Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4. Rammeområde 22 finansadministrasjon

Tabell 4.1 Oversikt over kapitler og poster under rammeområde 22

Kap.

Post

Formål

St.prp. nr. 1 med Tl. nr. 1

Utgifter i hele kroner

1600

Finansdepartementet (jf. kap. 4600)

275 565 000

1

Driftsutgifter

235 465 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

28 400 000

70

Tilskuddsmidler fra Finansmarkedsfondet

11 700 000

1602

Kredittilsynet (jf. kap. 4602)

165 200 000

1

Driftsutgifter

165 200 000

1610

Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610)

1 110 900 000

1

Driftsutgifter

1 009 700 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

101 200 000

1618

Skatteetaten (jf. kap. 4618)

3 836 000 000

1

Driftsutgifter

3 340 800 000

21

Spesielle driftsutgifter

107 000 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

227 700 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

160 500 000

1620

Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620)

505 300 000

1

Driftsutgifter

368 700 000

21

Spesielle driftsutgifter

127 300 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

9 300 000

1630

Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring

15 100 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

15 100 000

1631

Senter for statlig økonomistyring (jf. kap. 4631)

200 100 000

1

Driftsutgifter

200 100 000

1632

Kompensasjon for merverdiavgift

10 585 000 000

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, ny ordning, overslagsbevilgning

9 670 000 000

72

Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning

915 000 000

1634

Statens innkrevingssentral (jf. kap. 4634)

221 400 000

1

Driftsutgifter

221 400 000

1637

EU-opplysning

2 000 000

70

Tilskudd til frivillige organisasjoner

2 000 000

1650

Statsgjeld, renter m.m.

18 122 038 000

1

Driftsutgifter

22 400 000

89

Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

18 099 638 000

Sum utgifter rammeområde 22

35 038 603 000

Inntekter i hele kroner

4600

Finansdepartementet (jf. kap. 1600)

12 700 000

2

Diverse refusjoner

1 000 000

80

Avkastning fra Finansmarkedsfondet

11 700 000

4602

Kredittilsynet (jf. kap. 1602)

165 200 000

1

Bidrag fra tilsynsenhetene

165 200 000

4610

Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610)

241 100 000

1

Ekspedisjonsgebyr

8 000 000

2

Andre inntekter

2 100 000

3

Refunderte pante- og tinglysingsgebyrer

1 000 000

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

230 000 000

4618

Skatteetaten (jf. kap. 1618)

85 200 000

1

Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr

35 000 000

2

Andre inntekter

26 700 000

5

Gebyr for utleggsforretninger

22 700 000

7

Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

800 000

4620

Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 1620)

134 300 000

1

Salgsinntekter

500 000

2

Oppdragsinntekter

127 300 000

4

Tvangsmulkt

6 500 000

4631

Senter for statlig økonomistyring (jf. kap. 1631)

16 400 000

1

Økonomitjenester

16 400 000

4634

Statens innkrevingssentral (jf. kap. 1634)

1 453 000 000

2

Refusjoner

28 000 000

81

Bøter, inndragninger

1 120 000 000

82

Vegadministrasjonsgebyr

55 000 000

84

Gebyr ved for sent innsendt regnskap m.m.

125 000 000

85

Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning

125 000 000

5491

Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490)

435 701 000

30

Avskrivninger

435 701 000

5603

Renter av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490)

61 609 000

80

Renter av statens faste kapital

61 609 000

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

4 300 700 000

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

1 000 000

82

Av innenlandske verdipapirer

676 300 000

83

Av alminnelige fordringer

50 000 000

86

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

3 483 400 000

88

Av utlån under opptrekk

90 000 000

5606

Finnmarkseiendommen (jf. kap. 545)

