4. Rammeområde 22 finansadministrasjon
- 4.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2005-2006) Finansdepartementet
- 4.2 Stortingets vedtak om netto rammesum for rammeområde 22
- 4.3 Kap. 1600 Finansdepartementet (jf. kap. 4600)
- 4.4 Kap. 1602 Kredittilsynet (jf. kap. 4602)
- 4.5 Kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610)
- 4.6 Kap. 1618 Skatteetaten (jf. kap. 4618)
- 4.7 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620)
- 4.8 Kap. 1630 Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring
- 4.9 Kap. 1631 Senter for statlig økonomistyring (jf. kap. 4631)
- 4.10 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift
- 4.11 Kap. 1634 Statens innkrevingssentral (jf. kap. 4634)
- 4.12 Kap. 1637 EU-opplysning
- 4.13 Kap. 1650 Statsgjeld, renter m.m.
- 4.14 Kap. 1670 Avsetninger til Den nordiske investeringsbank
- 4.15 Kap. 4600 Finansdepartementet (jf. kap. 1600)
- 4.16 Kap. 4602 Kredittilsynet (jf. kap. 1602)
- 4.17 Kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610)
- 4.18 Kap. 4618 Skatteetaten (jf. kap. 1618)
- 4.19 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 1620)
- 4.20 Kap. 4631 Senter for statlig økonomistyring (jf. kap. 1631)
- 4.21 Kap. 4634 Statens innkrevingssentral (jf. kap. 1634)
- 4.22 Kap. 5341 Avdrag på utestående fordringer
- 4.23 Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. 2445-2490)
- 4.24 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490)
- 4.25 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer
- 4.26 Forslag til vedtak
Tabell 4.1 Oversikt over kapitler og poster under rammeområde 22
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med Tl. nr. 1 |
Utgifter i hele kroner | |||
1600 | Finansdepartementet (jf. kap. 4600) | 275 565 000 | |
1 | Driftsutgifter | 235 465 000 | |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 28 400 000 | |
70 | Tilskuddsmidler fra Finansmarkedsfondet | 11 700 000 | |
1602 | Kredittilsynet (jf. kap. 4602) | 165 200 000 | |
1 | Driftsutgifter | 165 200 000 | |
1610 | Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610) | 1 110 900 000 | |
1 | Driftsutgifter | 1 009 700 000 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 101 200 000 | |
1618 | Skatteetaten (jf. kap. 4618) | 3 836 000 000 | |
1 | Driftsutgifter | 3 340 800 000 | |
21 | Spesielle driftsutgifter | 107 000 000 | |
22 | Større IT-prosjekter, kan overføres | 227 700 000 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 160 500 000 | |
1620 | Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620) | 505 300 000 | |
1 | Driftsutgifter | 368 700 000 | |
21 | Spesielle driftsutgifter | 127 300 000 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 9 300 000 | |
1630 | Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring | 15 100 000 | |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 15 100 000 | |
1631 | Senter for statlig økonomistyring (jf. kap. 4631) | 200 100 000 | |
1 | Driftsutgifter | 200 100 000 | |
1632 | Kompensasjon for merverdiavgift | 10 585 000 000 | |
61 | Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, ny ordning, overslagsbevilgning | 9 670 000 000 | |
72 | Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning | 915 000 000 | |
1634 | Statens innkrevingssentral (jf. kap. 4634) | 221 400 000 | |
1 | Driftsutgifter | 221 400 000 | |
1637 | EU-opplysning | 2 000 000 | |
70 | Tilskudd til frivillige organisasjoner | 2 000 000 | |
1650 | Statsgjeld, renter m.m. | 18 122 038 000 | |
1 | Driftsutgifter | 22 400 000 | |
89 | Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 18 099 638 000 | |
Sum utgifter rammeområde 22 | 35 038 603 000 | ||
Inntekter i hele kroner | |||
4600 | Finansdepartementet (jf. kap. 1600) | 12 700 000 | |
2 | Diverse refusjoner | 1 000 000 | |
80 | Avkastning fra Finansmarkedsfondet | 11 700 000 | |
4602 | Kredittilsynet (jf. kap. 1602) | 165 200 000 | |
1 | Bidrag fra tilsynsenhetene | 165 200 000 | |
4610 | Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610) | 241 100 000 | |
1 | Ekspedisjonsgebyr | 8 000 000 | |
2 | Andre inntekter | 2 100 000 | |
3 | Refunderte pante- og tinglysingsgebyrer | 1 000 000 | |
