Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om lov om endringer i lov av 17. juni 1966 nr. 12 om folketrygd.

Dette dokument

  • Innst. O. nr. 12 (1993-1994)
  • Kildedok: Ot.prp. nr. 7 (1993-94)
  • Dato: 10.12.1993
  • Utgiver: familie-, kultur- og administrasjonskomiteen

1. Innledning

       Til Odelstinget.

       Barne- og familiedepartementet legger i denne proposisjonen fram forslag til endringer i kapittel 3A om stønad ved fødsel og adopsjon i lov av 17. juni 1966 nr. 12 om folketrygd. Kapittel 3A ble tilføyd ved lov av 22. januar 1993 og trådte i kraft 1. april 1993.

       Forslaget går ut på å endre vilkåret for at faren kan overta fødselspengeretten når mor er syk etter fødselen, jf. lov om folketrygd § 3A-7 første ledd bokstav b. En tilsvarende endring foreslås i lov om folketrygd § 3A-12 åttende ledd om vilkåret for overføring av adopsjonspengeretten til den andre av adoptivforeldrene. Forslaget går videre ut på å endre vilkåret for utsettelse av fødselspengeperioden i forbindelse med sykdom etter lov om folketrygd § 3A-4 femte ledd og utsettelse av adopsjonspengeperioden etter lov om folketrygd § 3A-12 åttende ledd.

       Folketrygdloven stiller i dag krav om innleggelse i helseinstitusjon for at fødselspengeretten skal kunne overføres til faren eller for at fødselspengeperioden skal kunne utsettes.

2. Vilkåret for overføring av fødselspengeretten til far ved mors sykdom

       Intensjonen bak innføringen av en fedrekvote på fire uker, jf. lov om folketrygd § 3A-7 femte og sjette ledd, var at far bør trekkes sterkere inn i omsorgsarbeidet etter en fødsel. Blir mor syk, vil behovet for deltakelse være enda større. Det er derfor uheldig å opprettholde en bestemmelse som hindrer far i å ta ut fødselspenger når mor er syk. Tvert om bør en i slike tilfeller nettopp åpne for at far kan ta ut fødselspenger.

       Det fremmes derfor forslag om at farens rett til å overta fødselspengene ved mors sykdom innenfor de første seks ukene, fremgår av folketrygdloven § 3A-7.

       Forslaget til endring av lov om folketrygd § 3A-7 første ledd og § 3A-12 åttende ledd går videre ut på at vilkåret « innlagt i helseinstitusjon » utgår og erstattes av en bestemmelse som legger opp til en viss grad av fleksibilitet.

       Uttrykket « dra omsorg for barnet » foreslås byttet ut med « ta seg av barnet ».

3. Vilkåret for utsettelse av stønadsperioden for fødsels- eller adopsjonspenger grunnet sykdom

       Utgangspunktet etter gjeldende rett er at det i stønadsperioden ytes sykepenger i stedet for fødselspenger dersom den som mottar fødselspenger blir arbeidsufør på grunn av sykdom. Det samme gjelder dersom moren er arbeidsufør når stønadsperioden tar til. Sykepengene vil i så fall erstatte fødselspengene. Etterhvert som stønadsperioden for fødselspenger er utvidet til 52 uker med redusert dagsats eller 42 uker med full dagsats, må det være rom for kortvarige sykdomstilfeller uten at stønadsperioden skal kunne utsettes.

       Folketrygdloven § 3A-4 femte ledd åpner i dag for utsettelse av stønadsperioden bare som følge av innleggelse i helseinstitusjon. En tilsvarende bestemmelse finnes i folketrygdloven § 3A-12 åttende ledd om stønadsperioden for adopsjonspenger eller adopsjonspenger på et senere tidspunkt. Gode grunner taler for at moren eller adoptivforeldre får rett til utsettelse når sykdommen er av en slik art at det kvalitetsmessige forholdet til barnet blir sterkt skadelidende i sykdomsperioden. I enkelte tilfeller vil det kunne være vedvarende alvorlig sykdom hos moren som gjør at hun er ute av stand til å ta seg av barnet, selv om hun ikke er innlagt i helseinstitusjon.

