11. Fraksjonsmerknader
- Fraksjonsmerknad fra Fremskrittspartiet
- 11.2 Fraksjonsmerknad fra Høyre
- 11.3 Fraksjonsmerknad fra Kristelig Folkeparti
- 11.4 Fraksjonsmerknad fra Venstre
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at dette er en revisjon av budsjettet for 2007. Disse medlemmer har derfor primært foretatt justeringer fremfor å fremme omfattende forslag som naturlig hører hjemme i ordinær budsjettbehandling. I tillegg har disse medlemmer fremlagt enkelte forslag i forbindelse med revisjonen som anses som påkrevd og nødvendige.
Disse medlemmer vil i forbindelse med Stortingets behandling av Innst. S. nr. 230 (2006-2007) fremsette følgende budsjettendringer:
FORSLAG TIL REVIDERT BUDSJETT 2007 FRP - HOVEDOVERSIKT | Endringer ifht. Regjeringen: | |
2007 | ||
ØKTE FORESLÅTTE OFFENTLIGE BEVILGNINGER | ||
ØKT OFFENTLIG FORBRUK I BUDSJETTRAMMENE | 2 957 | |
REDUSERTE OFFENTLIGE INNTEKTER | 603 | |
Økt offentlig finansieringsbehov (økt anvendelse av oljepenger): | 3 560 | |
OVERFØRING TIL STATENS PETROLEUMSFOND REGJERINGEN (oljefondet) | 338 300 | |
OVERFØRING TIL STATENS PETROLEUMSFOND FRP ALT. REVIDERT 2007 (oljefondet) | 334 740 | |
REDUSERTE / ØKTE OFFENTLIGE UTGIFTER |
| |
FORNYELSE OG ADMINISTRASJONRamme 1 | ||
Fengsel Halden, Indre Salten | 15 | |
Annet | -57 | |
-42 | ||
BARN/LIKESTILLING Ramme 2 | 0 | |
KULTUR Ramme 3 | 0 | |
UTENRIKS Ramme 4 | 0 | |
JUSTIS Ramme 5 | ||
Kriminalomsorgen | 20 | |
Driftsutgifter politiet | 114 | |
Oslopolitiet | 30 | |
Annet | 62 |
|
226 | ||
KOMMUNAL/INTEGRERING/MANGFOLD Ramme 6 | ||
Statlige mottak | 50 | |
Annet | -5 |
|
45 | ||
RAMMETILSKUDD KOMMUNER Ramme 19 | ||
Øremerket millliard til varm, valgfri og verdig eldreomsorg som skinner | 1 000 | |
Innbyggertilskudd | -2 | |
ARBEID/SOSIAL Ramme 7, 15 | ||
Kjøp av private helsetjenester | 602 | |
Overført til kjøp av private helsetjenester | -147 |
|
455 | ||
FORSVAR Ramme 8 | ||
Forsvarsbygg og nybygg | -690 | |
Nyanskaffelser av materiell | 690 |
|
0 | ||
NÆRING Ramme 9, 10, 11 | 0 | |
ENERGI/MILJØ Ramme 12, 13 | ||
Annet | -66 | |
KONTROLL Ramme 14 | 0 | |
HELSE Ramme 16 | ||
Rusmiddeltiltak, forebyggende arbeid | 200 | |
Regionale helseforetak | 700 | |
Psykisk helse | 100 | |
Overført til kjøp av private helsetjenester under ramme 15 | -395 | |
Atorvastatin | 40 |
|
645 | ||
KUNNSKAP Ramme 17 | ||
Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen | 32 | |
Annet | 1 |
|
33 | ||
TRANSPORT Ramme 18 | ||
Kystverket | 30 | |
Trafikktilsyn, drift, vedlikeh. riksveier | 85 | |
Rassikring | 50 | |
Riksveiinvesteringer | 350 | |
Kjøp av riksveifergetjenester | 33 | |
Jernbane | 120 |
|
668 | ||
FINANS Ramme 20-22 | -6 | |
SUM ØKNING OFFENTLIGE UTGIFTER | 2 957 | |
REDUSERTE OFFENTLIGE INNTEKTER |
| |
Ikke innføre CO2-avgift på gass | 0 | |
Støtte til E85-biler 50.000 kr | 180 | |
Fjerne NOx-avgift fra 1. juli | 134 | |
Individuell pensjonssparing (IPA), årlig sparebeløp opp til 1G | 310 |
|
624 | ||
SUM SKATTE-/AVGIFTSLETTELSER Ramme 23 |
| 624 |
UTBYTTE Ramme 24 | -21 | |
SUM REDUSERTE OFFENTLIGE INNTEKTER |
| 603 |
POSTER UTEN RESULTATVIRKNING ("UNDER STREKEN") |
|
|
Kommunalbanken, aksjekapital | -59 | |
SUM | -59 |
Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader i denne innstilling, samt i Innst. S. nr. 230 (2006-2007) og Innst. O. nr. 80 (2006-2007).