11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner | 230 000 000 | |
4618 | Skatteetaten (jf. kap. 1618) | 85 200 000 | |
1 | Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr | 35 000 000 | |
2 | Andre inntekter | 26 700 000 | |
5 | Gebyr for utleggsforretninger | 22 700 000 | |
7 | Gebyr for bindende forhåndsuttalelser | 800 000 | |
4620 | Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 1620) | 134 300 000 | |
1 | Salgsinntekter | 500 000 | |
2 | Oppdragsinntekter | 127 300 000 | |
4 | Tvangsmulkt | 6 500 000 | |
4631 | Senter for statlig økonomistyring (jf. kap. 1631) | 16 400 000 | |
1 | Økonomitjenester | 16 400 000 | |
4634 | Statens innkrevingssentral (jf. kap. 1634) | 1 453 000 000 | |
2 | Refusjoner | 28 000 000 | |
81 | Bøter, inndragninger | 1 120 000 000 | |
82 | Vegadministrasjonsgebyr | 55 000 000 | |
84 | Gebyr ved for sent innsendt regnskap m.m. | 125 000 000 | |
85 | Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning | 125 000 000 | |
5491 | Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490) | 435 701 000 | |
30 | Avskrivninger | 435 701 000 | |
5603 | Renter av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490) | 61 609 000 | |
80 | Renter av statens faste kapital | 61 609 000 | |
5605 | Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer | 4 300 700 000 | |
81 | Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta | 1 000 000 | |
82 | Av innenlandske verdipapirer | 676 300 000 | |
83 | Av alminnelige fordringer | 50 000 000 | |
86 | Av statskassens foliokonto i Norges Bank | 3 483 400 000 | |
88 | Av utlån under opptrekk | 90 000 000 | |
5606 | Finnmarkseiendommen (jf. kap. 545) | 165 000 | |
80 | Renter | 165 000 | |
Sum inntekter rammeområde 22 | 6 906 075 000 | ||
Netto rammeområde 22 | 28 132 528 000 |
Komiteen viser til Stortingets vedtak 24. november 2005 der netto utgiftsramme for rammeområde 22 er fastsatt til 28 132 528 000 kroner, jf. Budsjett-innst. S. I (2005-2006). De fremsatte bevilgningsforslag nedenfor er i samsvar med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at disse medlemmer ved behandling av Budsjett-innst. S. I (2005-2006) fremmet et annet, helhetlig forslag til budsjett for 2006 enn Regjeringen. Disse medlemmer mener at det alternative budsjettforslaget til Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har en bedre innretning enn budsjettet Regjeringen har fått vedtatt for 2006. Regjeringens budsjett stimulerer verdiskapingsevnen i økonomien mindre enn forslaget fra regjeringen Bondevik II, bl.a. fordi Regjeringen kutter i de foreslåtte bevilgningene til forskning og innovasjon og foreslår at arbeidsinntekt, arbeidsplasser skapt av selvstendig næringsdrivende og norsk kapital skal beskattes hardere.
Disse medlemmer viser til at reduserte anslagsestimater for utgiftene i regelbundne ordninger økte handlingsrommet med 1,2 mrd. kroner fra regjeringen Bondevik II fremmet sitt budsjettforslag til Regjeringen kom med sin tilleggsproposisjon. Dette økte handlingsrommet har disse medlemmer brukt til å styrke vekstfremmende bevilgninger ytterligere, slik som styrket satsing på FoU og utdanning, og på andre prioriterte områder. Disse medlemmer benytter også det økte handlingsrommet til å redusere bruken av oljepenger noe. Sammen med en innretning av det alternative budsjettet som øker verdiskapingsevnen relativt sett og som har halvparten av veksten i de underliggende utgifter i statsbudsjettet enn i Regjeringens budsjett, vil budsjettforslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre gi mindre press i økonomien, og derved mindre press på renten, enn Regjeringens vedtatte budsjett.
Disse medlemmer viser til at Regjeringen har reversert regjeringen Bondevik IIs forslag om nettoføring av moms og selskapsbeskatningen i kommunene. Disse tekniske nullsum-endringene får virkning på rammene. Reverseringen av nettoføring av moms alene slår ut med nesten 5 mrd. kroner spredd over alle de forskjellige rammene. Disse medlemmer viser til at disse tekniske nullsum-endringene gjør det utfordrende å sammenligne forslaget til rammer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre opp mot Regjeringens budsjett.
