1. Sammendrag

       Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag om endringer i avkortingsreglene i naturskadeforsikringsloven og naturskadeloven. De to lovene har i hovedsak likelydende bestemmelser om avkorting (nedsettelse eller bortfall av erstatningen). De samme hensynene ligger bak de to bestemmelsene. Justisdepartementet foreslår at det presiseres nærmere i de to lovene hvilke momenter som skal være relevante der avgjørelsen av om avkorting skal skje pga. svak konstruksjon, dårlig vedlikehold og liknende. Formålet med endringene er å gjøre det klart at det også skal tas hensyn til subjektive forhold hos den skadelidte. Etter Justisdepartementets syn følger det allerede av forarbeidene til de gjeldende reglene at slike hensyn skal tas. Forslagene til endringer i de to lovene gir en presisering og ingen realitetsendring.

       Bakgrunnen for endringsforslaget er opplysninger som har kommet fram om avkortingspraksis i forbindelse med forsikringsoppgjør etter orkanen som rammet Nord-Vestlandet og Trøndelag i januar 1992. Etter manges syn praktiserte forsikringsselskapene i for stor utstrekning avkortingsbestemmelsen i naturskadeforsikringsloven objektivt, og tok ikke tilstrekkelig hensyn til de skadelidtes subjektive forhold, som f.eks. dårlig økonomi eller manglende evne til å bedømme konstruksjonen av et bolighus.

       Justisdepartementet har ikke funnet grunnlag for å si at forsikringsbransjens praksis har vært i strid med ordlyden i avkortingsbestemmelsen. Men det kan reises spørsmål om ikke forsikringsbransjens praksis har vært mer restriktiv overfor de skadelidte enn det som synes å ha vært lovgivers opprinnelige hensikt. Uansett finner departementet at det er behov for en presiserende lovendring.

       De fleste av de instansene som har uttalt seg om endringsforslaget, er enige i at det skal tas subjektive hensyn til vurderingen av om avkorting skal skje. Disse høringsinstansene legger i det vesentlige vekt på at det kan virke urimelig å måtte tåle avkorting for forhold som en ikke kan lastes for.

       Fondsstyret for Statens Naturskadefond, ankenemnda for Statens Naturskadefond, Norges Takseringsforbund og Takprodusentenes Forskningsgruppe mener at avkorting i all hovedsak bør skje på objektivt grunnlag. Standpunktet begrunnes bl.a. med at subjektive vurderinger åpner for forskjellsbehandling, at det kan vanskeliggjøre takstmennenes arbeid og svekke reglenes forebyggende karakter, og at reglene blir administrativt uhåndterbare.

       Justisdepartementet kan ikke se at endringsforslaget vil føre til usaklig forskjellsbehandling. Tvert om mener departementet at det er dagens praksis som kan gi urimelige utslag. Etter departementets syn vil lovforslaget heller ikke svekke naturskadereglenes forebyggende karakter i nevneverdig grad. Det er forutsetningen at avkorting fremdeles skal kunne skje når den skadelidte er å bebreide for bygningens svake konstruksjon e.l., slik at det forebyggende element opprettholdes. Departementet mener at problemer som måtte oppstå ved at takstmennene blir tillagt oppgaver de ikke har forutsetninger for å utføre, og at reglene er administrativt uhåndterbare, lar seg løse i praksis. Det vil i første rekke være forsikringsselskapenes skadeoppgjørsfolk som skal anvende regelen, og de er vant til å vurdere også subjektive forhold.

       Ved høringen har det kommet fram ønsker om at lovbestemmelsen blir uttømmende. Justisdepartementet viser til at ved lovbestemmelser som gir anvisning på en skjønnsmessig vurdering, er det ikke mulig på forhånd å forutsi alle omstendigheter som kan tenkes å være av betydning. Hvis lovteksten skulle være uttømmende, vil resultatet kunne bli at forhold som er like relevante som de som er særskilt oppregnet, likevel ikke blir tillagt vekt fordi de ikke er nevnt i lovteksten. Det vil igjen kunne føre til ubegrunnet forskjellsbehandling og urimelige resultater.

       Landbruksdepartementet har bedt om at det vurderes om det skal være adgang til å påklage avgjørelser hvor det er tatt hensyn til subjektive kriterier. Bakgrunnen er at det kan bli vanskelig å ivareta klagesakene på en tilfredsstillende måte med dagens organisasjon av ankenemnda for Statens Naturskadefond. Justisdepartementet har kommet til at det ikke bør gis særregler om adgangen til å klage til ankenemnda i saker der det er tatt subjektive hensyn eller der subjektive hensyn påberopes.

       Justisdepartementet mener det bør foretas en enkel etterkontroll av om endringene i de to lovene har virket etter hensikten. Kontrollen bør utføres tidligst tre år etter at endringene er trådt i kraft.

       Forslaget gjelder endringer i gjeldende naturskadelov, og det er forslag om at endringene trer i kraft straks. Stortinget har nylig vedtatt ny naturskadelov. Dersom den nye loven ikke trer i kraft før etter at endringsloven trer i kraft, er det nødvendig å gjøre endringer både i gjeldende naturskadelov og den nye.