       Departementet har på denne bakgrunn kommet til at det på ny bør åpnes for et visst skjønn i regelverket. Fødselspengeperioden må unntaksvis kunne utsettes også når kvinnen - uten å være innlagt i helseinstitusjon - er for syk til å ta seg av barnet.

4. Administrative og økonomiske konsekvenser

       Merutgiftene forbundet med en endring av vilkåret for utsettelse eller overføring til den andre av foreldrene vil ikke være store. Imidlertid er det knyttet en viss usikkerhet til anslaget, ettersom det ikke finnes noen sikker statistikk for antall tilfeller.

       Utgangspunktet for beregningene nedenfor er at en opererer med om lag samme antall tilfeller som før det nye kap. 3A trådte i kraft. Merutgiftene i forbindelse med sykdom etter fødselen, som vil belaste sykepengekapitlet, kan grovt anslås til 3-4 mill. kroner.

       Dersom det antas at halvparten av tilfellene ender i innleggelse, blir merutgiftene ca 1,5 - 2 mill. kroner.

       Det fremgår av Ot.prp. nr. 13 (1992-1993) at bestemmelsen om at moren må være innlagt i helseinstitusjon for at stønadsperioden skal kunne utsettes, representerte en innstramming i regelverket, men at innsparingen fra folketrygden ble antatt å være ubetydelig. Som følge av dette ble det ikke foretatt noen reduksjon av anslaget på sykepengekapitlet i forbindelse med ikrafttredelse av lovendringen fra 1. april 1993. Det er heller ikke lagt inn noe tillegg for 1994.

5. Komiteens tilråding

       Komiteen har ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov
om endringer i lov av 17. juni 1966 nr. 12 om folketrygd.

I.

       I lov av 17. juni 1966 nr. 12 om folketrygd gjøres følgende endringer:

§ 3A-4 femte ledd skal lyde:

       Etter fødselen kan stønadsperioden for fødselspenger også utsettes dersom moren eller barnet er innlagt i helseinstitusjon. Stønadsperioden kan også utsettes i andre særlige tilfeller der moren er for syk til å ta seg av barnet.

§ 3A-7 første ledd skal lyde:

       Når moren har mottatt fødselspenger for de første seks ukene etter fødselen, har faren rett til fødselspenger for den gjenværende del av stønadsperioden dersom

a) moren gjenopptar arbeidet,
b) moren påbegynner eller gjenopptar utdanning på heltid,
c) moren er forhindret fra å ta seg av barnet fordi hun er innlagt i helseinstitusjon eller er så syk at hun er helt avhengig av hjelp fra faren til å ta seg av barnet.

       Farens rett etter første ledd bokstav c gjelder også i de første seks ukene etter fødselen.

§ 3A-12 nåværende femte ledd blir nytt tredje punktum i fjerde ledd.

Nåværende sjette, sjuende og åttende ledd blir nye femte, sjette og sjuende ledd.

§ 3A-12 nytt sjuende ledd skal lyde:

       Dersom den av adoptivforeldrene som mottar adopsjonspenger blir innlagt i helseinstitusjon eller er så syk at vedkommende er helt avhengig av hjelp fra den andre av adoptivforeldrene til å ta seg av barnet, kan den andre av adoptivforeldrene benytte den gjenstående delen av stønadsperioden.

§ 3A-12 nytt åttende ledd skal lyde:

       Dersom barnet eller den av adoptivforeldrene som mottar adopsjonspenger blir innlagt i helseinstitusjon, kan den gjenstående delen av stønadsperioden utsettes. Stønadsperioden kan også utsettes i andre særlige tilfeller der den av adoptivforeldrene som mottar adopsjonspenger er for syk til å ta seg av barnet.

II.

       Denne loven trer i kraft straks.

Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 9. desember 1993.

Grethe G Fossum, Per Skau, Eli Sollied Øveraas,
leder. ordfører. sekretær.