Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

11. Fraksjonsmerknader

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at dette er en revisjon av budsjettet for 2007. Disse medlemmer har derfor primært foretatt justeringer fremfor å fremme omfattende forslag som naturlig hører hjemme i ordinær budsjettbehandling. I tillegg har disse medlemmer fremlagt enkelte forslag i forbindelse med revisjonen som anses som påkrevd og nødvendige.

Disse medlemmer vil i forbindelse med Stortingets behandling av Innst. S. nr. 230 (2006-2007) fremsette følgende budsjettendringer:

FORSLAG TIL REVIDERT BUDSJETT 2007 FRP - HOVEDOVERSIKT

Endringer ifht. Regjeringen:

2007

ØKTE FORESLÅTTE OFFENTLIGE BEVILGNINGER

ØKT OFFENTLIG FORBRUK I BUDSJETTRAMMENE

2 957

REDUSERTE OFFENTLIGE INNTEKTER

603

Økt offentlig finansieringsbehov (økt anvendelse av oljepenger):

3 560

OVERFØRING TIL STATENS PETROLEUMSFOND REGJERINGEN (oljefondet)

338 300

OVERFØRING TIL STATENS PETROLEUMSFOND FRP ALT. REVIDERT 2007 (oljefondet)

334 740

REDUSERTE / ØKTE OFFENTLIGE UTGIFTER

 

FORNYELSE OG ADMINISTRASJONRamme 1

Fengsel Halden, Indre Salten

15

Annet

-57

-42

BARN/LIKESTILLING Ramme 2

0

KULTUR Ramme 3

0

UTENRIKS Ramme 4

0

JUSTIS Ramme 5

Kriminalomsorgen

20

Driftsutgifter politiet

114

Oslopolitiet

30

Annet

62

 

226

KOMMUNAL/INTEGRERING/MANGFOLD Ramme 6

Statlige mottak

50

Annet

-5

 

45

RAMMETILSKUDD KOMMUNER Ramme 19

Øremerket millliard til varm, valgfri og verdig eldreomsorg som skinner

1 000

Innbyggertilskudd

-2

ARBEID/SOSIAL Ramme 7, 15

Kjøp av private helsetjenester

602

Overført til kjøp av private helsetjenester

-147

 

455

FORSVAR Ramme 8

Forsvarsbygg og nybygg

-690

Nyanskaffelser av materiell

690

 

0

NÆRING Ramme 9, 10, 11

0

ENERGI/MILJØ Ramme 12, 13

Annet

-66

KONTROLL Ramme 14

0

HELSE Ramme 16

Rusmiddeltiltak, forebyggende arbeid

200

Regionale helseforetak

700

Psykisk helse

100

Overført til kjøp av private helsetjenester under ramme 15

-395

Atorvastatin

40

 

645

KUNNSKAP Ramme 17

Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen

32

Annet

1

 

33

TRANSPORT Ramme 18

Kystverket

30

Trafikktilsyn, drift, vedlikeh. riksveier

85

Rassikring

50

Riksveiinvesteringer

350

Kjøp av riksveifergetjenester

33

Jernbane

120

 

668

FINANS Ramme 20-22

-6

SUM ØKNING OFFENTLIGE UTGIFTER

2 957

REDUSERTE OFFENTLIGE INNTEKTER

 

Ikke innføre CO2-avgift på gass

0

Støtte til E85-biler 50.000 kr

180

Fjerne NOx-avgift fra 1. juli

134

Individuell pensjonssparing (IPA), årlig sparebeløp opp til 1G

310

 

624

SUM SKATTE-/AVGIFTSLETTELSER Ramme 23

 

624

UTBYTTE Ramme 24

-21

SUM REDUSERTE OFFENTLIGE INNTEKTER

 

603

POSTER UTEN RESULTATVIRKNING ("UNDER STREKEN")

 

 

Kommunalbanken, aksjekapital

-59

SUM

-59

Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader i denne innstilling, samt i Innst. S. nr. 230 (2006-2007) og Innst. O. nr. 80 (2006-2007).

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre i sitt alternative budsjett for 2007 pekte på faren for overoppheting i økonomien, og at Regjeringens forslag til budsjett ville bidra til å øke presset på renten. Derfor foreslo Høyre å bruke noe mindre av pengene fra pensjonsfondet i 2007. Disse medlemmer viser videre til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett foreslo en omfattende strategi for å øke arbeidstilbudet, fremmet vekststimulerende skatteletter og forslag som vil stimulere til sparing. Samlet ville en slik strategi ha bidratt til å dempe presset på renten. Innenfor disse rammene prioriterte Høyre blant annet investeringer i kunnskap og forskning og i infrastruktur i tillegg til helse/rehabilitering.

