3. Rammeområde 19 – Tilfeldige utgifter og inntekter
- 3.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2008–2009) Gul bok
- 3.2 Kap. 2309 Tilfeldige utgifter
- 3.3 Kap. 5309 Tilfeldige inntekter
- 3.4 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger
Tabell 3.1 Regjeringens forslag til bevilgninger for 2009 under rammeområde 19
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med Tillegg 4-5 |
Utgifter i hele kroner | |||
Ymse utgifter | |||
2309 | Tilfeldige utgifter | 13 188 074 000 | |
1 | Driftsutgifter | 13 188 074 000 | |
Sum utgifter rammeområde 19 | 13 188 074 000 | ||
Inntekter i hele kroner | |||
Inntekter under departementene | |||
5309 | Tilfeldige inntekter | 535 233 000 | |
29 | Ymse | 535 233 000 | |
Sum inntekter rammeområde 19 | 535 233 000 | ||
Netto rammeområde 19 | 12 652 841 000 |
Under programområde ymse utgifter foreslås det bevilget 13 188,1 mill. kroner, som i sin helhet er ført under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Bevilgningen står som motpost til tilleggsbevilgninger knyttet til blant annet forhandlinger hvor staten er part, herunder til lønnsoppgjøret for statsansatte, regulering av pensjoner mv. i folketrygden og takstforhandlinger for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer, samt til uforutsette utgifter. Videre skal bevilgningen dekke utbetalingene til billighetserstatninger.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til regjeringspartienes hovedmerknad i Budsjett-innst. S. I (2008–2009) kapittel 2.1.2 og regjeringspartienes satsinger utover forslaget til statsbudsjett. Flertallet foreslår derfor å bevilge 13 187 074 000 kroner på kap. 2309 post 1, noe som er en reduksjon på 100 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Regjeringens tilleggsproposisjoner til statsbudsjettet 1-5 hvor Regjeringen justerer disse mot Ramme 19 Tilfeldige inntekter og utgifter. Disse medlemmer støtter ikke alle Regjeringens justeringer i tilleggsproposisjonene, bl.a. ikke konsesjonsavgift for fiskeoppdrett. Disse medlemmer foreslår å motpostere endringene mot ymseposten, og forutsetter at inndekning til bevilgningsendringer kan finnes innenfor denne rammen. Disse medlemmer foreslår å redusere kap. 2309 post 1 med 389,5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår å redusere kap. 2309 post 1 med 700 000 000 kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer mener videre at innsparingspotensialet i statlig forvaltning er betydelig. Disse medlemmer viser videre til at regjeringen Bondevik II i sitt siste budsjettopplegg foreslo å innføre en ordning med nøytral moms i statsforvaltningen.
Bare de siste ukene er det framlagt rapporter om at Helse Sør-Øst kan spare 720 mill. kroner dersom private bedrifter får lov til å konkurrere om ikke-medisinske tjenester som renhold, snømåking og matlaging ved de tre største sykehusene i Oslo. En forutsetning for at en slik konkurranse om ikke-medisinske tjenester skal finne sted er at det innføres en ordning med momsnøytrale innkjøp i staten.
Disse medlemmer viser til at Høyre i sitt alternative budsjett foreslår flere tiltak og reformer som kan lede til innsparinger for det offentlige. Der kan nevnes særlig effektivisering i helseforetakene, nøytral moms i staten og modernisert bygg- og eiendomsforvaltning.
Disse medlemmer vil budsjettere innsparingene her under kap. 2309 post 1 Tilfeldige utgifter.
Disse medlemmer viser for øvrig til at regjeringspartiene på Stortinget reduserer Ymse utgifter med 100 mill. kroner. Disse medlemmer vil gjøre det samme.
Komiteens medlem fraKristelig Folkeparti støtter forslaget som regjeringspartiene har framsatt om å redusere bevilgningen under kap. 2309 post 1 med 100 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre foreslår å avvikle eksportsubsidiene for osteproduksjon beregnet til 208 mill. kroner gjennom omsetningsavgiften, nærmere omtalt under rammeområde 11. Dette medlem viser i tillegg til at det i de siste budsjett har vært en sterk økning i driftsutgiftene i den offentlige forvaltningen, så også i forslaget for 2009. Effekten av å ikke prisjustere driftsutgiftene på statsbudsjettet, med unntak av lønnsposter, er anslagsvis 2 mrd. kroner. På denne bakgrunn foreslår dette medlem en generell innsparingsfullmakt i statsbudsjettets driftsutgifter på 200 mill. kroner.
