13. Fraksjonsmerknader
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at dette er en revisjon av budsjettet for 2009. Disse medlemmer har derfor primært foretatt justeringer fremfor å fremme omfattende forslag som naturlig hører hjemme i ordinær budsjettbehandling. I tillegg har disse medlemmer fremlagt enkelte forslag i forbindelse med revisjonen som anses som påkrevd og nødvendige, spesielt i den situasjonen man nå befinner seg i med sterkt voksende arbeidsledighet.
Disse medlemmer vil i forbindelse med Stortingets behandling av Revidert nasjonalbudsjett 2009 fremsette følgende budsjettendringer:
Forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2009 Fremskrittspartiet
Endringer ifht. Regjeringen: (mill. kr) | ||
Økte foreslåtte offentlige bevilgninger | ||
Økt offentlig forbruk i budsjettrammene (FrP) | 8 131 | |
Reduserte offentlige inntekter (FrP) | 6 846 | |
Reduksjon i økte oljeinntekter/skatteinntekter med FrP | 14 977 | |
Overføring til Statens pensjonsfond (Oljefondet) Regjeringen i 2009 | 143 800 | |
Overføring til Statens pensjonsfond (Oljefondet) FrP i 2009 | 128 823 | |
Reduserte/økte offentlige utgifter | ||
Statsforvaltning Ramme 1 | 0 | |
Familie/forbruker Ramme 2 | 20 | |
Kultur Ramme 3 | 0 | |
Utenriks Ramme 4 | 10 | |
Justis Ramme 5 | ||
Politiet | 111 | |
Oslopolitiet | 23 | |
Utbedre IKT-system i politietaten | 1 | |
135 | ||
Kommunal/innvandring Ramme 6 | ||
Rentekompensasjon - skole og svømmeanlegg | 263 | |
Rentekompensasjon - kirkebygg | 32 | |
294 | ||
Arbeid/sosial/dagpenger Ramme 7 | ||
Rullerende permittering settes til 20 pst. fra 1. juli 2009 | 50 | |
Redusere lønnsplikt for arbeidsgivere til 3 dager fra 1. juli 2009 | 14 | |
Annet | 15 | |
79 | ||
Forsvar Ramme 8 | 35 | |
Næring Ramme 9, 10, 11 | ||
Innovasjon Norge | 75 | |
Annet | 56 | |
131 | ||
Energi Ramme 12 | -320 | |
Miljø Ramme 13 | 0 | |
Kontroll Ramme 14 | 0 | |
Helse Ramme 15 | ||
Rusmiddeltiltak, kjøp av opptrening og helsetjenester | 100 | |
Regionale helseforetak | 1 600 | |
Psykisk helse | 100 | |
Tiltak mot diabetes | 31 | |
Tester for Borreliainfeksjon | 1 | |
1 832 | ||
Kunnskap Ramme 16 | ||
Skolemat i grunnskolen | 80 | |
Universiteter og høyskoler | 590 | |
Brukerstyrt forskning | 160 | |
Annet | 49 | |
871 | ||
Transport Ramme 17 | ||
Vedlikehold og oppgradering av fylkesveinett | 1 500 | |
Vedlikehold av stam- og riksveier | 1 000 | |
Styrking av TT-ordningen | 125 | |
Kjøp av riksveifergetjenester | 15 | |
2 640 | ||
Rammetilskudd kommuner Ramme 18 | ||
Styrking av eldreomsorgen (øremerket) | 1 000 | |
Styrking av grunnopplæringen (øremerket) | 600 | |
Innbyggertilskudd, skjønnstilskudd | -941 | |
659 | ||
Tilfeldige utgifter og inntekter Ramme 19 | ||
Sikring av økt lønn i kvinnedominerte lavtlønnsyrker | 1 500 | |
1 500 | ||
Finans Ramme 21 | ||
Momskompensasjon fra 1. oktober 2009, overgangsordning for frivillig sektor | 250 | |
Annet | -5 | |
245 | ||
Sum økning offentlige utgifter | 8 131 | |
Redusere statens inntekter | ||
Reversere Regjeringens skjerpelser | ||
Skatte- og avgiftslettelser | ||
Minstefradraget på inntekt og pensjon heves | 4 955 | |
Redusert arbeidsgiveravgift for seniorer | 700 | |
Fjerne arb.giv.avg for lærlinger | 350 | |
Skattefradrag for oppussing og ENØK-tiltak i hjemmet | 320 | |
Øke skattemessig avskr.sats i saldogr. e) til 20 pst. | 20 | |
Forbedre SkatteFUNN | 30 | |
Fjerne arveavgiften fra 1. juli 2009 | 60 | |
Nedbygging av tollbarrierer | 69 | |
Fjerning av grunnavgiften for engangsemballasje, ihht. ESA-avgjørelse, fra 1. juli 2009 | 290 | |
Redusert forbrenningsavgift ved produksjon av energi | 40 | |
Andre skatte- og avgiftslettelser | 12 | |
Sum skatte-/avgiftslettelser Ramme 23 | 6 846 | |
Poster uten resultatvirkning ("under streken") Ramme 0 | ||
Ikke og lån til Entra Eiendom | -1 000 | |
Aksjekapital Avinor | 100 | |
SIVA SF, presåkornfond | 300 | |
Sum | -600 |
Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader og forslag i denne innstilling, samt i Innst. S. nr. 355 (2008–2009) og Innst. O. nr. 125 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det er nødvendig med nye tiltak for å trygge jobbene og skape optimisme. Den økonomiske krisen rammer norsk økonomi og arbeidsplasser. For første gang på 20 år opplever Norge resesjon ved at fastlands-BNP faller. Arbeidsledigheten vokser nå raskere enn noen gang. Hver dag går om lag 30 bedrifter konkurs, og ifølge Nav vil 5000 miste jobben hver måned i tiden som kommer. Disse medlemmer mener det er viktig å unngå at arbeidsledigheten biter seg fast. Det er derfor nødvendig med nye tiltak for å dempe veksten i ledigheten. Samtidig vil disse medlemmer understreke at nye tiltak må bidra til at Norge kommer styrket ut av krisen. Norge må styrke sin konkurranseevne og legge til rette for lønnsomme og fremtidsrettede arbeidsplasser.