Disse medlemmer viser til at Regjeringen for 2007 legger opp til det mest ekspansive budsjett i inneværende høykonjunktur. I kombinasjon med Regjeringens passive holdning til tiltak som kan øke arbeidstilbudet, og fjerningen av skattestimulerte spare-ordninger, vil Regjeringens økonomiske politikk bidra til økt rente. Regjeringen overlater i praksis til Norges Bank å dempe presset i økonomien gjennom renteøkninger. Siden regjeringen Stoltenberg II overtok har renten steget 9 ganger, og det er varslet enda høyere rente ut over 2007. På Norges Banks pressekonferanse etter rentemøtet 30. mai bekreftet visesentralbanksjef Jarle Bergo på spørsmål om Revidert budsjett sin virkning på renten at: "det for inneværende år vil være et noe mer ekspansivt element inn i økonomien enn vi tidligere hadde antatt."

Disse medlemmer viser til at rommet for omprioriteringer midt i året er begrenset. Disse medlemmer har allikevel fått til endringer som viser en annen retning enn Regjeringens politikk:

  • – Et økonomisk opplegg som er bedre tilpasset den økonomiske situasjonen.

    • – Høyre strammer inn med om lag 722 mill. kroner i forhold til Regjeringen. I kombinasjon med offensive tiltak som kan øke tilbudet av arbeidskraft og sparestimulerende tiltak vil Høyres alternativ dempe rentepresset. Høyre foreslår å gjeninnføre pensjonssparing med skattefradrag, individuell livrente og utvider ordningen med boligsparing for ungdom.

  • – Høyre satser på kunnskap i skolen.

    • – Høyre øker timetallet i barneskolen og på ungdomstrinnet med en uketime i matematikk. I tillegg øker Høyre bevilgningene til leksehjelp, til basisbevilgningene til universitets- og høyskolesektoren, til antall forskningsstipendiater og til forskning. Høyre øker bevilgningene til kunnskap og forskning med om lag 400 mill. kroner.

  • – Høyre satser på kvalitet i omsorgen.

    • – Høyre mener det er behov for et kvalitetsløft i omsorgstjenesten for å sikre et mer verdig omsorgstilbud til unge og eldre som trenger bistand for å mestre hverdagen. Høyre øker bevilgningene til kvalifiseringstiltak for ufaglærte omsorgsarbeidere. Høyre mener at den neste store helsepolitiske satsingen må være innenfor habilitering og rehabilitering og øker derfor bevilgningene til dette. Videre vil Høyre øke bevilgningene for å styrke tilbudet til behandlings- og omsorgstilbudet for rusavhengige. Høyre øker bevilgningene til omsorg og rehabilitering med 250 mill. kroner.

  • – Høyre satser på trygge og trivelige lokalsamfunn.

    • – Høyre mener det er behov for mer synlig politi i gatene, og foreslår derfor økte bevilgninger slik at ledige stillinger kan besettes. Høyre øker også bevilgningene til kultur, frivillige organisasjoner og miljø.

  • – Høyre satser på miljø.

    • – Høyre fremmer forslag som vil styrke miljøsatsingen med 160 mill. kroner. Høyre foreslår en kraftig styrking av klimaforskningen og innfører en ordning med støtte til kommuner som sammen med lokalt næringsliv bidrar til å redusere lokale utslipp. I tillegg foreslår Høyre lavere engangsavgift på miljøvennlige flexifuel-biler.

Høyres prioriteringer og inndekninger er som følger (alle beløp i mill. kroner):

Prioritering

Proveny Inndekning

Økning

Kommentar

SUM prioritering

2 911

2 189

722

 

Innstramming i forhold til Regjeringens forslag

SKATTER OG AVGIFTER

Sparestimulerende tiltak

Individuell livrente

40

Påløpt 100 mill.

IPA - Individuell pensjonssparing

156

Påløpt 390 mill.

BSU, øke sparebeløp til 20 000 og tak til 200 000, halvårseffekt

40

Påløpt 80 mill.