Dette medlem mener videre at innsparingspotensialet i statlig forvaltning er betydelig og at regjeringen Bondevik II foreslo i sitt siste budsjettopplegg å innføre en ordning med nøytral moms i statsforvaltningen.
Bare de siste ukene er det framlagt rapporter om at Helse Sør-Øst kan spare 720 mill. kroner, dersom private bedrifter får lov til å konkurrere om ikke-medisinske tjenester som renhold, snømåking og matlaging ved de tre største sykehusene i Oslo, og at Ahus mener at det er et innsparingspotensial i antall liggedøgn på 25 mill. årlig bare de ansatte blir flinkere til å vaske hendene. En forutsetning for at en slik konkurranse om ikke-medisinske tjenester skal finne sted er at det innføres en ordning med momsnøytrale innkjøp i staten
Dette medlem legger derfor opp til et samlet innsparingspotensial på 400 mill. kroner ved å innføre en ordning med momsnøytrale innkjøp i staten og bedre samordning mellom helseregionene. En slik innsparing foreslås teknisk plassert under kap. 2309 Tilfeldige utgifter.
Dette medlem viser videre til at regjeringspartiene foreslår en reduksjon på 100 mill. kroner fordelt på en rekke mindre økning i utgiftspostene på typiske lokale markeringssaker. Dette medlem viser i så måte til alternativ bruk av disse midlene til næringsrettet forskning og tiltak mot fattigdom beskrevet under pkt. 2.1.2 i Budsjett-innst. S. I (2008–2009).
Dette medlem foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningene under denne posten med 908 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"Stortinget samtykker i at det spares inn 200 mill. kroner på departementenes driftsbudsjetter (postene 1–29, unntatt post 24). Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med saldering av statsbudsjettet for 2009. Innsparingen foretas ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 200 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 200 mill. kroner til kap. 2309."
På kapittel 5309 Tilfeldige inntekter foreslås det bevilget 535,2 mill. kroner. Dette gjelder enkelte mindre, uforutsette inntekter som ikke inngår på andre inntektskapitler i statsbudsjettet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Regjeringens tilleggsproposisjoner til statsbudsjettet 1-5 hvor Regjeringen justerer disse mot Ramme 19 Tilfeldige inntekter og utgifter. Disse medlemmer støtter ikke alle Regjeringens justeringer i tilleggsproposisjonene, blant annet ikke konsesjonsavgift for fiskeoppdrett. Disse medlemmer foreslår å motpostere endringene mot ymseposten, og forutsetter at inndekning til bevilgningsendringer kan finnes innenfor denne rammen. Disse medlemmer foreslår å redusere kap. 5309 post 29 med 485 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Tabell 3.1 Fraksjonenes forslag til bevilgninger. Avvik fra Regjeringens forslag i parentes.
Utgifter (i hele tusen kroner) | ||||||||
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med Tillegg 4 og 5 | A, SV, Sp | FrP | Høyre | KrF | Venstre |
2309 | Tilfeldige utgifter | |||||||
1 | Driftsutgifter | 13 188 074 | 13 088 074 (-100 000) | 12 798 557 (-389 517) | 12 488 074 (-700 000) | 13 088 074 (-100 000) | 12 280 074 (-908 000) | |
Sum utgifter | 13 188 074 | 13 088 074 (-100 000) | 12 798 557 (-389 517) | 12 488 074 (-700 000) | 13 088 074 (-100 000) | 12 280 074 (-908 000) | ||
Inntekter (i hele tusen kroner) | ||||||||
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med Tillegg 4 og 5 | A, SV, Sp | FrP | Høyre | KrF | Venstre |
5309 | Tilfeldige inntekter | |||||||
29 | Ymse | 535 233 | 535 233 (0) | 50 233 (-485 000) | 635 233 (+100 000) | 535 233 (0) | 535 233 (0) | |
Sum inntekter | 535 233 | 535 233 (0) | 50 233 (-485 000) | 635 233 (+100 000) | 535 233 (0) | 535 233 (0) | ||
Sum netto | 12 652 841 | 12 552 841 (-100 000) | 12 748 324 (+95 483) | 11 852 841 (-800 000) | 12 552 841 (-100 000) | 11 744 841 (-908 000) |
Komiteen viser til at i samsvar med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd skal bare de forslag som summerer seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2008–2009) tas opp til votering ved behandling av denne budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at Regjeringens forslag har tilslutning fra flertallet i finanskomiteen. Dette forslaget er ført opp under kapittel 10 Komiteens tilråding.
De øvrige forslagene er ført opp under kapittel 7 Forslag fra mindretall under rammeområde 19.