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre i sitt alternative budsjett for 2007 pekte på faren for overoppheting i økonomien, og at Regjeringens forslag til budsjett ville bidra til å øke presset på renten. Derfor foreslo Høyre å bruke noe mindre av pengene fra pensjonsfondet i 2007. Disse medlemmer viser videre til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett foreslo en omfattende strategi for å øke arbeidstilbudet, fremmet vekststimulerende skatteletter og forslag som vil stimulere til sparing. Samlet ville en slik strategi ha bidratt til å dempe presset på renten. Innenfor disse rammene prioriterte Høyre blant annet investeringer i kunnskap og forskning og i infrastruktur i tillegg til helse/rehabilitering.
Disse medlemmer viser til at Regjeringen for 2007 legger opp til det mest ekspansive budsjett i inneværende høykonjunktur. I kombinasjon med Regjeringens passive holdning til tiltak som kan øke arbeidstilbudet, og fjerningen av skattestimulerte spare-ordninger, vil Regjeringens økonomiske politikk bidra til økt rente. Regjeringen overlater i praksis til Norges Bank å dempe presset i økonomien gjennom renteøkninger. Siden regjeringen Stoltenberg II overtok har renten steget 9 ganger, og det er varslet enda høyere rente ut over 2007. På Norges Banks pressekonferanse etter rentemøtet 30. mai bekreftet visesentralbanksjef Jarle Bergo på spørsmål om Revidert budsjett sin virkning på renten at: "det for inneværende år vil være et noe mer ekspansivt element inn i økonomien enn vi tidligere hadde antatt."
Disse medlemmer viser til at rommet for omprioriteringer midt i året er begrenset. Disse medlemmer har allikevel fått til endringer som viser en annen retning enn Regjeringens politikk:
– Et økonomisk opplegg som er bedre tilpasset den økonomiske situasjonen.
– Høyre strammer inn med om lag 722 mill. kroner i forhold til Regjeringen. I kombinasjon med offensive tiltak som kan øke tilbudet av arbeidskraft og sparestimulerende tiltak vil Høyres alternativ dempe rentepresset. Høyre foreslår å gjeninnføre pensjonssparing med skattefradrag, individuell livrente og utvider ordningen med boligsparing for ungdom.
– Høyre satser på kunnskap i skolen.
– Høyre øker timetallet i barneskolen og på ungdomstrinnet med en uketime i matematikk. I tillegg øker Høyre bevilgningene til leksehjelp, til basisbevilgningene til universitets- og høyskolesektoren, til antall forskningsstipendiater og til forskning. Høyre øker bevilgningene til kunnskap og forskning med om lag 400 mill. kroner.
– Høyre satser på kvalitet i omsorgen.
– Høyre mener det er behov for et kvalitetsløft i omsorgstjenesten for å sikre et mer verdig omsorgstilbud til unge og eldre som trenger bistand for å mestre hverdagen. Høyre øker bevilgningene til kvalifiseringstiltak for ufaglærte omsorgsarbeidere. Høyre mener at den neste store helsepolitiske satsingen må være innenfor habilitering og rehabilitering og øker derfor bevilgningene til dette. Videre vil Høyre øke bevilgningene for å styrke tilbudet til behandlings- og omsorgstilbudet for rusavhengige. Høyre øker bevilgningene til omsorg og rehabilitering med 250 mill. kroner.
– Høyre satser på trygge og trivelige lokalsamfunn.
– Høyre mener det er behov for mer synlig politi i gatene, og foreslår derfor økte bevilgninger slik at ledige stillinger kan besettes. Høyre øker også bevilgningene til kultur, frivillige organisasjoner og miljø.
– Høyre satser på miljø.
– Høyre fremmer forslag som vil styrke miljøsatsingen med 160 mill. kroner. Høyre foreslår en kraftig styrking av klimaforskningen og innfører en ordning med støtte til kommuner som sammen med lokalt næringsliv bidrar til å redusere lokale utslipp. I tillegg foreslår Høyre lavere engangsavgift på miljøvennlige flexifuel-biler.