Flexifuel-biler , kr 30 000 i redusert engangsavgift

90

Nox-avgiften fritak for avgift for fiskebåter og cruise

110

Arveavgift, reduksjoner. Øke bunnfradrag til 750 000

120

Gjeninnføre skattefradrag Behandlingsutgifter mv.

20

Halv arbeidsgiveravgift nye lærlinger fra 1. juli

33

Fjerne sjokoladeavgift fra 1. desember

0

Økt fiskerfradrag til 150 000 fra 1. juli

30

UTGIFTER

Arbeidsliv

1 000 nye tiltaksplasser for yrkeshemmede. Ordinære tiltak reduseres tilsvarende

11

Fattigdomspakke på 75 mill. fordelt under:

Lavterskel tilbud/ Inn på tunet/Grønn omsorg

15

Styrking av barn- og ungdomstiltak i store byene

15

"Snu i døra" - tiltak for å gi unge sosialhjelpsmottakere arbeidstrening

15

Prosjekt: Samarbeid mellom kommune og frivillige org. for å hjelpe barn fra ressurssvake hjem

15

Varig bolig fremfor hospits

15

Ikke avkorting i pensjon 67-70-åringer

90

IKT-satsing for mer effektiv behandling av arbeidstillatelser

5

Tilskudd bedrifter som tar inn lærlinger med spesielle behov

1

Helse

Økt satsing på rehabilitering, inkl. for rusavhengige

148

Kvalitet i omsorgen, økt mulighet for fagbrev

50

Prosjekt - samarbeid primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten for å gi et bedre tilbud til syke eldre

50

Senter for Livsmestring i Jølster

2

Sommerleir for CP-rammede barn

0,4

Kunnskap og forskning

Leksehjelp

50

Flere undervisningstimer. 1 ekstra uketime i matematikk på barnetrinnet

52,5

1 ekstra uketime med matematikk på ungdomstrinnet

52,5

Bevilges over kommunalbudsjettet

Stipendiater - forskning. 100 flere enn Regjeringen

30

Høyere utdanning, økt basisbevilgning

140

NAROM økes med 1,75 mill.

1,75

Flere stipendiater innenfor verneverdige håndverksfag

1,5

Basiskompetanse - Ny sjanse

20

Kapital tilskudd friskoler

15

Freshman år i USA

3,2

Student barnehage

15

Økte bevilgninger til:

25

- sommerskole

- samiske læremidler

- husleiekompensasjon Høyskolen i Buskerud

- startbevilgning odontologbygget i Bergen

- rådgivning

- fysisk fostring

Prestestillinger

10

Miljø

Økt forskning - fremme klima-teknologi

30

Forskningsprogram RENERGI 20, Climit 10

Tilskudd til klima-kommuner

25

Miljøtiltak Hobøl-Vansjø vassdraget

3

Riksantikvar, vern av kulturminner

10

Naturforvaltning, tilskudd til nasjonalparksentre

2

Samferdsel

Veibevilgning

100

Nye krysningsspor, jernbane

50

Oljevern beredskap

30

E18, RV23. Trafikksikkerhet

20

Energi

Petroleumsforskning

3

Justis

Økt bevilgning til politiet, 300 ubesatte stillinger

100

Av dette 45 mill. kroner til Oslo-politiet

Økte bevilgninger til bl.a:

25

Støttesenter for fornærmede

Oppfølging vekterbransjen

Prosjekt "psykebil"

Regionale Barnas Hus

Politistasjon på nett

Videreføring av SAFT mv.

Midler til leting etter savnede på sjøen

2

Næring

Reiseliv

25

Hvorav 5 mill. kroner ­øremerket Nord-Norge

Næringsrettet forskning

75

Reversere rød-grønt kutt i Forskningsrådet

10

Kultur / Familie

Økt likebehandling private og offentlige barnehager

70

Diverse kulturtiltak

31

Forskning barnevern

5

Satsing på kvalitetstiltak i barnehagene

50

Utenriks

Fjerne tollsatser for lavinntektsland

25

Demokratibygging i Hvite-Russland

10

INNDEKNING

Ikke forsøk med 6-timers dag

20

Kompetansemodell - skipsfart

113

Skjønnsmidler (forsøk barnepass kvinnelige politikere)

