11. Fraksjonsmerknader
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at dette er en revisjon av budsjettet for 2008. Disse medlemmer har derfor primært foretatt justeringer fremfor å fremme omfattende forslag som naturlig hører hjemme i ordinær budsjettbehandling. I tillegg har disse medlemmer fremlagt enkelte forslag i forbindelse med revisjonen som anses som påkrevd og nødvendige.
Disse medlemmer vil i forbindelse med Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett fremsette følgende budsjettendringer:
FORSLAG TIL REVIDERT NASJONALBUDSJETT FOR 2008 FRP - HOVEDOVERSIKT | Endringer ift. | |
Regjeringen | ||
2008 | ||
ØKTE FORESLÅTTE OFFENTLIGE BEVILGNINGER | (mill. kr) | |
Økte olje-/skatteinntektsanslag i RNB ifht. statsbudsjettet for 2008 | 80 295 | |
ØKT OFFENTLIG FORBRUK I BUDSJETTRAMMENE (FrP) | 6 722 | |
REDUSERTE OFFENTLIGE INNTEKTER (FrP) | 4 168 | |
Reduksjon i økte oljeinntekter/skatteinntekter med FrP | 10 890 | |
OVERFØRING TIL STATENS PENSJONSFOND REGJERINGEN i 2008 (oljefondet) | 424 250 | |
OVERFØRING TIL STATENS PENSJONSFOND FRP i 2008 (oljefondet) | 413 360 | |
REDUSERTE / ØKTE OFFENTLIGE UTGIFTER | ||
FORNYELSE OG ADMINISTRASJON Ramme 1 | 0 | |
BARN/LIKESTILLING Ramme 2 | ||
Barnevernstjenester | 102 | |
KULTUR Ramme 3 | ||
Tilskuddsordning, frivillig virksomhet | 50 | |
UTENRIKS Ramme 4 | -17 | |
JUSTIS Ramme 5 | ||
Politiet | 70 | |
Oslopolitiet | 35 | |
Annet | -2 | |
103 | ||
KOMMUNAL/INTEGRERING/MANGFOLD Ramme 6 | ||
Rentekompensasjon skole, kirkebygg | 17 | |
RAMMETILSKUDD KOMMUNER Ramme 18 | ||
Styrking av eldreomsorgen (øremerket) | 1 600 | |
Styrking av grunnopplæringen (øremerket) | 600 | |
Sitteplasser til alle barn i skolebusser (øremerket) | 20 | |
Annet | -10 | |
2210 | ||
ARBEID/SOSIAL Ramme 7 | ||
Bilordning, funksjonshemmede | 100 | |
Tiltak funksjonshemmede i arbeid | 80 | |
180 | ||
FORSLAG TIL REVIDERT NASJONALBUDSJETT FOR 2008 FRP - HOVEDOVERSIKT | Endringer ift. | |
Regjeringen | ||
FORSVAR Ramme 8 | 400 | |
NÆRING Ramme 9, 10, 11 | ||
Sysselsetting av sjøfolk | 43 | |
Annet | 2 | |
45 | ||
ENERGI/MILJØ Ramme 12, 13 | ||
CO2-rensing | -357 | |
Kompensasjon Trillemarka | 14 | |
Annet | -37 | |
-380 | ||
KONTROLL Ramme 14 | 0 | |
HELSE Ramme 15 | ||
Rusmiddeltiltak, forebyggende arbeid | 86 | |
Regionale helseforetak | 2 370 | |
Psykisk helse | 50 | |
2 506 | ||
KUNNSKAP Ramme 16 | ||
Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen | 55 | |
Universiteter | 97 | |
Høyskoler | 43 | |
Annet | 18 | |
213 | ||
TRANSPORT Ramme 17 | ||
Trafikktilsyn, drift, vedlikeh. riksveier | 530 | |
Riksveiinvesteringer | 250 | |
Rassikring | 100 | |
Kjøp av riksveifergetjenester | 200 | |
Investeringer i jernbanelinjen | 175 | |
Kjøp av persontransport med tog | 60 | |
1 315 | ||
FINANS Ramme 19-21 | -21 | |
SUM ØKNING OFFENTLIGE UTGIFTER | 6 722 | |
REDUSERE STATENS INNTEKTER | ||
Reversere Regjeringens skjerpelser | ||
Ikke øke bensinavgift med 5 øre fra 1. juli 2008 (inkl. mva. 6 øre) | 35 | |
Ikke øke dieselavgift med 10 øre fra 1. juli 2008 (inkl. mva. 13 øre) | 90 | |
FORSLAG TIL REVIDERT NASJONALBUDSJETT FOR 2008 FRP - HOVEDOVERSIKT | Endringer ift. | |
Regjeringen | ||
Skatte- og avgiftslettelser | ||
Redusere avgifter på bensin fra dagens nivå med 2,50 kr fra 1. juli 2008 | 1 390 | |
Redusere avgifter på diesel fra dagens nivå med 2,50 kr fra 1. juli 2008 | 1 800 | |
Redusert mva. på mat fra 14 pst. til 12 pst. fra 1. juli | 470 | |
Fjerning av grunnavgiften for engangsemballasje i ht. ESA-avgjørelse fra 1. juli 2008 | 290 | |
Økn. sjømanns- fiskerfradrag til 160 000 kroner fra 1. januar 2008 | 120 | |
SUM SKATTE-/AVGIFTSLETTELSER Ramme 23 | 4 195 | |
UTBYTTE Ramme 23, økt utbytte fra kommunalbanken | -28 | |
SUM REDUSERING STATENS INNTEKTER | 4 168 | |
POSTER UTEN RESULTATVIRKNING ("UNDER STREKEN") | ||
Lån til Statens Lånekasse for utdanning | 15 | |
Kommunalbanken, aksjekapital | -90 | |
SUM | -76 |
Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader og forslag i denne innstilling, samt i Innst. S. nr. 270 (2007–2008) og Innst. O. nr. 70 (2007–2008).
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Norge opplever historisk gode tider med sterk vekst i skatteinntektene. En fremtidsrettet næringspolitikk og en ansvarlig økonomisk politikk med vekstskapende skattelettelser under sentrum/Høyre-regjeringen la grunnlaget for den positive utviklingen. Vi har nå en unik mulighet til å bygge videre på et samfunn som skaper muligheter for alle – og vi har en forpliktelse til å investere slik at de gode tidene vedvarer.
Disse medlemmer mener at Regjeringens manglende evne til å prioritere og fornye presser renten opp. Rentedifferansen til EU øker, og den norske kronen har styrket seg. Det rammer alle med store lån, og det rammer konkurranseutsatt industri. Det er mange grunner til at renten har økt, men Regjeringen bidrar ikke til å dempe presset – snarere tvert imot.
