skal sikre en effektiv omsetning og forsyning av korn, mel og kraftfôr ut fra den til enhver tid gjeldende markedsordning.

       Loven omfatter all førstehåndsomsetning av korn, mel og kraftfôr, og utførsel og innførsel av slike produkter. Det foreslås krav om tillatelse til utførsel eller innførsel. Det er behov for overvåking av innførsel, da varene kan brukes til andre formål enn fôr, og er da ikke underlagt samme tollbeskyttelse. Tillatelse kan ikke ha til formål å begrense innførsel eller utførsel av korn, mel eller kraftfôr. Det blir ikke tillatt å utføre korn som har vært omsatt med offentlig tilskudd, da det ville være i strid med GATT/WTO-avtalens regler om eksportstøtte.

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, William Engseth, Ulf Guttormsen, Gunnar Halvorsen, Inger Lise Husøy, Astrid Marie Nistad og Einar Olav Skogholt, fra Senterpartiet, Peter Angelsen, Syver Berge og Unn Aarrestad, fra Høyre, lederen, Kristin Krohn Devold og Dag C Weberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Reidar Johansen, fra Kristelig Folkeparti, Lars Gunnar Lie, og fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm, viser til de respektive partiers merknader til omdanning av Statkorn i B.innst.S.nr.8 Tillegg nr. 1 (1994-1995).

       Komiteen har ellers ikke merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov
om endringer i lov av 22. juni 1928 nr. 27 om landets kornforsyning og opphevelse av lov av 23. februar 1951 nr. 5 om kraftfôrforsyningen.

I.

I lov av 22. juni 1928 nr. 27 om landets kornforsyning gjøres følgende endringer:

Overskrift til kapittel I skal lyde:

       Kapitel I. Innledende bestemmelser

§ 1 skal lyde:

       Lovens formål er å sikre en effektiv omsetning og forsyning av korn, mel og kraftfôr ut fra de mål og retningslinjer som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

§ 2 skal lyde:

       Med korn menes i denne lov hvete, rug, bygg og havre samt ethvert formalingsprodukt derav. Som korn regnes også blandinger av disse vareslag og blandinger som har ett eller flere av disse vareslagene som en vesentlig bestanddel.

       Dersom ikke annet er bestemt omfatter denne lov også kraftfôr og råvarer som kan anvendes til kraftfôr.

       I tvilstilfelle avgjør departementet om et vareslag eller en vare skal regnes som korn, mel eller kraftfôr i forhold til lovens bestemmelser.

§ 3 skal lyde:

       Loven omfatter innførsel, utførsel og omsetning av korn, mel og kraftfôr her i riket.

       Etter avtale med fremmed stat eller internasjonal organisasjon kan lovens virkeområde utvides. Etter slik avtale kan lovens virkeområde også innskrenkes for et begrenset felt.

§ 4 skal lyde:

       Med de begrensninger som følger av internasjonale forpliktelser, kan departementet - innenfor rammen av de prinsipielle retningslinjer som Stortinget måtte ha fastsatt - treffe bestemmelser om omsetning og bruk av kraftfôr med sikte på å avpasse husdyrproduksjonen etter behovet eller å regulere kraftfôrforbruket etter andre samfunnsmessige hensyn. I det øyemed kan departementet bl.a. treffe bestemmelser om prisutjevningsbeløp for kraftfôr eller råvarer som kan anvendes til kraftfôr.

Kapitel I a. Utførsel og innførsel. Straff

§ 5 skal lyde:

       For utførsel av korn, mel og kraftfôr kreves tillatelse gitt av Statens Kornforretning. Før slik utførselstillatelse gis, kan Statens Kornforretning kreve fremlagt dokumentasjon for at varen vil bli utført i samsvar med vilkårene for tillatelsen. Det kan kreves avgift for utstedelse av utførselstillatelse.

       Korn som har vært omsatt i riket med offentlige tilskudd må ikke føres ut av riket. Dersom slikt korn likevel utføres av riket, kan tilskuddet kreves tilbakebetalt.

       Når det er nødvendig for å sikre stabile priser på, og stabil forsyning av korn, mel og kraftfôr her i riket, kan Kongen bestemme at det skal oppkreves en avgift ved utførsel av disse varene.

       Kongen utpeker en offentlig myndighet som kan utføre kontroll med utførsel av varene. Vedkommende myndighet kan kreve fremlagt utførselstillatelsen og dokumentasjon for at varene utføres i samsvar med tillatelsen. Slik dokumentasjon kan kreves framlagt også etter at varene er ført ut av landet.

       Første og fjerde ledd gjelder tilsvarende ved innførsel av korn, mel og kraftfôr her til riket.

       Den som plikter å fremlegge dokumentasjon som nevnt i første, fjerde eller femte ledd, kan nektes å utføre eller innføre korn, mel eller kraftôr inntil dokumentasjon er fremlagt.

       Den som utfører eller innfører korn, mel og kraftfôr uten tillatelse, eller i strid med vilkår for tillatelse, kan nektes ny tillatelse for utførsel eller innførsel av korn, mel og kraftfôr.

       Produsenter, importører og eksportører plikter å gi de opplysninger som trengs for å kunne fastslå hvilken sammensetning varene har, og skal om nødvendig stille prøver av varene til rådighet uten vederlag.

       Kongen fastsetter nærmere regler om

1) innførsels- og utførselstillatelser,
2) kontroll med innførsel og utførsel av varene,
3) plikten til å fremlegge tillatelse og til å gi opplysninger og nødvendig dokumentasjon,
4) innkreving av utførselsavgift.

§ 6 skal lyde:

       Med bøter eller fengsel inntil tre måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelsene gitt i eller i medhold av dette kapitlet. Forsøk straffes likt med fullbyrdet forseelse. Medvirkning straffes på samme måte.

       På samme måte straffes den som forsettlig eller uaktsomt gir uriktige eller ufullstendige opplysninger eller dokumentasjon.

§ 7 og § 8 oppheves.

§ 13 første, tredje, fjerde og femte ledd oppheves, nåværende annet ledd blir nytt tredje ledd.

Nytt første og annet ledd skal lyde:

       Statens Kornforretning kjøper norsk korn i henhold til § 17.

       Statens Kornforretning skal forøvrig utføre forvaltningsoppgaver for myndighetene for å nå næringspolitiske mål og sikre landets forsyning og beredskap av korn, mel og kraftfôr.

§ 14 oppheves.

§ 16 oppheves.

§ 18 skal lyde:

       Statens Kornforretning skal sørge for slike lagre av kornvarer og kraftfôr som beredskapshensynet tilsier. Stortinget gir nærmere retningslinjer for beredskapslagringen.

§ 19 første ledd skal lyde:

       De bestemmelser som i dette kapitel er gitt angående kornforretningens virksomhet med hensyn til oppkjøpsplikt og oppkjøpspriser, salg og salgspriser m.v gir ikke nogen et rettskrav som kan gjøres gjeldende ved domstolene.

II.

       Lov av 23. februar 1951 nr. 5 om kraftfôrforsyningen oppheves.

III.

       Loven trer i kraft fra og med 1. januar 1995.

Oslo, i næringskomiteen, den 16. desember 1994.

Svein Ludvigsen, William Engseth,
leder og ordfører. sekretær.