15

Økt barnehagepris med 300 kroner

325

Salg av eiendom

175

Økt utbytte i statsselskaper

335

Økt matmoms, 1 prosentpoeng

230

Fagforenings fradrag som under regjeringen Bondevik II

260

5 ventedager på dagpenger

12

Innstramning i AFP-ordningen for 62-63-åringer

43

Strengere regler for familiegjenforening

50

Kutt i rammetilskudd fylkeskommune

125

Pressestøtte

60

Landbruk

672

Lavere vekst i offentlig administrasjon

150

Går imot etatsetablering av Statskonsult AS

25,6

Kutt Studieforbundet

50

Tvangsforretningsgebyr økes og midler går til fattigdomspakke på 75 mill. samlet

50

Ikke statlig støtte til frukt i skolen

87

Benyttes til 1 ekstra skoletime og leksehjelp

Legemidler, trinnprismodell

75

Kutt i bistand, Latin-Amerika

10

Mot økning i Hvite- Russland

Prosjektstøtte i skolen

23

 

 

Kutt i ventelønn - nye tilfeller

5

Samlet inndekning

2911

 

 

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at norsk økonomi er inne i en svært sterk konjunktursituasjon. Knapt på noe tidspunkt tidligere har en regjering fått så sterk drahjelp fra økonomien ved en budsjettframleggelse. Dette medlem viser til at anslaget på utgifter til de regelstyrte ordningene i Folketrygden er redusert med over 2 mrd. kroner i Revidert nasjonalbudsjett. Anslaget på strukturelle skatte- og avgiftsinntekter øker med over 2,5 mrd. kroner. Anslaget på utbytteinntekter fra statlige eierposter i ulike selskaper øker med 1,3 mrd. kroner, uten at selve utbytteprosenten er endret. Til sammen har dette gitt Regjeringen et økt handlingsrom på nærmere 5 mrd. kroner i denne budsjettrevisjonen ene og alene som følge av endrede anslag på regelbestemte inntekter og utgifter.

Dette medlem konstaterer videre at det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet justeres ned med 3,2 mrd. kroner i Revidert nasjonalbudsjett. Dette medlem vil legge til grunn en marginalt bedre balanse i Kristelig Folkepartis alternative budsjettforslag enn i Regjeringens forslag, men påpeker samtidig at dersom en skal unngå enda raskere rentestigning i tiden framover enn hva både Regjeringen og markedsaktører har lagt til grunn tidligere, må Regjeringen legge fram et statsbudsjett for 2008 hvor det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet stiger mindre enn hva handlingsregelen for bruk av oljepenger isolert tilsier. Dette medlem legger også til grunn om lag samme ramme for skatte og avgiftsinntekter som Regjeringen, men ønsker blant annet å stimulere sterkere til privat sparing gjennom skatteopplegget enn hva Regjeringen legger opp til.

Dette medlem viser til at Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett inneholder en langt sterkere satsing på å bringe personer over fra attføring og andre trygdeordninger til arbeid enn hva Regjeringen legger opp til i sin budsjettrevisjon.

Dette medlem ønsker også en mer offensiv og forpliktende satsing på omsorgstjenester, både i regi av det offentlige og i regi av frivillige. Konkrete forslag fremmet av KrF i forbindelse med omsorgsmeldingen følges opp med bevilgningsforslag i denne innstillingen.

Dette medlem vil ha en mer offensiv og allsidig familiepolitikk enn hva Regjeringen står for. Det er på tide at signaler fra regjeringshold om å bedre trygdeordningene for selvstendig næringsdrivende i forbindelse med svangerskap og fødsel følges opp med konkret handling. Dette medlem fremmer derfor på nytt forslag om å likestille arbeidstakeres og selvstendig næringsdrivendes rettigheter, med budsjettvirkning i inneværende budsjettår. Dette medlem vil også reversere kutt som regjeringspartiene tidligere har foretatt på tilskudd til studentbarnehager. Dette medlem mener også at en ytterligere styrking av politiets ressurser er viktig i en samlet politikk for trygge oppvekstvilkår.

Dette medlem viser til at det er på høy tid å få fortgang også i innenlandske miljøtiltak. Gjennom det alternative skatte- og avgiftsopplegget som dette medlem fremmer, vil miljøskadelige utslipp bli dyrere, samtidig som innkjøp av biler med gunstige miljøegenskaper blir billigere. Tilskuddsordninger innenfor fornybar energi styrkes, og forskning på miljø og klima får bedre vilkår gjennom dette medlems budsjettforslag.

Dette medlem mener at frivillig sektor må styrkes, og foreslår derfor både økte bevilgninger til folkehøyskoleformål, til private, ideelle høyskoleformål og til frivillighetsformål i kultursektoren.