Disse medlemmer viser til at Høyre har lagt frem en samlet strategi med 32 konkrete forslag for å øke tilbudet av arbeidskraft (jf. merknader under kapittel 5.2). Sammen med nye tiltak for å stimulere privat sparing, tiltak for å modernisere offentlig sektor og et noe lavere nivå på bruk av penger fra pensjonsfondet (1 mrd. kroner), mener disse medlemmer at Høyres alternativer ville ha bidratt til mindre press på renten.
Disse medlemmer viser til at Regjeringen selv med rekordstore skatteinntekter ikke makter å prioritere de store oppgavene: Kunnskap og forskning nedprioriteres, kostnadene vokser raskere enn bevilgningene i samferdselssektoren, helsekøene vokser, og Forsvaret opplever reelle kutt i sine bevilgninger. Regjeringen nedprioriterer også tiltak mot fattigdom. Disse medlemmer mener at Regjeringen viser manglende vilje til å prioritere de store oppgavene, men også manglende evne til å få mer ut av ressursene. Skritt for skritt øker den rød-grønne regjeringen statens makt og omfang, samtidig som det blir mindre rom for frivillige organisasjoner og private aktører. Moderniseringen av offentlig sektor har stoppet opp, og Regjeringens allergi mot private alternativer gjør at folk får dårligere tilbud og mindre valgfrihet. Dette gjelder innenfor helsesektoren, eldreomsorgen, barnevern, skolen, samferdselssektoren og i forhold til pensjonssparing.
Disse medlemmer har funnet rom for å foreta noen endringer i forhold til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2008. Det henvises for øvrig til Høyres alternative budsjett for 2008 for helheten i Høyres prioriteringer.
1, Høyre vil investere mer i kunnskap, forskning og infrastruktur, og føre en fremtidsrettet næringspolitikk som legger grunnlag for morgendagens velferd.
Kunnskap:
–
Økte basisbevilgninger til universitet og høyskoler
145 mill. kroner
–
Tiltak for å rekruttere lærere, bedre skoleledelse og seniortiltak for lærere
100 mill. kroner
–
Leksehjelp, sommerskole og tiltak for å styrke basiskompetansen hos voksne
70 mill. kroner
Samferdsel:
–
Veibygging
400 mill. kroner
–
Jernbane
50 mill. kroner
–
Belønningsordning for kollektivtrafikk
100 mill. kroner
–
Støtte til kollektivtransport grunnet høyere drivstoffpriser
25 mill. kroner
Næringsliv:
–
Næringsrettet FOU
40 mill. kroner
–
Forbedret SkatteFUNN påløpt
452 mill. kroner
–
Fritak for arveavgift for familieeide bedrifter
–
Bedre avskrivningsregler for lastebiler, varevogner
165 mill. kroner
2. Høyre vil gjøre mer for dem som trenger det mest, og følger opp løftene om å rette opp skjevfordelingen av helsesektoren på Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge.
–
For å sikre pasientene på Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge likebehandling med Østlandet – rette opp skjevdelingen
726 mill. kroner
–
Tiltak for å bekjempe fattigdom (200 mill. kr)
– Bedre bostøtten/boligtilskudd
65 mill. kroner
– Gradert barnehagepris – lavinntektsfamilier
50 mill. kroner
– Arbeidstrening
30 mill. kroner
– Tiltak for rusmiddelavhangige
25 mill. kroner
– Barne- og ungdomstiltak
30 mill. kroner
3. Andre prioriteringer
–
Redusert dokumentavgift for unge under 30 år
130 mill. kroner
–
Økte bevilgninger til Forsvaret
250 mill. kroner
–
Mer til fornybar energi
25 mill. kroner
For å dempe veksten i det private forbruket, og dermed presset på renten, vil disse medlemmer stimulere til økt privat sparing. Regjeringen går motsatt vei ved først å fjerne all skattestimulans knyttet til privat pensjonssparing, for så etter pensjonsforliket akseptere en ny, men svært begrenset ordning. Det er et kraftig angrep på småsparere og alle som tar ansvar for eget liv ved å spare til alderdommen. Det er også et galt signal i en tid hvor det private forbruket er økende og boligmarkedet stiger kraftig. Da bør man stimulere til sparing. Disse medlemmer vil gjeninnføre ordningen med individuell livrente, og utvide den nye private pensjonssparingen til 40 000 kroner i årlig sparebeløp og gjøre ordningen skattemessig gunstigere ved å innføre symmetri i beskatningen (det vil gjøre beskatningen ved uttak gunstigere ved at skatten settes til 28 pst., den samme satsen som brukes som skattefradrag ved innskudd).
For å stimulere spareviljen blant unge, og legge bedre til rette for deres adgang til boligmarkedet, foreslår disse medlemmer en betydelig økning av BSU-ordningen (boligsparing for ungdom). Det årlige sparebeløpet økes til 20 000 kroner og det maksimale sparebeløp dobles, fra 100 000 til 200 000 kroner.
Disse medlemmer viser til at de høye bolig- og eiendomsprisene tvinger mange familier til å selge barndomshjem og fritidsbolig ved generasjonsskifte fordi arveavgiften blir for høy. Høyre foreslår derfor å doble bunnfradraget i arveavgiften – til 500 000 kroner – og en ordning med betinget arveavgiftsfritak, slik at den som arver en boligeiendom eller en fritidsbolig og selv tar denne i bruk, slipper å betale arveavgift. Arveavgiften skal først komme til betaling dersom eiendommen selges. Disse medlemmer går inn for at reglene om arveavgift ved generasjonsskifte i familieeide bedrifter lettes ytterligere til betinget avgiftsfrihet ved arv og gave av næringsvirksomhet. Hovedvilkåret i forslaget er at arving eller mottaker må fortsette eierskapet i den familieeide bedriften i minst 10 år. Avgiften reduseres 10 pst. for hvert år.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til tabellen nedenfor med oversikt over disse medlemmers samlede prioritering.