På denne bakgrunn ønsker disse medlemmer derfor ikke å fremme forslag i denne budsjettinnstilling på ramme 22.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2005-2006) der disse medlemmer fremmet et helhetlig forslag til budsjett, med en langt mer fornuftig innretning, som disse medlemmer mener vil føre til en bedre vekst i norsk økonomi, samt skape bedre grunnlag for verdiskaping og bedre norsk næringslivs konkurransedyktighet. Budsjettforslaget begrenser offentlig forbruk og reduserer skattetrykket på en rekke områder.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag 2006 |
1 | Driftsutgifter | 223 894 | 225 770 | 235 465 |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 25 376 | 32 000 | 28 400 |
50 | Overføring fra Finansmarkedsfondet | 82 | ||
70 | Tilskuddsmidler fra Finansmarkedsfondet | 9 778 | 11 719 | 11 700 |
95 | Finansmarkedsfond | 5 553 | ||
Sum kap. 1600 | 264 683 | 269 489 | 275 565 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, foreslår å redusere bevilgningen under kap. 1600 post 21 med 0,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1600 post 1 er redusert med 26 790 000 kroner. Disse medlemmer forutsetter at det er mulig å ta ut effektiviseringsgevinster. Disse medlemmer minner om at bedre ressursutnyttelse var en av forutsetningene for etableringen av Senter, noe som bør gi utslag i form av lavere kostnader i Finansdepartementets drift.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag 2006 |
1 | Driftsutgifter | 144 994 | 153 600 | 165 200 |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 870 | 700 | |
Sum kap. 1602 | 145 864 | 154 300 | 165 200 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1602 post 1 er redusert med 16 060 000 kroner. Disse medlemmer viser til at Kredittilsynets eget virksomhetsområde som blant annet inkluderer effektivt ressursbruk, forenkling av regelverk og økt bruk av elektroniske løsninger, bør resultere i reduserte driftskostnader også for tilsynet. Disse medlemmer viser også til Kredittilsynets egen brukerundersøkelse som viser at tilsynet i liten grad har lyktes i å utvikle og forenkle regelverket.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag 2006 |
1 | Driftsutgifter | 985 152 | 991 600 | 1 009 700 |
21 | Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning | 1 487 | 2 300 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 63 156 | 70 000 | 101 200 |
Sum kap. 1610 | 1 049 795 | 1 063 900 | 1 110 900 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1610 post 1 er redusert med 206 020 000 kroner. Fordelt på rasjonalingsgevinster (106 020 000 kroner) og virksomhetsavvikling (100 000 000 kroner). Disse medlemmer viser til en undersøkelse foretatt av advokatfirmaet KPMG som viser store samfunnsmessige besparelser ved å fjerne importmerverdiavgiften. Besparelsene vil fordeles mellom offentlig administrasjon og de næringsdrivende, hvor toll- og avgiftsetatens driftsgevinst vil utgjøre 100 000 000 kroner.
Disse medlemmer minner også om at Riksrevisjonens virksomhetskontroll i fjor viste betydelige svakheter i toll- og avgiftsetatens evne til å gjennomføre forutsatte risikoanalyser med sikte på en effektiv kontroll. Sammenslåing av tolldistrikter har ifølge rapporten heller ikke gitt forespeilte resultater. Disse medlemmerpåpeker at heller ikke forslaget til driftsbudsjett for 2006 reflekterer de forventede driftsbesparelsene.
Disse medlemmer understreker at løsningen på problemet derfor ikke ligger i økte bevilgninger, men en gjennomgang av Toll- og avgiftsreglene med sikte på forenklinger for brukerne, økt bruk av elektroniske løsninger, samtidig som etatens rutiner for risikoanalyse fullt ut må implementeres. Sistnevnte er et forhold hvor ansvaret i første rekke ligger hos etatens ledelse. Disse medlemmer mener Finansdepartementet bør følge opp at kontrollrutiner og risikoanalyser i fremtiden medfører effektiv ressursutnyttelse med sikte på å gjennomføre ovenfor nevnte kutt.
Disse medlemmer viser videre til at et betydelig antall tollsatser er fjernet eller trappes ned med hensyn på avvikling, og forutsetter at dette vil medføre mindre arbeid for tollvesenet. Lavere avgiftssatser på vin og brennevin i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett forutsettes også å redusere incentivene til smugling av slike varer og redusere arbeidsmengden for tollvesenet.