Dette medlem legger fram følgende omprioriteringsforslag i forhold til Regjeringen i denne budsjettinnstillingen:

Kapittel/post

Postbenevnelse

Departe- ment

Beskrivelse

Økte utgifter/

reduserte inntekter (mill. kr)

Reduserte utgifter/

økte inntekter (mill. kr)

1. Satsinger

225,7

Tilskudd til bedrifter

KD

Lærlinger med spesielle behov

5

231,21

Barnehager - spesielle drifts­utgifter

KD

Kompetanseheving

3

253,7

Tilskudd til folkehøyskoler

KD

Ny folkehøyskole Dvergsnestangen

4

270,74

Tilskudd til velferdsarbeid

KD

Studentbarnehager

5

275,7

Basisfinansiering private høyskoler

KD

Kompensere 3 private høyskoler for elevtallvekst

1,5

275,7

Basisfinansiering private høyskoler

KD

Gjenopprette kutt fra 2006

1

315,72

Tilskudd til frivillighets­sentraler

KKD

Frifond - barn og unge

5

320,74

Tilskudd til tiltak under Norsk Kulturråd

KKD

Kirkens kulturmelding

0,5

334,78

Ymse tiltak, film og medie­formål

KKD

Støtte til "BarneVakten"

0,5

440,01

Politi- og lensmannsetaten

JD

Styrke driftsbudsjettet til politiet i hele landet

15

441,01

Oslo politidistrikt

JD

Styrke driftsbudsjettet til Oslo-politiet

10

605,01

Arbeids- og velferdsetaten

AID

administrative ressurser nytt regelverk

10

605,01

Arbeids- og velferdsetaten

AID

administrative ressurser flere plasser

10

634,71

Spesielle arbeidsmarkedstiltak

AID

1000 flere plasser i 2. halvår

60

herav: 1 million til sikring av arbeidstreningstilbud i regi av Kirkens Sosialtjeneste i Bergen, Steinkjer og Hamar

701,5

Forskning

HOD

Eldreforskning Norges forskningsråd

3

720,1

ShDir - driftsutgifter

HOD

Opprettelse av utmerkelsen Årets omsorgskommune

2

726,21

Habilitering, rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige

HOD

Tilskudd til sommerleir for CP-rammede barn

0,5

732,7

Tilskudd til helseforetakene

HOD

Rehabilitering i spesialisthelsetjenesten

25

herav: 2 millioner til Senter for Livsmestring i Jølster

761,6

Tilskudd til omsorgstjenester

HOD

Stimuleringstilskudd eldresenter

10

761,63

Tilskudd til rusmiddeltiltak

HOD

Rusarbeid i kommunene

15

761,63

Tilskudd til rusmiddeltiltak

HOD

Tilskudd til Klar Kristian­sand og Virkelig Tromsø

0,7

761,67

Tilskudd til særskilte utviklingstiltak

HOD

Omsorg ved livets slutt

8,5

761,7

Frivillig rusmiddelfore­byggende arbeid

HOD

Lavterskel terapi prostituerte i Oslo, Bergen,

2,5

761,7

Frivillig rusmiddelfore­byggende arbeid

HOD

Lavterskel prostituerte (PRO-senteret, Kirkens Bymisjons senter Nadheim mv.)