Disse medlemmer viser til at Høyre har støttet de tiltakspakkene Regjeringen har foreslått. Etter Høyres oppfatning treffer ikke forslagene de små og mellomstore bedriftene. Det skyldes primært regjeringen Stoltenbergs dogmatiske motstand mot skatte- og avgiftslettelser. Forslagene bidrar heller ikke til å styrke fremtidens arbeidsplasser fordi Regjeringen viderefører hvileskjær og manglende prioritering av høyere utdanning og forskning. Høyres forslag knytter seg derfor primært til kunnskap/forskning og lavere skatter og avgifter.
Disse medlemmer viser til at Høyres forslag i Revidert nasjonalbudsjett 2009 vil bidra til å redusere bedriftenes kostnader og til økt satsing på kunnskap og forskning:
Reduserte skatter og avgifter med om lag 8 mrd. kroner
Bedrifter i privat sektor får redusert arbeidsgiveravgiften med 2,5 prosentenheter i ett år
Familieeide bedrifter skal slippe skatteskjerpelsen Stoltenberg-regjeringen har påført dem i 2009
Minstefradraget økes med 3 500 kroner for å gjøre det mer lønnsomt å jobbe, og styrke økonomien til personer med lave og vanlige lønnsinntekter.
Økt satsing på kunnskap og forskning med om lag 1 mrd. kroner
Økte basisbevilgninger til universiteter og høyskoler med 400 mill. kroner
Økt satsing på bedriftsintern opplæring og basiskompetanse i arbeidslivet med om lag 300 mill. kroner
Økt satsing på forskning og Skattefunn-ordningen
Disse medlemmer viser til at Høyre i Revidert nasjonalbudsjett omprioriterer om lag 10 mrd. kroner. Av dette utgjør netto skatte- og avgiftslettelser om lag 8 mrd. kroner. I tillegg reduserer Høyre andre utgifter med om lag 3,2 mrd. kroner. Det betyr at Høyre i forbindelse med RNB bruker om lag 6,2 mrd. kroner mer fra Pensjonsfondet.
I de gode tidene fra 2005 til 2008, har Høyre hvert eneste år prioritert en noe lavere oljepengebruk og en høyere avsetning til Pensjonsfondet enn Regjeringen. Disse medlemmer viser til fleksibiliteten som ligger i forskriften om innfasingen av oljepenger i norsk økonomi. Det er slik at i gode tider bør det benyttes under 4 pst. av Pensjonsfondet og i dårligere tider kan det brukes mer enn 4 pst. av fondet. Den ekstra sparingen Høyre stod for i de gode årene, gjør det nå helt legitimt å benytte midlertidige skattetiltak i en svært krevende periode for små og store bedrifter i hele landet. Det er også viktig å bruke flere virkemidler når rentenedgangen ikke bidrar raskt nok for bedriftene og lånetilgangen er begrenset. Renten har også blitt så lav at det trolig er lite å hente ved å sette den ytterligere ned. Når de svake utsiktene snur til det bedre, er det viktig å komme tilbake til den langsiktige banen for oljepengebruk.
Disse medlemmer vil peke på at tiltakene Høyre legger frem vil bety høyere sysselsetting, lavere ledighet og i neste runde høyere skatteinngang kombinert med lavere dagpengeutbetalinger.
Disse medlemmer vil videre peke på at Høyre hvert eneste år har klart å prioritere å investere i fremtidens velferd. Vi har satset mer enn Regjeringen på kunnskap, forskning og samferdsel. Den sittende regjeringen har økt offentlige utgifter hvert eneste år uten å prioritere disse områdene tilstrekkelig. Dermed er bedrifters konkurranseevne blitt forverret gjennom hele perioden og det skyldes også de rød-grønne skatteøkningene på over 10 mrd. kroner for bedrifts-Norge.
Disse medlemmer vil trygge jobbene og bruker flere virkemidler i en mer balansert pakke enn Regjeringen. Disse medlemmer er opptatt av privat verdiskaping. Høyres forslag til en reduksjon i arbeidsgiveravgiften og andre skattetiltak i Revidert budsjett vil ha en god effekt for rundt 1 million jobber i hele landet. Det er viktig at det finnes konkurransedyktige bedrifter som kan ansette folk som mister jobben i andre bedrifter som ikke klarer seg. Disse medlemmer mener Regjeringen har et ensidig fokus på at offentlig sektor skal overta sysselsettingen fremover. For Høyre er det viktig at private investeringer ikke fortrenges av stor offentlig ekspansjon i hele økonomien på sikt.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at investeringer i kunnskap og forskning er den mest avgjørende satsingen som kan gjøres for å få Norge styrket ut av krisen. Disse medlemmer mener det er uforståelig at Regjeringen både har latt være å satse på kunnskap og forskning i de historisk gode tidene vi har lagt bak oss, og samtidig lar være å gjøre en slik satsing når behovet for mer kompetanse framover er tydelig. Med økte skatteinntekter og økt bruk av penger fra Pensjonsfondet har regjeringen Stoltenberg II hatt et betydelig større handlingsrom og mange milliarder mer til fordeling i inneværende periode enn regjeringen Bondevik II hadde i forrige periode. Likevel viser tall fra Statistisk sentralbyrå at utdanningsområdet taper i de årlige budsjettene. Hvert år siden 2005 har utdanning og forskning fått en mindre andel av de offentlige utgiftene, og pengestrømmen til sektoren tilsvarer en stadig mindre andel av bruttonasjonalproduktet. Mens regjeringen Bondevik II fulgte opp intensjonen med handlingsregelen om at avkastningen fra petroleumsinntektene skal brukes til blant annet forskning og utvikling, har dagens regjering bare brukt en liten andel til dette formålet.
Søkningen til universiteter og høyskoler økte med 12,6 pst. fra i fjor til i år, og behovet for styrkede basisbevilgninger til institusjonene er stort. Universiteter og høyskoler sliter fortsatt med konsekvensene av Regjeringens kutt på nær 300 mill. kroner i 2007-budsjettet. Det har gått, og går, ut over studietilbud, studiekvalitet, forskning, ansettelser og langsiktige satsinger. Disse medlemmer mener det er avgjørende at institusjonene må kunne gi et godt faglig tilbud til en økende studentmasse, og samtidig får mulighet til å styrke studiekvaliteten, gjøre ansettelser og drive forskning.
Disse medlemmer ser det som avgjørende å satse på forskning gjennom å styrke Brukerstyrt Innovasjonsarena (BIA) og Skattefunn og øke antallet post. doc.-stillinger.