Høyres prioriteringer og inndekninger er som følger (alle beløp i mill. kroner):
Prioritering | Proveny Inndekning | Økning | Kommentar |
SUM prioritering | 2 911 | 2 189 | |
722 |
| Innstramming i forhold til Regjeringens forslag | |
SKATTER OG AVGIFTER | |||
Sparestimulerende tiltak | |||
Individuell livrente | 40 | Påløpt 100 mill. | |
IPA - Individuell pensjonssparing | 156 | Påløpt 390 mill. | |
BSU, øke sparebeløp til 20 000 og tak til 200 000, halvårseffekt | 40 | Påløpt 80 mill. | |
Flexifuel-biler , kr 30 000 i redusert engangsavgift | 90 | ||
Nox-avgiften fritak for avgift for fiskebåter og cruise | 110 | ||
Arveavgift, reduksjoner. Øke bunnfradrag til 750 000 | 120 | ||
Gjeninnføre skattefradrag Behandlingsutgifter mv. | 20 | ||
Halv arbeidsgiveravgift nye lærlinger fra 1. juli | 33 | ||
Fjerne sjokoladeavgift fra 1. desember | 0 | ||
Økt fiskerfradrag til 150 000 fra 1. juli | 30 | ||
UTGIFTER | |||
Arbeidsliv | |||
1 000 nye tiltaksplasser for yrkeshemmede. Ordinære tiltak reduseres tilsvarende | 11 | ||
Fattigdomspakke på 75 mill. fordelt under: | |||
Lavterskel tilbud/ Inn på tunet/Grønn omsorg | 15 | ||
Styrking av barn- og ungdomstiltak i store byene | 15 | ||
"Snu i døra" - tiltak for å gi unge sosialhjelpsmottakere arbeidstrening | 15 | ||
Prosjekt: Samarbeid mellom kommune og frivillige org. for å hjelpe barn fra ressurssvake hjem | 15 | ||
Varig bolig fremfor hospits | 15 | ||
Ikke avkorting i pensjon 67-70-åringer | 90 | ||
IKT-satsing for mer effektiv behandling av arbeidstillatelser | 5 | ||
Tilskudd bedrifter som tar inn lærlinger med spesielle behov | 1 | ||
Helse | |||
Økt satsing på rehabilitering, inkl. for rusavhengige | 148 | ||
Kvalitet i omsorgen, økt mulighet for fagbrev | 50 | ||
Prosjekt - samarbeid primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten for å gi et bedre tilbud til syke eldre | 50 | ||
Senter for Livsmestring i Jølster | 2 | ||
Sommerleir for CP-rammede barn | 0,4 | ||
Kunnskap og forskning | |||
Leksehjelp | 50 | ||
Flere undervisningstimer. 1 ekstra uketime i matematikk på barnetrinnet | 52,5 | ||
1 ekstra uketime med matematikk på ungdomstrinnet | 52,5 | Bevilges over kommunalbudsjettet | |
Stipendiater - forskning. 100 flere enn Regjeringen | 30 | ||
Høyere utdanning, økt basisbevilgning | 140 | ||
NAROM økes med 1,75 mill. | 1,75 | ||
Flere stipendiater innenfor verneverdige håndverksfag | 1,5 | ||
Basiskompetanse - Ny sjanse | 20 | ||
Kapital tilskudd friskoler | 15 | ||
Freshman år i USA | 3,2 | ||
Student barnehage | 15 | ||
Økte bevilgninger til: | 25 | ||
- sommerskole | |||
- samiske læremidler | |||
- husleiekompensasjon Høyskolen i Buskerud | |||
- startbevilgning odontologbygget i Bergen | |||
- rådgivning | |||
- fysisk fostring | |||
Prestestillinger | 10 | ||
Miljø | |||
Økt forskning - fremme klima-teknologi | 30 | Forskningsprogram RENERGI 20, Climit 10 | |
Tilskudd til klima-kommuner | 25 | ||
Miljøtiltak Hobøl-Vansjø vassdraget | 3 | ||
Riksantikvar, vern av kulturminner | 10 | ||
Naturforvaltning, tilskudd til nasjonalparksentre | 2 | ||
Samferdsel | |||
Veibevilgning | 100 | ||
Nye krysningsspor, jernbane | 50 | ||
Oljevern beredskap | 30 | ||
E18, RV23. Trafikksikkerhet | 20 | ||
Energi | |||
Petroleumsforskning | 3 | ||
Justis | |||
Økt bevilgning til politiet, 300 ubesatte stillinger | 100 | Av dette 45 mill. kroner til Oslo-politiet | |
Økte bevilgninger til bl.a: | 25 | ||
Støttesenter for fornærmede | |||
Oppfølging vekterbransjen | |||
Prosjekt "psykebil" | |||
Regionale Barnas Hus | |||
Politistasjon på nett | |||
Videreføring av SAFT mv. | |||
Midler til leting etter savnede på sjøen | 2 | ||
Næring | |||
Reiseliv | 25 | Hvorav 5 mill. kroner øremerket Nord-Norge | |
Næringsrettet forskning | 75 | ||
Reversere rød-grønt kutt i Forskningsrådet | 10 | ||
Kultur / Familie | |||
Økt likebehandling private og offentlige barnehager | 70 | ||
Diverse kulturtiltak | 31 | ||
Forskning barnevern | 5 | ||
Satsing på kvalitetstiltak i barnehagene | 50 | ||
Utenriks | |||
Fjerne tollsatser for lavinntektsland | 25 | ||
Demokratibygging i Hvite-Russland | 10 | ||
INNDEKNING | |||
Ikke forsøk med 6-timers dag | 20 | ||
Kompetansemodell - skipsfart | 113 | ||
Skjønnsmidler (forsøk barnepass kvinnelige politikere) | 15 | ||
Økt barnehagepris med 300 kroner | 325 | ||
Salg av eiendom | 175 | ||
Økt utbytte i statsselskaper | 335 | ||