2

761,7

Frivillig rusmiddelfore­byggende arbeid

HOD

"Det nytter" tiltak for rusavhengige

1

761,71

Tilskudd til frivillig arbeid

HOD

Livsglede for eldre, ­kulturtiltak

2

842,7

Tilskudd til Kirkens familievern

BLD

Forebyggende familievern

5

920,5

Tilskudd Norges forskningsråd

NHD

Reversere kutt i RNB

10

1062,6

Tilskudd til fiskerihavne-anlegg

FKD

Havner

10

1301,5

Samferdselsforskning

SD

Styrke forskning alternativ drivstoff og miljøvennlig transport

5

1320,31

Statens Vegvesen - rassikring

SD

Rassikring

50

1410,21

Miljøvernforskning og overvåkning

MD

Økt bestandregistrering rovdyr

3,5

1427,21

Dir. for naturforvaltning

MD

Starte handlingsplaner for truede arter - 3 planer

4,5

1429,21

Riksantikvaren

MD

Utarbeidelse av kommunale kulturminneplaner

3

1825,5

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

OED

Økt tilsagnsfullmakt energifondet til fornybar energi

1830,5

Forskning

OED

Styrke CLIMIT forskning

15

2530,7

Foreldrepenger

BLD

Foreldrepenger v fødsel og adopsjon, selvs. næringsdriv. Fra 1.11

20

2530,7

Foreldrepenger

BLD

Selvstendig opptj.rett fedre - fra.1.7.07

0

2530,7

Foreldrepenger

BLD

Utvidet pappapermisjon 1 uke fra 1.7

0

2650,71

Sykepenger

AID

Sykepenger under svangerskap, selvst.næringsdrivende fra 1.11

3

2650,72

Sykepenger

AID

Omsorgspenger fra 1.dag, selvs. nærings­drivende fra 1.11

35

2650,72

Sykepenger

AID

Pleie og opplæringspenger, selvs. nærings­driv. Fra 1.11

1

2. Innsparinger

220,01

Utdanningsdirektoratet

KD

Driftskutt

0,5

226,21

Kvalitetsutvikling i grunn­skolen

KD

Kutte i forsøk med ­utvidet skoledag

4,5

320,79

Til disposisjon - kulturformål

KKD

Innstramming

4

635,01

Ventelønn

AID

Avvikle ventelønn for nye tilfeller fra 1.7

5

1320,23

Statens Vegvesen, trafikktilsyn med mer

SD

Omprioritering til ­rassikring

50

1580,33

Bygg utenfor husleieordningen

FAD

Ytterligere fase­forskyving

50

1810,21

Oljedirektoratet - driftsutgifter

OED

Redusert leteaktivitet petroleum i nord­områdene

13

2309,01

Ymse utgifter

FIN

Mindre økning i bevilgning

100

2309,01

Ymse utgifter

FIN

Generell innsparings­fullmakt dept. drift

40

2445,33

Statsbygg

FAD

Ytterligere fase­forskyving

70

2541,7

Dagpenger

AID

Redusert dagpengeplikt ved permittering til 32 uker

17

2751,7

Legemidler

HOD

Redusere apotekavanse 1 %

31,5

3. Skatte-, avgifts- og tollendringer

5501,72

Skatt på formue og inntekt

Gjeninnføre IPA regelverk fra 2005

156

5501,72

Skatt på formue og inntekt

Økt gavefradrag til 15000 kroner

15

5511,7

Toll

Fjerne toll på alle varer fra 14 nye utviklingsland

1

5531,7

Avgift på tobakk

Økt avgift på sigarer, sigaretter og røyketobakk til 200 kr pr. 100 stk/100 gram fra 1.7

115

5531,7

Avgift på tobakk

Økt avgift på snus og skrå til 75 kr pr. 100 gram fra 1.7

27,5

5536,71

Engangsavgift på motor­vogner

Økt avgiftsrabatt v. kjøp av flexifuelbiler til 30 000 kr

90

5536,77

Dieselavgift

Økt dieselavgift, 15 øre fra 1.7

115

5543,7

CO-2 avgift på mineralske produkter

Økt CO2-avgift på mineralske produkter, 5 % fra 1.7

69

Utsette/nedskrive ­arveavgift i 10 år

0

Øke beløpsgrenser skattefunn 25 %

0

Sum reduserte inntekter/økte utgifter

630

Sum økte inntekter/ reduserte utgifter

712

Dette medlem viser for øvrig til Innst. S. nr. 230 (2006-2007) for nærmere omtale.

Dette medlem viser videre til Venstres omprioriteringer i statsbudsjettet 2007 slik det framgår i Innst. S. nr. 230 (2006-2007) og Innst. O. nr. 80 (2006-2007).

Innenfor en økonomisk ramme som er strammere enn det Regjeringen legger opp til, og dermed minsker press på rente og kronekurs, har dette medlem funnet rom for omprioriteringer på om lag 1,5 mrd. kroner. Dette medlem prioriterer først og fremst en sterkere satsing på forskning, en rekke tiltak for en bedre klima- og miljøpolitikk og en framtidsrettet næringspolitikk hvor bl.a. Regjeringens eget løfte om å gi gründere og selvstendig næringsdrivende bedre sosiale rettigheter, blir oppfylt. På alle disse områdene har Regjeringen etter dette medlems syn sviktet og innført kollektive hvileskjær. Dette medlem foreslår også en rekke forslag som vil bidra til en effektiv fattigdomsbekjempelse bl.a. forsøk med borgerlønn, gratis tannhelse for enkeltgrupper, økt satsing på rusomsorg og flere tiltaksplasser for mennesker med spesielle behov.

