Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Rammeområde 1 – statsforvaltning

Oversikten nedenfor viser budsjettforslagene fra regjeringen Bondevik II, St.prp. nr. 1 (2005-2006), og fra regjeringen Stoltenberg II, St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006), for rammeområde 1.

I St.prp. nr. 1 (2005-2006) er det foreslått innført en nettoordning for budsjettering og regnskapsføring av merverdiavgift for ordinære statlige forvaltningsorganer. Utgiftsrammene til departementene ble derfor justert for forventede utbetalinger av merverdiavgift i 2006. I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslår regjeringen Stoltenberg II at ordningen ikke gjennomføres. På denne bakgrunn foreslås det i proposisjonen å tilbakeføre nedjusteringen på de berørte drifts- og investeringsbevilgningene.

Tabell 1. Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 1

I

Kap.

Post

Formål:

St. prp. nr. 1

St.prp. nr. 1 med Tl. nr. 1

Utgifter i hele kroner

Regjering

20

Statsministerens kontor (jf. kap. 3020)

59 100 000

61 985 000

1

Driftsutgifter

59 100 000

61 985 000

21

Statsrådet (jf. kap. 3021)

102 700 000

112 874 000

1

Driftsutgifter

102 700 000

112 874 000

24

Regjeringsadvokaten (jf. kap. 3024)

45 000 000

47 224 000

1

Driftsutgifter

39 400 000

40 680 000

21

Spesielle driftsutgifter

5 600 000

6 544 000

Fornyings- og administrasjonsdepartementet

1500

Moderniseringsdepartementet

215 813 000

0

1

Driftsutgifter

138 669 000

0

21

Spesielle driftsutgifter

77 144 000

0

1500

Fornyings- og administrasjonsdepartementet (jf. kap. 4500)

0

244 315 000

1

Driftsutgifter

0

142 657 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

0

101 658 000

1503

Midler til opplæring og utvikling av tillitsvalgte

136 177 000

137 775 000

70

Tilskudd

106 218 000

107 816 000

71

Bidrag fra arbeidstakerne

29 959 000

29 959 000

1506

Norge.no (jf. kap. 4506)

24 990 000

27 162 000

1

Driftsutgifter

20 190 000

21 162 000

21

Videreutvikling av MinSide

4 800 000

6 000 000

1507

Datatilsynet

21 251 000

22 284 000

1

Driftsutgifter

21 251 000

22 284 000

1510

Fylkesmannsembetene (jf. kap. 4510)

1 030 581 000

1 047 920 000

1

Driftsutgifter

1 016 358 000

1 033 697 000

21

Spesielle driftsutgifter

14 223 000

14 223 000

1520

Statskonsult

9 000 000

9 000 000

70

Tilskudd til restrukturering

9 000 000

9 000 000

1522

Departementenes Servicesenter (jf. kap. 4522)

380 504 000

400 829 000

1

Driftsutgifter

297 016 000

310 436 000

21

Spesielle driftsutgifter

7 500 000

7 500 000

22

Fellesutgifter for R-kvartalet

62 605 000

66 319 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

13 383 000

16 574 000

1530

Tilskudd til de politiske partier

279 808 000

279 808 000

1

Driftsutgifter

220 000

220 000

70

Tilskudd til de politiske partiers sentrale organisasjoner

190 212 000

190 212 000

71

Tilskudd til kommunepartiene

25 361 000

25 361 000

73

Tilskudd til fylkespartiene

55 316 000

55 316 000

75

Tilskudd til partienes fylkesungdomsorganisasjoner

2 817 000

2 817 000

76

Tilskudd til de politiske partiers sentrale ungdoms­organisasjoner

5 882 000

5 882 000

1541

Pensjoner av statskassen

15 800 000

15 800 000

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning

15 800 000

15 800 000

1542

Tilskudd til Statens Pensjonskasse

5 849 000 000

8 059 000 000

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning

5 779 000 000

6 329 000 000

22

Sluttoppgjør Posten Norge AS, overslagsbevilgning

0

1 660 000 000

70

For andre medlemmer av Statens Pensjonskasse, overslagsbevilgning

70 000 000

70 000 000

1543

Arbeidsgiveravgift til folketrygden

849 000 000

849 000 000

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning

833 000 000

833 000 000

70

For andre medlemmer av Statens Pensjonskasse, overslagsbevilgning

16 000 000

16 000 000

1546

Yrkesskadeforsikring (jf. kap. 4546)

67 000 000

67 000 000

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning

67 000 000

67 000 000

1547

Gruppelivsforsikring (jf. kap. 4547)

76 000 000

76 000 000

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning

76 000 000

76 000 000

1580

Byggeprosjekter utenfor husleieordningen

1 107 448 000

1 127 448 000

30

Prosjektering av bygg, kan overføres

15 316 000

15 316 000

31

Igangsetting av byggeprosjekter, kan overføres

30 000 000

50 000 000

33

Videreføring av byggeprosjekter, kan overføres

1 033 122 000

1 033 122 000

36

Kunstnerisk utsmykking, kan overføres

4 010 000

4 010 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

25 000 000

25 000 000

1581

Eiendommer til kongelige formål (jf. kap. 4581)

84 754 000

84 754 000

1

Driftsutgifter

20 147 000

20 147 000

30

Ekstraordinært vedlikehold, Bygdø Kongsgård, kan overføres

50 341 000

50 341 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

14 266 000

14 266 000

1582

Utvikling av Fornebuområdet

89 500 000

89 500 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

1 500 000

1 500 000

30

Investeringer, Fornebu, kan overføres

58 000 000

58 000 000

70

Erstatninger og oppgjør, kan overføres

30 000 000

30 000 000

1583

Utvikling av Pilestredet Park (jf. kap. 4583)

9 973 000

9 973 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

500 000

500 000

30

Investeringer, Pilestredet Park, kan overføres

9 473 000

9 473 000

Statens forretningsdrift

2445

Statsbygg (jf. kap. 5445)

1 025 787 000

1 001 787 000

24

Driftsresultat:

-313 702 000

-313 702 000

1 Driftsinntekter, overslagsbevilgning

-2 471 300 000

-2 471 300 000

2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning

919 673 000

919 673 000

3 Avskrivninger

401 000 000

401 000 000

4 Renter av statens kapital

57 000 000

57 000 000

5 Til investeringsformål

720 000 000

720 000 000

6 Til reguleringsfondet

59 925 000

59 925 000

30

Prosjektering av bygg, kan overføres

59 971 000

55 971 000

31

Igangsetting av ordinære byggeprosjekter, kan overføres

30 000 000

10 000 000

32

Igangsetting av kurantprosjekter, kan overføres

156 014 000

156 014 000

33

Videreføring av ordinære byggeprosjekter, kan overføres

465 049 000

465 049 000

34

Videreføring av kurantprosjekter, kan overføres

519 400 000

519 400 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

89 068 000

89 068 000

49

Kjøp av eiendommer, kan overføres

19 987 000

19 987 000

2470

Statens Pensjonskasse (jf. kap. 5470)

-18 584 000

-18 584 000

24

Driftsresultat

-43 886 000

-43 886 000

1 Driftsinntekter, overslagsbevilgning

-338 050 000

-338 050 000

2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning

262 155 000

262 155 000

3 Avskrivninger

19 368 000

19 368 000

4 Renter av statens kapital

1 141 000

1 141 000

5 Til investeringsformål

16 000 000

16 000 000

6 Til reguleringsfondet.

-4 500 000

-4 500 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

25 302 000

25 302 000

Sum utgifter rammeområde 1

11 460 602 000

13 752 854 000

Inntekter i hele kroner

Inntekter under departementene

3024

Regjeringsadvokaten (jf. kap. 24)

5 800 000

5 800 000

1

Erstatning for utgifter i rettssaker

5 300 000

5 300 000

3

Oppdrag

500 000

500 000

4506

Norge.no (jf. kap. 1506)

21 000

21 000

1

Salg av informasjonstjenester

21 000

21 000

4510

Fylkesmannsembetene (jf. kap. 1510)

14 189 000

14 189 000

1

Inntekter ved oppdrag

2 180 000

2 180 000

2

Ymse inntekter

12 009 000

12 009 000

4522

Departementenes Servicesenter (jf. kap. 1522)

117 595 000

117 595 000

2

Diverse inntekter

15 000 000

15 000 000

3

Driftsvederlag, Akademika

267 000

267 000

5

Inntekter fra publikasjoner

878 000

878 000

6

Brukerfinansierte tjenester

100 158 000

100 158 000

7

Parkeringsinntekter

1 292 000

1 292 000

4546

Yrkesskadeforsikring (jf. kap. 1546)

153 000 000

153 000 000

1

Premieinntekter

153 000 000

153 000 000

4547

Gruppelivsforsikring (jf. kap. 1547)

41 000 000

41 000 000

1

Premieinntekter

41 000 000

41 000 000

4581

Eiendommer til kongelige formål (jf. kap. 1581)

116 000

116 000

1

Ymse inntekter

116 000

116 000

Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv.

5445

Statsbygg (jf. kap. 2445)

720 000 000

720 000 000

39

Avsetning til investeringsformål

720 000 000

720 000 000

5446

Salg av eiendom, Fornebu

42 350 000

42 350 000

40

Salgsinntekter, Fornebu

42 350 000

42 350 000

5470

Statens Pensjonskasse (jf. kap. 2470)

16 000 000

16 000 000

30

Avsetning til investeringsformål

16 000 000

16 000 000

Renter og utbytte mv.

5607

Renter av boliglånsordningen til statsansatte

295 000 000

295 000 000

80

Renter

295 000 000

295 000 000

Sum inntekter rammeområde 1

1 405 071 000

1 405 071 000

Netto rammeområde 1

10 055 531 000

12 347 783 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2006 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 1510 post 21

kap. 4510 postene 1 og 2

kap. 1522 post 1

kap. 4522 postene 2 og 6

III

Omdisponeringsfullmakter

Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2006 kan overskride bevilgningen under kap. 2470 Statens Pensjonskasse, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, med inntil 3 mill. kroner mot dekning i reguleringsfondet.

IV

Fullmakt til nettobudsjettering

Stortinget samtykker i at:

  • 1. det enkelte departement som et ledd i ordningen med bonus og rabatter, i 2006 kan nettoføre som utgiftsreduksjon på vedkommende utgiftspost tilbakebetalt bonus og rabatt, også om tilbakebetalingen refererer seg til kjøp i tidligere år.

  • 2. Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2006 kan nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 1510 Fylkesmannsembetene, post 21 Spesielle driftsutgifter, refusjoner av utgifter til fellestjenester der fylkesmannen samordner utgiftene.

V

Fullmakter til å overskride gitte bevilgninger

Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2006 kan:

  • 1. overskride kap. 2445 Statsbygg, postene 30-49, med inntil 175 mill. kroner, mot dekning i reguleringsfondet.

  • 2. overskride kap. 2445 Statsbygg, postene 30-49, med beløp som tilsvarer inntekter fra salg av eiendommer, samt medregne ubenyttede inntekter fra salg av eiendom ved beregning av overført beløp.

VI

Omdisponeringsfullmakter

Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2006 kan omdisponere:

  • 1. under kap. 1580 Byggeprosjekter utenfor husleieordningen, mellom postene 30 til 45.

  • 2. under kap. 1581 Eiendommer til kongelige formål, mellom postene 1, 30 og 45.

  • 3. under kap. 1582 Utvikling av Fornebuområdet, fra post 21 til post 30.

  • 4. under kap. 1583 Utvikling av Pilestredet Park, fra post 21 til post 30.

  • 5. under kap. 2445 Statsbygg, mellom postene 30-49.

VII

Fullmakt til å gjennomføre investeringsprosjekter innenfor de angitte kostnadsrammer

Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2006 kan gjennomføre byggeprosjekter og øvrige investeringsprosjekter, herunder forplikte staten innenfor de angitte kostnadsrammer, under følgende kapitler og poster:

Kap.