Disse medlemmer viser til at mange av de som mister jobben i forbindelse med nedskjæringer og omstillinger har svake grunnleggende ferdigheter og svak kompetanse, og mange av dem har ikke fullført videregående opplæring. Høyre har ved flere anledninger fremmet konkrete forslag i Stortinget om å bekjempe frafall i videregående opplæring, styrke voksnes grunnleggende ferdigheter og satse på bedriftsintern opplæring, og disse medlemmer vil i denne sammenheng vise til Dokument nr. 8:10 (2005–2006), Dokument nr. 8:55 (2006–2007), Dokument nr. 8:104 (2008–2009) og Dokument nr. 8:106 (2008–2009).
Disse medlemmer fremmer forslag om styrking av følgende områder:
Basisbevilgninger universiteter og høyskoler
Brukerstyrt forskning
Opprettelse av flere post. doc.-stillinger
Justering av satser i Skattefunn og innføring av tilskudd til ulønnet forskningsinnsats
Fjerning av arbeidsgiveravgift på lærlinger
Andre tiltak mot frafall i videregående opplæring
Støtte til bedriftsintern opplæring
Styrking av Program for basiskompetanse i arbeidslivet
Bevilgninger til kommunene for å drive bedre opplæring i grunnleggende ferdigheter for voksne
Sommerskole
Styrking av prestetjenesten
Disse medlemmer viser for øvrig til våre konkrete bevilgninger og inndekning i tabell nedenfor:
Kap. og post | Prioritering | Proveny | |
Inndekning | Økning | ||
SUM prioritering | 3 193,5 | 9 449,1 | |
SKATT OG AVGIFT | 8 004,0 | ||
5700.72 | Midlertidig reduksjon i arbeidsgiveravgift med 2,5 pst poeng i privat sektor fra 1. juli | 5800 | |
5501.72 | Øke minstefradrag med 3500 kr for 2009 | 800 | |
5501.72/5506.70 | Reversere skatteøkninger for bedriftene i 2009 | 770 | |
5501.72 | Bedre avskrivningsregler for maskiner: 25 pst fra 1. juli | 230 | |
5506.70 | Fjerne arveavgiften helt fra 1.juli | 60 | |
5536.71 | Miljøbil premie med 25000 kr for de med under 120g/km i CO2 utslipp fra 1. september | 75 | |
5700.72 | Fjerne arbeidsgiveravgift lærlinger fra 1.august | 240 | |
5501.72 | Bedre Skattefunn-ordningen, bl.a. økt beløpsgrense til 8 mill. kr | 0 | |
5521.70 | Fjerne mva på batteriskifte i el biler fra 1.juli | 2 | |
5556.70 | Halvere produktavgift for saftprodukter fra 1.juli | 27 | |
Arbeidsliv | |||
Fattigdomspakke (75 mill kr. I tillegg kommer inntektsgraderte barnehagepriser 50 mill kr): | |||
857.73 | Styrking av barn og ungdomstiltak i store byene | 30 | |
634.70 | "Snu i døra" - tiltak for å gi unge sosialhjelpsmottakere arbeidstrening | 15 | |
621.21 | På vei til egen bolig | 30 | |
634.76 | Mer til bedriftsintern opplæring | 200 | |
600.1 | NAV ombud | 5 | |
2541.70 | Mer fleksibel permitteringsordning (20%) | 50 | |
Kunnskap og forskning | |||
257.21 | Program for Basiskompetanse i arbeidslivet | 80 | |
271.50 | Basisbevilgning Universiteter | 293 | |
271.52 | Post. doc.-stillinger universiteter | 20 | |
272.50 | Basisbevilgning Vitenskapelige høyskoler | 12 | |
272.70 | Basisbevilgning Private vitenskapelige høyskoler | 5 | |
275.50 | Basisbevilgning Høyskoler | 104 | |
275.70 | Basisbevilgning Private høyskoler | 6 | |
285.52 | Post. doc.-stillinger via NFR | 20 | |
225.77 | Sommerskole | 5 | |
571.69 ny | Lese, skrive – og regneopplæring i kommunene | 50 | |
226.21 | Andre tiltak mot frafall i skolen | 25 | |
928.71 ny | Styrke Skattefunn(ulønnet forskningsinnsats) | 30 | |
3928.70 | Reversere Regjeringens vedtak om ulønnet forskningsinnsats (Skattefunn) | 6,6 | |
341.01 | Prestestillinger | 8 | |
920.50 | Brukerstyrt Innovasjonsarena | 150 | |
228.76 | M/S Gann og M/S Sjøkurs | 7 | |
228.79 | Toppidrett (NTG og Wang) | 5 | |
275.50 | Ingeniørstudier i undervannsteknologi Høyskolen i Bergen | 3 | |
2410.71 | Freshman året 2,5 mill, 0,5 mill annet | 3 | |
225.71 | Tilskudd musikk og kultur skolene | 1 | |
227.74 | Døveskole i Bergen | 1,5 | |
Kommune | |||
571.60 | Gradert barnehagepris, øremerket | 50 | |
Miljø | |||
Miljøbil premie 25.000 kr og økt vrakpant. Jf over. | |||
Samferdsel | |||
Foreslår 3 nye OPS prosjekter | |||
1330.71 | TT-tjenester | 15 | |
Justis | |||
440.01 | Økt bevilgning til politiet, inkl. 12 mill kroner til biometriske passkiosker | 62 | |
441.1 | Oslo politiet | 10 | |
400.1 | Barnehus | 3 | |
Næring | |||
Brukerstyrt Innovasjonsarena, jf ovenfor. | |||
2421.50 | Innovasjon Møbel | 10 | |
Kultur / Familie | |||
231.60 | Private barnehager, likebehandling | 112 | |
Finans | |||
1602.1 | Ekstrabevilgning til Kredittilsynet | 5 | |
Utenriks | |||
161.70 | Næringsutvikling | 3 | |
162.70 | Overgangsbistand (gap) | 3 | |
164.72 | Utvikling og nedrustning | 1 | |
169.71 | Andre helse- og AIDS-tiltak | 6 | |
INNDEKNING | |||
5501.72 | Dynamisk effekt høyere skatteinngang ved lavere arbeidsgiveravgift | 280 | |
2541.70 | Lavere dagpenger ved ca 5000 færre ledige | 220 | |
909.73 | Reduksjon i nettolønnsordningen | 120 | |
231.60 | Økt barnhagepris med 150 kr fra 1.august | 301,5 | |
5445.30 | Salg av eiendom | 100 | |
651.21 | Bosetting av flyktninger mv – strammere asylpolitikk | 15 | |
651.60 | Integreringstilskudd – strammere asylpolitikk | 40 | |
653.60 | Opplæring i norsk og samfunnskunnskap – strammere asylpolitikk | 25 | |
