Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4. Lotterilovutvalgets innstillinger med høringsuttalelser

       Lotterilovutvalget mente at man fortsatt bør stille krav om at lotterier skal ha et samfunnsnyttig eller veldedig formål. Organisasjonenes Lotteriutvalg uttalte i sin høringsuttalelse bl.a. at enhver organisasjon som ut fra sitt formål er samfunnsnyttig eller humanitær, bør få lotteritillatelse. Utvalget gikk inn for en strammere regulering, og foreslo at det i tillegg til foreningens generelle formål måtte foretas en regulering og prioritering for det konkrete lotteri for å hindre at et flertall av lotteriene går med underskudd. Det burde fremgå av loven at tillatelse kunne nektes selv om formålet var samfunnsnyttig eller humanitært.

       Utvalget mente også at antallet lotterier som årlig avholdes til samme formål, burde være gjenstand for begrensning.

       Både landsomfattende foreninger og fylkes- og lokalforeninger burde kunne få tillatelse samme år. I dag skal bevillingsmyndighetene påse at det ikke gis tillatelse til lokale lotterier samtidig som hovedorganisasjonens landslotteri pågår. Utvalget ønsket for øvrig å la bl.a. en forenings medlemstall, økonomi og mulighet til å skaffe seg midler fra andre kilder ha betydning for om lotteritillatelse skal gis. De private organisasjonene var sterkt uenig i denne vurderingen, og mente at enhver form for subjektiv vurdering burde unngås.

       Utvalget la til grunn at lotteriforvaltningen fortsatt burde bygge på en tillatelsesordning med politiet som ansvarlig for behandlingen.

       Mindre, lokale lotterier og mellomstore lotterier skal etter utvalgets forslag kunne avholdes uten tillatelse, evt. etter melding til politiet. Etter dagens lov kreves tillatelse uansett lotteriets størrelse. Høringsinstansene har gjennomgående stilt seg positive til en slik forenkling. Utvalget foreslo for øvrig at det fortsatt burde innhentes forhåndstillatelse for å avholde landslotteri.

       Utvalget gikk videre inn for å opprettholde forbudet mot utenlandske lotterier, men det skal fortsatt kunne gis dispensasjon fra dette. Videre gikk utvalget inn for å opprettholde forbudet mot kjedeforretninger.

       Utvalget foreslo at lotterier som ellers ikke krever tillatelse, likevel måtte ha tillatelse dersom det ble benyttet entreprenører til å avholde lotteriene.

       Utvalget gikk inn for at gratislotterier fortsatt skal holdes utenfor lotteridefinisjonen. Det ble foreslått å utvide definisjonen av lotterier til også å omfatte arrangementer der gevinstmuligheten delvis er avhengig av ferdighet.

       Utvalget foreslo videre en egen lov om spilleautomater. Begrepet utbetalingsautomat er nytt, og er en fellesbetegnelse på de spilleautomater som gir gevinst i form av penger o.l. Utvalget gikk inn for et generelt forbud mot utbetalingsautomater i Norge, men med adgang til å gi dispensasjon for humanitære organisasjoner og skip i rute mellom norsk og utenlandsk havn. Det var alminnelig tilslutning til utvalgets forslag på dette punkt, med unntak av de som ville bli berørt av en innstramming i forhold til någjeldende ordning. Det ble ikke foreslått forbud mot underholdningsautomater, og disse skal ikke forbeholdes humanitære organisasjoner eller formål. Høringsinstansene hadde ingen bemerkninger til dette.

       Utvalget har foreslått at myndigheten til å gi tillatelse til oppstilling av spilleautomater bør overføres fra politiet til kommunene, og det skal legges større vekt på de sosiale sidene av virksomheten i forhold til barn og ungdom. Et flertall av høringsinstansene var enige i dette.

       For de lykkespill og lotterier som kan avholdes uten tillatelse, foreslo utvalget at det ikke skal betales noen avgift. For de øvrige foreslo utvalget at det skal betales en avgift som ligger betydelig over dagens satser.

       Tilbakekalling av tillatelse eller fastsettelse av nye vilkår, skal kunne skje dersom den lotteriberettigede overtrer loven eller bryter vilkår. Utvalget mente at en tillatelse bør kunne tas opp til vurdering også dersom virksomheten har forårsaket brudd på ro og orden, eller det har oppstått miljø som er uheldig for barn og unge. Tilsvarende adgang til å stanse lotterier som kan avholdes uten tillatelse foreslås også. Fra høringsinstansene var det ingen vesentlige kommentarer til disse forslagene.