Kap. og post | Prioritering | Proveny | |
Inndekning | Økning | ||
SUM | 4 381 | 3 373 | |
5800.50 | Redusert bruk av penger fra Pensjonsfondet: | -1 008 | |
SKATTE- OG AVGIFTSLETTELSER | 230 | 626 | |
5501.72 | Individuell livrente | 40 | |
5501.72 | IPS ordning utvides til 40 000 kroner | 0 | |
5501.72 | BSU, øke sparebeløp til 20 000 og tak til 200 000 kroner | 75 | |
5536.71 | Gi fritak for autodieselavgift for miljøvennlig syntetisk diesel | 0 | |
5521.70 | Fjerne mva. på batteriskifte i el biler fra 1.juli | 2 | |
5506.70 | Lavere arveavgift | 80 | |
5501.72 | Gjeninnføre skattefradrag Behandlingsutgifter mv | 10 | |
5700.72 | Halv arbeidsgiveravgift nye lærlinger fra 1.juli | 40 | |
5511.70 | Heve grensen for tollfri post import til 400 kroner | 10 | |
5700.72 | Øke grensen for lønnsoppgaveplikt frivillige org. fra 4 000 til 10 000 kroner | 19 | |
5501.72 | Øke SkatteFUNN ift. representantforslag fra Høyre | 0 | |
5501.72 | Økt fiskerfradrag til 150 000 kroner | 25 | |
5501.72 | Fritak formueskatt Sintef tilbake til 2001 | 30 | |
5565.70 | Dokumentavgiften, reduksjoner | 130 | |
5501.72 | Avskrivningssats saldogruppe C (vogntog, varebiler mv.) økes fra 20 til 25 pst. | 165 | |
UTGIFTER | 2 747 | ||
Arbeidsliv | |||
634.76 | Økning på 1000 i tiltak for yrkeshemmede | 71 | |
Fattigdomspakke (totalt 200 mill kr) tiltak knyttet til arbeid og sosial 75 mill fordelt under: | |||
634.73 | Lavterskel tilbud/ Inn på tunet/Grønn omsorg/"Jobben" i regi av Frelsesarmeen | 15 | |
857.73 | Styrking av barne- og ungdomstiltak i store byene | 15 | |
634.70 | "Snu i døra"- tiltak for å gi unge sosialhjelpsmottakere arbeidstrening | 15 | |
857.73 | Prosjekt: Samarbeid mellom kommune og frivillige org. for å hjelpe barn fra ressurssvake hjem | 15 | |
621.21 | Varig bolig fremfor hospits | 15 | |
634.76 | Refusjonssats økning (attføringsbedrifter) | 11 | |
2670.70-71 | Ikke avkorting i pensjon 68-70 åringer | 180 | |
640.1 | Ekstrabevilgning Arbeidstilsynet | 5 | |
621.70 | Fattighuset i Oslo | 0,5 | |
Kap. og post | Prioritering | Proveny | |
Inndekning | Økning | ||
Helse | |||
732.73 | Skjevfordeling Helse Vest | 259 | |
732.75 | Skjevfordeling Helse Nord | 200 | |
732.74 | Skjevfordeling Helse Midt-Norge | 267 | |
732.70 | Rusomsorgen, spesielt Helse Sør-Øst | 25 | |
Kunnskap og forskning | |||
225.76 | Leksehjelp | 25 | |
225.80 | Seniortiltak lærere | 40 | |
225.80 | Div. lærerrekrutteringstiltak | 40 | |
226.21 | Økt utdanningskapasitet skoleledere | 20 | |
281.01 | NAROM økes med 1,5 mill | 1,5 | |
257.21 | Basiskompetanse - Ny sjanse | 40 | |
2410.71 | Freshman år i USA | 5 | |
271/272/275 | Høyere utdanning, basisbevilgning U- og H-sektor | 130 | |
275.50 | Basisbevilgning Høyskolen i Bergen, ingeniørutdanning | 5 | |
275.50 | Forskningssenter Høyskole Hedmark | 3 | |
275.70 | Høyskoler i Krf forslag (Gimlekollen, Diakonhjem høyskole Rogaland mfl.) | 3,5 | |
225.77 | Sommerskole | 5 | |
2445.32 | Oppstart odontologibygget, Bergen, HiO patologi og bygg Høyskolen Bergen | 15 | |
341.01 | Prestestillinger | 10 | |
275.50 | Senter skriveforskning Høyskolen i Trondheim | 3 | |
286.95 | 10 mrd. til Forskningsfondet | ||
Kommune | |||
580.70 | Økt bostøtte, endret funksjonskrav utsatte grupper | 50 | |
1618.1/440.1/640.1 | Servicesenter i Stavanger for arbeidsinnvandring | 5 | |
571.60 | Gradert barnehagepris, sosialtiltak, øremerket | 50 | |
Miljø | |||
1427.76 | Naturforvaltning, tilskudd til kompetansesentra | 5 | |
1427.60 | Tilskudd næringsfond pga. vern av Trillemarka | 14 | |
Samferdsel | |||
1320.23 | Veibevilgning, vedlikehold | 300 | |
1320.31 | Rassikring | 50 | |
1320.30 | Vei investering | 50 | |
1350.30 | Jernbane | 50 | |
1062.30 | Oljevern beredskap | 25 | |
1330.60 | Belønningsordning for kollektivtrafikk | 100 | |
1330.61 | Kollektivsatsing pga. økt drivstoffutgift | 25 | |
Energi | |||
1825.50 | Overføring til Energifondet, mer støtte til fornybar energi | 25 | |
Justis | |||
440.01 | Økt bevilgning til politiet, inkludert biometriske kiosker ved alle lensmannskontor | 70 | |
414.01 | Gjeninnføring av godtgjørelse til meddommere | 5 | |
Kap. og post | Prioritering | Proveny | |
Inndekning | Økning | ||
Næring | |||
2421.72 | Næringsrettet FOU | 40 | |
1550.1 | Kofa og Konkurransetilsynet | 8 | |
1050.75 | Forslag i Kongekrabbemeldingen | 8 | |
Kultur / Familie | |||
855.01 | Drift av statlig barnevern, strakstiltak | 25 | |
855.22 | Kjøp private barnevernstjenester, strakstiltak | 25 | |
2650.71 | Bedre trygderettigheter for selvstendig næringsdrivende, svangerskap | 6,4 | |
2650.72 | Bedre trygderettigheter for selvstendig næringsdrivende, barns sykdom | 4,4 | |
Finans | |||
1602.1 | Ekstrabevilgning til Kredittilsynet | 5 | |
Utenriks | |||
168.70 | Går mot kutt i bevilgning, kvinner og likestilling | 16,5 | |
150.78 | Går mot Regjeringens kutt i Afrika-bistand | 70 | |
161.70 | Går mot Regjeringens kutt i støtte til næringsutvikling | 25 | |
Forsvar | |||
1792.01 | Utenlandsoperasjoner, styrke Afghanistan | 250 | |
INNDEKNING | |||
1500.21 | Ikke forsøk med 6-timersdag | 12 | |
909.73 | Kompetansemodell - skipsfart | 214 | |
572.64 | Skjønnsmidler (forsøk barnepass kvinnelige politikere) | 4,3 | |
231.60 | Økt barnehagepris med 200 kroner fra 1.august | 544 | |
5445.30 | Salg av eiendom | 150 | |
5656.85 | Utbytte Argentum | 92,2 | |
5611.85 | Utbytte NSB | 27 | |
5618.85 | Utbytte Posten | 159 | |
5622.85 | Utbytte Avinor | 55 | |
5631.85 | Vinmonopolet | 35,1 | |
5521.70 | Økt matmoms, 1 %-poeng | 230 | |
2541.70 | 5 ventedager på dagpenger | 26 | |