Dette medlem foreslår også en omlegging av skatter og avgifter i en mer miljøvennlig retning innenfor en størrelsesorden på om lag 400 millioner kroner. Omprioriteringene fordeler seg på kap. og post som følger:

Kap. og postOmrådeBokført mill. kroner

PÅPLUSNINGER

226.22 (ny)Rekruttering av lærere50,0
226.22 (ny)Kompetanseår, lærere25,0
206.05Samiske lærebøker3,0
224.70Spesielle håndverksfag1,5
225.78Rådgiving i ungdomsskolen4,0
231.21Pedagogisk kompetanse i barnehager5,0
270.40Studentbarnehager15,0
271.50Basisfinansiering UH-sektoren (reversering av kutt)90,0
272.50Basisfinansiering UH-sektoren (reversering av kutt)4,3
275.50Basisfinansiering UH-sektoren (reversering av kutt)42,7
285.52Forskning (rekruttering)75,0
285.52Forskning (miljø og klima)50,0
2410.75Freshman-år USA og Asia5,3
2445.30Odontoligbygg UiB5,0
2445.32Oppstartsbevilgning universitetsmuseer10,0
2445.32Oppstartsbevilgning, patologibygg, høyskolen i Oslo3,0

Sum skole utdanning og forskning

388,8

320.74Flerkulturelle institusjoner5,0
320.78Hauge-Tveitt1,0
320.82Nobels fredssenter2,0
324.71Rogaland Barneteater1,0
324.71Ibsen Teater1,0
325.01ABM-sektoren10,0
326.70Ibsenpris3,0
326.78Bibliotek6,0
326.78Tilskuddsordning for små distriktsbokhandlere2,0

Sum kultur

31,0

440.01Politiet (mer synlig politi)10,0
441.01Oslo-politiet10,0

Sum politi, kriminalitetsbekjemping

20,0

164.73Økt bistand Hviterussland10,0
651.60Økt integreringstilskudd10,0
651.61Opplæring i norsk og samfunnskunnskap5,0
651.60Flere kvoteflyktninger (500 flere)31,0
651.61Flere kvoteflyktninger (500 flere)2,5
690.75Flere kvoteflyktninger (500 flere)1,5
3651.01Flere kvoteflyktninger (500 flere)-15,0
690.01Utlendingsdirektoratet (økt saksbehadlingskapasitet10,0

Sum bistand, flyktninger og integrering

55,0
605.01Flere spesielle tiltaksplasser (ASVO og VTA-bedrifter)3,0
634.71Flere spesielle tiltaksplasser (ASVO og VTA-bedrifter)18,0
605.22 (ny)Borgerlønn60,0
621.21Boligtiltak for hospits-beboere15,0
621.63Tiltak for bostedsløse12,0
719.21Vaktmestertjeneste for eldre hjemmeboende25,0
719.21Styrking av helsesøstertjenesten10,0
726.21Tiltak for bedre rusomsorg20,0
727.21Forsøk med gratis tannhelse50,0
732.70Rehabilitering50,0
852.70Økt adopsjonsstøtte til 1G8,5
2530.70Generell rett til pappapermisjon uavhengig av mors inntekt0,0
2530.70Utvidet fedrekvote (pappaperm) med en uke fra 1.7.0,0
2620.70Økt stønad til enslig mor eller far10,0
2650.72Økt støtte til omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom70,0

Sum sosial, helse og familie

351,5

1062.30Økt oljevernberedskap10,0
1301.50Forskning miljøvennlig transport10,0
1320.31Rassikring25,0
1320.32Trafikksikkerhetstiltak (midtdelere)25,0
1330.60Incentivordning for kollektivtransport i byer50,0
1410.70Zeppelin-instituttet (klimaforskning)4,0
1427.33Barskogvern10,0
1427.74Friluftstiltak10,0
1429.72Kulturminnevern10,0
1441.39Opprydning av gift i fjorder, vassdrag mv10,0
1441.72 (ny)Tilskudd til klimakommuner100,0
1825.70 (ny)Investeringsstøtte til pilotanlegg på fornybar energi50,0
1830.50Forskning (fornybar energi)50,0

Sum miljø, klima, energi og miljøvennlig samferdsel

364,0

920.71

Næringsrettet forskning60,0
2421.71Reiseliv10,0
2530.70Bedre sosiale ordninger for selvstendig næringsdrivende59,0
2530.73Bedre sosiale ordninger for selvstendig næringsdrivende2,0
2650.71Bedre sosiale ordninger for selvstendig næringsdrivende9,5
2650.72Bedre sosiale ordninger for selvstendig næringsdrivende108,0
3904.01Reduksjon i Brønnøysundregistrene (20% reduksjon fra 1.7)48,0

Sum næringsliv og småbedrifter eksl. skatter og avgifter

296,5

286.95

Forskningsfondet

15 000,0

SUM ALLE PÅPLUSNINGER (eksl. fond)

1 506,8

SKATTER OG AVGIFTER

5501.72Rett til bunnfradrag for selvstendig næringsdrivende0,0
5501.72Økte avskrivingssatser 0,0
5501.72 Skattefritak for arbeidsgiverbetalte behandlingsutgifter -20,0
5501.72Gjeninnføring av individuell livrente-40,0
5501.72Gjeninnføring av IPA-156,0
5501.72Økte beløpsgrenser i SkatteFunn-ordningen med 25%0,0
5501.72Skattefritak for forskningsinstitutter0,0
5506.70Økt bunnfradrag i arveavgiften (500.000,-)-81,0
5506.70Utvidet avskrivelse av arveavgift til 10 år0,0
5511.70Fjerning av tollsatser for alle lavinntektsland-25,0
5536.71Økt støtte til E85-biler (20.000,-)-90,0
5700.72Halv arbeidsgiveravgift for nye lærlinger fra 1.7.-33,0

Sum skatte- og avgiftslettelser

-445,0

5531.70Økt tobakksavgift115,0
5542.70Økt grunnavgift på fyringsolje (10 øre pr.liter)62,0
5543.70Økt CO2-avgift på alle mineralske produkter (10 øre)213,0
5543.70Ikke fritak for CO2-avgift for gass i veksthusnæringen0,0
5549.70NOx-avgift på maskiner, bygg og anlegg27,0

Sum avgiftsskjerpelser

417,0

SUM SKATTE- OG AVGIFTSLETTELSE

28,0

INNDEKNING OG ØKTE INNTEKTER

153.78Bistand , Latin-Amerika10,0
226.21Forsøk med utvidet skoletid23,0
231.60Økt maks.pris i barnehager (2.500,- fra 1.8.)184,0
335.71Tak i pressestøtten på 30 mill. pr. avis19,3
571.60Frukt og grønt i skolen62,0
621.21Kvalifiseringsprogrammet i NAV3,0
621.62Kvalifiseringsprogrammet i NAV50,0
605.01Færre ordinære tiltaksplasser12,5
634.70Færre ordinære tiltaksplasser135,0
635.01Avvikle ventelønnsordningen i staten5,0
3635.01Avvikle ventelønnsordningen i staten5,0
909.73Unnta offshore-fartøy fra nettolønnsordningen356,0
909.73Ikke utvidelse av nettolønnsordningen fra 1.730,0
1500.21Ikke forsøk med 6-timersdag20,0
1508.50Faseforskyvning av Høykom-bevilgninger25,0
1523.01Ikke endre Statskonsult AS33,6
4523.02Ikke endre Statskonsult AS-8,0
1638.01Ikke kjøp av CO2-kvoter i 20076,0
1638.21Ikke kjøp av CO2-kvoter i 2007105,0
1710.47Faseforskyvning, nybygg mv. Forsvaret70,0
1810.21Leteboring i sårbare områder i nord13,0
2309.01Ostehøvelkutt i departementene136,9
2445.34Faseforskyvning, Statsbygg50,0
2541.70Innstramming i permitteringsordningen50,0
2751.70Redusert apotekavanse31,5
2751.70Trinprissendring, legemidler75,0
2751.70Økt egenandel, blåresept110,0
2751.72Økt egenandel, blåresept15,0
2752.70Økt egenandel, blåresept-100,0

Sum inndekning

1 527,8

5445.30Salg av eiendom, Statsbygg100,0
5618.85Økt utbytte, Posten Norge35,0
5656.85Økt utbytte, Argentum122,0

Sum økte inntekter

257,0

SUM INNDEKNING OG ØKTE INNTEKTER

1 784,8

Totalt mindrebruk av pensjonsfondet

250,0