Post

Betegnelse

1580

Byggeprosjekter utenfor husleieordningen

31

Igangsetting av byggeprosjekter

33

Videreføring av byggeprosjekter

1581

Eiendommer til kongelige formål

30

Ekstraordinært vedlikehold, Bygdø Kongsgård

1582

Utvikling av Fornebuområdet

30

Investeringer, Fornebu

1583

Utvikling av Pilestredet Park

30

Investeringer, Pilestredet Park

2445

Statsbygg

31

Igangsetting av ordinære byggeprosjekter

32

Igangsetting av kurantprosjekter

33

Videreføring av ordinære byggeprosjekter

34

Videreføring av kurantprosjekter

VIII

Fullmakt til å igangsette byggeprosjekter uten fremleggelse av egen kostnadsramme – kurantordningen

Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2006 kan igangsette nye byggeprosjekter innenfor husleieordningen under kap. 2445, post 32, uten framlegg av kostnadsramme for det enkelte prosjekt for Stortinget, på følgende vilkår:

  • 1. brukerdepartementet/leietaker har nødvendige husleiemidler innenfor gjeldende budsjettrammer.

  • 2. samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar utover gitte bevilgninger overstiger ikke 1,5 mrd. kroner.

IX

Diverse fullmakter

Stortinget samtykker i at:

  • 1. Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2006 kan:

    • a) godskrive det enkelte bygge- og eiendomsprosjekt med innbetalt dagmulkt, konvensjonalbot og erstatning for misligholdt entreprise, ved at innbetalingen blir postert i statsregnskapet på vedkommende investeringspost som en utgiftsreduksjon.

    • b) godkjenne salg, makeskifte og bortfeste av statens eiendom på Vestbanetomten i Oslo.

    • c) godkjenne salg, makeskifte eller bortfeste av eiendom forvaltet av Statsbygg eller av andre statlige virksomheter som ikke har egen salgsfullmakt, for inntil 500 mill. kroner totalt i budsjettåret.

    • d) godkjenne kjøp av eiendom finansiert ved salgsinntekter, innsparte midler eller midler fra reguleringsfondet for inntil 150 mill. kroner i hvert enkelt tilfelle, og for inntil 300 mill. kroner totalt, utover bevilgningen på kap. 2445 Statsbygg, post 49 Kjøp av eiendom.

    • e) overdra statlige spesialskoleeiendommer til underpris eller vederlagsfritt til kommuner og fylkeskommuner, dersom ansvaret for skoledriften overtas av kommunen eller fylkeskommunen.

    • f) foreta bortfeste, salg og makeskifte av eiendommer som er nødvendig ved disponering av statens eiendommer på Fornebu for inntil 500 mill. kroner.

    • g) korrigere Statsbyggs balanse i de tilfeller prosjekterings- og investeringsmidler ført på kap. 2445 Statsbygg overføres til andre budsjettkapitler eller prosjektene ikke realiseres.

  • 2. Kongen i 2006 kan avhende statlig eiendom til lavere pris enn markedspris der særlige hensyn tilsier det.

X

Fullmakt til overskridelse

Stortinget samtykker i at Statsministerens kontor i 2006 kan overskride bevilgningen på kapittel 21 Statsrådet for å iverksette nødvendige sikkerhetstiltak for statsministeren og regjeringens øvrige medlemmer.

Komiteen viser til at det framgår av tabell 2 nedenfor at forslaget fra komiteens flertall, Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, summerer seg til kr 12 347 783 000 som er den nettosum som er vedtatt for rammeområde 1 ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2005-2006).

Komiteen viser til at forslaget fra komiteens flertall, Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er ført opp under Tilråding fra komiteen under kapittel 7 i innstillingen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive fraksjonsmerknader i finanskomiteens budsjettinnstilling; Budsjett-innst. S. I (2005-2006) hvor disse medlemmer har et annet helhetlig budsjettopplegg. Der hvor dette avviker fra St. prp. nr. 1 (2005-2006), vil dette bli omtalt under det enkelte kapittel. Med bakgrunn i dette fremmer disse medlemmer ikke forslag innenfor den vedtatte rammen, og vil følgelig stemme imot forslag til vedtak om bevilgninger under ramme 1.

Tabell 2. Oversikt over de postene der partiene har avvikende forslag til bevilgning på rammeområde 1 i forhold til Regjeringens forslag. Avvikstall i parantes. Tall i 1000 kroner.

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr. 1 med Tl. nr. 1

A, SV, Sp

Utgifter (i hele tusen kroner)

Sum utgifter

13 752 854

13 752 854

(0)

Sum inntekter

1 405 071

1 405 071

(0)

Sum netto

12 347 783

12 347 783

(0)

Ingen avvik

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at fornyelse og utvikling i offentlig sektor er nødvendig for å unngå privatisering og kommersialisering av velferdstjenestene. Økt lokal frihet betyr at kommunene selv i enda større grad kan tilpasse velferdstjenestene til lokale forhold, behov og ønsker.

Flertallet ønsker en sterk og effektiv offentlig sektor som gir innbyggerne gode tjenester, valgfrihet og medbestemmelse. Offentlig sektor skal være i stand til å ivareta hensynet til kvalitet, tilgjengelighet, rettferdighet og økonomisk effektivitet. Innbyggerne har krav på gode tjenester, valgfrihet og medbestemmelse.

Flertallet mener enkeltmenneskets behov skal stå i sentrum både når det gjelder innholdet i og organiseringen av velferdstilbudene. De ansatte er den viktigste ressursen for å gjøre offentlig sektor enda bedre. Flertallet mener derfor at de ansatte skal være medspillere i utviklings- og fornyelsesarbeid.

Flertallet viser til at Regjeringa foreslår å bevilge kr 10 000 000 til forberedelse av forsøks- og forskningsvirksomhet knytta til 6-timers arbeidsdag. Flertallet støtter dette forslaget, og mener det er viktig at staten bidrar til forsøk med 6-timersdag/arbeidstidsreformer i samarbeid med partene i arbeidslivet.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil fremheve at det overordnede målet for all politikk bør være å overlate samfunnet i en bedre forfatning til neste generasjon enn det var da vi selv overtok. Modernisering og fornyelse er en viktig del av forvalteroppgaven og et sentralt virkemiddel for å nå et slikt mål. Disse medlemmer viser til at høyere levealder og lavere fødselstall fører til at antall eldre øker i forhold til antall personer i yrkesaktiv alder. Det forventes at det er behov for dobbelt så mange arbeidstimer i den kommunale pleie- og omsorgstjenesten i 2060 som i 2000. Disse medlemmer vil påpeke at omstilling og fornyelse er helt nødvendige betingelser for å trygge velferden for nåværende og kommende generasjoner. Disse medlemmer vil vise til handlingsplanen for modernisering fra regjeringen Bondevik II, "Modernisering for velferd". Disse medlemmer vil fremheve viktigheten av at de to hovedmålene i denne følges opp. Borgernes møte med det offentlige bør bli enklere og ressurser må frigjøres til å styrke velferdstilbudet. Disse medlemmer er svært skeptiske til den retningen Regjeringen går i i Regjeringserklæringen og i tilleggsproposisjonen til statsbudsjettet for 2006. Disse medlemmer mener at virkemidler som konkurranse, fritt brukervalg og ulike former for offentlig og privat samarbeid ikke bør utelukkes av ideologiske grunner. Disse medlemmer mener det er viktigere å fokusere på målet om å trygge velferden for alle innbyggere enn å ensidig være opptatt av å forhindre bruk av ulike virkemidler.