690.21 | Innstramming asylpolitikk | 200 | |
690.22 | Innstramming asylpolitikk | 10 | |
3690.04 | Innstramming asylpolitikk | 40 | |
572.60 | Kutt i rammetilskudd fylkeskommune | 125 | |
335.71 | Pressestøtte | 75 | |
1150.74 | Landbruk, direkte tilskudd | 485 | |
1150.73 | Landbruk, pristilskudd | 150 | |
1150.50 | Landbruk, fondsavsetninger | 140 | |
1150.70 | Landbruk, markedsregulering | 10 | |
1150.77 | Landbruk, utviklingstiltak | 15 | |
2309.01 | Administrasjonskutt | 200 | |
1523.1 | Salg av Statskonsult AS | 40 | |
254.70 | Kutt Studieforbundet | 30 | |
2309.1 | Mer effektiv bygge- og eiendomspolitikk | 100 | |
2309.1 | Innføre nøytral moms i staten | 125 | |
222.01 | Omfordeling av rød-grønn frukt | 0,2 | |
Kap. og post | Prioritering | Proveny | |
Inndekning | Økning | ||
228.70 | Omfordeling av rød-grønn frukt | 4,1 | |
571.60 | Omfordeling av rød-grønn frukt | 86,5 | |
551.60 | Tilskudd fylkeskommuner regional utvikling | 150 | |
552.72 | Nasjonale tiltak regional utvikling | 150 | |
572.64 | Skjønntilskudd kommuner med befolkningsnedgang | 50 | |
41.32 | Rest ved kjøp av stortingsleiligheter | 35 | |
2445.31 | Utsatt bygging av regjeringsbygg R6 | 40 | |
226.21 | Ikke videreføre forsøk heldagsskole | 10 | |
2445.34 | Reduksjon i kurantprosjekter (bygg) | 100 | |
1441.22 | SFT, statlig ordning for sletting klimakvoter | 7,4 | |
4441.02 | SFT, statlig ordning for sletting klimakvoter | -6,2 | |
634.70 | Kutt i 3 000 ordinære tiltaksplasser | 178,5 | |
5501.70+5501. 72 | Økt skatteinngang 68-69 åringer i jobb | 70 | |
153.78 | Kutt i Latin-Amerika bistand | 111,5 | |
2309.1 | Omdisponering av Regjeringens bevilgning til fylkeskommunene til belønningsordning for kollektivtrafikk | 100 | |
Samlet inndekning | 4381 |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at den rød-grønne regjeringen nok en gang får kraftig drahjelp fra en sterk økonomi i revideringen av et statsbudsjett. I revideringen av 2007-budsjettet fikk Regjeringen til sammen 3,8 mrd. kroner ekstra til disposisjon gjennom økt strukturell skatteinngang og økte anslag på utbytteinntekter. Ved revideringen av 2008-budsjettet er 10,6 mrd. kroner ekstra til disposisjon på grunn av de samme forholdene samt reduserte anslag på utgifter i folketrygden.
Dette medlem registrerer at Regjeringen, på tross av denne unike handlefriheten, likevel havner på etterskudd i kampen mot fattigdom både utenfor og i Norge. Deler av satsingen på klimatiltak i utlandet finansieres av tilsvarende mindre satsing på bistand, og veksten i antall personer i Norge som lever under fattigdomsgrensen, møtes ikke med nye målrettede tiltak mot dem som faller utenfor de generelle velferdsordningene.
Dette medlem støtter Regjeringens forslag om å bevilge 3,5 mrd. kroner til å kompensere helseforetakene og de private, ideelle sykehusene for de økte pensjonsutgiftene i 2008, men påpeker at det fortsatt er en utfordring når det gjelder utgiftsøkningene til pensjon i 2007. For enkelte private, ideelle institusjoner er dette fortsatt en stor økonomisk utfordring som må løses for å gi sikkerhet for framtiden.
Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative reviderte statsbudsjett vil forsterke innsatsen særlig på følgende områder:
Kamp mot fattigdom ute: Dette medlem aksepterer ikke at tiltak for bevaring av regnskog skal betales gjennom å satse tilsvarende mindre på ordinær bistand, og legger derfor inn igjen i budsjettet de 175 mill. kroner som Regjeringen har trukket fra det ordinære bistandsbudsjettet for å bruke på bevaring av regnskog
Kamp mot fattigdom hjemme: Dette medlem vil styrke målrettede tiltak mot fattigdom hjemme med 152 mill. kroner utover Regjeringens forslag. Det er påfallende og skuffende at Regjeringen, med 10,6 mrd. kroner ekstra til disposisjon i RNB, i så minimal grad vil satse ekstra på forebygging og bekjempelse av fattigdom innenlands, selv når antall fattige stiger.
Sterkere satsing på frivillige tilbud og frivillighet i samfunnet: Dette medlem frykter at mange utmerkede private, ideelle initiativ, særlig innen rusomsorgen, nå står i fare for å måtte stenge på grunn av manglende støtte fra Regjeringen, og vil styrke bevilgningene til å utnytte den erfaring og kompetanse som disse institusjonene besitter, til beste for deres brukere og for samfunnet.
Sterkere omlegging av budsjettet i en grønn retning: Dette medlem støtter de foreslåtte justeringene innenfor skatte- og avgiftssystemet som tar forsiktige skritt i denne retningen, men vil forsterke dette ytterligere. Dette medlem foreslår ytterligere økning i miljøbegrunnede skatter og avgifter med 350 mill. kroner i 2008 (bokført effekt), men gir dette i sin helhet tilbake til næringsliv og privatpersoner gjennom andre skatte- og avgiftslettelser. Dette medlem foreslår også økte bevilgninger på 100 mill. kroner direkte til styrking av kollektivtrafikken i de områder av landet hvor dette er et godt alternativ til privat bilbruk, særlig i forbindelse med reiser til/fra jobb.
Dette medlem har merket seg at Regjeringen i sitt forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2008 har satt av midler til å kunne løse utfordringen med økte pensjonskostnader i 2008 både for helseforetakene og de private, ideelle sykehusene, noe som dette medlem støtter. Samtidig er det flere private, ideelle sykehus som har en betydelig utfordring knyttet til uforutsette pensjonsutgifter i 2007, noe som ikke løses i denne omgang. Dette medlem mener at dette må gripes fatt i, senest i forbindelse med nysalderingen av statsbudsjettet for 2008.
