Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra næringskomiteen om lov om endringer i lov av 31. mai 1974 nr. 20 om importavgift og råvareprisutjevning ved eksport (eksportrestitusjon) for produkter framstilt ved bearbeidelse av jordbruksråvarer.

Dette dokument

  • Innst. O. nr. 51 (1993-1994)
  • Kildedok: Ot.prp. nr. 53 (1993-94)
  • Dato: 31.05.1994
  • Utgiver: næringskomiteen
  • Sidetall: 1

Innhold

       Regjeringen legger i proposisjonen frem forslag til endringer i lov av 31. mai 1974 nr. 20 om importavgift og råvareprisutjevning ved eksport (eksportrestitusjon) for produkter framstilt ved bearbeidelse av jordbruksråvarer.

       En tidligere klage til Stortingets ombudsmann for forvaltningen om etterberegning av variabel importavgift, avdekket behov for endring i forskrifter gitt med hjemmel i loven. Toll- og avgiftsdirektoratet pekte ved høring på forskriftsutkast på en del bestemmelser i loven som burde endres.

       Landbruksdepartementet har ut fra uttalelsen til Toll- og avgiftsdirektoratet utarbeidet utkast til ny lov, der bestemmelsene om råvareprisutjevning for industrielt bearbeidede jordbruksvarer blir mer i samsvar med tolloven. Forholdet mellom tollmyndighetene og Landbruksdepartementet med hensyn til etterberegning av avgift blir klargjort. Det blir mulighet for å innarbeide bestemmelser om utlegg og renteplikt.

       Straffebestemmelsene foreslås også å omfatte alminnelig uaktsomhet. Strafferammen utvides fra 3 til 6 måneder.

       Det foreslås innført tilleggsavgift som reaksjonsform og supplement til straffebestemmelsene. I samsvar med tolloven foreslår departementet at det kan ilegges tilleggsavgift på inntil 60 %.

       Protokoll 3 i EØS-avtalen medfører endringer i ordningen for råvareprisutjevning. Endringene innebærer bl.a. overgang til å beregne importavgifter og prisnedskriving etter faktisk råvareinnhold, og at det utjevnes for forskjell mellom innenlands pris og laveste pris innen EØS i stedet for verdensmarkedspris. Råvaren blir ikke gjenstand for prisutjevning dersom den utgjør mindre enn 1 % av de andre råvarene som deklareres (for fettstoffer og kjøtt mindre enn 4 %).

       Landbruksdepartementet tolker bestemmelsen i loven om utjevning mot verdensmarkedspris slik at den er minimumsreferansepris. Laveste EØS-pris er lik eller i de fleste tilfeller høyere enn verdensmarkedsprisen. Innføring av laveste EØS-pris som referanse medfører derfor ikke behov for lovendring.

       Protokoll 3 har krav om sanksjon overfor personer som handler i strid med protokollens bestemmelser. Den foreslåtte innføring av tilleggsavgift vil være en naturlig oppfølgning av EØS-avtalen på dette punktet.

       Departementet finner at EØS-avtalen ikke medfører krav til endring i loven, men at forskriften må tilpasses EØS-avtalens bestemmelser.


       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, William Engseth, Ulf Guttormsen, Gunnar Halvorsen, Inger Lise Husøy, Astrid Marie Nistad og Einar Olav Skogholt, fra Senterpartiet, Peter Angelsen, Syver Berge og Unn Aarrestad, fra Høyre, lederen, Kristin Krohn Devold og Dag C. Weberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Reidar Johansen, fra Kristelig Folkeparti, Lars Gunnar Lie, og fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm, merker seg at det på bakgrunn av klage til Stortingets ombudsmann for forvaltningen om etterberegning av variabel importavgift ved råvareprisutjevning (eksportrestitusjon) er avdekket behov for endring i forskrifter gitt med hjemmel i loven.

       Komiteen konstaterer at Toll- og avgiftsdirektoratet ved høring på forskriftsutkast pekte på at straffebestemmelsene var mer vidtgående enn loven gir adgang til. Direktoratet så det som viktig at dette ble rettet opp.

       Komiteen har videre merket seg at Toll- og avgiftsdirektoratet foreslo at det ble vurdert tatt inn i loven hjemmel for bestemmelser om utpanting og renteplikt i forskrifts form. Komiteen sier seg enig i at bestemmelser i tråd med dette er tatt inn i forslaget til revidert lov om råvareprisutjevning for industrielt bearbeidede jordbruksvarer.

       Komiteen ser det som viktig at forholdet mellom tollmyndigheter og Landbruksdepartementet avklares, og at loven gjennom de foreslåtte justeringer bringes i samsvar med tolloven.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, har merket seg at dagens straffebestemmelser bare får anvendelse ved forsettlige og grove overtredelser, og at det derfor foreslås at loven også skal omfatte alminnelig uaktsomhet samtidig som det foreslås en utvidet strafferamme fra 3 til 6 måneder. Flertallet har merket seg at dette vil gi en bedre overensstemmelse med avgiftskravets størrelse.