Økt matmoms, 1 prosentpoeng | 230 | ||
Fagforenings fradrag som under regjeringen Bondevik II | 260 | ||
5 ventedager på dagpenger | 12 | ||
Innstramning i AFP-ordningen for 62-63-åringer | 43 | ||
Strengere regler for familiegjenforening | 50 | ||
Kutt i rammetilskudd fylkeskommune | 125 | ||
Pressestøtte | 60 | ||
Landbruk | 672 | ||
Lavere vekst i offentlig administrasjon | 150 | ||
Går imot etatsetablering av Statskonsult AS | 25,6 | ||
Kutt Studieforbundet | 50 | ||
Tvangsforretningsgebyr økes og midler går til fattigdomspakke på 75 mill. samlet | 50 | ||
Ikke statlig støtte til frukt i skolen | 87 | Benyttes til 1 ekstra skoletime og leksehjelp | |
Legemidler, trinnprismodell | 75 | ||
Kutt i bistand, Latin-Amerika | 10 | Mot økning i Hvite- Russland | |
Prosjektstøtte i skolen | 23 |
|
|
Kutt i ventelønn - nye tilfeller | 5 | ||
Samlet inndekning | 2911 |
|
|
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at norsk økonomi er inne i en svært sterk konjunktursituasjon. Knapt på noe tidspunkt tidligere har en regjering fått så sterk drahjelp fra økonomien ved en budsjettframleggelse. Dette medlem viser til at anslaget på utgifter til de regelstyrte ordningene i Folketrygden er redusert med over 2 mrd. kroner i Revidert nasjonalbudsjett. Anslaget på strukturelle skatte- og avgiftsinntekter øker med over 2,5 mrd. kroner. Anslaget på utbytteinntekter fra statlige eierposter i ulike selskaper øker med 1,3 mrd. kroner, uten at selve utbytteprosenten er endret. Til sammen har dette gitt Regjeringen et økt handlingsrom på nærmere 5 mrd. kroner i denne budsjettrevisjonen ene og alene som følge av endrede anslag på regelbestemte inntekter og utgifter.
Dette medlem konstaterer videre at det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet justeres ned med 3,2 mrd. kroner i Revidert nasjonalbudsjett. Dette medlem vil legge til grunn en marginalt bedre balanse i Kristelig Folkepartis alternative budsjettforslag enn i Regjeringens forslag, men påpeker samtidig at dersom en skal unngå enda raskere rentestigning i tiden framover enn hva både Regjeringen og markedsaktører har lagt til grunn tidligere, må Regjeringen legge fram et statsbudsjett for 2008 hvor det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet stiger mindre enn hva handlingsregelen for bruk av oljepenger isolert tilsier. Dette medlem legger også til grunn om lag samme ramme for skatte og avgiftsinntekter som Regjeringen, men ønsker blant annet å stimulere sterkere til privat sparing gjennom skatteopplegget enn hva Regjeringen legger opp til.
Dette medlem viser til at Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett inneholder en langt sterkere satsing på å bringe personer over fra attføring og andre trygdeordninger til arbeid enn hva Regjeringen legger opp til i sin budsjettrevisjon.
Dette medlem ønsker også en mer offensiv og forpliktende satsing på omsorgstjenester, både i regi av det offentlige og i regi av frivillige. Konkrete forslag fremmet av KrF i forbindelse med omsorgsmeldingen følges opp med bevilgningsforslag i denne innstillingen.
Dette medlem vil ha en mer offensiv og allsidig familiepolitikk enn hva Regjeringen står for. Det er på tide at signaler fra regjeringshold om å bedre trygdeordningene for selvstendig næringsdrivende i forbindelse med svangerskap og fødsel følges opp med konkret handling. Dette medlem fremmer derfor på nytt forslag om å likestille arbeidstakeres og selvstendig næringsdrivendes rettigheter, med budsjettvirkning i inneværende budsjettår. Dette medlem vil også reversere kutt som regjeringspartiene tidligere har foretatt på tilskudd til studentbarnehager. Dette medlem mener også at en ytterligere styrking av politiets ressurser er viktig i en samlet politikk for trygge oppvekstvilkår.
Dette medlem viser til at det er på høy tid å få fortgang også i innenlandske miljøtiltak. Gjennom det alternative skatte- og avgiftsopplegget som dette medlem fremmer, vil miljøskadelige utslipp bli dyrere, samtidig som innkjøp av biler med gunstige miljøegenskaper blir billigere. Tilskuddsordninger innenfor fornybar energi styrkes, og forskning på miljø og klima får bedre vilkår gjennom dette medlems budsjettforslag.
Dette medlem mener at frivillig sektor må styrkes, og foreslår derfor både økte bevilgninger til folkehøyskoleformål, til private, ideelle høyskoleformål og til frivillighetsformål i kultursektoren.