Samlet sett innebærer forslaget til revidert nasjonalbudsjett for 2008 som dette medlem legger fram en oljepengebruk, målt ved det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet som er marginalt lavere (116 mill. kroner) enn Regjeringens forslag. Dette medlem legger fram følgende endringsforslag i forhold til Regjeringen, og viser til nærmere begrunnelse for de enkelte forslag i Innst. S. nr. 270 (2007–2008) og Innst. O. nr. 80 (2007–2008):
Kap. | Post | Tittel | Beskrivelse | Bokført Beløp (mill. kr) | |
1. Økte utgifter | |||||
150 | 78 | Bistand til Afrika | reverserer kutt | 70 | |
151 | 78 | Bistand til Asia | reverserer kutt | 30 | |
161 | 70 | Næringsutvikling | reverserer kutt | 25 | |
162 | 70 | Overgangsbistand | reverserer kutt | 36 | |
163 | 71 | Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter | reverserer kutt | 27,9 | |
168 | 70 | Kvinner og likestilling | reverserer kutt | 16,5 | |
169 | 71 | Globale helse-og vaksinetiltak | reverserer kutt | 2 | |
170 | 76 | FN organisasjoner mv. | reverserer kutt | 42 | |
221 | 1 | Foreldreutvalget for grunnskolen | 1. Prøveprosjekt med en ansatt på en grunnskole i hvert fylke som har oppfølging for hjem/skolesamarbeid. Administreres av FUG. 2. Styrking av FUGs økonomiske rammer i forbindelse med utvidelsen av mandatet. | 5 | |
226 | 21 | Kvalitetsutvikling I grunnopplæringen | Ompri. fra forsøk heldagsskole (-10) til forsøk med mentorordning for nye lærere (11,5), støtte til Modum bad til utvikling av samlivsdelen i nytt fag: Mat, helse og samliv, og til forsøksordning for å begrense frafall i vid. skole (11,5) | 13 | |
228 | Ny | Tilskudd til private skoler mv. | Kapitaltilskudd friskoler | 5 | |
231 | 65 | Barnehager | Inntektsgraderte satser for foreldrebetaling i barnehage | 15 | |
253 | 70 | Folkehøyskoler | Opprette 1 ny folkehøyskole på Dvergsnestangen og 1 ny i Setesdal (Valle) | 8 | |
270 | 74 | Studium i utlandet og sosiale formål for studenter | Rette opp tidligere kutt på studentbarnehager | 5 | |
271 | 52 | Universiteter | Økt forskningsfinansiering til universitetene i Stavanger og Agder | 4 | |
275 | 70 | Høyskoler | Rette opp tidligere kutt og lignende: Gimlekollen, Staffeldts gt, Fjellhaug, Ansgar (2,5). Ny: Diakonhjemmet høyskole, studiested Rogaland (1) | 3,5 | |
286 | Forskningsfondet 25 mrd. kroner i økt fondskapital | ||||
340 | 72 | Kirkelig administrasjon | Kirkelig virksomhet i kommunene. For å rette opp noe i kuttene fra 2006, 2007 og 2008. | 15 | |
340 | NY | Kirkelig administrasjon | Demokratireformen i Dnk. Prosjektledelse for de kirkelige valgene i 2009 og 2011 | 1 | |
Kap. | Post | Tittel | Beskrivelse | Bokført Beløp (mill. kr) | |
410 | 1 | Oppstartsbevilgning Gulating lagmannsrett | 5 | ||
440 | 1 | Politi og lensmannsetaten | Styrke politinærvær i landet | 17,5 | |
441 | 1 | Oslo politidistrikt | Styrke politinærvær i Oslo | 7,5 | |
450 | 1 | Sivile vernepliktige | Styrking, vold og konfliktforebyggende tjeneste | 5 | |
580 | 70 | Bostøtte | Fjerne funksjonskrav i Husbankens bostøtteordning for trygdemottakere | 50 | |
582 | 60 | Rentekompensasjon for skoleanlegg og kirkebygg | Rentekompensasjonsordning for skolebygg - 500 mill. kroner | 15,2 | |
582 | 61 | Rentekompensasjon for skoleanlegg og kirkebygg | Rentekompensasjonsordning for kirkebygg - 250 mill. kroner | 6 | |
605 | 1 | Arbeids og velferdsetaten | 1000 flere tiltak 2. halvår - adm.kostnader NAV | 11 | |
621 | 70 | Tilskudd forvaltet av SHDir | Fattighuset | 0,5 | |
634 | 76 | Arbeidsmarkedstiltak | 1000 flere tiltak 2. halvår | 60 | |
726 | 71 | Habilitering, rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige | For å sikre videre drift av private ideelle rusinstitusjoner som ikke har fått avtale | 100 | |
761 | 67 | Tilskudd forvaltet av SHDir | Oppstart av prøveprosjekt undervisningshjememtjenester | 2 | |
761 | 67 | Tilskudd forvaltet av SHDir | Kompetansetiltak demente | 5 | |
761 | 67 | Tilskudd forvaltet av SHDir | Omsorg ved livets slutt | 25 | |
761 | 70 | Tilskudd forvaltet av SHDir | Lavterskeltiltak prostituerte | 5 | |
761 | 70 | Tilskudd forvaltet av SHDir | Rustiltak - Evangeliesenteret | 6 | |
761 | 71 | Tilskudd forvaltet av SHDir | Livsglede for eldre | 4 | |
842 | 70 | Familievern | Økt kapasitet i familievernet til forebygging og behandling | 15 | |
854 | 21 | Barnevern | Ettervern for barnevernsbarn | 5 | |
854 | 71 | Barnevern | Oppfølging av barn i fosterhjem | 2 | |
857 | 73 | Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn | Tiltak for utsatte barn og unge | 3,5 | |
1320 | 30 | Riksveginvesteringer | Fullføre prosjekt E6 vest for Alta | 25 | |
1330 | 60 | Særskilte transporttiltak mv. | Belønningsordningen kollektivtrafikk | 100 | |
1350 | 30 | Jernbaneverket | Investeringer i linjen | 25 | |
1400 | 80 | Miljøverndepartementet | Tilskudd til universell utforming og tilgjengelighet for alle | 2 | |
1427 | 60 | Direktoratet for naturforvaltning | Lokalt utviklingsfond, Trillemarka | 14 | |
1427 | 66 | Direktoratet for naturforvaltning | Villmarksenteret | 2,5 | |
1427 | 74 | Direktoratet for naturforvaltning | Tilskudd til friluftsformål | 2,5 | |
1441 | 1 | Statens Forurensingstilsyn | Økt tilsyn, fylkesmennene | 11 | |
Kap. | Post | Tittel | Beskrivelse | Bokført Beløp (mill. kr) | |
1820 | 1 | NVE | Konsesjonsbehandling og tilsyn og beredskapsvirksomhet - økning | 6,5 | |
2410 | 71 | Statens lånekasse for utdanning | Støtte til 1. års utdanning i ikke-vestlige land som Kina, Russland, Japan og Brasil. Gir studenter mulighet til ikke bare å velge Vesten og Europa. | 0,3 | |
2445 | 32 | Statsbygg | Oppstartbevilgninger HiB og patologibygg UiO | 15 | |
2650 | 71 | Sykepenger | Trygderettigheter selvst. næringsdrivende fra 1.10 | 3,2 | |
2650 | 72 | Omsorgs- og pleiepenger | Trygderettigheter selvst. næringsdrivende fra 1.10 | 2,2 | |