Disse medlemmer konstaterer at Regjeringen har valgt å reversere regjeringen Bondevik IIs forslag om nettobudsjettering av merverdiavgift, og at den tekniske nullsum-justeringen av dette medfører at rammene i budsjettet samlet sett øker med 5 mrd. kroner.

Disse medlemmer har i sitt alternative budsjettopplegg for ramme 1 ført opp en nettobevilgning på kr 10 607 131 000, som er en reduksjon i forhold til Regjeringens forslag på kr 1 740 652 000. Det vises til oversikten i tabell 3.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er av den oppfatning at det er et viktig politisk mål å redusere og effektivisere det offentlige byråkratiet, for derved å gjøre de sentrale myndigheter mer oversiktlige for den enkelte innbygger, for å øke den enkelte innbyggers innflytelse, og for å redusere det offentliges utgifter.

Disse medlemmer er av den oppfatning at Moderniseringsdepartementets arbeidsoppgaver kan rasjonaliseres betydelig. Administrasjon av statsapparatet må gjøres så enkel og så kostnadseffektiv som mulig. I denne sammenheng vil disse medlemmer vise til at Norge er helt i verdenstoppen når det gjelder antall offentlig ansatte og offentlig administrasjon. Disse medlemmer ønsker en rasjonalisering av offentlig sektor, og mener alle etater i og under Moderniseringsdepartementet bør pålegges en generell effektivisering og innsparing. Departementet og underliggende etater må se på sine kostnader og arbeidsoppgaver, og nøye vurdere hvor det kan spares inn og kritisk vurdere hvilke arbeidsoppgaver som skal prioriteres.

Disse medlemmer foreslår at Moderniseringsdepartementet blir en pådriver i å konkurransestimulere funksjoner fra statsapparatet. Departementet skal i samråd med de ulike fagdepartementene identifisere aktiviteter som egner seg for konkurransestimulering, og fremme planer for hvordan dette kan gjøres og hvilke gevinster som kan oppnås. For å gå foran med et godt eksempel bør Moderniseringsdepartementet selv konkurransestimulere enkelte funksjoner. Samtidig vil disse medlemmer bemerke at en slik omgjøring må gjøres på en forsvarlig måte. Hensynet til kontinuitet for virksomheten, fremtidige muligheter for å fungere som et utskilt selskap og alle spørsmål knyttet til de ansattes rettigheter må utredes på en forsvarlig måte.

Disse medlemmer er imot særordninger for ansatte i offentlig sektor. Innføring av slike særordninger må finansieres gjennom offentlige midler, som igjen er tatt inn ved skatter og avgifter. Dette betyr indirekte at ordningene finansieres av arbeidstakere utenfor offentlig sektor, som ikke får tilgang til ordningene. Disse medlemmer er derfor imot ventelønnsordningen og AFP-ordningen.

Disse medlemmer registrerer at det innenfor offentlig forvaltning de senere år har vist seg at en rekke prosjekter har betydelige budsjettoverskridelser. Dette ser disse medlemmer som et resultat av manglende kompetanse og ansvarsfraskrivelse hos ledere i den offentlige forvaltning. Disse medlemmer ønsker derfor at det igangsettes en prosess for å fordele ansvar i større grad innen statsforvaltningen. Disse medlemmer mener at ansvar for budsjett­overskridelser og så videre i større grad må få konsekvenser for de ansvarlige ledere.

Disse medlemmer mener det må være et sentralt mål å redusere offentlig forvaltning, der denne ikke er meget godt begrunnet. Disse medlemmer ser på det voksende byråkratiet som en fare for det norske demokratiet, på grunn av den uoversiktlighet som eksisterer i forvaltningen. Disse medlemmer mener derfor det er på høy tid med en forvaltningsreform. Disse medlemmer er av den oppfatning at offentlige virksomheter i større grad må ta i bruk virkemidler som anbud, privatisering og konkurransestimulering, og at det må foreligge en særskilt begrunnelse dersom disse prinsipper og virkemidler ikke skal benyttes av offentlige virksomheter.

Disse medlemmer ønsker en åpnere offentlig forvaltning. Med de muligheter dagens informasjons- og kommunikasjonsteknologi gir, bør det offentlige i langt større grad åpne sin saksbehandling slik at berørte borgere, andre saksparter og offentligheten får innsyn, uten at det går på bekostning av personvern eller taushetsplikt. Slik kan saksbehandlingen bli gjenstand for en kontinuerlig vurdering og effektivisering til innbyggernes beste.

Disse medlemmer registrerer at offentlige virksomheter i liten grad er opptatt av kost-/nyttevurderinger, og at slike sjelden blir lagt til grunn for de prioriteringer som gjøres. Slike vurderinger er sterkt nødvendige for at virksomhetene skal kunne bli effektive og målrettede, samtidig som de kan slankes. Derfor bør kost-/nyttevurderinger i stadig større grad benyttes i resultatstyringen av offentlig sektor. På denne måten vil man også synliggjøre de store kostnadene som er forbundet med reguleringskåthet og millimeternøyaktighet.

Disse medlemmer foreslår en "modell for gevinstdeling" ved effektivisering i offentlige virksomheter. De virksomheter som ved eget initiativ oppnår besparelser, vil kunne få "beholde" noe av denne gevinsten til ytterligere moderniserings- og utviklingstiltak. Dette forutsetter at virksomheten samtidig opprettholder samme nivå på eller øker kvaliteten og omfanget av sine utadrettede tjenester.

Disse medlemmer viser for øvrig til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett reduserer ramme 1 med 112 mill. kroner, jf. tabell 3.

Tabell 3. Sammenlikning av Regjeringens forslag på rammeområde 1 med de alternative budsjettene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre og fra Fremskrittspartiet. Bare poster med avvik er med. Avvikstall i parantes. Tall i 1000 kroner

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr. 1 med Tl. nr. 1

H, KrF, V

FrP

Utgifter (i hele tusen kroner)

20

Statsministerens kontor (jf. kap. 3020)

61 985

59 100

(-2 885)

60 985

(-1 000)

1

Driftsutgifter

61 985

59 100

(-2 885)

60 985

(-1 000)

21

Statsrådet (jf. kap. 3021)

112 874

102 700

(-10 174)

105 174

(-7 700)

1

Driftsutgifter

112 874

102 700

(-10 174)

105 174

(-7 700)

24

Regjeringsadvokaten (jf. kap. 3024)

47 224

45 000

(-2 224)

47 224

(0)

1

Driftsutgifter

40 680

39 400

(-1 280)

40 680

(0)

21

Spesielle driftsutgifter

6 544

5 600

(-944)

6 544

(0)

1500

Fornyings- og administrasjonsdepartementet (jf. kap. 4500)

244 315

215 813

(-28 502)

216 315

(-28 000)

1

Driftsutgifter

142 657

138 669

(-3 988)

127 657

(-15 000)

21

Spesielle driftsutgifter

101 658

77 144

(-24 514)

88 658

(-13 000)

1503

Midler til opplæring og utvikling av tillitsvalgte

137 775

137 777

(+2)

137 775

(0)

70

Tilskudd

107 816

107 818

(+2)

107 816

(0)

1506

Norge.no (jf. kap. 4506)

27 162

24 990

(-2 172)

27 162

(0)

1

Driftsutgifter

21 162

20 190

(-972)

21 162

(0)

21

Videreutvikling av MinSide

6 000

4 800

(-1 200)

6 000

(0)

1507

Datatilsynet

22 284

21 251

(-1 033)

22 284

(0)

1

Driftsutgifter

22 284

21 251

(-1 033)

22 284

(0)

1510

Fylkesmannsembetene (jf. kap. 4510)

1 047 920

1 030 581

(-17 339)

897 920

(-150 000)

1

Driftsutgifter

1 033 697

1 016 358

(-17 339)

883 697

(-150 000)

1522

Departementenes Servicesenter (jf. kap. 4522)

400 829

380 504

(-20 325)

365 829

(-35 000)

1

Driftsutgifter

310 436

297 016

(-13 420)

275 436

(-35 000)

22

Fellesutgifter for R-kvartalet

66 319

62 605

(-3 714)

66 319

(0)

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

16 574

13 383

(-3 191)

16 574

(0)

1542

Tilskudd til Statens Pensjonskasse

8 059 000

6 399 000

(-1 660 000)

8 059 000

(0)

22

Sluttoppgjør Posten Norge AS

1 660 000

0

(-1 660 000)

1 660 000

(0)

1580

Byggeprosjekter utenfor husleie­ordningen

1 127 448

1 107 448

(-20 000)

1 237 448

(+110 000)

31

Igangsetting av byggeprosjekter

50 000

30 000

(-20 000)

160 000

(+110 000)

2445

Statsbygg (jf. kap. 5445)

1 001 787

1 025 787

(+24 000)

1 001 787

(0)

30

Prosjektering av bygg

55 971

59 971

(+4 000)

55 971

(0)

31

Igangsetting av ordinære byggeprosjekter

10 000

30 000

(+20 000)

10 000

(0)

Sum utgifter

13 752 854

12 012 202

(-1 740 652)

13 641 154

(-111 700)

Inntekter (i hele tusen kroner)

Sum inntekter

1 405 071

1 405 071

(0)

1 405 071

(0)

Sum netto

12 347 783

10 607 131

(-1 740 652)

12 236 083

(-111 700)

Komiteen har ingen merknader til de kapitlene som ikke er omtalt nedenfor, og viser til St.prp. nr. 1 (2005-2006) og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006).

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at avvik fra Regjeringens forslag på disse kapitlene i eget budsjettopplegg, skyldes endring av føringen av nøytral merverdiavgift.

Forslag 2006: kr 61 985 000. Saldert budsjett 2005: kr 61 005 000.

Komiteen viser til at det er oppretta ei ny stilling knytt til vaksinering, og at løyvinga av den grunn er auka med kr 1 000 000 i tilleggsproposisjonen.

Forslag 2006: kr 112 874 000. Saldert budsjett 2005: kr 106 753 000.

Komiteen viser til at det i samband med regjeringsskiftet er knytta ekstra kostnader til mellom anna etterlønn og auka pendlerutgifter. Det er derfor foreslått i tilleggsproposisjonen å auke løyvingane med kr 7 700 000.

Forslag 2006: kr 244 315 000. Saldert budsjett 2005 (Moderniseringsdepartementet): kr 225 624 000.

Komiteen ønskjer ein sterk og effektiv offentleg sektor som gir innbyggjarane gode tenester, valfridom og medbestemming. Offentleg sektor skal vere i stand til å ivareta omsynet til kvalitet, tilkomst, rettferd og økonomisk effektivitet. Innbyggjarane har krav på gode tenester, valfridom og medbestemming. Komiteen er opptatt av at auka satsing på digitale tenester til innbyggjarane vil kunne medverke til å skape ei døgnopen forvaltning. I denne samanhengen vil tiltak som medverkar til at alle får tilgang på IKT-utstyr og -kompetanse vere viktig.

Komiteen vil framheve at det er svært viktig å arbeide for eit inkluderande arbeidsliv. Komiteen vil fortsette dette arbeidet i tråd med dei lovnadene som er gitt tidlegare og i tett dialog med arbeidstakar- og arbeidsgivarorganisasjonane. Komiteen registrerer at stadig fleire har problem med å halde seg inne på det ordinære arbeidsmarkedet pga. krav til endring og effektivitet i samfunnet. Komiteen vil på det sterkaste oppmode alle partane i arbeidslivet til å bidra med å legge forholda til rette for dei som er i denne situasjonen.