Dette medlem legger fram følgende omprioriteringsforslag i forhold til Regjeringen i denne budsjettinnstillingen:
Kapittel/post | Postbenevnelse | Departe- ment | Beskrivelse | Økte utgifter/ reduserte inntekter (mill. kr) | Reduserte utgifter/ økte inntekter (mill. kr) | |||
1. Satsinger | ||||||||
225,7 | Tilskudd til bedrifter | KD | Lærlinger med spesielle behov | 5 | ||||
231,21 | Barnehager - spesielle driftsutgifter | KD | Kompetanseheving | 3 | ||||
253,7 | Tilskudd til folkehøyskoler | KD | Ny folkehøyskole Dvergsnestangen | 4 | ||||
270,74 | Tilskudd til velferdsarbeid | KD | Studentbarnehager | 5 | ||||
275,7 | Basisfinansiering private høyskoler | KD | Kompensere 3 private høyskoler for elevtallvekst | 1,5 | ||||
275,7 | Basisfinansiering private høyskoler | KD | Gjenopprette kutt fra 2006 | 1 | ||||
315,72 | Tilskudd til frivillighetssentraler | KKD | Frifond - barn og unge | 5 | ||||
320,74 | Tilskudd til tiltak under Norsk Kulturråd | KKD | Kirkens kulturmelding | 0,5 | ||||
334,78 | Ymse tiltak, film og medieformål | KKD | Støtte til "BarneVakten" | 0,5 | ||||
440,01 | Politi- og lensmannsetaten | JD | Styrke driftsbudsjettet til politiet i hele landet | 15 | ||||
441,01 | Oslo politidistrikt | JD | Styrke driftsbudsjettet til Oslo-politiet | 10 | ||||
605,01 | Arbeids- og velferdsetaten | AID | administrative ressurser nytt regelverk | 10 | ||||
605,01 | Arbeids- og velferdsetaten | AID | administrative ressurser flere plasser | 10 | ||||
634,71 | Spesielle arbeidsmarkedstiltak | AID | 1000 flere plasser i 2. halvår | 60 | ||||
herav: 1 million til sikring av arbeidstreningstilbud i regi av Kirkens Sosialtjeneste i Bergen, Steinkjer og Hamar | ||||||||
701,5 | Forskning | HOD | Eldreforskning Norges forskningsråd | 3 | ||||
720,1 | ShDir - driftsutgifter | HOD | Opprettelse av utmerkelsen Årets omsorgskommune | 2 | ||||
726,21 | Habilitering, rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige | HOD | Tilskudd til sommerleir for CP-rammede barn | 0,5 | ||||
732,7 | Tilskudd til helseforetakene | HOD | Rehabilitering i spesialisthelsetjenesten | 25 | ||||
herav: 2 millioner til Senter for Livsmestring i Jølster | ||||||||
761,6 | Tilskudd til omsorgstjenester | HOD | Stimuleringstilskudd eldresenter | 10 | ||||
761,63 | Tilskudd til rusmiddeltiltak | HOD | Rusarbeid i kommunene | 15 | ||||
761,63 | Tilskudd til rusmiddeltiltak | HOD | Tilskudd til Klar Kristiansand og Virkelig Tromsø | 0,7 | ||||
761,67 | Tilskudd til særskilte utviklingstiltak | HOD | Omsorg ved livets slutt | 8,5 | ||||
761,7 | Frivillig rusmiddelforebyggende arbeid | HOD | Lavterskel terapi prostituerte i Oslo, Bergen, | 2,5 | ||||
761,7 | Frivillig rusmiddelforebyggende arbeid | HOD | Lavterskel prostituerte (PRO-senteret, Kirkens Bymisjons senter Nadheim mv.) | 2 | ||||
761,7 | Frivillig rusmiddelforebyggende arbeid | HOD | "Det nytter" tiltak for rusavhengige | 1 | ||||
761,71 | Tilskudd til frivillig arbeid | HOD | Livsglede for eldre, kulturtiltak | 2 | ||||
842,7 | Tilskudd til Kirkens familievern | BLD | Forebyggende familievern | 5 | ||||
920,5 | Tilskudd Norges forskningsråd | NHD | Reversere kutt i RNB | 10 | ||||
1062,6 | Tilskudd til fiskerihavne-anlegg | FKD | Havner | 10 | ||||
1301,5 | Samferdselsforskning | SD | Styrke forskning alternativ drivstoff og miljøvennlig transport | 5 | ||||
1320,31 | Statens Vegvesen - rassikring | SD | Rassikring | 50 | ||||
1410,21 | Miljøvernforskning og overvåkning | MD | Økt bestandregistrering rovdyr | 3,5 | ||||
1427,21 | Dir. for naturforvaltning | MD | Starte handlingsplaner for truede arter - 3 planer | 4,5 | ||||
1429,21 | Riksantikvaren | MD | Utarbeidelse av kommunale kulturminneplaner | 3 | ||||
1825,5 | Omlegging av energibruk og energiproduksjon | OED | Økt tilsagnsfullmakt energifondet til fornybar energi | |||||