690.1 | Utlendingsdirektoratet – strammere asylpolitikk | 75 | |
690.21 | Statlige mottak – strammere asylpolitikk | 200 | |
690.22 | Tolk oversettelse – strammere asylpolitikk | 20 | |
690.60 | Vertskommune tilskudd – strammere asylpolitikk | 5 | |
856.1 | Barnevern asylsøkere pga færre i mottak | 20 | |
572.60 | Kutt i rammetilskudd fylkeskommune | 125 | |
1150.50 | Landbruk, Fondsavsetninger, gå mot Regjeringens bevilgning i RNB | 150 | |
1150.73 | Landbruksavtalen, pristilskudd | 75 | |
1150.74 | Landsbruksavtalen, direkte tilskudd | 225 | |
2309.1 | Kutt i offentlig administrasjon | 200 | |
2309.1 | Ymse - Mer effektiv bygge- og eiendomspolitikk | 100 | |
2309.1 | Ymse- Innføre nøytral moms i staten | 125 | |
571.60 | Omfordeling av rødgrønn frukt | 114 | |
551.60 | Tilskudd fylkeskommuner regional utvikling | 50 | |
552.72 | Nasjonale tiltak regional utvikling | 50 | |
1370.70 | Mindre subsidier av post og banktjenester som Regjeringen foreslår | 250 | |
932.70 | Gå imot Næringsfond Vefsna og mot vern av vassdraget | 150 | |
153.78 | Redusere bistand Latin-Amerika | 50 | |
163.71 | Humanitær bistand og MR - fjerne øremerking av ILO-midler - innenfor posten: 17 millioner for å dekke Regjeringens reduksjon | 13 | |
1618.01 | Adm knyttet til arveavgiften, skatteetaten | 15 | |
5531.70 | Økt tobakksavgift med 5% | 80 | |
Samlet inndekning | 3193,5 |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti vil stort sett gi Regjeringen honnør for håndteringen av finanskrisen. Bankpakkene har vært målrettede og hensiktsmessige, og tiltakspakken mot ledighet i januar kom sent, men godt, og sammenfalt i stor grad med Kristelig Folkepartis tiltakspakke som ble fremmet i alternativt statsbudsjett for 2009. Regjeringen har på andre områder bevilget mye til mange gode formål. Regjeringen har da også hatt mer penger til rådighet enn noen annen i norsk historie, hele 230 mrd. kroner mer enn forrige regjering. Dette medlem finner grunn til å minne om at selv om Regjeringen har hatt rekordstore budsjetter i inneværende stortingsperiode, er det mange utfordringer. I løpet av stortingsperioden har vi fått økte helsekøer og økte køer til rusbehandling. Det har blitt 10 000 flere fattige i løpet av det første året under den sittende regjeringen, det er fortsatt vekst i antall uføre som ekskluderes fra arbeidslivet, og økningen i antall vindmøller er dessverre lik null.
Dette medlem finner mye bra i dette reviderte budsjettet, som også denne gang har hatt romslige rammer og som dermed har lettet arbeidet for Regjeringen. Dette medlem er imidlertid skuffet over særlig tre forhold: Fattigdomssatsingen er for svak, stimulansen til bedrifter og arbeidstakere som sliter under finanskrisen kunne ha vært sterkere og satsingen på miljø og klima er ikke tilstrekkelig i møte med de utfordringene vi står overfor. Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative reviderte statsbudsjett vil forsterke innsatsen særlig på disse områdene:
Kamp mot fattigdom: Dette medlem vil styrke målrettede tiltak mot fattigdommen i Norge med 182 mill. kroner utover Regjeringens forslag. Kristelig Folkeparti vil blant annet ha 1 000 flere tiltaksplasser rettet mot dem som har behov for varige tiltak, fordi vi mener det viktigste fattigdomstiltaket er å sikre at flest mulig er i arbeid. Det er påfallende og skuffende at Regjeringen i så liten grad vil satse ekstra på forebygging og bekjempelse av fattigdom innenlands, selv når antall fattige stiger.
Sterkere satsing på bedriftene og arbeidsplassene: Dette medlem er opptatt av å gi bedriftene rammevilkår som hjelper dem gjennom de vanskelige økonomiske tidene og som bidrar til å trygge arbeidsplassene over hele landet. Ledigheten vokser nå raskt, og det er avgjørende at myndighetene gjør det som er mulig for at arbeidsledigheten blir så lav som mulig. Dette medlem foreslår derfor blant annet å halvere arbeidsgiveravgiften for nye lærlinger, å gå fra to til fire måneders terminer for arbeidsgiveravgiften (utsette avgiftsbetaling), å fjerne beløpsgrensen for skattefradrag for tilbakeføring av underskudd og å øke rammene for Skattefunn.
Kamp mot klimaendringene: Dette medlem viser til at klimautfordringen er reell, og at det vil koste langt mer å vente med å treffe tiltak enn å handle nå. Dette medlem foreslår derfor blant annet innføring av en miljøbilpremie på 25 000 kroner for alle som kjøper bil med CO2-utslipp under 120 g/km, 500 mill. kroner ekstra til energifondet for ny, fornybar energi, og økte bevilgninger på 100 mill. kroner direkte til styrking av kollektivtrafikken i de områder av landet hvor dette er et godt alternativ til privat bilbruk, særlig i forbindelse med reiser til/fra jobb.
Sterkere satsing på frivillige organisasjoner: Dette medlem frykter at mange utmerkede private, ideelle initiativ, særlig innen rusomsorgen, nå står i fare for å måtte stenge på grunn av manglende støtte fra Regjeringen, og vil styrke bevilgningene til å utnytte den erfaring og kompetanse som disse institusjonene besitter, til beste for deres brukere og for samfunnet. Dette medlem vil også øke gavefradraget for gaver til frivillige organisasjoner til 18 000 kroner.