Disse medlemmer ønsker på den annen side at narkotika- og grensekontroll prioriteres med sikte på å bekjempe organisert kriminalitet, samt forebygge virkningene av at slike varer tilflyter det norske illegale markedet. Foreslåtte kutt skal ikke ramme dette området, men effektivisering skal bidra til økt aktivitet.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag 2006 |
1 | Driftsutgifter | 3 295 576 | 3 247 000 | 3 340 800 |
21 | Spesielle driftsutgifter | 93 714 | 87 100 | 107 000 |
22 | Større IT-prosjekter, kan overføres | 123 974 | 151 300 | 227 700 |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 107 814 | 110 500 | 160 500 |
Sum kap. 1618 | 3 621 078 | 3 595 900 | 3 836 000 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1618 post 1 er redusert med 371 190 000 kroner. Disse medlemmer viser til at etaten i økende grad benytter elektronisk kommunikasjon med sine brukere, noe som åpenbart gir etaten mindre arbeidsbelastning, og bør reflekteres i lavere driftsutgifter. Disse medlemmer viser også til at flere av skattedirektoratets oppgaver er blitt overført til nyetablerte Senter for statlig økonomistyring (SSØ), uten at dette har gitt utslag i reduserte driftsutgifter for skatteetaten.
Disse medlemmer viser videre til Fremskrittspartiets alternative budsjett, hvor arveavgiften forutsettes redusert, noe som vil innebære færre arbeidsoppgaver og lavere driftsutgifter for skatteetaten.
Disse medlemmer viser til at en utsettelse av en eventuell skattereform vil lette etatens arbeid i forhold til Regjeringens forslag. Disse medlemmer mener videre at en fremtidig skattereform bør innebære forenklinger i systemet.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag 2006 |
1 | Driftsutgifter | 371 113 | 363 100 | 368 700 |
21 | Spesielle driftsutgifter | 129 343 | 113 700 | 127 300 |
22 | Folke- og boligtelling mv., kan overføres | 3 040 | ||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 4 893 | 10 100 | 9 300 |
Sum kap. 1620 | 508 389 | 486 900 | 505 300 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1620 post 1 er redusert med 50 100 000 kroner. Disse medlemmer mener at flere driftsbesparende tiltak kan gjennomføres. Større bruk av elektronisk kommunikasjon, gjenbruk av eksisterende informasjon og ikke minst en mer kritisk analyse av behovet for hver enkelt statistisk data, bør bidra til reduserte driftsutgifter.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag 2006 |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 14 431 | 13 700 | 15 100 |
Sum kap. 1630 | 14 431 | 13 700 | 15 100 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1630 post 1 er redusert med 5 000 000 kroner. Disse medlemmer mener erfaringen har vist at det er et klart potensial for å bedre økonomistyringen i statlige etater. Disse medlemmer påpeker imidlertid at statlige anskaffelsesprosjekter over 500 mill. kroner er politiske beslutninger. Det må derfor være Regjeringens politikk som må være styrende for hvilke prosjekter som skal prioriteres og hvilke prosjektkonsepter som velges. Tverrdepartemental koordinering på embetsmannsnivå bidrar ofte til å sementere løsninger, og fratar politikerne muligheten til å foreta reelle valg.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag 2006 |
1 | Driftsutgifter | 173 348 | 183 000 | 200 100 |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 17 149 | 24 200 | |
Sum kap. 1631 | 190 497 | 207 200 | 200 100 |
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag 2006 |
60 | Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner | 1 621 079 | 1 776 431 | |
61 | Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, ny ordning,overslagsbevilgning | 6 435 180 | 9 730 000 | 9 670 000 |
70 | Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner, kan overføres | 134 680 | ||
72 | Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning | 416 365 | 390 000 | 915 000 |
Sum kap. 1632 | 8 607 304 | 11 896 431 | 10 585 000 |
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag 2006 |
1 | Driftsutgifter | 188 457 | 171 700 | 221 400 |
Sum kap. 1634 | 188 457 | 171 700 | 221 400 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1634 post 1 er redusert med 13 250 000 kroner. Disse medlemmer mener at slike rasjonaliseringsgevinster kan tas ut gjennom økt effektivisering, og ved at enkelte av de nye foreslåtte arbeidsoppgaver fortsatt driftfinansieres av oppdragsgiver (i.e. Statens Lånekasse for Utdanning).