       Flertallet sier seg enig i at straffebestemmelsene også skal komme til anvendelse ved alminnelig uaktsomhet, og at strafferammen samtidig utvides.

       Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet vil ikke tilrå at loven også skal omfatte alminnelig uaktsomhet. Disse medlemmene er heller ikke enig i en utvidelse av dagens strafferamme.

       Disse medlemmene vil peke på at reglene om importavgift og råvareprisutjevning er kompliserte å forholde seg til for vanlige næringsdrivende, og dette bør vektlegges ved utformingen av straffebestemmelsene.

       Disse medlemmene viser også til at de foreslåtte endringer vil gi adgang til administrative reaksjonsformer i form av tilleggsavgift i de tilfeller hvor eksportører ikke opptrer i tråd med lovens bestemmelser. Etter disse medlemmenes syn vil dette kunne gi raskere reaksjonsformer enn tidkrevende straffeforfølgning. Disse medlemmene har merket seg at bestemmelsen om dette er tilpasset tolloven.

       Disse medlemmene vil med utgangspunkt i det som er sagt ovenfor, fremme følgende forslag:

« § 4 tredje ledd skal lyde:

       Den som forsettlig eller grovt aktløst gir uriktige eller ufullstendige opplysninger eller prøver som nevnt i første ledd eller som handler i strid med forskrifter gitt med hjemmel i denne lov, straffes med bøter eller fengsel i inntil tre måneder, om ikke forholdet rammes av strengere straffebud. »

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet, ser det som positivt at det for øvrig skjer justeringer i lovverket om importavgift og råvareprisutjevning som bringer denne i samsvar med protokoll 3 i EØS-avtalen.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiets merknader i Innst.O.nr.20 (1992-1993), der det pekes på at vesentlige elementer i råvareprisutjevning for bearbeidede jordbruksvarer (RÅK-ordningen) i henhold til Protokoll 3 i EØS-avtalen ikke var ferdigforhandlet før Stortinget ratifiserte avtalen.

       Disse medlemmene konstaterer at de forutsetninger som Regjeringen la til grunn i St.prp. nr. 100 (1991-1992) for å etablere ny RÅK-ordning, ikke er blitt oppfylt.

       Disse medlemmene viser til at RÅK-forhandlingene først ble sluttført i desember 1993, og innebærer at avgiftsgrensen for kjøtt og fettstoffer er økt fra 1 % til 4 %.

       Disse medlemmene viser til at protokoll 3 i EØS-avtalen i sin helhet ikke er endelig utformet og klar til å tre i kraft.

       Disse medlemmene frykter at flere arbeidsplasser innen jordbruksbasert næringsmiddelindustri vil kunne stå i fare, da endringene gir EU-industrien lettere innpass på det norske markedet.

Forslag fra Høyre og Fremskrittspartiet:

§ 4 tredje ledd skal lyde:

       Den som forsettlig eller grovt aktløst gir uriktige eller ufullstendige opplysninger eller prøver som nevnt i første ledd eller som handler i strid med forskrifter gitt med hjemmel i denne lov, straffes med bøter eller fengsel i inntil tre måneder, om ikke forholdet rammes av strengere straffebud.


       Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget å gjøre slikt

vedtak til lov
om endringer i lov av 31. mai 1974 nr. 20 om importavgift og råvareprisutjevning ved eksport (eksportrestitusjon) for produkter framstilt ved bearbeidelse av jordbruksråvarer.

I.

       I lov av 31. mai 1974 nr. 20 om importavgift og råvareprisutjevning ved eksport (eksportrestitusjon) for produkter framstilt ved bearbeidelse av jordbruksråvarer gjøres følgende endringer:

§ 2 tredje ledd nytt annet punktum skal lyde:

       Kongen kan gi forskrift om plikt til å betale renter ved forsinket betaling av avgift.

§ 2 nytt fjerde ledd skal lyde:

       Avgiftskrav etter loven her er tvangsgrunnlag for utlegg.

§ 4 tredje ledd skal lyde:

       Den som forsettlig eller aktløst gir uriktige eller ufullstendige opplysninger eller prøver som nevnt i første ledd eller som handler i strid med forskrifter gitt med hjemmel i denne lov, straffes med bøter eller fengsel inntil seks måneder, om ikke forholdet rammes av strengere straffebud.

§ 4 nytt fjerde ledd skal lyde:

       Den som forsettlig eller aktløst overtrer denne lov eller forskrift gitt i medhold av denne lov, kan ilegges tilleggsavgift på inntil 60 % av fastsatt avgift eller restitusjon. Tollovens bestemmelser om tilleggstoll får tilsvarende anvendelse forsåvidt angår avgift eller restitusjonsutbetaling etter loven her.

II.

       Denne lov trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.

Oslo, i næringskomiteen, den 31. mai 1994.

Svein Ludvigsen,

Dag C Weberg, William Engseth,

leder.

ordfører. sekretær.