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at det i tilleggsproposisjonen er føreslått å auke post 21 spesielle driftsutgifter med kr 10 000 000, og at denne ekstra løyvinga skal nyttast til førebuing av forsøks- og forsk­ningsverksemd knytt til 6 timers arbeidsdag.

Fleirtalet viser til Soria Moria-erklæringa der det er nedfelt at staten skal bidra til forsøk med 6-timersdag/arbeidstidsreformer i samarbeid med partane i arbeidslivet. Fleirtalet støttar forslaget om å løyve kr 10 000 000 til å førebu dette arbeidet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at en ordning med seks timers ordinær arbeidsdag for alle, ikke er bærekraftig. En slik ordning vil for det første redusere norsk industris konkurranseevne i betydelig grad, og for det andre vil ordningen vesentlig forringe den offentlige økonomien. Dette vil igjen ha negativ effekt på den samlede sysselsettingen, og vil i ytterste konsekvens bidra til en nedbygging av velferdssamfunnet. På dette grunnlag kan ikke disse medlemmer støtte forslaget om forsøk med seks timers arbeidsdag.

Disse medlemmer mener at det vil være bedre å bruke disse 10 mill. kroner på forsøksordninger med lengre åpningstider på offentlige kontorer, legekontorer og lignende. Folk arbeider til ulike tider. Åpenhet og fleksibilitet på offentlige kontorer er derfor viktig for å forenkle folks hverdag. Disse medlemmer vil derfor foreslå:

"Stortinget ber Regjeringen legge til rette for forsøksordninger med lengre åpningstider på offentlige kontorer, legekontorer og lignende."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har foreslått en betydelig reduksjon på dette feltet. Disse medlemmer viser til sine innledende merknader om effektivisering, rasjonalisering og reduksjon av offentlig byråkrati.

Disse medlemmer mener at effektiviseringen av offentlig forvaltning ikke har den ønskede fremdrift. For offentlig sektor er det spesielt viktig å ta i bruk ny teknologi og nye arbeidsformer, med de muligheter det gir. Offentlig sektor forbruker hvert år store deler av den samlede verdiskaping i Norge. Når offentlig sektor forbruker fellesskapets midler, bør det hvile et spesielt ansvar på alle offentlige virksomheter, og kanskje spesielt Fornyingsdepartementet som har ansvar for at gode arbeidsformer i nettopp offentlig sektor skal være så effektive som overhodet mulig. Slik effektivitet kommer bl.a. gjennom bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT).

Forslag 2006: kr 137 775 000. Saldert budsjett 2005: kr 136 177 000.

Komiteen viser til at på grunn av gjeldande retningslinjer og ajourført oversikt over årsverk og lønnsmasse i staten, er det foreslått i tilleggsproposisjonen å auke løyvinga på post 70 med kr 1 600 000.

Forslag 2006: kr 27 162 000. Saldert budsjett 2005: kr 11 200 000.

Komiteen mener det er viktig med bedre elektronisk samhandling i offentlig sektor slik at rutiner og systemer kan samkjøres i langt større grad enn tidligere. Komiteen ser at en bedre IT-arkitektur vil være et viktig fellesbegrep for prinsipper og rammer for elektronisk samhandling. Komiteen vil peke på at det vil gjelde organisering og standardisering av arbeidsprosesser, begreper og teknisk grensesnitt for bearbeiding og overføring av data. Komiteen mener at en velfungerende IT-arkitektur er nødvendig for at viktige grunndata og registre kan samordnes. Komiteen vil fremheve at dette også er en forutsetning for gode digitale tjenester fra offentlig sektor.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Norge.no ble lansert 24. januar 2000, i den hensikt å etablere en helhetlig offentlig forvaltning.

Både borgerne og forvaltningen er målgruppe for tjenesten. Norge.no har også i oppgave å kvalitetssikre alle offentlige nettsteder og har en sentral opplysningstjeneste basert på fasttelefon, mobiltelefon, e-post og e-dialog. Disse medlemmer er også kjent med at det i 2004 ble åpnet en engelsk versjon, Norway.no. Disse medlemmer er kjent med at fylkesmennene har hatt ansvar for den daglige driften og utviklingen av portalen, men at den ble organisert som egen virksomhet fra 1. januar 2005.

Disse medlemmer viser videre til at forvaltningsansvaret av MinSide ble lagt til Norge.no og etter planen skulle lanseres i desember 2005. Disse medlemmer er kjent med at Regjeringen nå har utsatt lanseringen, men forutsetter at dette arbeidet prioriteres slik at nettportalen blir virksom så raskt som mulig.

Disse medlemmer vil understreke viktigheten av at Norge.no gjør det enklere for brukerne å finne frem til offentlige tjenester og offentlig informasjon. Norge.no skal medvirke til økt kvalitet og bedre samordning av offentlige tjenester på Internett.

Disse medlemmer viser til opprettelsen av ny post som skal dekke videreutviklingen av MinSide.

Forslag 2006: kr 22 284 000. Saldert budsjett 2005: kr 21 923 000.

Komiteen understreker Datatilsynets viktige rolle som ivaretaker av personvernet i en tid der dette blir utfordret på stadig flere områder og i stadig økende omfang. Komiteen understreker videre de sentrale prinsippene i personlovgivningen, slik de framkommer i St.prp. nr. 1 (2005-2006). For øvrig vises til Stortingets behandling av St.meld. nr. 40 (2004-2005) Datatilsynets og Personvernnemndas årsmeldinger for 2004.

Forslag 2006: kr 1 047 920 000. Saldert budsjett 2005: kr 1 026 592 000.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til at det er varsla ei stortingsmelding om den såkalla forvaltningsreforma (før gjerne omtalt som regionalreforma). Meldinga skal mellom anna gjere greie for framtidig oppgåvefordeling mellom stat, region og kommunar. Fylkesmannsembeta sine oppgåver vil bli gjennomgått. Gjennom eit nytt regionalt forvaltningsnivå skal fleire oppgåver og meir ansvar desentraliserast frå staten og samlast i nye, folkestyrde regionar.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre ønsker å begrense fylkesmannens innsigelsesrett i kommunale plan-, areal- og miljøsaker, samt foreta en gjennomgang av adgangen til å klage på politiske vedtak.

Disse medlemmer mener at innsigelsesretten kan representere en klar trussel mot lokaldemokratiet.

Disse medlemmer vil legge ned fylkeskommunene. Ved å redusere antallet forvaltningsnivå til to, vil de politiske ansvarsforholdene bli klarere.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår i sitt alternative budsjettopplegg at dette kapitlet reduseres med 150 mill. kroner. Disse medlemmer viser til sine innledende merknader under kapittel 3.2.3 om effektivisering, rasjonalisering og reduksjon av offentlig byråkrati.

Komiteens medlem fra Venstre viser til forsøkene med enhetsfylke og andre forsøk, som skal evalueres innen høsten 2007. Dette medlem ber om utredning av regionkommuner, landsdelsregioner og enhetsfylker som ulike alternativer til dagens fylkeskommune. En eventuell reform må sikre desentralisering av makt til et lavest mulig forvaltningsnivå.

Forslag 2006: kr 9 000 000. Saldert budsjett 2005: kr 8 000 000.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har ingen merknader.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er viktig at omstruktureringen fortsetter og at omdanningen til aksjeselskap skjer i tråd med planen og ferdigstilles innen utgangen av 2006.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener samtidig at dette grepet ikke er tilstrekkelig til å frigjøre Statskonsults virksomhet. Disse medlemmer mener at en betydelig del av Statskonsults virksomhet omfatter oppgaver som statlige virksomheter ikke selv trenger å utføre. Dette er oppgaver som private virksomheter har bedre forutsetninger for å utføre på en hensiktsmessig måte og til lavere kostnader, enn om staten selv skal stå for tjenesteproduksjonen. Mange private kompetansemiljøer er større enn tilsvarende offentlige, og er i en kontinuerlig konkurransesituasjon som medfører forbedringer i kvalitet og kostnader.

Disse medlemmer mener at omdanningen av Statskonsult og en påfølgende privatisering vil tydeliggjøre bestillerrollen og konkurranseeksponere tjenester som er godt egnet til dette.

Disse medlemmer foreslår følgende:

"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en delprivatisering av Statskonsult. Dette gjøres for å sette fokus på markedsrettingen av virksomheten slik at Statskonsult kan utvikle seg til å bli bærekraftig. Det forutsettes at en ikke ubetydelig andel av aksjene selges og at det hentes inn kapital for satsingen."

Forslag 2006: kr 400 829 000. Saldert budsjett 2005: kr 302 491 000.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har ingen merknader.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke den sentrale plass Departementenes Servicesenter har i det pågående og fremtidige effektiviseringsarbeidet i den statlige administrasjonen. Departementenes Servicesenter gjør et betydelige arbeid innen IKT, og er en sentral aktør i den pågående tilretteleggingen av informasjon/kommunikasjon mellom den offentlige forvaltning og samfunnet for øvrig.

Disse medlemmer viser til sine respektive generelle merknader under kapittel 3.2. Gevinster av de mer rasjonelle tjenester som Departementenes Servicesenter (Statens forvaltningstjeneste) gjennom en årrekke har jobbet for, ventes å bli betydelige. Felles innkjøpsordninger alene vil kunne spare statlige virksomheter for mange millioner årlig.

Forslag 2006: kr 279 808 000. Saldert budsjett 2005: kr 282 567 000.

Komiteen støtter ei omlegging av tilskuddet til de politiske partiene sine fylkesungdomsorganisasjoner. Forslaget om å skille bevilgningen ut som egen post ble foreslått av et enstemmig partifinansieringsutvalg i NOU 2004:25 "Penger teller, men stemmer avgjør". Dette ble videreført i forbindelse med Ot.prp. nr. 84 (2004-2005) om partiloven.

Komiteen viser til at fram til nå har fylkeskommunene betalt ut hele tilskuddsbeløpet til de enkelte fylkespartiene som igjen viderefordeler en andel til sine ungdomsorganisasjoner. Kap. 1530 post 73 Tilskudd til fylkespartiene har hatt to ulike satser, alt etter om partiet har kunnet dokumentere en fylkesungdomsorganisasjon eller ikke. Partier med fylkesungdomsorganisasjon har fått om lag 30 pst. poeng høyere sats per stemme enn de uten. Hvordan partiene på fylkesplan har valgt å fordele dette videre, er ukjent og anses som en del av partienes autonomi. Det er imidlertid grunn til å anta at partiene har ulik praksis.

Komiteen har merka seg at det er tatt utgangspunkt i forholdet mellom bevilgningen på post 70 Tilskudd til partienes sentrale organisasjoner og post 76 Tilskudd til partienes sentrale ungdomsorganisasjoner. Komiteen understreker at forslaget om en prosentsats på 5 gjelder for 2006, og at hensikten ikke er å etab­lere et fast forholdstall mellom bevilgningene på post 73 og 75.

Komiteen viser til at siden partiene på fylkesnivå har stått fritt i forhold til å velge størrelsen på tilskuddet til ungdomspartiet, er det grunn til å anta at det har vært ulik praksis partiene og fylkene imellom. Det vil være vanskelig fra myndighetenes side å finne fram til et "riktig" forhold mellom tilskudd til fylkesorganisasjonene og til fylkesungdomspartiene. Komiteen ønsker likevel å understreke at formålet med omlegginga av tilskuddsordninga ikke er at fylkesungdomsorganisasjoner skal få reelt lavere bevilgning enn de får i dag, og komiteen understreker derfor at fylkespartiene står fritt til å selv å justere bevilgningen til sine fylkesungdomsorganisasjoner.

Komiteen understreker at fylkespartiene inkludert fylkesungdomsorganisasjoner totalt sett kommer bedre ut med det foreliggende budsjettforslaget, sammenliknet med bevilgningen for 2005.

Forslag 2006: kr 8 059 000 000. Saldert budsjett 2005: kr 5 132 200 000.

Komiteen har merket seg at ytelsene fra Statens Pensjonskasse er alderspensjon, uførepensjon, enke- og enkemannspensjon, barnepensjon og avtalefestet pensjon. Pensjonsytelsene samordnes med ytelser fra folketrygden. Statens pensjonsordning har vært den største pensjonsordningen i Norge, og har i stor grad dannet mønster for andre offentlige og private tjenestepensjonsordninger. Netto økning i antall pensjoner var på 6 216. Grunnbeløpet i folketrygden er 60 699 kroner fra 1. mai 2005. Det ventes en kraftig økning av antall pensjoner frem til 2015 på grunn av eldrebølgen.