1830,5 | Forskning | OED | Styrke CLIMIT forskning | 15 | ||||
2530,7 | Foreldrepenger | BLD | Foreldrepenger v fødsel og adopsjon, selvs. næringsdriv. Fra 1.11 | 20 | ||||
2530,7 | Foreldrepenger | BLD | Selvstendig opptj.rett fedre - fra.1.7.07 | 0 | ||||
2530,7 | Foreldrepenger | BLD | Utvidet pappapermisjon 1 uke fra 1.7 | 0 | ||||
2650,71 | Sykepenger | AID | Sykepenger under svangerskap, selvst.næringsdrivende fra 1.11 | 3 | ||||
2650,72 | Sykepenger | AID | Omsorgspenger fra 1.dag, selvs. næringsdrivende fra 1.11 | 35 | ||||
2650,72 | Sykepenger | AID | Pleie og opplæringspenger, selvs. næringsdriv. Fra 1.11 | 1 | ||||
2. Innsparinger | ||||||||
220,01 | Utdanningsdirektoratet | KD | Driftskutt | 0,5 | ||||
226,21 | Kvalitetsutvikling i grunnskolen | KD | Kutte i forsøk med utvidet skoledag | 4,5 | ||||
320,79 | Til disposisjon - kulturformål | KKD | Innstramming | 4 | ||||
635,01 | Ventelønn | AID | Avvikle ventelønn for nye tilfeller fra 1.7 | 5 | ||||
1320,23 | Statens Vegvesen, trafikktilsyn med mer | SD | Omprioritering til rassikring | 50 | ||||
1580,33 | Bygg utenfor husleieordningen | FAD | Ytterligere faseforskyving | 50 | ||||
1810,21 | Oljedirektoratet - driftsutgifter | OED | Redusert leteaktivitet petroleum i nordområdene | 13 | ||||
2309,01 | Ymse utgifter | FIN | Mindre økning i bevilgning | 100 | ||||
2309,01 | Ymse utgifter | FIN | Generell innsparingsfullmakt dept. drift | 40 | ||||
2445,33 | Statsbygg | FAD | Ytterligere faseforskyving | 70 | ||||
2541,7 | Dagpenger | AID | Redusert dagpengeplikt ved permittering til 32 uker | 17 | ||||
2751,7 | Legemidler | HOD | Redusere apotekavanse 1 % | 31,5 | ||||
3. Skatte-, avgifts- og tollendringer | ||||||||
5501,72 | Skatt på formue og inntekt | Gjeninnføre IPA regelverk fra 2005 | 156 | |||||
5501,72 | Skatt på formue og inntekt | Økt gavefradrag til 15000 kroner | 15 | |||||
5511,7 | Toll | Fjerne toll på alle varer fra 14 nye utviklingsland | 1 | |||||
5531,7 | Avgift på tobakk | Økt avgift på sigarer, sigaretter og røyketobakk til 200 kr pr. 100 stk/100 gram fra 1.7 | 115 | |||||
5531,7 | Avgift på tobakk | Økt avgift på snus og skrå til 75 kr pr. 100 gram fra 1.7 | 27,5 | |||||
5536,71 | Engangsavgift på motorvogner | Økt avgiftsrabatt v. kjøp av flexifuelbiler til 30 000 kr | 90 | |||||
5536,77 | Dieselavgift | Økt dieselavgift, 15 øre fra 1.7 | 115 | |||||
5543,7 | CO-2 avgift på mineralske produkter | Økt CO2-avgift på mineralske produkter, 5 % fra 1.7 | 69 | |||||
Utsette/nedskrive arveavgift i 10 år | 0 | |||||||
Øke beløpsgrenser skattefunn 25 % | 0 | |||||||
Sum reduserte inntekter/økte utgifter | 630 | |||||||
Sum økte inntekter/ reduserte utgifter | 712 |
Dette medlem viser for øvrig til Innst. S. nr. 230 (2006-2007) for nærmere omtale.
Dette medlem viser videre til Venstres omprioriteringer i statsbudsjettet 2007 slik det framgår i Innst. S. nr. 230 (2006-2007) og Innst. O. nr. 80 (2006-2007).
Innenfor en økonomisk ramme som er strammere enn det Regjeringen legger opp til, og dermed minsker press på rente og kronekurs, har dette medlem funnet rom for omprioriteringer på om lag 1,5 mrd. kroner. Dette medlem prioriterer først og fremst en sterkere satsing på forskning, en rekke tiltak for en bedre klima- og miljøpolitikk og en framtidsrettet næringspolitikk hvor bl.a. Regjeringens eget løfte om å gi gründere og selvstendig næringsdrivende bedre sosiale rettigheter, blir oppfylt. På alle disse områdene har Regjeringen etter dette medlems syn sviktet og innført kollektive hvileskjær. Dette medlem foreslår også en rekke forslag som vil bidra til en effektiv fattigdomsbekjempelse bl.a. forsøk med borgerlønn, gratis tannhelse for enkeltgrupper, økt satsing på rusomsorg og flere tiltaksplasser for mennesker med spesielle behov.
Dette medlem foreslår også en omlegging av skatter og avgifter i en mer miljøvennlig retning innenfor en størrelsesorden på om lag 400 millioner kroner. Omprioriteringene fordeler seg på kap. og post som følger:
Kap. og post | Område | Bokført mill. kroner |
PÅPLUSNINGER | ||
226.22 (ny) | Rekruttering av lærere | 50,0 |
226.22 (ny) | Kompetanseår, lærere | 25,0 |
206.05 | Samiske lærebøker | 3,0 |
224.70 | Spesielle håndverksfag | 1,5 |
225.78 | Rådgiving i ungdomsskolen | 4,0 |
231.21 | Pedagogisk kompetanse i barnehager | 5,0 |
270.40 | Studentbarnehager | 15,0 |
271.50 | Basisfinansiering UH-sektoren (reversering av kutt) | 90,0 |
272.50 | Basisfinansiering UH-sektoren (reversering av kutt) | 4,3 |
275.50 | Basisfinansiering UH-sektoren (reversering av kutt) | 42,7 |
285.52 | Forskning (rekruttering) | 75,0 |
285.52 | Forskning (miljø og klima) | 50,0 |
2410.75 | Freshman-år USA og Asia | 5,3 |
2445.30 | Odontoligbygg UiB | 5,0 |
2445.32 | Oppstartsbevilgning universitetsmuseer | 10,0 |
2445.32 | Oppstartsbevilgning, patologibygg, høyskolen i Oslo | 3,0 |
Sum skole utdanning og forskning | 388,8 | |
320.74 | Flerkulturelle institusjoner | 5,0 |
320.78 | Hauge-Tveitt | 1,0 |
320.82 | Nobels fredssenter | 2,0 |
324.71 | Rogaland Barneteater | 1,0 |
324.71 | Ibsen Teater | 1,0 |
325.01 | ABM-sektoren | 10,0 |
326.70 | Ibsenpris | 3,0 |
326.78 | Bibliotek | 6,0 |
326.78 | Tilskuddsordning for små distriktsbokhandlere | 2,0 |
Sum kultur | 31,0 | |
440.01 | Politiet (mer synlig politi) | 10,0 |
441.01 | Oslo-politiet | 10,0 |
Sum politi, kriminalitetsbekjemping | 20,0 | |
164.73 | Økt bistand Hviterussland | 10,0 |
651.60 | Økt integreringstilskudd | 10,0 |
651.61 | Opplæring i norsk og samfunnskunnskap | 5,0 |
651.60 | Flere kvoteflyktninger (500 flere) | 31,0 |
651.61 | Flere kvoteflyktninger (500 flere) | 2,5 |
690.75 | Flere kvoteflyktninger (500 flere) | 1,5 |
3651.01 | Flere kvoteflyktninger (500 flere) | -15,0 |
690.01 | Utlendingsdirektoratet (økt saksbehadlingskapasitet | 10,0 |
Sum bistand, flyktninger og integrering | 55,0 | |
605.01 | Flere spesielle tiltaksplasser (ASVO og VTA-bedrifter) | 3,0 |
634.71 | Flere spesielle tiltaksplasser (ASVO og VTA-bedrifter) | 18,0 |
605.22 (ny) | Borgerlønn | 60,0 |
621.21 | Boligtiltak for hospits-beboere | 15,0 |
621.63 | Tiltak for bostedsløse | 12,0 |
719.21 | Vaktmestertjeneste for eldre hjemmeboende | 25,0 |
719.21 | Styrking av helsesøstertjenesten | 10,0 |
726.21 | Tiltak for bedre rusomsorg | 20,0 |
727.21 | Forsøk med gratis tannhelse | 50,0 |
732.70 | Rehabilitering | 50,0 |
852.70 | Økt adopsjonsstøtte til 1G | 8,5 |
2530.70 | Generell rett til pappapermisjon uavhengig av mors inntekt | 0,0 |
2530.70 | Utvidet fedrekvote (pappaperm) med en uke fra 1.7. | 0,0 |
2620.70 | Økt stønad til enslig mor eller far | 10,0 |
2650.72 | Økt støtte til omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom | 70,0 |
Sum sosial, helse og familie | 351,5 | |
1062.30 | Økt oljevernberedskap | 10,0 |
1301.50 | Forskning miljøvennlig transport | 10,0 |
1320.31 | Rassikring | 25,0 |
1320.32 | Trafikksikkerhetstiltak (midtdelere) | 25,0 |
1330.60 | Incentivordning for kollektivtransport i byer | 50,0 |
1410.70 | Zeppelin-instituttet (klimaforskning) | 4,0 |
1427.33 | Barskogvern | 10,0 |
1427.74 | Friluftstiltak | 10,0 |
1429.72 | Kulturminnevern | 10,0 |
1441.39 | Opprydning av gift i fjorder, vassdrag mv | 10,0 |
1441.72 (ny) | Tilskudd til klimakommuner | 100,0 |
1825.70 (ny) | Investeringsstøtte til pilotanlegg på fornybar energi | 50,0 |
1830.50 | Forskning (fornybar energi) | 50,0 |
Sum miljø, klima, energi og miljøvennlig samferdsel | 364,0 | |
920.71 | Næringsrettet forskning | 60,0 |
2421.71 | Reiseliv | 10,0 |
2530.70 | Bedre sosiale ordninger for selvstendig næringsdrivende | 59,0 |
2530.73 | Bedre sosiale ordninger for selvstendig næringsdrivende | 2,0 |
2650.71 | Bedre sosiale ordninger for selvstendig næringsdrivende | 9,5 |
2650.72 | Bedre sosiale ordninger for selvstendig næringsdrivende | 108,0 |
3904.01 | Reduksjon i Brønnøysundregistrene (20% reduksjon fra 1.7) | 48,0 |
Sum næringsliv og småbedrifter eksl. skatter og avgifter | 296,5 | |
286.95 | Forskningsfondet | 15 000,0 |
SUM ALLE PÅPLUSNINGER (eksl. fond) | 1 506,8 | |
SKATTER OG AVGIFTER | ||
5501.72 | Rett til bunnfradrag for selvstendig næringsdrivende | 0,0 |
5501.72 | Økte avskrivingssatser | 0,0 |
5501.72 | Skattefritak for arbeidsgiverbetalte behandlingsutgifter | -20,0 |
5501.72 | Gjeninnføring av individuell livrente | -40,0 |
5501.72 | Gjeninnføring av IPA | -156,0 |
5501.72 | Økte beløpsgrenser i SkatteFunn-ordningen med 25% | 0,0 |
5501.72 | Skattefritak for forskningsinstitutter | 0,0 |
5506.70 | Økt bunnfradrag i arveavgiften (500.000,-) | -81,0 |
5506.70 | Utvidet avskrivelse av arveavgift til 10 år | 0,0 |
5511.70 | Fjerning av tollsatser for alle lavinntektsland | -25,0 |
5536.71 | Økt støtte til E85-biler (20.000,-) | -90,0 |
5700.72 | Halv arbeidsgiveravgift for nye lærlinger fra 1.7. | -33,0 |
Sum skatte- og avgiftslettelser | -445,0 | |
5531.70 | Økt tobakksavgift | 115,0 |
5542.70 | Økt grunnavgift på fyringsolje (10 øre pr.liter) | 62,0 |
5543.70 | Økt CO2-avgift på alle mineralske produkter (10 øre) | 213,0 |
5543.70 | Ikke fritak for CO2-avgift for gass i veksthusnæringen | 0,0 |
5549.70 | NOx-avgift på maskiner, bygg og anlegg | 27,0 |
Sum avgiftsskjerpelser | 417,0 | |
SUM SKATTE- OG AVGIFTSLETTELSE | 28,0 | |
INNDEKNING OG ØKTE INNTEKTER | ||
153.78 | Bistand , Latin-Amerika | 10,0 |
226.21 | Forsøk med utvidet skoletid | 23,0 |
231.60 | Økt maks.pris i barnehager (2.500,- fra 1.8.) | 184,0 |
335.71 | Tak i pressestøtten på 30 mill. pr. avis | 19,3 |
571.60 | Frukt og grønt i skolen | 62,0 |
621.21 | Kvalifiseringsprogrammet i NAV | 3,0 |
621.62 | Kvalifiseringsprogrammet i NAV | 50,0 |
605.01 | Færre ordinære tiltaksplasser | 12,5 |
634.70 | Færre ordinære tiltaksplasser | 135,0 |
635.01 | Avvikle ventelønnsordningen i staten | 5,0 |
3635.01 | Avvikle ventelønnsordningen i staten | 5,0 |
909.73 | Unnta offshore-fartøy fra nettolønnsordningen | 356,0 |
909.73 | Ikke utvidelse av nettolønnsordningen fra 1.7 | 30,0 |
1500.21 | Ikke forsøk med 6-timersdag | 20,0 |
1508.50 | Faseforskyvning av Høykom-bevilgninger | 25,0 |
1523.01 | Ikke endre Statskonsult AS | 33,6 |
4523.02 | Ikke endre Statskonsult AS | -8,0 |
1638.01 | Ikke kjøp av CO2-kvoter i 2007 | 6,0 |
1638.21 | Ikke kjøp av CO2-kvoter i 2007 | 105,0 |
1710.47 | Faseforskyvning, nybygg mv. Forsvaret | 70,0 |
1810.21 | Leteboring i sårbare områder i nord | 13,0 |
2309.01 | Ostehøvelkutt i departementene | 136,9 |
2445.34 | Faseforskyvning, Statsbygg | 50,0 |
2541.70 | Innstramming i permitteringsordningen | 50,0 |
2751.70 | Redusert apotekavanse | 31,5 |
2751.70 | Trinprissendring, legemidler | 75,0 |
2751.70 | Økt egenandel, blåresept | 110,0 |
2751.72 | Økt egenandel, blåresept | 15,0 |
2752.70 | Økt egenandel, blåresept | -100,0 |
Sum inndekning | 1 527,8 | |
5445.30 | Salg av eiendom, Statsbygg | 100,0 |
5618.85 | Økt utbytte, Posten Norge | 35,0 |
5656.85 | Økt utbytte, Argentum | 122,0 |
Sum økte inntekter | 257,0 | |
SUM INNDEKNING OG ØKTE INNTEKTER | 1 784,8 | |
Totalt mindrebruk av pensjonsfondet | 250,0 |