2670 | 70 | Alderspensjon | Fjerne avkorting pensjon 68/69 åringer mot inntekt fra 1.10 | 26,5 | |
2670 | 71 | Alderspensjon | Fjerne avkorting pensjon 68/69 åringer mot inntekt fra 1.10 | 63,5 | |
SUM økte utgifter | 973,3 | ||||
2. Reduserte utgifter | |||||
153 | 78 | Bistand til Latin-Amerika | Omprioritering til andre bistandsformål | -74,4 | |
228 | 70 | Private skoler med rett til statstilskudd | 5 ekstra timer på småskoletrinnet kuttes | -5,6 | |
258 | 1 | Analyse og utviklingsarbeid | Skal medvirke til en kunnskapsbasert politikkutvikling i departementet. Har ikke fungert etter hensikten. | -1 | |
258 | 21 | Analyse og utviklingsarbeid | Skal medvirke til en kunnskapsbasert politikkutvikling i departementet. Har ikke fungert etter hensikten. | -10 | |
571 | 60 | Rammetilskudd til kommuner | Timetallsøkningen tas ut, 400 nye lærerstillinger tas inn | -70 | |
710 | 21 | Folkehelseinstituttet | Kutt i driftsmidler | -5 | |
909 | 73 | Tiltak for sysselsetting av sjøfolk | Tak på nettolønnsordning på 155 000 kr fra 1.7,og innføre kompetansemodell fra 1.9 | -250 | |
1400 | 22 | Miljøverndepartementet | Lokalt miljøvern og universell utforming | -4,5 | |
1638 | 21 | Kjøp av klimakvoter | Betydelig usikkerhet om man virkelig får benyttet 505 mill. på en fornuftig måte i 2008 | -20 | |
1810 | 1 | Oljedirektoratet | behandling av undersøkelser – og utvinningstillatelser - reduksjon | -4 | |
1810 | 21 | Oljedirektoratet | Redusert leteaktivitet sårbare områder | -35 | |
1833 | 21 | CO2-håndtering | Testsenter Mongstad – ekstern bistand | -6,5 | |
2309 | 01 | Ymse utgifter | Generelt driftskutt 75 mill. + regjeringspartienes eget kutt 111 mill. | -186 | |
2445 | 34 | Statsbygg | Faseforskyving, Statsbygg | -75 | |
2541 | 70 | Dagpenger | Permitteringer – dagpengeplikt reduksjon til 26 uker og til 52 uker i fiskeindustri | -3,3 | |
2751 | 70 | Legemidler mv. | Redusere apotekavansen med 1 prosent | -52,7 | |
SUM reduserte utgifter | -803 | ||||
3. Økte inntekter ex skatter og avgifter | |||||
5656 | 85 | Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning | Økt utbytte i Argentum – fra 42 % til 75 % | -111,8 | |
5622 | 85 | Aksjer i Avinor | Økt utbytte i Avinor – fra 62 % til 75 % | -83,2 | |
Kap. | Post | Tittel | Beskrivelse | Bokført Beløp (mill. kr) | |
5656 | 85 | Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning | Økt utbytte i Flytoget - fra 49,8 % til 75 % | -32,9 | |
Sum økte inntekter | -227,9 | ||||
4. Skatter og avgifter | |||||
a. Skatte- og avgiftslettelser | |||||
5501 | 72 | Skatter på formue og inntekt | Skattefradrag 3000 kr til 62/63-åringer som ikke mottar pensjon/trygd | -116 | |
5501 | 72 | Skatter på formue og inntekt | Skattefradrag for arbeidsgivers kollektivdekning over reisefradraget | -85 | |
5501 | 72 | Skatter på formue og inntekt | BSU: 20 000/ 200 000 | -75 | |
5501 | 72 | Skatter på formue og inntekt | Økt gavefradrag frivillige org. til 18 000 kr | -30 | |
5501 | 72 | Skatter på formue og inntekt | Fritak formuesskatt forskningsinstitutter | -30 | |
5501 | 72 | Skatter på formue og inntekt | Økt fiskerfradrag fra 115 – 150 000 | -25 | |
5501 | 72 | Skatter på formue og inntekt | Skattefritak arbeidsgiverbetalte behandlingsutgifter/sykeforsikring | -20 | |
5501 | 72 | Skatter på formue og inntekt | Økt grense for lønnsplikt frivillige org. – 5000 kr | -3 | |
5501 | 72 | Skatter på formue og inntekt | Øke grense for pensjonssparing i IPA til 40 000 kr | 0 | |
5501 | 72 | Skatter på formue og inntekt | Økte beløpsgrenser SkatteFUNN 25 % | 0 | |
5506 | 70 | Avgift av arv og gaver | Fritak/nedskrivning arveavgift over 10 år ved generasjonsskifte i familieeide bedrifter dersom videre drift | -50 | |
5521 | 70 | Merverdiavgift | Ikke MVA skifte av batteri el-biler | -2 | |
5521 | 70 | Merverdiavgift | Ta ut leasing av bilbatterier fra MVA | -1 | |
Sum skatte- og avgiftslettelser | -437 | ||||
b. Skatte- og avgiftsøkninger | |||||
5531 | 70 | Avgift på tobakkvarer | Økte tobakksavgifter 5 % | 110 | |
5536 | 71 | Avgift på motorvogner mv. | Økt engangsavgift biler med CO2 utslipp over 140 gram CO2 pr km med 20 % | 160 | |
5541 | 70 | Avgift på elektrisk kraft | Økt elavgift 0,6 øre | 85 | |
5542 | 70 | Avgift på mineralolje mv. | Økt grunnavgift på fyringsolje 5 øre | 25 | |
5543 | 70 | Miljøavgift på mineralske produkter mv. | Innføre samme (lave) CO2 avgift på fiske og fangst som for treforedlings, - sildemels - og fiskemelsindustri fra 1.7 (28 øre pr liter) | 30 | |
5543 | 70 | Miljøavgift på mineralske produkter mv. | Økt CO2 avgift innenlands flytrafikk + 25 øre pr liter | 50 | |
Sum skatte- og avgiftsskjerpelser | 460 | ||||
Sum skatt/avgift regelendringer | 23 | ||||
c. Anslagsendringer skatt | |||||
5501 | 70 | Skatter på formue og inntekt | Økt skatt pga. fjernet avkorting pensjon mot inntekt 68/69 år | 2,5 | |
Kap. | Post | Tittel | Beskrivelse | Bokført Beløp (mill. kr) | |
5501 | 72 | Skatter på formue og inntekt | Økt skatt pga. fjernet avkorting pensjon mot inntekt 68/69 år | 26,3 | |
5700 | 71 | Trygdeavgift | Økt trygdeavgift pga. fjernet avkorting pensjon mot inntekt 68/69 år | 6,3 | |
Sum skatt/avgift anslagsendringer | 35,1 | ||||
REDUSERT OLJEKORRIGERT BUDSJETTUNDERSKUDD | 115,7 |
Komiteens medlem fra Venstre viser til at Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett framstår som grått og kjedelig. Det er i og for seg naturlig at et revidert nasjonalbudsjett ikke er arenaen for å starte opp de store reformer og omveltninger, men Regjeringens opplegg er uten politiske prioriteringer og vilje til å bruke de store pengene på de store tingene. Sjelden har handlingsrommet for en regjering vært større til å foreta nødvendige kursendringer. Det er det ikke et snev av i forslaget til revidert budsjett. Det er tydelig at de mange indre stridighetene i Regjeringen har ført til handlingslammelse, og en utydelig politisk profil.
Dette medlem vil derfor påpeke at Venstres hovedinnvendinger mot statsbudsjettet for 2008 ikke endres av Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett, selv om Regjeringen retter opp noen av sine egne feilprioriteringer når det gjelder forskning og høyere utdanning og skattlegging av småkraftverk, i tillegg til å rette opp enkelte ting som opposisjonen lenge har påpekt, som for eksempel økt fradrag for fiskere og pensjonsforpliktelser som er opparbeidet i helseforetakene.
Det mest radikale i forslaget til revidert nasjonalbudsjett er på sett og vis at Regjeringen følger opp det klimaforliket som opposisjonen møysommelig presset dem med på, men det er rimelig langt fra statsminister Jens Stoltenbergs storslåtte internasjonale lansering på Bali med 3 mrd. kroner i året til bevaring av regnskog, til den faktiske merbevilgning på 225 mill. kroner som ligger i forslaget til revidert nasjonalbudsjett.
Dette medlem viser til at det bare er få uker siden det ble klart at Norge setter ny rekord i klimagassutslipp. I Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett vises det ingen vilje til en offensiv for å gjøre noe med denne utfordringen. Regjeringen står fritt til å gå lenger enn det klimaforliket legger opp til. Dette vil i så fall få Venstres helhjertede støtte. Budsjettrevisjonen fremstår fortsatt som svært uklar når det gjelder CO2-håndtering på Mongstad. Og med de reduksjonene som det nå foreslås i CO2-håndering, er den samlede innenlandske miljø- og klimasatsingen faktisk svekket i forhold til det opprinnelige budsjettet for 2008.
Dette medlem er spesielt skuffet over manglende satsing på kollektivtransport i byene. Hvorfor forskutterer ikke Regjeringen økt satsing på kollektivtransport som klimaforliket legger opp til, når man forskutterer økte drivstoffavgifter? Dette burde etter dette medlems syn i det minste være et nullsum-spill.
Dette medlem mener det er en positiv innrømmelse at Regjeringen nå retter opp halve hvileskjær for høyere utdanning. Men det tar tid å komme opp i marsjfart etter et hvileskjær, spesielt når man bare får rettet det opp halvveis. Dette medlem vil derfor rette opp hele hvileskjæret i Venstres forslag til bevilgninger i revidert nasjonalbudsjett.
Dette medlem viser også til at til høsten utvides skoledagen for de minste elevene. Samtidig er søkningen til lærerutdanningen fallende, og et aldrende lærerkorps innebærer lærermangel om få år. Heller ikke her leverer Regjeringen konkrete tiltak for å løse åpenbare utfordringer. Hovedutfordringen for skolen er ikke utvidet skoledag og mer frukt, men mange nok og gode nok lærere. Dette foreslår dette medlem å bruke 260 mill. kroner på, bl.a. satsing på lærerrekruttering og videreutdanning.
Dette medlem er bekymret over de siste tall fra SSB som viser en dramatisk nedgang i antall gründere det siste året. Heller ikke her viser Regjeringen vilje til å ta tak i utfordringene. I tråd med tidligere budsjetter fra den sittende regjering er det få eller ingen gode nyheter for dem som vil starte egen bedrift.
I Venstres alternative forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2008 prioriterer dette medlem å bruke om lag 560 mill. kroner mer på skole, utdanning og forskning, om lag 750 mill. kroner mer på helse, familie og fattigdomsbekjempelse, om lag 500 mill. kroner mer til ulike miljøtiltak og om lag 120 mill. kroner mer til tiltak rettet mot norsk næringsliv i tillegg til en del målrettede skatte- og avgiftsforslag. Det foreslås videre et skatteskifte fra rød til grønn beskatning på rundt 450 mill. kroner, med netto skattelette på 60 mill. kroner, økte utgifter/omfordeling på rundt 2,2 mrd. kroner og kutt/økte inntekter på om lag 2,8 mrd. kroner, slik at det i Venstres opplegg blir et mindreforbruk av oljepenger på om lag 560 mill. kroner.
Dette framkommer som følger:
Venstres alternativ, Revidert nasjonalbudsjett for 2008
Kap. og post | Område | Bokført |
mill. kroner | ||
PÅPLUSNINGER | ||
225.63 | Samiske lærebøker | 2,0 |
226.21 | Økt utdanningskapasitet, skolelærere | 20,0 |
226.21 | Tiltak mot "drop-out" av videregående skole, barnevernsbarn mfl. | 30,0 |
226.22 (ny) | Rekruttering av lærere | 200,0 |
226.22 (ny) | Kompetanseår, lærere | 40,0 |
231.21 | Kompetanse og rekruttering i barnehager | 20,0 |
Flere | Basisfinansiering UH-sektoren (reversering av hele kuttet) | 143,1 |
275.50 | Omstillingsmidler KHiO | 1,7 |
285.52 | Forskning (rekruttering) | 50,0 |
285.52 | Forskning (miljø og klima) | 50,0 |
2445.32 | Oppstartsbevilgning, patologibygg HiO og odontologi UiB | 6,0 |
Sum skole, utdanning og forskning | 562,8 | |
320.74 | Flerkulturelle institusjoner | 3,0 |
326.78 | Bibliotek | 15,0 |
328.70 | Fullfinansiering av museumsreformen | 15,0 |
1429. | Forberedelse av kulturminneåret | 4,0 |
Sum kultur | 37,0 | |
410.01 | Startbevilgning, nytt rettsbygg Gulating | 5,0 |
440.01 | Politiet (mer synlig politi) | 10,0 |
441.01 | Oslo-politiet | 10,0 |
Sum politi, kriminalitetsbekjemping m.m. | 25,0 | |
Flere | Omfordeling bistand | 141,5 |
Flere | Flere kvoteflyktninger (500 flere) | 44,1 |
690.01 | Utlendingsdirektoratet (økt saksbehadlingskapasitet) | 10,0 |
856.21 | Enslige mindreårige asylsøkere | 5,0 |
Sum bistand, flyktninger og integrering | 200,6 | |
580.70 | Økt bostøtte | 50,0 |
601.21 | Tilskudd til fattigdomsarbeid i frivillige organisasjoner | 15,0 |
605.22 | Legge til rette for borgerlønnsreform i NAV | 5,0 |
621.71 | Tilskudd til Fattighuset | 0,5 |
732.73,74,75 | Skjevfordeling, helseforetak | 390,0 |
726.21 | Tiltak for bedre rusomsorg og psykiatri | 150,0 |
852.70 | Økt adopsjonsstøtte til 1G | 9,8 |
Kap. og post | Område | Bokført |
mill. kroner | ||
854.21 | Økt satsing på ettervern, barnevernet | 5,0 |
2530.70 | Generell rett til pappapermisjon uavhengig av mors inntekt fra 1.7. | 10,0 |
2530.70 | Utvidet fedrekvote (pappaperm) med en uke fra 1.7. | 4,0 |
Flere | Ingen trygdeavkorting mot inntekt for 68- og 69-åringer | 110,0 |
Sum sosial, helse og familie | 749,3 | |
1062.30 | Økt oljevernberedskap | 25,0 |
1301.70 (NY) | Tilskudd til rasjonell og miljøvennlig transport (Hydrogen og bio) | 5,0 |
1320.30 | Trafikksikkerhetstiltak (midtdelere og gang- og sykkelveier) | 40,0 |
1330.60 | Incentivordning for kollektivtransport i byer | 100,0 |
1330.61 (NY) | Kompensasjonsordning for kollektivtransport (økte drivstoffpriser) | 100,0 |
1350.23 | Jernbane: Drift og vedlikehold i Oslo-området | 50,0 |
1350.30 | Jernbane: Investering i linjen | 100,0 |
1400.80 | Reversering kutt, universell utforming | 2,0 |
1427.21 | Tiltak for å sikre ville laksebestander | 10,0 |
1427.60 | Tilskudd til lokalt utviklingsfond, Trillemarka | 14,0 |
1427.74 | Friluftstiltak | 10,0 |
1429.72 | Kulturminnevern | 10,0 |
1441,01 | SFT: Økt kontroll av miljøgift-spredning | 11,0 |
1825.50 | Fornybar energi | 25,0 |
Sum miljø, klima, energi og miljøvennlig samferdsel | 502,0 | |
920.71 | Næringsrettet forskning | 50,0 |
2421.71 | Reiseliv | 20,0 |
Flere | Bedre sosiale ordninger for selvstendig næringsdrivende | 10,8 |
3904.01 | Reduksjon i Brønnøysundregistrene (20% reduksjon fra 1.7) | 41,0 |
Sum næringsliv og småbedrifter eksl. skatter og avgifter | 121,8 | |
SUM ALLE PÅPLUSNINGER | 2.198,5 | |
SKATTER OG AVGIFTER | ||
5501.72 | Rett til bunnfradrag for selvstendig næringsdrivende | -50,0 |
5501.72 | Økte beløpsgrenser SkatteFUNN | 0,0 |
5501.72 | Skattefritak for arbeidsgiverbetalte behandlingsutgifter | -20,0 |
5501.72 | Gjeninnføring av individuell livrente | -40,0 |
5501.72 | Økt BSU-beløp (200 000/20 000) | -75,0 |
5501.72 | Utvidelse av IPS-ordning til 40 000 | - 0,0 |
5501.72 | Skattefritak for forskningsinstitutter | -30,0 |
5501.72 | Økt fiskerfradrag – 150 000 kroner | -25,0 |
5506.70 | Lettelser i arveavgiften ved generasjonsskifte i bedrifter og familie | |
eiendom + kombinert med økt bunnfradrag til 500 000 fra 1.7. | -80,0 | |
Kap. og post | Område | Bokført |
mill. kroner | ||
5511.70 | Heve grensen for tollfri import til 400 kroner | -10,0 |
5700.71 | Reversering av økt trygdeavgift for selvstendig næringdrivende fra 1.7. | -48,0 |
5700.72 | Halv arbeidsgiveravgift for nye lærlinger fra 1.7. | -40,0 |
5700.72 | Økt grense for lønnsoppgaveplikt for frivillige org. til 10 000 | -19,0 |
Ingen mva. på batteriskifte el-biler | -2,0 | |
Sum skatte- og avgiftslettelser | -439,0 | |
5531.70 | Økt tobakksavgift (ca. 10 pst. økning) | 178,0 |
5542.70 | Økt grunnavgift på fyringsolje (10 øre pr. liter) | 50,0 |
5543.70 | Økt CO2-avgift på mineralolje (10 øre) | 150,0 |
Sum avgiftsskjerpelser | 378,0 | |
SUM SKATTE- OG AVGIFTSLETTELSE | 61,0 | |
INNDEKNING OG ØKTE INNTEKTER | ||
41.32 | Kjøp av stortingsleiligheter | 35,0 |
153.78 | Bistand, Latin-Amerika | 141,5 |
Flere | Prisjustering maks.pris i barnehager fra 1.8. | 272,0 |
335.71 | Tak i pressestøtten på 30 mill. pr. avis | 15,8 |
430 | Elektronisk soning | 36,0 |
551.60 | Tilskudd til fylkeskommuner til regional utvikling | 22,5 |
552.72 | Nasjonale tiltak til regional utvikling | 22,5 |
Flere | Avvikling av ordningen med frukt og grønt i skolen | 85,1 |
Flere | Ikke utvidet timetall 1-4 trinn | 275,7 |
572.64 | Avvikle ordningen "utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken" | 10,0 |
605.01 | Færre ordinære tiltaksplasser | 13,8 |
634.70 | Færre ordinære tiltaksplasser | 150,4 |
710.21 | Forskning, bioteknologi | 5,0 |
909.73 | Avvikle nettolønnsordningen | 590,0 |
1441.22 | SFT – Klimakvotehandel | 1,2 |
1500.21 | Ikke forsøk med 6-timersdag | 12,0 |
1523.01 | Salg av Statskonsult | 40,0 |
1638.21 | Mindre kjøp av CO2-kvoter i 2008 | 250,0 |
1810.01 | Nye stillinger seismiske undersøkelser | 4,0 |
1810.21 | Leteboring i sårbare områder i nord | 118,7 |
2309.01 | Regjeringspartienes ymsekutt | 111,0 |
2309.01 | Ostehøvelkutt i departementene | 150,0 |
2390.01 | Avvikle eksportstøtte til osteproduksjonen (halvårsvirkning) | 104,0 |
2445.34 | Faseforskyvning, Statsbygg | 75,0 |
2541.70 | Gjeninnføre 5 ventedager i dagpengeordningen | 26,0 |
Kap. og post | Område | Bokført |
mill. kroner | ||
2541.70 | Innstramming i permitteringsordningen, 26 uker | 2,2 |
2751.70 | Redusert apotekavanse, 1 pst. | 52,7 |
Sum inndekning | 2622,1 | |
5445.30 | Salg av eiendom, Statsbygg | 100,0 |
5611.85 | Mindre utbytte NSB | -53,0 |
5656.85 | Økt utbytte, Argentum | 113,5 |
5656.85 | Økt utbytte, Entra | 39,5 |
Sum økte inntekter | 200,0 | |
SUM INNDEKNING OG ØKTE INNTEKTER | 2822,1 | |
Totalt mindrebruk av pensjonsfondet | 562,6 |