Komiteen merker seg at bevilgningsforslaget for 2006 bygger på følgende forutsetninger:

  • – Vekst i antall pensjonsutbetalinger ekskl. AFP: 3,6 pst. pr. år.

  • – Nullvekst i antall AFP-pensjoner og antall spesielle førtidspensjoner.

  • – Grunnbeløp i folketrygden: 60 699 kroner fra 1. mai 2005.

  • – Anslagene legger i hovedsak til grunn at de virksomheter som er medlemmer i Statens Pensjonskasse i dag, fortsetter sitt medlemskap.

Komiteen er kjent med at styret i Posten Norge AS har besluttet å si opp sin pensjonsordning i Statens Pensjonskasse og viser til at budsjetteffekten kommer i 2006. Komiteen viser til at Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget i 2006 med eventuelt forslag om endelig justering av budsjetteffektene. Komiteen slutter seg til dette.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets merknader i Innst. O. nr. 98 (1999-2000) om lov om endring i lov 28. juli 1949 nr. 26 om Statens Pensjonskasse der "knekkpunktet" for opptjeningsgrunnlaget ble fjernet for medlemmer av Pensjonskassen som gikk av med pensjon etter 1. mai 2000.

Disse medlemmer viser også til at lovendringen ikke ble gjort gjeldende for pensjonister. Disse medlemmer vil peke på at det hele tiden har vært stor usikkerhet knyttet til endringen, og at det tidligere har blitt fremmet kritiske kommentarer til råkjøret fra regjeringen Stoltenberg I for å få endringen vedtatt uten skikkelig utredning. Foreløpig rettsbehandling har vist at kritikken i forkant var berettiget og at det da skulle ha vært utført en bedre utredning.

Forslag 2006: kr 849 000 000. Saldert budsjett 2005: kr 276 000 000.

Komiteen merker seg at kapitlet utgjør en teknisk beregning av arbeidsgiveravgiften og er beheftet med stor usikkerhet, men at økningen på kapitlet oppveies av tilsvarende inntektsøkning i statsbudsjettet.

Forslag 2006: kr 1 127 448 000. Saldert budsjett 2005: kr 923 020 000.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til St.prp. nr. 1 (2005-2006) og til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) for omtale av de enkelte prosjekter, og har for øvrig ingen merknader.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det over lengre tid har vært behov for en utvidelse av kapasiteten i kriminalomsorgen. Det er derfor etter disse medlemmers oppfatning svært positivt at departementet foreslår en bevilgning på 20 mill. kroner til oppstart av bygging av Halden fengsel i 2006. Disse medlemmer ber Regjeringen om å påse at fengselet ferdigstilles med minst 251 plasser snarest mulig og senest innen utgangen av 2009.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen om å sørge for at Halden fengsel ferdigstilles med minst 251 plasser snarest mulig og senest innen utgangen av 2009."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at en samstemt justiskomité allerede i Budsjett-innst. S. nr. 4 (2003-2004) sa at det var viktig å prioritere det nye fengselet i Halden i budsjettet for 2005. Regjeringen har lagt inn 20 mill. kroner til oppstart av fengselet i Halden. Dette fortoner seg imidlertid mer som symbolpolitikk enn realiteter når man vet at fengselet vil koste over en mrd. kroner. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn i sitt alternative budsjettopplegg at det avsettes 110 mill. kroner mer enn Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) til oppstart av nytt fengsel i Halden. For øvrig viser disse medlemmer til sin merknad under kap. 2445 vedrørende oppstart av byggingen av nytt fengsel i Indre Salten.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener det er positivt at det bevilges 10 mill. kroner til igangsetting av byggingen av Samisk vitenskapsbygg i Kautokeino.

Komiteen viser til at ny opera i Bjørvika i Oslo er under oppføring. Komiteen ber departementet påse at prosjektet gjennomføres innenfor kostnadsrammen.

Forslag 2006: kr 89 500 000. Saldert budsjett 2005: kr 81 000 000.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre konstaterer at aktørene på Fornebu ennå ikke er kommet i gang med utbyggingen av boligområdene. Disse medlemmer viser til budsjettproposisjonen og har ellers ingen merknader.

Forslag 2006: kr 1 001 787 000. Saldert budsjett 2005: kr 1 601 412 000.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet raskt vil igangsette prosjektet med byggingen av nytt fullverdig fengsel i Indre Salten, og registrerer at det i St.prp. nr. 1 (2005-2006) er lagt inn 5 mill. til fortsatt prosjektering, men at bevilgningsforslaget er redusert med 4 mill. kroner i forhold til dette i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006). Disse medlemmer mener dette prosjektet har kommet så langt at man bør komme i gang med byggestart andre halvår 2006. Disse medlemmer vil derfor legge inn en konkret oppstartsbevilgning på 10 mill. kroner. Dette er viktig i forhold til at man har behov for flere soningsplasser, også i region nord. Prosjektet kan også om det er ønskelig, gjennomføres som et offentlig-privat samarbeidsprosjekt (OPS). Siden det også er ledig kapasitet innen bygg- og anleggsbransjen, vil det i så måte være samfunnsøkonomisk gunstig å igangsette prosjektet nå.

Forslag 2006: kr - 18 584 000. Saldert budsjett 2005: kr - 11 896 000.

Komiteen merker seg at Statens Pensjonskasse Forvaltningsbedrift er knyttet til betaling for de administrative tjenestene som utføres for pensjonsordninger og øvrige produkter i SPK Forvaltningsbedrift.

Komiteen viser til at kvaliteten på medlemsdataene fremdeles ikke er tilfredsstillende selv om Statens Pensjonskasse i flere år har arbeidet med å bedre kvaliteten på historiske data. Komiteen merker seg at Statens Pensjonskasse har som mål at medlemsdata skal være korrekte innen 2007.

Komiteen merker seg at Statens Pensjonskasse har prioritert arbeidet med å øke kvaliteten i pensjonsberegningene, dvs. sørge for å utbetale korrekt beregnet pensjon til rett tid.

Komiteen mener det er viktig at Regjeringen i budsjettet for 2007 følger opp problematikken omkring korrekte og tidsriktige pensjonsutbetalinger.