Samlet sett innebærer forslaget til Revidert nasjonalbudsjett for 2009 som dette medlem legger fram en oljepengebruk som øker det strukturelle budsjettunderskuddet med om lag 3,1 mrd. kroner ut over Regjeringens forslag. Dette medlem legger fram følgende endringsforslag i forhold til Regjeringen, og viser til nærmere begrunnelse for de enkelte forslag i Innst. S. nr. 355 (2008–2009) og Innst. O. nr. 125 (2008–2009):
Profilområde | Kap. | Post | Beskrivelse | Bokført beløp | |
Tiltak overfor næringslivet | |||||
225 | 70 | Tilskudd til bedrifter som tar inn lærlinger med spesielle behov. Stimulere til at enda flere kan tas inn. | 2,5 | ||
551 | 60 | planlegging/oppstart av matinkubator/matpark i Lofoten | 3 | ||
572 | 60 | Økt lærlingetilskudd 1000 kr | 19 | ||
928 | 71 | Ulønnet forskningsinnsats, Skattefunn | 30 | ||
3928 | 70 | Ulønnet forskningsinnsats, Skattefunn | 6,6 | ||
2541 | 70 | Redusert krav om permittering til 20 pst. for å beholde dagpenger | 50 | ||
Profilsum | 111,1 | ||||
Miljø og samferdsel | |||||
1320 | 23 | Veivedlikehold | 100 | ||
1320 | 23 | Opprustning av "Glombergan" på rv 17 mellom Ørnes og Glomfjord | 4 | ||
1320 | 30 | Belønningsordning gang/sykkelveier | 100 | ||
1350 | 23 | Tilskudd Bratsbergbanen | 6 | ||
1350 | 30 | Økte investeringer i krysningsspor, Nordlandsbanen | 25 | ||
1427 | 30 | Tilskudd til offentlig erverv av Ytre Tronderøya | 6 | ||
1825 | 50 | Økt overføring til energifondet | 500 | ||
Profilsum | 741 | ||||
Fattigdomsbekjempelse | |||||
213 | 65 | Forsøk med graderte barnehagesatser | 10 | ||
315 | 75 | Inkluderings- og fattigdomstiltak i regi av frivillige org. | 4 | ||
605 | 1 | Flere tiltaksplasser - administrative ressurser NAV | 11 | ||
634 | 76 | 1000 flere tiltaksplasser - rettet mot personer med behov for langvarige tiltak | 50 | ||
761 | 70 | Frivillig rusarbeid, ideelle rusinstitusjoner | 20 | ||
761 | 70 | Steigen omsorgssenter | 3 | ||
761 | 70 | Senter for livsmestring, Jølster | 3 | ||
761 | 70 | Mottakssenter for rusavhengige, Bergen | 5 | ||
761 | 70 | Evangeliesentrene | 6 | ||
854 | 71 | Tiltak for utsatte barn og til oppfølging av barn i fosterhjem. | 50 | ||
855 | 1 | Styrke det statlige barnevernet. | 10 | ||
857 | 73 | Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn | 10 | ||
Profilsum | 182 | ||||
Bedre alderdom | |||||
586 | 64 | Nybygg og ombygging av sykehjemsplasser og omsorgsboliger | 250 | ||
761 | 67 | Dag- og aktivitetstilbud, demente, stimuleringstilskudd | 50 | ||
Profilsum | 300 | ||||
Trygg oppvekst og utdanning | |||||
221 | 1 | Prøveprosjekt med en ansatt på en grunnskole i hvert fylke som har oppfølging for hjem/skole samarbeid. Administreres av FUG. | 14 | ||
225 | 72 | Støtte til nettstedet "NeverAgain" | 0,3 | ||
226 | 21 | Introduksjonsår for nye lærere. Forsøksordning | 12,5 | ||
226 | 21 | Tiltakspost for å begrense frafallet i videregående opplæring. Forsøksordning | 15 | ||
226 | 21 | Kvalitetsutvikling i ungdomsskolen | 35 | ||
228 | 76 | MS Gann | 5 | ||
228 | 76 | MS Sjøkurs | 2 | ||
231 | 21 | Kompetanseutvikling i barnehagene og rekruttering av førskolelærere. | 10 | ||
231 | 65 | Likeverdig behandling av private og offentlige barnehager | 100 | ||
253 | 70 | Ny folkehøgskole Kristiansand | 2 | ||
253 | 70 | Ny folkehøgskole Valle | 2 | ||
253 | 71 | Utvikling av målrettede tiltak på folkehøgskolene for å fange opp hjelpe de som dropper ut av videregående opplæring tilbake til studiene. | 2,5 | ||
270 | 74 | Rette opp tidligere kutt på studentbarnehager | 5 | ||
271 | 50 | Basisfinansiering Universitet, dekke opp manglende kompensasjon for lønns- og pensjonskostnader | 68 | ||
271 | 52 | Forskningsfinansiering Ui S | 5 | ||
271 | 52 | Forskningsfinansiering UiA | 5 | ||
272 | 50 | Basisfinansiering Statlige vit. høgskoler, dekke opp manglende kompensasjon for lønns- og pensjonskostnader | 5,5 | ||
272 | 70 | Basisfinansiering Private vit. Høgskoler, dekke opp manglende kompensasjon for lønns- og pensjonskostnader | 1,5 | ||
275 | 50 | Basisfinansiering statlige høgskoler, dekke opp manglende kompensasjon for lønns- og pensjonskostnader | 47 | ||
275 | 50 | 15 studieplasser HiÅ, ingeniørfag, produkt- og systemdesign | 2,1 | ||
275 | 70 | Basisfinansiering private høgskoler, dekke opp manglende kompensasjon for lønns- og pensjonskostnader | 3 | ||
400 | 1 | Startbevilgning magasinet "Redde små" | 0,5 | ||
400 | 1 | Stine Sofies stiftelse | 1 | ||
440 | 1 | Styrking politi | 40 | ||
440 | 1 | Styrke Romerike politidistrikt pga Gardermoen | 7 | ||
441 | 1 | Styrking politi, Oslo politidistrikt | 10 | ||
572 | 65 | Oslo - barnevern | 10 | ||
719 | 21 | Folkehelse, helsestasjons- og skolehelsetjenesten (HPV-midler) | 55 | ||
719 | 72 | Forebygging av uønskede svangerskap, Stiftelsen Amathea | 2,5 | ||
732 | 72 | Psykisk helse, Stud.samsk. Agder | 0,5 | ||
732 | 72 | Psykisk helse, Stud.samsk. Oslo og Akershus | 1 | ||
732 | 73 | Psykisk helse, Stud.samsk.Stavanger | 0,5 | ||
842 | 1 | Driftsutgifter familievern, nødvendig styrking | 10 | ||
842 | 70 | Kirkens familievern, nødvendig styrking | 10 | ||
2410 | 71 | Støtte stipend ikke-vestlige land + Freshmannåret USA | 3 | ||
Profilsum | 493,4 | ||||
Omprioriteringer trygg oppvekst | |||||
710 | 21 | HPV vaksine - ompr. Til folkehelse, helsestsjon- og skolehelsetjeneste | -55 | ||
-55 | |||||
Frivillighet, kultur og kirke | |||||
225 | 71 | Rette opp kutt kulturskolene | 1 | ||
228 | 70 | Friskoler er i en kritisk situasjon grunnet manglende kompensasjon for lønn- og pensjonskostnader - Grunnskoler | 25 | ||
228 | 71 | Friskoler er i en kritisk situasjon grunnet manglende kompensasjon for lønn- og pensjonskostnader - Videregående skoler | 28 | ||
228 | 72 | Friskoler er i en kritisk situasjon grunnet manglende kompensasjon for lønn- og pensjonskostnader - 6A skoler | 5 | ||
228 | 73 | Friskoler er i en kritisk situasjon grunnet manglende kompensasjon for lønn- og pensjonskostnader - Grunnskoler i utlandet | 1,6 | ||
228 | 74 | Friskoler er i en kritisk situasjon grunnet manglende kompensasjon for lønn- og pensjonskostnader - Videregående skoler i utlandet | 0,4 | ||
228 | 75 | Friskoler er i en kritisk situasjon grunnet manglende kompensasjon for lønn- og pensjonskostnader - Skoler for funksjonshemmede | 3,8 | ||
228 | 76 | Friskoler er i en kritisk situasjon grunnet manglende kompensasjon for lønn- og pensjonskostnader - Andre private skoler | 0,9 | ||
228 | 82 (ny) | Kapitaltilskudd | 7,5 | ||
315 | 81 | Tilskudd til idrettsanlegg | 50 | ||
315 | 81 | Trønderhallen Levanger | 8 | ||
320 | 72 | Lokale/regionale kulturbygg | 50 | ||
320 | 72 | Kystens Arv Rissa- ny båthall | 10 | ||
320 | 78 | Statlig andel felles overordnet organisasjon i Teater og konserthuset Kilden for Agder Teater, Kristiansand symfoniorkester og Opera Sør | 1 | ||
324 | 73 | Oscarsborg operaen | 3 | ||
340 | 72 | Kirkelig virksomhet i kommunene, rette opp kutt 2009 | 5 | ||
341 | 1 | Prestestillinger | 15 | ||
Profilsum | 215,2 | ||||
SUM UTGIFTER | 1987,7 |
Tiltak overfor næringslivet | |||||
5700 | 72 | 50 % reduksjon arbeidsgiveravgift ny lærlinger fra 1.7.2009 | 45 | ||
5501 | 72 | Økte beløpsgrenser Skattefunn mm | 0 | ||
5700 | 72 | Gå fra 6 til 4 terminer for arbeidsgiveravgift (utsette avgiftsinnbetaling) fra 1.7.2009, renteeffekt | 130 | ||
5501 | 72 | Fjerne beløpsgrense tilbakeføring av underskudd, renteeffekt | 750 | ||
Sum profil | 925 | ||||
Miljø | |||||
5546 | 70 | Omlegging av deponiavgifter i tråd med SFT forslag fra 1.9.2009 | 20 | ||
5536 | 71 | Miljøbilpremie 25 000 kr nye biler Co2 utslipp under 120 g/km fra 1.9.2009 | 75 | ||
5501 | 72 | Startavskrivning "grønne investeringer" 7,5 % | - | ||
Sum profil | 95 | ||||
Profilområde | Kap. | Post | Beskrivelse | Beløp | |
Frivillighet | |||||
5501 | 72 | Øke gavefradrag til 18000 kr | 20 | ||
5501 | 72 | Øke lønnsoppgaveplikt frivillige org til 8000 kr | 4 | ||
5700 | 72 | Øke arb.avg.plikt frivillige org til 50000 / 500000 | 8 | ||
Sum profil | 32 | ||||
SUM | 1052 |
Komiteens medlem fra Venstre mener at Regjeringens forslag til revidert budsjett nettopp framstår som en ren teknisk revisjon av det vedtatte budsjettet. Når Regjeringen og regjeringspartiene svinger seg til de store retoriske høyder om de store forskjellene mellom Regjeringens og opposisjonens politiske retning, kan det umulig være denne innstilling det refereres til.
Dette medlem etterlyser en kurs som satser mer på framtiden: På forskning, utdanning og stimulanser til mer klima- og miljøvennlig adferd. Ikke minst savner Venstre tiltak som er målrettet mot den del av norsk næringsliv som sliter, og som vi er helt avhengig av at lykkes i framtiden. På alle disse områdene leverer Regjeringen og regjeringspartiene i beste fall svært svakt – og har gjort det i hele regjeringsperioden.
Etter dette medlems syn preges hele denne regjeringsperioden av et totalt fravær av framtidsrettet satsing. Dette gjelder spesielt på områder som er viktig for dette medlem og Venstre: Nyskaping og forskning, miljø- og klimavennlig omlegging av samfunnet og målrettede tiltak for å gjøre flest mulig i stand til å utvikle seg og ta vare på seg selv. Dersom Regjeringen og regjeringspartiene hadde brukt et like stort engasjement og like mye politisk energi i å utvikle det nye næringslivet vi er avhengig av i framtiden, som de har brukt til interne forhold når det gjelder det statlige eierskapet i Aker, Hydro og Statoil, hadde vi stått mye bedre rustet til å møte på den internasjonale finanskrise og framtiden.
Dette medlem mener det er bra at Regjeringen bevilger mer penger til flere studieplasser, men så lenge UH-sektoren fortsatt er underfinansiert og sliter med Regjeringens vedvarende hvileskjær er konsekvensene for sektoren kutt i utgifter og dermed færre studieplasser og dårligere undervisning og mindre forskning. Dette medlem foreslår derfor å bevilge 700 mill. kroner mer til høyere utdanning og forskning. Dette går både til å styrke basisfinansieringen, men også til å øke den næringsrettede forskning og klima- og energiforskning.
Dette medlem er skuffet over at Regjeringen heller ikke benytter denne anledningen til å oppfylle klimaforliket og/eller satse målrettet på det klimavennlige næringslivet vi skal leve av i framtiden. Dette medlem er spesielt skuffet over at tiltak for å styrke investeringer i fornybar energi fortsatt er utsatt på ubestemt tid. Resultatet vil bli fortsatt kø av gode prosjekter som ikke blir realisert. Regjeringen har lovet en nasjonal strategi for marin energiproduksjon. Når ikke denne kommer i RNB, er det et signal om at hele strategien i beste fall ligger nedlåst i en skuff i departementet. Også den lovede offensive CO2-rensingen på Kårstø er nå skjøvet langt ut i det blå. Rensing fra dag én, er en av denne Regjeringens største løftebrudd.
Selv om Regjeringen har 100 mrd. kroner mer til disposisjon i år enn det regjeringen Bondevik II hadde i 2005, klarer ikke Regjeringen det som ifølge finansminister Kristin Halvorsen kunne gjøres med et pennestrøk: Utrydde fattigdom. I beste fall har Regjeringen klart å bevilge noen 100-lapper ekstra til de fattigste. Det hjelper lite for dem med lavest inntekt og størst problemer. Dette medlem viser spesielt til situasjonen i eldreomsorgen, noe som de ifølge statsminister Jens Stoltenberg "skulle skinne av, før det har ble gitt en krone i skattelette". Dette medlem konstaterer at det er stadig flere mennesker som opplever problemer i eldreomsorgen og at køene for å få sykehjemsplasser vokser, mens skatteletten for fagforeningsfradrag nesten har blitt fordoblet under denne regjering. Dette medlem vil gå motsatt vei og foreslår i denne innstilling en storstilt satsing på sykehjemsplasser med over 600 mill. kroner i påplusninger innenfor de samme økonomiske rammene som Regjeringen.
I Venstres alternative forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2009 prioriterer dette medlem å bruke om lag 1 mrd. kroner mer på skole, utdanning og forskning, om lag 650 mill. kroner mer på helse, familie og fattigdomsbekjempelse, om lag 120 mill. kroner mer til tiltak rettet mot norsk næringsliv i tillegg til en del målrettede skatte- og avgiftsforslag. Det foreslås videre et skatteskifte fra rød til grønn beskatning på rundt 700 mill. kroner, med netto skattelette på 390 mill. kroner, økte utgifter/omfordeling på rundt 1,9 mrd. kroner og kutt/inndekning på om lag 2,3 mrd. kroner, slik at det i Venstres opplegg blir det samme forbruk av oljepenger som i Regjeringens opplegg.
Dette medlem viser til tabellen under for de konkrete endringsforslag og omtale/begrunnelse i de ulike kapitler som følger i denne innstilling.
Venstres alternativ, Revidert nasjonalbudsjett 2009
Kap./post | Område | Bokført Mill. kroner | |
Påplusninger | |||
Flere | Basisfinansiering UH-sektoren | 325,0 | |
(271.50 | Basisfinansiering statlige universiteter | 186,5) | |
(272.50 | Basisfinansiering statlige vitenskaplige høyskoler | 14,0) | |
(272.70 | Basisfinansiering private vitenskaplige høyskoler | 4,0) | |
(275.50 | Basisfinansiering statlige høyskoler | 112,5) | |
(275.70 | Basisfinansiering private høyskoler | 8,0) | |
Flere | Stipendiat (250), post-doc (50) og nærings-phd (50) | 86,5 | |
(271.52 | Forskningsfinansiering statlige universiteter | 45,7) | |
(272.52 | Forskningsfinansiering statlige vitenskaplige høyskoler | 3,5) | |
(272.72 | Forskningsfinansiering private vitenskaplige høyskoler | 1,0) | |
(275.52 | Forskningsfinansiering statlige høyskoler | 27,6) | |
(275.72 | Forskningsfinansiering private høyskoler | 2,0) | |
(285.52 | Norges Forskningsråd, forskningsformål (phd) | 6,7) | |
281.01 | Etterslep UH-sektoren | 50,0 | |
285.52 | Frie prosjektmidler/stipendiater NFR | 25,0 | |
285.52 | Kilmaforskning, NFR | 75,0 | |
920.50 | Næringsrettet forskning/Brukerstyrt Innovasjonsarena | 75,0 | |
920.50 | FOU-kontrakter, Innovasjon Norge | 25,0 | |
Flere | Tilskudd til ulønnet forskningsinnsats SkatteFUNN | 36,6 | |
(928.71 | Tilskudd til ulønnet forskningsinnsats SkatteFUNN | 30,0) | |
3928.70 | Tilbakeføring av tilskudd til ulønnet innsats | (-) 6,6) | |
Sum forskning | 698,1 | ||
226.21 | Tiltak mot frafall i skolen | 40,0 | |
226.22 (Ny) | Rekruttering og kompetanse, lærere | 150,0 | |
228.76 | Skoleskipene MS Gann og MS Sjøkurs | 7,0 | |
231.52 (Ny) | Tiltak for økt kvalitet i barnehager | 50,0 | |
2410.71 | Freshmannår mv | 3,0 | |
Sum skole/barnehage | 250,0 | ||
852.70 | Økt adopsjonsstøtte, 1G | 16,0 | |
854.21 | Styrking av barnevernet (Tilsyn og ettervern) | 10,0 | |
2530.70 | Generell rett til pappapermisjon | 10,0 | |
Sum barn/familie | 36,0 | ||
440.24 (ny) | Opprette egen enhet for identifisering av papirløse asylsøkere | 10,0 | |
440.01 | Mer synlig politi | 10,0 | |
441.01 | Oslo-politiet (sommervikarer) | 10,0 | |
690.01 | Elektronisk saksbehandling UDI | 10,0 | |
Flere | 500 flere kvoteflyktninger | 49,7 | |
(650.01 | IMDi, drift | 3,2) | |
(651.60 | Integreringstilskudd | 69,6) | |
(653.60 | Opplæring i norsk og samfunnskunnskap | 6,9) | |
(690.01 | UDI, drift | 2,1) | |
(690.73 | Gjenbosetting – støttetiltak | 2,7) | |
(690.75 | Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet | 3,0) | |
(3651.01 | ODA-godkjente utgifter, integreringstilskudd | 32,2) | |
(3690.03 | ODA-godkjente utgifter, reiseutgifter | 2,9) | |
(3690.06 | ODA-godkjente utgifter, gjenbosetting | 2,7) | |
651.62 | Kommunale innvandrertiltak | 5,0 | |
651.71 | Integr.tiltak frivillige organisasjoner (Røde Kors flyktnguide) | 5,0 | |
856.01 | Enslige mindreårige asylsøkere | 5,0 | |
Sum justis/utlending/asyl/flyktninger | 104,7 | ||
586.64 | Flere sykehjemsplasser | 626,4 | |
Sum helse/fattigdom/sosial | 626,4 | ||
634.76 | Tiltak for å styrke bedriftsinternt opplæring | 50,0 | |
2541.70 | Mer fleksible permitteringsordninger (20 prosent) | 50,0 | |
2421.50 | Innovasjon Møbel | 10,0 | |
1020.01 | Utredning av nasjonale torskefjorder | 4,0 | |
Flere | Bedre sosiale rettigheter for selvstendig næringsdrivende | 11,9 | |
(2650.71 | Sykepenger selvstendig næringsdrivende | 6,5) | |
(2650.72 | Omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom | 5,4) | |
Sum tiltak næringsliv (i tillegg til skatte- og forskningstiltak) | 125,9 | ||
1320.72 | Opprettholde flyfergetilbudet i Møre og Romsdal | 2,0 | |
1330.71 | Prøveprosjekt med TT-ordning for funksjonshemmede | 15,0 | |
1350.23 | Bratsbergbanen | 6,0 | |
1427.31 | Friluftsformål | 10,0 | |
1429.72 | Kulturminnevern | 10,0 | |
1825.71 | Statlig bidrag til MET-senter på Karmøy | 30,0 | |
Sum samferdsel og miljø/energi | 73,0 | ||
Flere | Omfordeling bistand | 30,0 | |
(151.72 | Bistand til Afghanistan (reversering av kutt) | 16,8) | |
(161.70 | Næringsutvikling (reversering av kutt) | 3,0) | |
(168.70 | Kvinner og likestilling (reversering av kutt) | 9,0) | |
(169.71 | Andre helse- og aidstiltak (delvis reversering av kutt) | 1,2) | |
1570.01 | Datatilsynet (oppfølging av personvernrapporten) | 5,0 | |
Sum annet | 35,0 | ||
TOTALT PÅPLUSNINGER | 1 949,1 | ||
Skatter og avgifter | |||
5501.70 | Reversere skatteøkning for næringseiendom | - 320,0 | |
5501.70 | Gjeninnføre 80 pst.-regelen | - 420,0 | |
5506.70 | Reversere skjerpet arveavgift ved generasjonsskifte | - 60,0 | |
5501.72 | Innføre rett til minstefradrag for selvst. næringsdrivende | - 50,0 | |
5501.72 | Økte avskrivningssatser med 5 pst i saldogruppe D | - 230,0 | |
5501.72 | Startavskriving for grønne investeringer | -0,0 | |
5501.72 | Styrking av SkatteFUNN-ordningen (beløpsgrenser mv) | - 0,0 | |
5501.72 | Økte BSU-grenser 200.000,- | - 45,0 | |
Flere | Heve lønnsoppgaveplikt for frivillige org til 8.000,- | - 4,0 | |
(5501.72 | Fellesskatt | - 3,2) | |
(5700.71 | Trygdeavgift | - 0,8) | |
5700.72 | Fjerne arbeidsgiveravgift for nye lærlinger fra 1.7. | - 90,0 | |
5536.71 | Tilskudd til kjøp av el-bil 20.000,- | - 4,2 | |
5501.72 | Halvering av fradrag for fagforeningskontingent fra 1.7. | 150,0 | |
5531.70 | Økt tobakksavgift, 5 pst | 80,0 | |
5536.77 | Økt autodieselavgift, 10 øre literen | 140,0 | |
5542.70 | Økt grunnavgift på fyringsolje, 10 øre literen | 55,0 | |
5543.70 | Økt CO2-avgift mineralske produkter, 15 øre literen | 409,0 | |
Sum skatter og avgifter (netto skattelette) | - 389,2 | ||
Inndekning | |||
163.71 | ILO (bistand) | - 30,0 | |
226.21 | Ikke forsøk med heldagsskole | - 6,0 | |
Flere | Prisjustering av makspris i barnehager | - 201,0 | |
(231.60 | Driftstilskudd til barnehager | -164,5) | |
(231.61 | Investeringstilskudd, barnehager | - 11,0) | |
(231.64 | Tilskudd til midlertidige lokaler | - 4,0) | |
(231.65 | Skjønnsmidler barnehager | -34,5) | |
(844.70 | Kontantstøtte | + 13,0) | |
430.01 | Avvikle forsøk med elektronisk soning | - 20,0 | |
440.01 | DNA-register | - 20,0 | |
551.60 | Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling | - 30,0 | |
551.60 | Særskilte omstillingsmidler til Høyanger kommune | - 30,0 | |
552.72 | Småsamfunn | - 20,0 | |
571.60 | Avvikling av ordning med frukt og grønt i ungdomsskolen | - 95,0 | |
Flere | Ikke innføre 2 timers økt fysisk aktivitet i barneskolen | - 48,5 | |
(228.70 | Private grunnskoler | - 0,8) | |
(571.60 | Rammetilskudd til kommuner, innbyggertilskudd | - 47,7) | |
572.60 | Reduksjon i lærlingetilskudd | - 125,0 | |
909.73 | Avvikle nettolønnsordningen | - 603,0 | |
1150.50 | Reduksjon i tilskudd til skogsbilveier og granplanting | - 40,0 | |
1370.70 | Kjøp av "ulønnsomme post- og banktjenester | - 200,0 | |
1522.45 | Utskifting av dørlåser mv i regjeringskvartalet | - 14,0 | |
1638.21 | Mindre kjøp av klimakvoter | - 150,0 | |
1810.21 | Kutt i seismiske undersøkelser i Nordland VII og Troms II | - 100,0 | |
2309.01 | Moderniserings- og strukturtiltak (momsnøytrale innkjøp) | - 150,0 | |
2309.01 | Ostehøvelkutt i departementene | - 150,0 | |
2309.01 | Avvikle eksportstøtte til osteproduksjon | - 104,0 | |
2421.73 | Tilskudd til innkjøpskonsortium for kjøp av kraft | - 40,0 | |
2751.70 | Redusert apotekavanse med 1 prosentpoeng | - 23,0 | |
2445.24 | Opprettholde resultatkrav, Statsbygg | - 139,2 | |
Sum inndekning | 2 338,7 | ||
TOTALT (mindre bruk av oljepenger i forhold til Regjeringen) | - 0,4 | ||
ANNET (fondsavsetning, lånetransaksjoner mv.) | |||
286.95 | Utvide forskningsfondet | 28 000,0 | |
950.90 | Ikke gi lån til Entra Eiendom | - 1 000,0 | |
1811.96 | Aksjekjøp i StatoilHydro ASA | - 2 162,0 | |
Sum annet ("under streken") | 24 838,0 |