Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

11. Inntektspolitikken

Det inntektspolitiske samarbeidet er en sentral del av den økonomiske politikken i Norge. Dette samarbeidet har bidratt til at vi i de siste 30 årene har hatt lavere arbeidsledighet enn de fleste andre OECD-landene. En viktig del av det inntektspolitiske samarbeidet er å legge til rette for at partene i arbeidslivet har best mulig felles forståelse av situasjonen i norsk økonomi, og at de så langt som mulig er enig om tallgrunnlaget i forhandlingene. Den norske lønnsforhandlingsmodellen bygger på at lønnsveksten må tilpasses hva konkurranseutsatt sektor over tid kan leve med. Lønnsveksten i Norge har de siste årene vært nær lønnsveksten hos våre handelspartnere. Regjeringen legger vekt på å videreføre det inntektspolitiske samarbeidet.

Fra 2004 til 2005 var veksten i gjennomsnittlig årslønn ifølge Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene (TBU) 3 1/4 pst., mot om lag 3 pst. hos våre handelspartnere. Målt ved industriens effektive valutakurs styrket kronen seg med 4,4 pst. i fjor. Dette bidro til en klar svekkelse av den kostnadsmessige konkurranseevnen.

På bakgrunn av de lønnsoppgjørene som er gjennomført så langt, anslås gjennomsnittlig årslønnsvekst i denne meldingen til 3 1/2 pst. i inneværende år. Anslaget er det samme som i tilleggsnummeret til statsbudsjettet for 2006. Hos våre handelspartnere anslås lønnsveksten i år til om lag 3 pst.

Selv om lønnveksten i fjor kom ned på linje med lønnsveksten hos våre handelspartnere, er det norske kostnadsnivået høyt i internasjonal målestokk. Ifølge TBU lå lønnskostnadene for norsk industri i fjor om lag 22 pst. høyere enn for et handelsvektet gjennomsnitt av våre handelspartnere, målt i felles valuta. Høye priser på viktige norske eksportprodukter, sammen med fortsatt oppgang i internasjonal økonomi, har likevel bedret situasjonen for de konkurranseutsatte næringene. Eksportprisene varierer imidlertid erfaringsmessig betydelig, og mange konkurranseutsatte virksomheter er derfor sårbare overfor tiltakende lønnsvekst og kronestyrking.

Det vises til punkt 3.7 i meldingen for nærmere omtale av inntektspolitikken.

Komiteen tar dette til orientering.