3. Fornærmedes rett til dokumentinnsyn
Offerutvalget foreslår at fornærmede skal ha samme rett til dokumentinnsyn etter at tiltale er tatt ut, som under etterforskningen. Fornærmede skal også kunne kreve utskrift av dokumentene etter at retten har avsluttet behandlingen av saken, uten at det, som i dag, kreves rettslig interesse fra fornærmede.
Etter dagens regler har ikke fornærmede noen lovfestet rett til alminnelig dokumentinnsyn etter at tiltalespørsmålet er avgjort. Før dette tidspunkt kan fornærmede kreve å få gjøre seg kjent med sakens dokumenter, dersom det kan skje uten skade for etterforskningen eller for tredjeperson. I saker der fornærmede har bistandsadvokat, skal bl.a. kopi av tiltalebeslutningen sendes denne. Dersom fornærmede har sluttet seg til forfølgningen i en offentlig straffesak, vil vedkommende som part i saken, ha rett til dokumentinnsyn. Det samme gjelder dersom fornærmede selv har fremmet et borgerlig krav (f.eks. et erstatningskrav) i saken.
Offerutvalget mener at fornærmede bør kunne gjøre seg kjent med sakens dokumenter, også etter at det er besluttet å reise tiltale. De fleste av høringsinstansene som uttaler seg om spørsmålet, støtter utvalgets forslag. Det kommer imidlertid også fram enkelte motforestillinger der det bl.a. pekes på kapasitetsproblemer hos politiet, og at det vil være i strid med bevisumiddelbarhetsprinsippet om fornærmede får tilgang til sakspapirer og vitneforklaringer nær en hovedforhandling.
Departementet mener at hensynet til politiets arbeidsbyrde ikke tilsier at fornærmede ikke skal ha adgang til dokumentinnsyn etter at tiltale er tatt ut. Departementet er imidlertid enig i at retten ikke bør være absolutt, og viser til de begrensninger som gjelder etter dagens regler. Det foreslås at det sies uttrykkelig at et vilkår for innsyn etter at tiltale er tatt ut, er at det ikke skal være til fare eller skade for sakens behandling ved retten eller for en tredjeperson, jf. lovutkastet § 264 a.
Etter at retten har avsluttet behandlingen av saken, kan etter gjeldende regler enhver som har « rettslig interesse » kreve utskrift av dokumentene i straffesaken. Kravet om rettslig interesse innebærer at det må ha betydning for vedkommendes rettsstilling at han eller hun får innsyn. Offerutvalget mener at fornærmede vil kunne ha behov for innsyn også i tilfeller hvor det ikke foreligger rettslig interesse, og foreslår at dette vilkåret sløyfes.
De fleste høringsinstanser støtter utvalgets forslag, men det er også kommet sterke innvendinger ut fra personvernhensyn. Departementet er enig i at enkelte personopplysninger i sakens dokumenter bør være vernet mot fornærmedes innsyn. Departementet går inn for å gi fornærmede innsynsrett uten å stille krav om rettslig interesse, men slik at fornærmede ikke kan kreve utskrift av dokumenter som inneholder psykiatriske erklæringer, personundersøkelser og andre personopplysninger - også om andre enn siktede. Straffeprosessloven § 28 gir også andre begrensninger i retten til å få utskrift, bl.a. kan dette nektes når det er grunn til å frykte at utskriften vil bli nyttet på urettmessig vis. Fornærmede skal ha tilgang til sakens dokumenter også i de tilfeller der det er truffet beslutning om å henlegge saken.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til vurderingen av at fornærmede bør ha rett til å få innsyn i sakens dokumenter også etter at det er besluttet å reise tiltale. Komiteen vil imidlertid også understreke at det er viktig at et slikt innsyn i hvert enkelt tilfelle må vurderes opp mot bevisumiddelbarhetsprinsippet. Vinninga må ikke gå opp i spinninga; den fordelen det vil være for fornærmede å få innsyn må ikke svekke vedkommendes egen troverdighet.
Komiteen mener at en adgang til slikt innsyn ikke vil være i strid med straffeprosessuelle retningslinjer og prinsipper, så lenge det settes vilkår for innsyn. Komiteen er enig at hensynene er ivaretatt ved å sette opp de samme vilkår som i dag gjelder for innsyn under etterforskning.
Komiteen slutter seg også til forslaget om at fornærmede må få rett til innsyn i sakens dokumenter etter at saken er avsluttet selv om vedkommende ikke har rettslig interesse i saken. Det følger naturlig av at fornærmede har en helt spesiell interesse i saken også utover en eventuell rettslig interesse.
Komiteen ser det slik at personvernhensynene blir ivaretatt godt nok gjennom de begrensninger av innsyn som ligger i strpl. § 28, og de begrensninger av innsyn om personlige forhold om siktede og andre som departementet foreslår satt opp. Det synes som om dagens begrensninger av innsyn under etterforskning ivaretar personvernhensynene, og komiteen kan ikke se at disse hensynene svekkes ved at adgangen til innsyn utvides i tid, så lenge de samme begrensninger legges til grunn.