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag 2006 |
70 | Tilskudd til frivillige organisasjoner | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
Sum kap. 1637 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
Bevilgningen omfatter tilskudd til organisasjonene Europabevegelsen og Nei til EU. Tilskuddene skal anvendes til informasjonsarbeid om EU. Bevilgningen foreslås videreført i 2006 med 2 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til Soria Moria-erklæringen hvor det understrekes at en vil stimulere til økt kunnskap og debatt om EU-relaterte spørsmål i Norge. I tråd med dette foreslår flertallet at bevilgningen på kap. 1637 post 70 økes med 2 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter seg til Regjeringens forslag.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag 2006 |
1 | Driftsutgifter | 14 836 | 17 000 | 22 400 |
88 | Renter og provisjon m.m. på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 2 539 | ||
89 | Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld,overslagsbevilgning | 16 784 407 | 16 084 585 | 18 099 638 |
Sum kap. 1650 | 16 801 782 | 16 101 585 | 18 122 038 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, foreslår å redusere bevilgningen under kap. 1650 post 1 med 1,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1650 post 1 er redusert med 2 200 000 kroner. Disse medlemmer registrerer at driftsbudsjettet innenfor dette området har økt med nær 60 pst. på to år, og forutsetter at det er mulig å drive mer effektivt.
Disse medlemmer viser til sine merknader under punkt 5.4 der disse medlemmer øker kap. 286 post 95 med 25 mrd. kroner og til sine merknader under punkt 5.6 der disse medlemmer foreslår midler til et nytt fond for olje- og energiforskning med en bevilgning på 10 mrd. kroner under nytt kap. 2492 post 90. Dette vil, gitt en rentesats på 3,75 pst., medføre at bevilgningen på post 89 foreslås økt med 1 312,5 mill. kroner i tråd med disse medlemmers alternative budsjettforslag.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag 2006 |
50 | Tapsfond for miljølåneordningen | 10 000 | ||
Sum kap. 1670 | 10 000 |
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag 2006 |
1 | Diverse inntekter | 6 | ||
2 | Diverse refusjoner | 1 076 | 1 000 | 1 000 |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 3 579 | ||
18 | Refusjon av sykepenger | 1 810 | ||
80 | Avkastning fra Finansmarkedsfondet | 9 948 | 11 719 | 11 700 |
Sum kap. 4600 | 16 419 | 12 719 | 12 700 |
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag 2006 |
1 | Bidrag fra tilsynsenhetene | 126 651 | 154 300 | 165 200 |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 704 | ||
18 | Refusjon av sykepenger | 623 | ||
Sum kap. 4602 | 127 978 | 154 300 | 165 200 |
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag 2006 |
1 | Ekspedisjonsgebyr | 9 228 | 9 600 | 8 000 |
2 | Andre inntekter | 4 548 | 2 000 | 2 100 |
3 | Refunderte pante- og tinglysingsgebyrer | 944 | 900 | 1 000 |
4 | Gebyr for registrering av småbåter | 7 565 | ||
5 | Gebyr ved kontroll av teknisk sprit | 230 | 400 | |
11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner | 227 996 | 206 800 | 230 000 |
13 | Gebyr ved avskilting av kjøretøy | 82 | 300 | |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 229 | ||
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 8 399 | ||
18 | Refusjon av sykepenger | 19 438 | ||
Sum kap. 4610 | 278 659 | 220 000 | 241 100 |
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag 2006 |
1 | Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr | 28 876 | 22 000 | 35 000 |
2 | Andre inntekter | 40 489 | 25 900 | 26 700 |
4 | Gebyr for folkeregisteropplysninger | 1 045 | ||
5 | Gebyr for utleggsforretninger | 18 228 | 9 500 | 22 700 |
7 | Gebyr for bindende forhåndsuttalelser | 999 | 1 200 | 800 |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 3 057 | ||
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 37 898 | ||
17 | Refusjon lærlinger | 170 | ||
18 | Refusjon av sykepenger | 72 201 | ||
Sum kap. 4618 | 202 963 | 58 600 | 85 200 |
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag 2006 |
1 | Salgsinntekter | 1 759 | 2 000 | 1 000 |
2 | Oppdragsinntekter | 131 583 | 113 700 | 127 300 |
4 | Tvangsmulkt | 7 368 | 6 500 | 6 500 |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 301 | ||
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 5 676 | ||
18 | Refusjon av sykepenger | 6 326 | ||
Sum kap. 4620 | 153 013 | 122 200 | 134 800 |
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag 2006 |