165 000

80

Renter

165 000

Sum inntekter rammeområde 22

6 906 075 000

Netto rammeområde 22

28 132 528 000

Komiteen viser til Stortingets vedtak 24. november 2005 der netto utgiftsramme for rammeområde 22 er fastsatt til 28 132 528 000 kroner, jf. Budsjett-innst. S. I (2005-2006). De fremsatte bevilgningsforslag nedenfor er i samsvar med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at disse medlemmer ved behandling av Budsjett-innst. S. I (2005-2006) fremmet et annet, helhetlig forslag til budsjett for 2006 enn Regjeringen. Disse medlemmer mener at det alternative budsjettforslaget til Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har en bedre innretning enn budsjettet Regjeringen har fått vedtatt for 2006. Regjeringens budsjett stimulerer verdiskapingsevnen i økonomien mindre enn forslaget fra regjeringen Bondevik II, bl.a. fordi Regjeringen kutter i de foreslåtte bevilgningene til forskning og innovasjon og foreslår at arbeidsinntekt, arbeidsplasser skapt av selvstendig næringsdrivende og norsk kapital skal beskattes hardere.

Disse medlemmer viser til at reduserte anslagsestimater for utgiftene i regelbundne ordninger økte handlingsrommet med 1,2 mrd. kroner fra regjeringen Bondevik II fremmet sitt budsjettforslag til Regjeringen kom med sin tilleggsproposisjon. Dette økte handlingsrommet har disse medlemmer brukt til å styrke vekstfremmende bevilgninger ytterligere, slik som styrket satsing på FoU og utdanning, og på andre prioriterte områder. Disse medlemmer benytter også det økte handlingsrommet til å redusere bruken av oljepenger noe. Sammen med en innretning av det alternative budsjettet som øker verdiskapingsevnen relativt sett og som har halvparten av veksten i de underliggende utgifter i statsbudsjettet enn i Regjeringens budsjett, vil budsjettforslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre gi mindre press i økonomien, og derved mindre press på renten, enn Regjeringens vedtatte budsjett.

Disse medlemmer viser til at Regjeringen har reversert regjeringen Bondevik IIs forslag om nettoføring av moms og selskapsbeskatningen i kommunene. Disse tekniske nullsum-endringene får virkning på rammene. Reverseringen av nettoføring av moms alene slår ut med nesten 5 mrd. kroner spredd over alle de forskjellige rammene. Disse medlemmer viser til at disse tekniske nullsum-endringene gjør det utfordrende å sammenligne forslaget til rammer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre opp mot Regjeringens budsjett.

På denne bakgrunn ønsker disse medlemmer derfor ikke å fremme forslag i denne budsjettinnstilling på ramme 22.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2005-2006) der disse medlemmer fremmet et helhetlig forslag til budsjett, med en langt mer fornuftig innretning, som disse medlemmer mener vil føre til en bedre vekst i norsk økonomi, samt skape bedre grunnlag for verdiskaping og bedre norsk næringslivs konkurransedyktighet. Budsjettforslaget begrenser offentlig forbruk og reduserer skattetrykket på en rekke områder.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2004

Saldert budsjett 2005

Forslag 2006

1

Driftsutgifter

223 894

225 770

235 465

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

25 376

32 000

28 400

50

Overføring fra Finansmarkedsfondet

82

70

Tilskuddsmidler fra Finansmarkedsfondet

9 778

11 719

11 700

95

Finansmarkedsfond

5 553

Sum kap. 1600

264 683

269 489

275 565

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, foreslår å redusere bevilgningen under kap. 1600 post 21 med 0,5 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1600 post 1 er redusert med 26 790 000 kroner. Disse medlemmer forutsetter at det er mulig å ta ut effektiviseringsgevinster. Disse medlemmer minner om at bedre ressursutnyttelse var en av forutsetningene for etableringen av Senter, noe som bør gi utslag i form av lavere kostnader i Finansdepartementets drift.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2004

Saldert budsjett 2005

Forslag 2006

1

Driftsutgifter

144 994

153 600

165 200

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

870

700

Sum kap. 1602

145 864

154 300

165 200

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1602 post 1 er redusert med 16 060 000 kroner. Disse medlemmer viser til at Kredittilsynets eget virksomhetsområde som blant annet inkluderer effektivt ressursbruk, forenkling av regelverk og økt bruk av elektroniske løsninger, bør resultere i reduserte driftskostnader også for tilsynet. Disse medlemmer viser også til Kredittilsynets egen brukerundersøkelse som viser at tilsynet i liten grad har lyktes i å utvikle og forenkle regelverket.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2004

Saldert budsjett 2005

Forslag 2006

1

Driftsutgifter

985 152

991 600

1 009 700

21

Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

1 487

2 300

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

63 156

70 000

101 200

Sum kap. 1610

1 049 795

1 063 900

1 110 900

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1610 post 1 er redusert med 206 020 000 kroner. Fordelt på rasjonalingsgevinster (106 020 000 kroner) og virksomhetsavvikling (100 000 000 kroner). Disse medlemmer viser til en undersøkelse foretatt av advokatfirmaet KPMG som viser store samfunnsmessige besparelser ved å fjerne importmerverdiavgiften. Besparelsene vil fordeles mellom offentlig administrasjon og de næringsdrivende, hvor toll- og avgiftsetatens driftsgevinst vil utgjøre 100 000 000 kroner.

Disse medlemmer minner også om at Riksrevisjonens virksomhetskontroll i fjor viste betydelige svakheter i toll- og avgiftsetatens evne til å gjennomføre forutsatte risikoanalyser med sikte på en effektiv kontroll. Sammenslåing av tolldistrikter har ifølge rapporten heller ikke gitt forespeilte resultater. Disse medlemmerpåpeker at heller ikke forslaget til driftsbudsjett for 2006 reflekterer de forventede driftsbesparelsene.

Disse medlemmer understreker at løsningen på problemet derfor ikke ligger i økte bevilgninger, men en gjennomgang av Toll- og avgiftsreglene med sikte på forenklinger for brukerne, økt bruk av elektroniske løsninger, samtidig som etatens rutiner for risikoanalyse fullt ut må implementeres. Sistnevnte er et forhold hvor ansvaret i første rekke ligger hos etatens ledelse. Disse medlemmer mener Finansdepartementet bør følge opp at kontrollrutiner og risikoanalyser i fremtiden medfører effektiv ressursutnyttelse med sikte på å gjennomføre ovenfor nevnte kutt.

Disse medlemmer viser videre til at et betydelig antall tollsatser er fjernet eller trappes ned med hensyn på avvikling, og forutsetter at dette vil medføre mindre arbeid for tollvesenet. Lavere avgiftssatser på vin og brennevin i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett forutsettes også å redusere incentivene til smugling av slike varer og redusere arbeidsmengden for tollvesenet.

Disse medlemmer ønsker på den annen side at narkotika- og grensekontroll prioriteres med sikte på å bekjempe organisert kriminalitet, samt forebygge virkningene av at slike varer tilflyter det norske illegale markedet. Foreslåtte kutt skal ikke ramme dette området, men effektivisering skal bidra til økt aktivitet.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2004

Saldert budsjett 2005

Forslag 2006

1

Driftsutgifter

3 295 576

3 247 000

3 340 800

21

Spesielle driftsutgifter

93 714

87 100

107 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

123 974

151 300

227 700

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

107 814

110 500

160 500

Sum kap. 1618

3 621 078

3 595 900

3 836 000

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1618 post 1 er redusert med 371 190 000 kroner. Disse medlemmer viser til at etaten i økende grad benytter elektronisk kommunikasjon med sine brukere, noe som åpenbart gir etaten mindre arbeidsbelastning, og bør reflekteres i lavere driftsutgifter. Disse medlemmer viser også til at flere av skattedirektoratets oppgaver er blitt overført til nyetablerte Senter for statlig økonomistyring (SSØ), uten at dette har gitt utslag i reduserte driftsutgifter for skatteetaten.

Disse medlemmer viser videre til Fremskrittspartiets alternative budsjett, hvor arveavgiften forutsettes redusert, noe som vil innebære færre arbeidsoppgaver og lavere driftsutgifter for skatteetaten.

Disse medlemmer viser til at en utsettelse av en eventuell skattereform vil lette etatens arbeid i forhold til Regjeringens forslag. Disse medlemmer mener videre at en fremtidig skattereform bør innebære forenklinger i systemet.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2004

Saldert budsjett 2005

Forslag 2006

1

Driftsutgifter

371 113

363 100

368 700

21

Spesielle driftsutgifter

129 343

113 700

127 300

22

Folke- og boligtelling mv., kan overføres

3 040

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

4 893

10 100

9 300

Sum kap. 1620

508 389

486 900

505 300

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1620 post 1 er redusert med 50 100 000 kroner. Disse medlemmer mener at flere driftsbesparende tiltak kan gjennomføres. Større bruk av elektronisk kommunikasjon, gjenbruk av eksisterende informasjon og ikke minst en mer kritisk analyse av behovet for hver enkelt statistisk data, bør bidra til reduserte driftsutgifter.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2004

Saldert budsjett 2005

Forslag 2006

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

14 431

13 700

15 100

Sum kap. 1630

14 431

13 700

15 100

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1630 post 1 er redusert med 5 000 000 kroner. Disse medlemmer mener erfaringen har vist at det er et klart potensial for å bedre økonomistyringen i statlige etater. Disse medlemmer påpeker imidlertid at statlige anskaffelsesprosjekter over 500 mill. kroner er politiske beslutninger. Det må derfor være Regjeringens politikk som må være styrende for hvilke prosjekter som skal prioriteres og hvilke prosjektkonsepter som velges. Tverrdepartemental koordinering på embetsmannsnivå bidrar ofte til å sementere løsninger, og fratar politikerne muligheten til å foreta reelle valg.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2004

Saldert budsjett 2005

Forslag 2006

1

Driftsutgifter

173 348

183 000

200 100

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

17 149

24 200

Sum kap. 1631

190 497

207 200

200 100

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2004

Saldert budsjett 2005

Forslag 2006

60

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner

1 621 079

1 776 431

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, ny ordning,overslagsbevilgning

6 435 180

9 730 000

9 670 000

70

Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner, kan overføres

134 680

72

Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning

416 365

390 000

915 000

Sum kap. 1632

8 607 304

11 896 431

10 585 000

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2004

Saldert budsjett 2005

Forslag 2006

1

Driftsutgifter

188 457

171 700

221 400

Sum kap. 1634

188 457

171 700

221 400

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1634 post 1 er redusert med 13 250 000 kroner. Disse medlemmer mener at slike rasjonaliseringsgevinster kan tas ut gjennom økt effektivisering, og ved at enkelte av de nye foreslåtte arbeidsoppgaver fortsatt driftfinansieres av oppdragsgiver (i.e. Statens Lånekasse for Utdanning).

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2004

Saldert budsjett 2005

Forslag 2006

70

Tilskudd til frivillige organisasjoner

2 000

2 000

2 000

Sum kap. 1637

2 000

2 000

2 000

Bevilgningen omfatter tilskudd til organisasjonene Europabevegelsen og Nei til EU. Tilskuddene skal anvendes til informasjonsarbeid om EU. Bevilgningen foreslås videreført i 2006 med 2 mill. kroner.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til Soria Moria-erklæringen hvor det understrekes at en vil stimulere til økt kunnskap og debatt om EU-relaterte spørsmål i Norge. I tråd med dette foreslår flertallet at bevilgningen på kap. 1637 post 70 økes med 2 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter seg til Regjeringens forslag.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2004

Saldert budsjett 2005

Forslag 2006

1

Driftsutgifter

14 836

17 000

22 400

88

Renter og provisjon m.m. på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

2 539

89

Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld,overslagsbevilgning

16 784 407

16 084 585

18 099 638

Sum kap. 1650

16 801 782

16 101 585

18 122 038

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, foreslår å redusere bevilgningen under kap. 1650 post 1 med 1,5 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1650 post 1 er redusert med 2 200 000 kroner. Disse medlemmer registrerer at driftsbudsjettet innenfor dette området har økt med nær 60 pst. på to år, og forutsetter at det er mulig å drive mer effektivt.

Disse medlemmer viser til sine merknader under punkt 5.4 der disse medlemmer øker kap. 286 post 95 med 25 mrd. kroner og til sine merknader under punkt 5.6 der disse medlemmer foreslår midler til et nytt fond for olje- og energiforskning med en bevilgning på 10 mrd. kroner under nytt kap. 2492 post 90. Dette vil, gitt en rentesats på 3,75 pst., medføre at bevilgningen på post 89 foreslås økt med 1 312,5 mill. kroner i tråd med disse medlemmers alternative budsjettforslag.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2004

Saldert budsjett 2005

Forslag 2006

50

Tapsfond for miljølåneordningen

10 000

Sum kap. 1670

10 000

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2004

Saldert budsjett 2005

Forslag 2006

1

Diverse inntekter

6

2

Diverse refusjoner

1 076

1 000

1 000

16

Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger

3 579

18

Refusjon av sykepenger

1 810

80

Avkastning fra Finansmarkedsfondet

9 948

11 719

11 700

Sum kap. 4600

16 419

12 719

12 700

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2004

Saldert budsjett 2005

Forslag 2006

1

Bidrag fra tilsynsenhetene

126 651

154 300

165 200

16

Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger

704

18

Refusjon av sykepenger

623

Sum kap. 4602

127 978

154 300

165 200

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2004

Saldert budsjett 2005

Forslag 2006

1

Ekspedisjonsgebyr

9 228

9 600

8 000

2

Andre inntekter

4 548

2 000

2 100

3

Refunderte pante- og tinglysingsgebyrer

944

900

1 000

4

Gebyr for registrering av småbåter

7 565

5

Gebyr ved kontroll av teknisk sprit

230

400

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

227 996

206 800

230 000

13

Gebyr ved avskilting av kjøretøy

82

300

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

229

16

Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger

8 399

18

Refusjon av sykepenger

19 438

Sum kap. 4610

278 659

220 000

241 100

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2004

Saldert budsjett 2005

Forslag 2006

1

Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr

28 876

22 000

35 000

2

Andre inntekter

40 489

25 900

26 700

4

Gebyr for folkeregisteropplysninger

1 045

5

Gebyr for utleggsforretninger

18 228

9 500

22 700

7

Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

999

1 200

800

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

3 057

16

Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger

37 898

17

Refusjon lærlinger

170

18

Refusjon av sykepenger

72 201

Sum kap. 4618

202 963

58 600

85 200

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2004

Saldert budsjett 2005

Forslag 2006

1

Salgsinntekter

1 759

2 000

1 000

2

Oppdragsinntekter

131 583

113 700

127 300

4

Tvangsmulkt

7 368

6 500

6 500

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

301

16

Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger

5 676

18

Refusjon av sykepenger

6 326

Sum kap. 4620

153 013

122 200

134 800

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2004

Saldert budsjett 2005

Forslag 2006

1

Økonomitjenester

12 780

13 000

16 400

2

Andre inntekter

13 347

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

80

16

Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger

1 269

18

Refusjon av sykepenger

1 854

Sum kap. 4631

29 330

13 000

16 400

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2004

Saldert budsjett 2005

Forslag 2006

2

Refusjoner

30 567

17 700

28 000

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

366

16

Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger

1 768

18

Refusjon av sykepenger

3 890

81

Bøter, inndragninger

969 760

1 050 000

1 070 000

82

Vegadministrasjonsgebyr

60 725

55 000

55 000

84

Gebyr ved for sent innsendt regnskap m.m.

133 144

110 000

125 000

85

Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning

133 953

115 000

125 000

Sum kap. 4634

1 334 173

1 347 700

1 403 000

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at bøtenivået for trafikkbøter ble kraftig økt fra 2004 til 2005. Disse medlemmer viser til at trafikkforseelser straffes uforholdsmessig hardt i forhold til andre lovbrudd. Disse medlemmer ønsker derfor å redusere nivået til 2004-nivå i tråd med disse medlemmers alternative budsjettforslag.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2004

Saldert budsjett 2005

Forslag 2006

91

Alminnelige fordringer

4 732

10 369

11 322

95

Avdrag på lån til Jugoslavia

3 200

Sum kap. 5341

4 732

13 569

11 322

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

Det samlede avskrivningsbeløpet for den statlige forretningsdriften føres under kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift. Avskrivningene beregnes på grunnlag av bokført kapital pr. 31. desember året før budsjettåret. Det benyttes et lineært avskrivningssystem der avskrivningstiden for ulike avskrivningsobjekter varierer med forventet levetid. Ved salg av eiendommer i Statsbygg avskrives også bokført verdi av eiendommene. Avskrivningene utgiftsføres under hver enkelt virksomhets driftsbudsjett. Sum avskrivninger i 2006 beløper seg til 435,7 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

Renter av statens kapital i forretningsdriften tas samlet til inntekt under kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift. Grunnlaget for renteberegning er bedriftens brutto investeringer fratrukket avskrivninger og bedriftenes egne avsetninger til investeringsformål. Rentesatsen for netto investeringsbidrag det enkelte år tilsvarer gjennomsnittlig rente på 5-års statsobligasjoner i 12-månedersperioden fram til 30. september året før budsjettåret. Lånet forutsettes å ha en løpetid på 5 år, og må deretter eventuelt fornyes. Renter av statens kapital i forretningsdriften foreslås bevilget med 61,6 mill. kroner i 2006.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2004

Saldert budsjett 2005

Forslag 2006

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

662

1 000

1 000

82

Av innenlandske verdipapirer

-375 286

675 000

676 300

83

Av alminnelige fordringer

58 840

100 000

50 000

86

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

2 267 376

1 750 140

3 483 400

88

Av utlån under opptrekk

72 542

128 000

90 000

Sum kap. 5605

2 024 134

2 654 140

4 300 700

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.

Sammenlikning av bevilgningsforslag under rammeområde 22. Bare kapitler og poster med avvik fra Regjeringens forslag er med. Avvik i parentes

Kap.

Post

Formål

St.prp. nr. 1 med Tl. nr. 1

A, SV, Sp

Utgifter (i hele tusen kroner)

1600

Finansdepartementet (jf. kap. 4600)

275 565

275 065

(-500)

21

Spesielle driftsutgifter

28 400

27 900

(-500)

1637

EU-opplysning

2 000

4 000

(+2 000)

70

Tilskudd til frivillige organisasjoner

2 000

4 000

(+2 000)

1650

Statsgjeld, renter m.m.

18 122 038

18 120 538

(-1 500)

1

Driftsutgifter

22 400

20 900

(-1 500)

Sum utgifter

35 038 603

35 038 603

(0)

Inntekter (i hele tusen kroner)

Sum inntekter

6 906 075

6 906 075

(0)

Sum netto

28 132 528

28 132 528

(0)

Komiteen viser til at forslaget fra komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding.

Forslagene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fraviker fra den rammen Stortinget vedtok 24. november 2005 for rammeområde 22. Forslagene føres derfor ikke opp som mindretallsforslag, jf. Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd.