1. Nærare om framlegga til endring i § 19
Ved iverksettinga av EØS-avtalen frå 1. januar 1994 er EU sitt opplegg for teknisk køyretøykontroll i hall, jf. mellom anna St.prp. nr. 1 (1992-1993), gjort gjeldande for Noreg.
EU sitt kontrollopplegg er basert på periodiske hallkontrollar av heile køyretøyparken, noko som vil føre til ei høgre teknisk og miljømessig standard på køyretøyparken. Dette vil gje ein sterk auke i omfanget av hallkontroll av køyretøy.
Det er lagt opp til at kontrollane skal kunne utførast både av biltilsynet, private verkstader og bilorganisasjonane sine teststasjonar.
Departementet legg opp til at bileigarane sjølv skal betale for kontrollane.
Ei kontrollordning der private verkstader e.l. konkurrerer med biltilsynet, føreset av habilitetsgrunnar eit administrativt skilje innan Statens vegvesen mellom biltilsynet si verksemd som kontrollør av køyretøy m.m. og som kontrollør av dei private verkstadene. Statens vegvesen er budd på eit slikt skilje.
Departementet tek sikte på at finansiering av den nye kontrollordninga skal skje ved at det kan krevjast vederlag for kontrollen, slik det går fram av St.prp. nr. 1 (1992-1993).
Når det gjeld biltilsynet, foreslår departementet eins prisar over heile landet, og som skal vere baserte på dei reelle kostnadene ved kontrollen.
Verkstadene/teststasjonane vil stå fritt når det gjeld prisfastsetjinga.
Førebels overslag for kostnadene i biltilsynet ved dei ulike kontrollane går fram av St.prp. nr. 1 (1992-1993). Kontrollgebyra vil vere baserte på konstnadsriktige prisar og vil difor måtte justerast jamleg.
Departementet gjer framlegg om heimel til å gi reglar om gjennomføring av kontroll som nemnd, og om å la biltilsyn og verkstader krevje vederlag for køyretøykontrollen.
Grunna tidspress i høve til EØS-avtala har framlegga til endring i § 19 ikkje vore sendt på høyring.
Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Barland, Blattmann, Nyland, Røtvei, Sætre og Torsvik, fra Senterpartiet, lederen, Gaup og Sandkjær, fra Høyre, Fjellestad, Nilsen og Widvey, fra Sosialistisk Venstreparti, Hultgren, og fra Kristelig Folkeparti, Molvær Grimstad, har merket seg at EØS-avtalen medfører at tyngre kjøretøy, drosjer og ambulanser skal kontrolleres én gang hvert år.
Komiteen er positiv til økte kontroller av kjøretøyparken, da dette vil være et viktig bidrag til å øke trafikksikkerheten og den miljømessige standard.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, støtter departementets forslaget om at private verksteder og teststasjoner kan foreta kjøretøykontroller.
Flertallet viser til at selvfinansiering av kjøretøykontroller er en ny ordning.
Flertallet er enig i departementets utsagn om like priser for biltilsynet over hele landet, og mener at disse prisene bør være veiledende også for private verksteder og teststasjoner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ser det som positivt og nødvendig med en økt kontroll med kjøretøy. Dette medlemmet vil imidlertid peke på at de foreslåtte endringer har en del betenkelige sider.
Dette medlemmet frykter at en deregulering av kjøretøykontrollen, og konkurranse bl.a. basert på pris, vil medføre mer varierende, og dårligere, kvalitet på kontrollen. Dette medlemmet vil særlig vise til at det vil være vanskeligere å føre et godt tilsyn med kontrollstedene dersom også private verksteder skal brukes i kontroller.
Dette medlemmet vil også peke på det uheldige i at verksteder som tilbyr utbedring av mangler, også skal foreta kontroll og peke på mangler ved kjøretøyene. Et resultat av ordningen vil kunne være at verkstedene setter ned prisen på kontroll for å tiltrekke seg kunder, og i stedet øker fortjenesten på reparasjoner på bakgrunn av påpekte mangler.
Dette medlemmet mener at biltilsynet fortsatt bør stå for kontroll av kjøretøy, evt. supplert med bilorganisasjonenes teststasjoner. Fordi det først fra 1998 vil være aktuelt å gjenomføre EØS-reglene for kontroll av personbiler, synes det realistisk å kunne bygge opp den nødvendige kapasitet innenfor biltilsynet.
Dette medlemmet vil under disse forutsetninger støtte den foreslåtte endring i vegtrafikkloven § 19.
Komiteen vil understreke at forslag til endring av § 19 burde vært sendt til høring.
Komiteen har merket seg at kontroll av lettere kjøretøyer vil bli innført fra 1. januar 1998. Dette som følge av EØS-avtalen.