1 | Økonomitjenester | 12 780 | 13 000 | 16 400 |
2 | Andre inntekter | 13 347 | ||
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 80 | ||
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 1 269 | ||
18 | Refusjon av sykepenger | 1 854 | ||
Sum kap. 4631 | 29 330 | 13 000 | 16 400 |
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag 2006 |
2 | Refusjoner | 30 567 | 17 700 | 28 000 |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 366 | ||
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 1 768 | ||
18 | Refusjon av sykepenger | 3 890 | ||
81 | Bøter, inndragninger | 969 760 | 1 050 000 | 1 070 000 |
82 | Vegadministrasjonsgebyr | 60 725 | 55 000 | 55 000 |
84 | Gebyr ved for sent innsendt regnskap m.m. | 133 144 | 110 000 | 125 000 |
85 | Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning | 133 953 | 115 000 | 125 000 |
Sum kap. 4634 | 1 334 173 | 1 347 700 | 1 403 000 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at bøtenivået for trafikkbøter ble kraftig økt fra 2004 til 2005. Disse medlemmer viser til at trafikkforseelser straffes uforholdsmessig hardt i forhold til andre lovbrudd. Disse medlemmer ønsker derfor å redusere nivået til 2004-nivå i tråd med disse medlemmers alternative budsjettforslag.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag 2006 |
91 | Alminnelige fordringer | 4 732 | 10 369 | 11 322 |
95 | Avdrag på lån til Jugoslavia | 3 200 | ||
Sum kap. 5341 | 4 732 | 13 569 | 11 322 |
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
Det samlede avskrivningsbeløpet for den statlige forretningsdriften føres under kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift. Avskrivningene beregnes på grunnlag av bokført kapital pr. 31. desember året før budsjettåret. Det benyttes et lineært avskrivningssystem der avskrivningstiden for ulike avskrivningsobjekter varierer med forventet levetid. Ved salg av eiendommer i Statsbygg avskrives også bokført verdi av eiendommene. Avskrivningene utgiftsføres under hver enkelt virksomhets driftsbudsjett. Sum avskrivninger i 2006 beløper seg til 435,7 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
Renter av statens kapital i forretningsdriften tas samlet til inntekt under kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift. Grunnlaget for renteberegning er bedriftens brutto investeringer fratrukket avskrivninger og bedriftenes egne avsetninger til investeringsformål. Rentesatsen for netto investeringsbidrag det enkelte år tilsvarer gjennomsnittlig rente på 5-års statsobligasjoner i 12-månedersperioden fram til 30. september året før budsjettåret. Lånet forutsettes å ha en løpetid på 5 år, og må deretter eventuelt fornyes. Renter av statens kapital i forretningsdriften foreslås bevilget med 61,6 mill. kroner i 2006.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag 2006 |
81 | Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta | 662 | 1 000 | 1 000 |
82 | Av innenlandske verdipapirer | -375 286 | 675 000 | 676 300 |
83 | Av alminnelige fordringer | 58 840 | 100 000 | 50 000 |
86 | Av statskassens foliokonto i Norges Bank | 2 267 376 | 1 750 140 | 3 483 400 |
88 | Av utlån under opptrekk | 72 542 | 128 000 | 90 000 |
Sum kap. 5605 | 2 024 134 | 2 654 140 | 4 300 700 |
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2 i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag i denne budsjettinnstilling.
Sammenlikning av bevilgningsforslag under rammeområde 22. Bare kapitler og poster med avvik fra Regjeringens forslag er med. Avvik i parentes
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med Tl. nr. 1 | A, SV, Sp |
Utgifter (i hele tusen kroner) | ||||
1600 | Finansdepartementet (jf. kap. 4600) | 275 565 | 275 065 (-500) | |
21 | Spesielle driftsutgifter | 28 400 | 27 900 (-500) | |
1637 | EU-opplysning | 2 000 | 4 000 (+2 000) | |
70 | Tilskudd til frivillige organisasjoner | 2 000 | 4 000 (+2 000) | |
1650 | Statsgjeld, renter m.m. | 18 122 038 | 18 120 538 (-1 500) | |
1 | Driftsutgifter | 22 400 | 20 900 (-1 500) | |
Sum utgifter | 35 038 603 | 35 038 603 (0) | ||
Inntekter (i hele tusen kroner) | ||||
Sum inntekter | 6 906 075 | 6 906 075 (0) | ||
Sum netto | 28 132 528 | 28 132 528 (0) |
Komiteen viser til at forslaget fra komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding.
Forslagene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fraviker fra den rammen Stortinget vedtok 24. november 2005 for rammeområde 22. Forslagene føres derfor ikke opp som mindretallsforslag, jf. Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd.