Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Komiteens alminnelige merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Olav Akselsen, Vidar Bjørnstad, Marit Nybakk, Hill-Marta Solberg og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund, Siv Jensen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Erna Solberg og Finn Martin Vallersnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot Valle, fra Kristelig Folkeparti, Jon Lilletun, fra Senterpartiet, Alf Ivar Samuelsen, og fra Venstre, Anne Margrethe Larsen, har ved Stortingets vedtak 2. november 2005 fått tildelt kapitler under rammeområde 4 utenriks (jf. Innst. S. nr. 3 (2005-2006)). Ved vedtak 24. november 2005 er netto utgiftsramme for rammeområde 4 fastsatt til 21 546 090 000 kroner (jf. Budsjett-innst. S. I (2005-2006)). Det fremsatte bevilgningsforslag i innstillingen bygger på disse vedtakene om rammens størrelse, jf. Stortingets forretningsorden.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at regjeringen Stoltenberg II vil styre videre på det grunnlag som ligger i Soria Moria-erklæringen, som er det felles dokument som danner grunnlaget for Regjeringens politikk, også på det utenrikspolitiske området.

Flertallet mener på denne bakgrunn at Norge kan spille en viktigere rolle på flere internasjonale områder, og at dette kan oppnås gjennom å styrke og systematisere innsatsen.

Flertallet mener at norsk utenrikspolitikk skal ivareta norske interesser og verdier i en verden i rask forandring. Samtidig skal den bidra til å fremme internasjonale fellesgoder og bygge en bedre organisert verden. Samtidig understrekes det at hovedlinjene i norsk utenrikspolitikk ligger fast. Dette inkluderer en sterk oppslutning om FN og folkeretten, om medlemskapet i NATO, EØS-avtalen og det faktum at Norge ikke er medlem av EU.

Flertallet understreker at Regjeringen vil arbeide etter følgende hovedprioriteringer i utenrikspolitikken:

  • – Legge opp en helhetlig nordområdestrategi.

  • – Føre en mer offensiv europapolitikk.

  • – Styrke Norges innsats som fredsnasjon og arbeide aktivt for global rettferdighet og en sosial og bærekraftig globalisering.

  • – Videreutvikle FN og folkeretten som forpliktende avtaleverk for alle nasjoner.

Flertallet vil understreke viktigheten av en helhetlig nordområdestrategi, og viser til Regjeringens klare signaler om at nordområdene skal være Norges viktigste strategiske satsningsområde i årene som kommer. Flertallet merker seg at Regjeringen allerede har nedsatt et regjeringsutvalg ledet av utenriksministeren som omfatter fiskeri, olje og energi, miljø, næring, justis, kommunal og regional, kunnskap og arbeid, herunder urfolk, helse, samferdsel og nordisk samarbeid. Flertallet viser til at dette er viktig for å få en helhetlig nordområdestrategi, og mener det er viktig med en langsiktig og tverrsektoriell satsning på forskning og utvikling i nordområdene. Ett eksempel kan her være prosjektet Barents 2020, som skal fungere som et bindeledd mellom akademiske institusjoner, internasjonale kompetansemiljøer, næringslivs- og industriinteresser i ulike land som er opptatt av nordområdene. Flertallet mener det er viktig at vi i årene fremover styrker folk-til-folk-samarbeidet, og vil også påpeke betydningen av kontakt og samarbeid med Russland og nordområdedialoger med vestlige land.

Flertallet vil understreke viktigheten av en mer offensiv europapolitikk, som igjen medfører at Regjeringen vil ivareta norske interesser overfor EU og vil føre en aktiv europapolitikk på et bredt felt, og herunder ha et tett samarbeid mellom Norge og de andre landene i Europa. Flertallet viser til at Regjeringen vil samarbeide med EU basert på EØS-avtalen, støtte opp om arbeidet i Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE) og Europarådet. Målet må være å sikre demokrati, grunnleggende menneskerettigheter og stabilitet i Europa. Flertallet mener også at Norge må bidra økonomisk til sosial utvikling og til løsning av miljøproblemer i Øst-Europa og på Balkan.

Flertallet vil understreke viktigheten av å styrke og systematisere Norges innsats som fredsnasjon, og vil understreke viktigheten av å videreutvikle FN og folkeretten som forpliktende avtaleverk for alle nasjoner. En FN-ledet verdensorden er en målsetting som kan nås ved å arbeide for å styrke FN og internasjonal rett, og et ledd i dette arbeidet er å støtte ambisjonene i FNs tusenårsmål. Flertallet mener det er i norsk interesse at vi støtter aktivt opp om reformprosessen i FN, for blant annet å bedre FN-systemets evne til å møte et vidt spekter av utfordringer fra fattigdom og epidemier til terrorisme og masseødeleggelsesvåpen med effektive kollektive virkemidler. Som et ledd i dette bør FNs apparat for å støtte opp om fredsprosesser styrkes. FN må også bli i stand til å ta strategisk ledelse for den viktige overgangen fra krig til varig fred etter at en fredsavtale er inngått. Flertallet mener fattigdommen i verden er en krenkelse av menneskeverdet. Kampen mot fattigdom og for retten til økonomisk utvikling, demokrati, menneskerettigheter og bærekraftig utvikling er verdenssamfunnets største utfordring og en hovedoppgave for Regjeringen. På denne bakgrunn er det en prioritert oppgave å nå tusenårsmålene. Flertallet vil også vise til at helse er en avgjørende forutsetning for utvikling, og flertallet vil videreføre Norges engasjement for helse i fattige land.

Flertallet viser til at norsk militært personell nyter stor respekt internasjonalt og at Norges samlede militære og sivile bidrag til verdenssamfunnet er store og viktige, men at det er behov for å konsentrere norsk innsats. Flertallet mener norsk militært engasjement skal være forankret i FN-pakten og ha et klart FN-mandat. Flertallet støtter at norsk innsats i Afghanistan gjennom stabiliseringsstyrken ISAF blir styrket, og at Norge i sterkere grad skal bidra til FN-operasjoner, særlig i Afrika.

Flertallet viser til den rollen og det engasjementet Norge har hatt i Midtøsten og mener det er viktig at dette styrkes, både gjennom god kontakt med partene og gjennom det norske formannskapet for giverlandsgruppen for palestinerne, AHCL. Flertallet vil påpeke at Norges humanitære innsats i det palestinske området er viktig for å bekjempe fattigdom, bidra til utvikling av et demokratisk samfunn og for å bidra til å legge grunnlag for en gjenopptagelse av fredsforhandlingene.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre konstaterer at Norge ved utløpet av regjeringen Bondevik IIs fireårsperiode har høy anseelse i NATO, er en aktiv aktør og ivaretaker av nasjonale interesser innenfor EØS, en viktig forhandlingspart innenfor WTOs Doha-runde, og en respektert global bidragsyter til FN og til freds- og forsoningsinnsatser, bistand og nødhjelp, menneskerettigheter og demokrati.

Disse medlemmer fastslår at den utenrikspolitiske dagsorden er blitt vesentlig endret i perioden 2001-2005. Perioden ble innledet med den første artikkel 5-operasjonen i NATOs historie, det allierte angrepet på Al-Qaida og Talibanregimet i Afghanistan. Dernest fulgte krigen i Irak. I Afghanistan bidrar Norge i dag til stabilisering, gjenoppbygging og demokratisering, mens man i Irak bidrar til opplæring av landets nye politikorps. Disse medlemmer anser at Afghanistan og Irak - og herunder hensynet til bl.a. FN og NATO - har vært blant de mest krevende saker noen norsk regjering har stått overfor i de senere tiår. Disse medlemmer viser til at regjeringen Bondevik II samtidig med håndtering av disse krevende sakene også gjennomførte en etterlengtet og gjennomgripende reform av forsvaret, bl.a. med det resultat at evnen til innsats i utlandet er betydelig styrket.

Disse medlemmer minner om at regjeringen Bondevik IIs utenrikspolitikk bygget på grundige forhåndskonsultasjoner med Stortinget, norske forpliktelser under folkeretten, respekt for og sterk støtte til FN, samt løpende og nær kontakt med naboland, allierte, viktige handelspartnere og andre nærstående land. Regjeringen Bondevik II la dessuten vekt på å skape størst mulig enighet innad i NATO, og søke å motvirke transatlantiske spenninger der disse oppstod. Disse medlemmer mener at de samme overordnede hensyn også bør tas av regjeringen Stoltenberg II, da utfordringene i Afghanistan og Irak langt fra er avsluttet.

Disse medlemmer viser til at regjeringen Bondevik II, med Stortingets støtte, bidro til NATOs operasjoner i Afghanistan innenfor ISAF, til den amerikansk-ledede OEF-operasjonen, og til NATOs treningsoperasjon i Irak, NTM. Disse medlemmer stiller seg undrende til at regjeringen Stoltenberg II har varslet en uttrekking fra de to sistnevnte operasjoner, til tross for at alle tre nevnte operasjoner har et solid FN-mandat. Disse medlemmer frykter at uttrekkingen sender et uheldig signal til våre allierte i NATO. Disse medlemmer minner dessuten om at NATO er Norges viktigste sikkerhetspolitiske forankring.

Disse medlemmer viser til regjeringen Bondevik IIs innsats for fred og forsoning, bl.a. i Sri Lanka og Sudan, og er tilfreds med regjeringen Stoltenberg IIs målsetting om å videreføre dette arbeidet. Disse medlemmer viser dessuten til sine merknader under kap. 152 Bistand til Midtøsten.

Disse medlemmer viser til den høye prioritet FN-samarbeidet hadde under regjeringen Bondevik II, som hadde lagt opp til ytterligere økte bidrag til FN i dette budsjettet. Disse medlemmer viser til den pågående reformprosessen i FN og ser positivt på FNs økte innsats i forhold til evaluering av organisasjonens arbeid og virke.

Disse medlemmer er tilfreds med regjeringen Stoltenberg IIs intensjon om å fortsette en aktiv europapolitikk, og viser til regjeringen Bondevik IIs omfattende arbeid på dette området i fireårsperioden: bl.a. ble utvidelsen av EØS-avtalen fremforhandlet i 2004. I den forbindelse inngikk regjeringen Bondevik II avtale om nye støtteordninger under EØS, og hvor Polen og de baltiske land vil motta om lag 60 pst. av den nye støtten. Samarbeidet med EU innen utdanning og forsk­ning er styrket innenfor Bologna- og Lisboastrategiene. For å øke åpenhet om EU og EØS-prosessene ble bl.a. www.europaportalen.no og EØS-notatbasen opprettet. Norsk deltakelse i bl.a. EUs grensekontrollbyrå, Europol og Eurojust er sikret, og et samarbeid innledet om deltakelse i EUs sivile krisehåndtering og militære kampgrupper.

Disse medlemmer viser til at regjeringen Bondevik II prioriterte særlig å påvirke EUs nye statsstøtteregelverk, samt å forsvare norske interesser i laksesaken. Næringen har selv gitt uttrykk for at Samarbeidsregjeringen gjorde en sterk innsats for å forsvare lakseeksportørenes interesser. Regjeringen Bondevik II brukte de kanaler som er mulig for å få EU til å godta vår opprinnelige ordning med differensiert arbeidsgiveravgift. Allerede i 1999 avgjorde imidlertid EFTA-domstolen at Norge ikke fikk beholde den differensierte arbeidsgiveravgiften slik den opprinnelig fungerte. Fra 1. januar 2004 ble ordningen redusert i Norge. Regjeringen Bondevik II la ned et betydelig arbeid for å påvirke EUs nye regler for statsstøtte som skal gjelde fra og med 2007, og har sammen med andre nordiske land i stor grad lyktes med å få gjennomslag for våre posisjoner overfor EU-kommisjonen. Allerede om kort tid kan det komme nye regler fra EU som igjen åpner for bruk av lavere arbeidsgiveravgift som distriktspolitisk virkemiddel.

Disse medlemmer viser til St.meld. nr. 30 (2004-2005) Muligheter og utfordringer i nord, den første av sitt slag, og som Stortinget ga bred støtte til. Disse medlemmerer tilfreds med at regjeringen Stoltenberg II akter å videreføre et aktivt norsk samarbeid med Russland samt med andre arktiske og ­relevante land for å løse oppgaver innenfor bl.a. miljø, ressursforvaltning, helse og energi. Disse medlemmer er tilfreds med at det bilaterale forhold med Russland er godt og under stadig utvikling, ikke minst rettet mot mulig utvinning av petroleumsressurser i Barentshavet. Samtidig som samarbeidet mellom regjeringene og innenfor folk-til-folk-programmer blir stadig ­tettere, er det viktig at interparlamentarisk samarbeid med Russlands Duma og Føderasjonsråd skjer i en åpen atmosfære hvor ulike politiske krefter er representert.

Disse medlemmer viser til St.meld. nr. 35 (2003-2004) Felles kamp mot fattigdom - En helhetlig utviklingspolitikk ("Utviklingsmeldingen") som gjør det klart at norsk utviklingspolitikk skal innrettes etter FNs åtte tusenårsmål. Disse medlemmer merker seg at bistandens andel av brutto nasjonalinntekt er økt fra 0,83 pst. i 2001 til 0,95 pst. i 2005, og at regjeringen Bondevik II hadde slettet 1,85 milliarder kroner av de fattigste lands gjeld til Norge uten å belaste bistandsbudsjettet. Bistanden gjennom frivillige organisasjoner hadde økt gjennom hele fireårsperioden. Disse medlemmer viser til sine merknader under kap. 150 Bistand til Afrika, kap. 162 Overgangsbistand (gap) og kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner.

Disse medlemmer viser til at regjeringen Bondevik II gjennom hele perioden har arbeidet for å sikre en fattigdomsrettet bistand. Dette ble igjen reflektert i regjeringen Bondevik IIs budsjett for 2006, der en sikret 1 milliard til "Et løft for Afrika". Disse medlemmer støtter opprettelsen av et eget måltall for bistanden til Afrika (65 pst. innen 2010) og til resten av såkalte lavinntektsland (70 pst. innen 2010).

Disse medlemmer mener aids-epidemien utgjør et av de viktigste hindre for utvikling, og at man må satse på flere områder. Disse medlemmer vil derfor understreke viktigheten av å satse på Det globale fondet for aids, tuberkulose og malaria, FNs befolkningsprogram, FNs barnefond og FNs aids-program. Disse medlemmer mener det også må satses på Verdens helseorganisasjon, Det internasjonale aidsvaksineinitiativet og Det internasjonale partnerskap for mikrobisider. Disse medlemmer støtter regjeringen Bondevik IIs økte satsing til kampen mot hiv/aids med 300 mill. kroner for 2006.

Disse medlemmer viser til at det fortsatt er 100 millioner barn som mangler grunnutdanning, og at flertallet av disse er jenter. Disse medlemmer støtter regjeringen Bondevik IIs økning av utdanningsbistanden med 133 mill. kroner, og er positive til at 464 mill. kroner skal gå til UNICEFs utdanningsprogram for jenter.

FN må stå bedre rustet til å håndtere kriser som inntreffer på kort varsel. Disse medlemmer viser til regjeringen Bondevik IIs sterke økning med 100 mill. kroner til FNs nødhjelpsfond i forhold til saldert budsjett for 2005. Disse medlemmer understreker samtidig viktigheten av å bidra til forebygging av humanitære kriser gjennom støtte til politiske prosesser for fred, forsoning og demokrati samt fremme av menneskerettighetene.

Disse medlemmer ønsker å forsterke miljøinnsatsen, og er derfor tilfreds med regjeringen Bondevik IIs økte bevilgning på 62 mill. kroner til miljø og oppfølging av Johannesburg-toppmøtet.

Disse medlemmer mener frivillige organisasjoner er viktige aktører som kanaler for norsk bistand. I samtlige budsjettfremlegg fra regjeringen Bondevik II har bevilgningene til de frivillige organisasjonene og andre aktører i det sivile samfunn økt. Disse medlemmer støtter regjeringen Bondevik IIs forslag for 2006 om å ytterligere øke bevilgningen til de frivillige organisasjonene med 37 mill. kroner.

Disse medlemmer viser til at støtten til landbruksutvikling er blitt trappet opp betydelig over flere år, og at regjeringen Bondevik II la opp til en økning på 70 mill. kroner for 2006.

Disse medlemmer viser til at import fra de minst utviklede landene (MUL) fikk full toll- og kvotefrihet i 2002, og anser det som viktig at WTOs Doha-runde, også kalt utviklingsrunden, munner ut i et internasjonalt handelsregime som styrker utviklingslandenes mulighet og evne til å eksportere landsbruksvarer, også til Norge.

Disse medlemmer viser til en vellykket markering av Norges hundreårsjubileum i 2005, hvor Utenriksdepartementet hadde en ledende rolle. Disse medlemmer anser at presse-, kultur- og informasjonsarbeidet vil være på et normalt nivå etter at jubileet er avsluttet, og viser dessuten til at bevilgningene til fremme av turisme til Norge er økt betydelig over Næringsdepartementets budsjett.

Disse medlemmer merker seg at regjeringen Stoltenberg II ønsker å redusere bevilgningene til Balkan og til ODA-godkjente OSSE-land i Kaukasus og Sentral-Asia i forhold til regjeringen Bondevik IIs budsjettforslag.

Disse medlemmer viser til flodbølgekatastrofen i Asia i desember 2004, en av de største utfordringene som norsk sivil beredskap og utenrikstjenesten har hatt på mange år. Ulykken førte bl.a. til vesentlig styrking av kriseberedskapen i Utenriksdepartementet og andre reformtiltak i utenrikstjenesten. Disse medlemmer er tilfreds med intensjonene i Soria Moria-erklæringen om videre reformer av Utenriksdepartementet "i retning av en åpen, dynamisk og fremtidsrettet kunnskapsorganisasjon" og ber Regjeringen orientere Stortinget om fremdriften i dette arbeidet. Disse medlemmer stiller seg samtidig uforstående til regjeringen Stoltenberg IIs reduksjon av Utenriksdepartementets driftsbudsjett med 4,45 mill. kroner i forhold til regjeringen Bondevik IIs forslag. Disse medlemmer håper at reduksjonen ikke vil ramme arbeidet med kriseberedskapen og innføring av biometriske pass og oppgradering av IKT i departementet og utenriksstasjonene.

Disse medlemmer mener at statsbudsjettet fremlagt av regjeringen Bondevik II er et ansvarlig og balansert budsjett. Disse medlemmer konstaterer at det ved Stortingets behandling av Budsjett-innst. S. I (2005-2006) ikke ble flertall for Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstres helhetlige forslag til budsjett, og at Regjeringens forslag til budsjett er vedtatt. Disse medlemmer konstaterer at Regjeringen har valgt å reversere regjeringen Bondevik IIs forslag om nettobudsjettering av merverdiavgift, og at den tekniske nullsum-justeringen av dette medfører at rammene i budsjetttet samlet sett øker med om lag 5 mrd. kroner. Disse medlemmer konstaterer videre at Regjeringen foretar andre prioriteringer, bl.a. å øke skattene, noe som også påvirker de vedtatte rammene. På denne bakgrunn velger disse medlemmer å holde seg til prioriteringene i regjeringen Bondevik IIs budsjettet, innenfor den ramme som nå er vedtatt på rammeområde 04, og viser til vedlagte tabell.

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr. 1 med Tl. nr. 1

H, KrF, V

Utgifter (i hele tusen kroner)

100

Utenriksdepartementet (jf. kap 3100 og 3101)

1

Driftsutgifter

1 383 586

1 388 036

(+4 450)

21

Spesielle driftsutgifter

4 226

4 226

(0)

70

Erstatning av skader på utenlandske ambassader

774

774

(0)

71

Diverse tilskudd

23 385

20 935

(-2 450)

101

Utenriksstasjonene (jf. kap. 3101)

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

15 443

15 443

(0)

70

Hjelp til norske borgere i utlandet som ikke er sjømenn

132

132

(0)

103

Regjeringens fellesbevilgning for representasjon

1

Driftsutgifter

7 407

7 407

(0)

104

Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet

1

Driftsutgifter

8 813

8 813

(0)

115

Presse-, kultur- og informasjonsformål

1

Driftsutgifter

22 041

22 041

(0)

70

Tilskudd til presse, kultur- og informasjonsformål

41 910

41 910

(0)

116

Deltaking i internasjonale organisasjoner

70

Tilskudd til internasjonale organisasjoner

916 210

916 210

(0)

71

Finansieringsordningen under EØS-avtalen

220 000

220 000

(0)

72

Finansieringsordningen i det utvidede EØS

200 000

200 000

(0)

73

Norsk finansieringsordning i det utvidede EØS

210 000

210 000

(0)

140

Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen

1

Driftsutgifter

740 177

740 177

(0)

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

13 757

13 757

(0)

141

Direktoratet for utviklingssamarbeid (NORAD)

1

Driftsutgifter

156 420

156 420

(0)

150

Bistand til Afrika

70

Malawi

160 000

195 000

(+35 000)

71

Mosambik

270 000

325 000

(+55 000)

72

Tanzania

341 500

400 000

(+58 500)

73

Uganda

130 000

130 000

(0)

74

Zambia

235 000

280 000

(+45 000)

78

Regionbevilgning for Afrika

1 222 000

1 222 000

(0)

79

Tiltak i tidligere samarbeidsland

25 000

25 000

(0)

151

Bistand til Asia

70

Bangladesh

60 000

70 000

(+10 000)

71

Nepal

60 000

60 000

(0)

78

Regionbevilgning for Asia

510 000

520 000

(+10 000)

79

Tiltak i tidligere samarbeidsland

12 600

12 600

(0)

152

Bistand til Midtøsten

78

Regionbevilgning for Midtøsten

140 500

140 500

(0)

153

Bistand til Mellom-Amerika

78

Regionbevilgning for Mellom-Amerika

160 000

165 000

(+5 000)

79

Tiltak i tidligere samarbeidsland

1 500

1 500

(0)

160

Sivilt samfunn og demokratiutvikling

1

Driftsutgifter

26 500

26 500

(0)

50

Fredskorpset

165 000

165 000

(0)

70

Sivilt samfunn

1 026 000

1 072 500

(+46 500)

71

Tilskudd til frivillige organisasjoners opplysningsarbeid

68 000

68 000

(0)

72

Demokratistøtte/partier

5 000

5 000

(0)

73

Kultur

92 000

92 000

(0)

75

Internasjonale organisasjoner og nettverk

130 500

130 500

(0)

161

Næringsutvikling

70

Nærings- og handelstiltak

80 000

85 000

(+5 000)

72

Finansieringsordning for utviklingstiltak

112 500

120 000

(+7 500)

73

Institusjonsutvikling i utviklingsland

45 000

52 500

(+7 500)

75

NORFUND - tapsavsetting

143 750

143 750

(0)

162

Overgangsbistand (gap)

70

Overgangsbistand (gap)

776 500

711 500

(-65 000)

163

Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter

70

Naturkatastrofer

270 000

270 000

(0)

71

Humanitær bistand og menneskerettigheter

1 694 752

1 694 752

(0)

164

Fred, forsoning og demokrati

70

Fred, forsoning og demokratitiltak

580 900

515 900

(-65 000)

71

ODA-godkjente land på Vest-Balkan

750 000

781 250

(+31 250)

72

Utvikling og nedrustning

25 600

25 600

(0)

73

Andre ODA-godkjente OSSE-land

271 250

305 000

(+33 750)

165

Forskning, kompetanseheving og evaluering

1

Driftsutgifter

135 000

135 000

(0)

70

Forskning og høyere utdanning

283 000

283 000

(0)

71

Faglig samarbeid

75 000

75 000

(0)

166

Tilskudd til ymse tiltak

70

Ymse tilskudd

5 842

5 842

(0)

71

Internasjonale prosesser og konvensjoner mv.

87 000

87 000

(0)

167

Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA)

21

Spesielle driftsutgifter

477 382

468 382

(-9 000)

170

FN-organisasjoner mv.

70

FNs utviklingsprogram (UNDP)

725 000

723 000

(-2 000)

71

FNs befolkningsprogram (UNFPA)

262 000

262 000

(0)

72

FNs barnefond (UNICEF)

300 000

300 000

(0)

73

Verdens matvareprogram (WFP)

205 000

205 000

(0)

74

FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR)

170 000

170 000

(0)

75

FNs organisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA)

100 000

100 000

(0)

76

Tilleggsmidler via FN-systemet mv.

1 403 200

1 205 200

(-198 000)

77

FNs aidsprogram (UNAIDS)

160 000

160 000

(0)

78

Bidrag andre FN-organisasjoner mv.

140 220

140 220

(0)

79

Eksperter, junioreksperter og FNs fredskorps

67 000

47 000

(-20 000)

80

Bidrag til globale fond

821 041

621 041

(-200 000)

81

Tilskudd til internasjonal landbruksforskning

110 000

110 000

(0)

171

Multilaterale finansinstitusjoner

70

Verdensbanken

730 000

730 000

(0)

71

Regionale banker og fond

639 000

639 000

(0)

72

Samfinansiering via finansinstitusjoner

434 500

534 500

(+100 000)

172

Gjeldslettetiltak

70

Deltakelse i internasjonale gjeldsoperasjoner

350 000

450 000

(+100 000)

197

Bistand til ikke-ODA-godkjente land og internasjonale miljøtiltak

70

Tilskudd til atomsikkerhetstiltak, prosjektsamarbeidet med Russland/SUS og arktisk samarbeid

231 327

238 327

(+7 000)

71

Fred og demokratitiltak (ikke-ODA-land)

4 293

4 293

(0)

76

Tilskudd til internasjonale klima- og miljøtiltak

26 775

26 775

(0)

480

Svalbardbudsjettet

50

Tilskudd

96 559

96 559

(0)

Sum utgifter

21 594 772

21 594 772

(0)

Inntekter (i hele tusen kroner)

3101

Utenriksstasjonene (jf. kap. 100 og 101)

1

Gebyrer

29 511

29 511

(0)

2

Gebyrer - utlendingssaker

14 300

14 300

(0)

4

Leieinntekter

1 799

1 799

(0)

5

Refusjon spesialutsendinger mv.

3 072

3 072

(0)

Sum inntekter

48 682

48 682

(0)

Sum netto

21 546 090

21 546 090

(0)

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at utenrikspolitikken må sikre norske interesser gjennom et forpliktende internasjonalt samarbeid, med sikte på internasjonal avspenning, varig fred, en friest mulig verdenshandel, og respekt for grunnleggende menneskerettigheter. Derfor ønsker disse medlemmer at Norge skal påtale brudd på grunnleggende menneskerettigheter i de internasjonale fora hvor Norge deltar.

Disse medlemmermener det er på tide å tenke nytt når det gjelder norsk bistandspolitikk. Etterdisse medlemmers syn har den tradisjonelle stat-til-statbistanden ikke vist seg å være den universalmedisin mot underutvikling som mange later til å ha trodd. Disse medlemmer mener at tradisjonell bistandstenkning snarere fungerer som et hinder for utvikling og vekst i de fattige landene, og den beste måten de rike landene kan bidra til utvikling og vekst i de fattige landene på, er å gi avkall på den proteksjonistiske handelspolitikken som har hindret de fattige landene tilgang på verdensmarkedet.

Disse medlemmer mener at ordningen med tvungne bidrag til statlig u-hjelp gjennom beskatningen bidrar til å svekke den enkeltes personlige ansvarsfølelse og giverglede. Videre er det grunn til å peke på at statlig u-hjelp stort sett er lite effektiv og kostbar å administrere. Lederne i flere av landene som mottar norsk u-hjelp, kjøper våpen og luksusartikler i store mengder fremfor å sørge for mat og skolegang til folket.

Disse medlemmer viser til at den lave levestandarden i u-landene først og fremst er et resultat av landenes interne organisasjonsforhold og politiske system. Produksjonsevnen og innsatsviljen hos et folk forsvinner når folket undertrykkes av totalitære styringsformer og planøkonomi. Økonomien kan heller ikke utvikles når de fleste industriland setter en effektiv stopper for import fra u-landene.

Disse medlemmer vil gi honnør til enkelte stater som har kommet seg ut av uføret ved å innføre et markedsøkonomisk system og mer frihet for den enkelte. En slik utvikling bør oppmuntres også i andre u-land. I en tid der det er en klar tendens til at industriinvesteringene i u-landene synker som følge av at multilaterale selskaper trekker sin aktivitet ut av det de betegner som ustabile regimer, er en demokratiutvikling essensiell.

Disse medlemmer mener at målet må være å stimulere til en effektiv jordbruksproduksjon, slik at sult forhindres og tørkekatastrofer forebygges. Etter disse medlemmersoppfatning kan det best gjøres ved å innføre markedsøkonomi i disse landene.

Disse medlemmer vil støtte nød- og katastrofehjelp gjennom nasjonale og internasjonale organisasjoner som Røde Kors, Kirkens Nødhjelp, norske misjonsselskaper mv. Disse medlemmer er oppmerksomme på at betydelige deler av verdens befolkning lever i fattigdom og nød, men vil peke på at dette først og fremst skyldes interne kultur- og administrasjonsproblemer. Det har først og fremst dreid seg om ettpartistater som har vært styrt av en privilegert makt­elite som støtter seg til de militære, politiet og et korrupt byråkrati som ofte, i alle fall indirekte, er finansiert av blant annet norske bistandsmidler.

Disse medlemmer vil videre påpeke at makteliten i storbyene i utviklingslandene har redusert prisene på landbruksvarer til et nivå som innebærer utbytting av bøndene, noe som har ført til stagnasjon i landbruket og matvarekrise. Vestlig bistand til utviklingslandenes landbruk har ført til at tradisjonelt landbruk er blitt skjøvet til side av et "moderne" landbruk som ikke harmonerer med økologi og miljø i disse landene. Vestlig bistand av landbruksprodukter på verdensmarkedet har også bidratt til å vanskeliggjøre utviklingslandenes produksjon.

Disse medlemmer viser for øvrig til sitt alternative forslag til statsbudsjett for 2006.

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr. 1 med Tl. nr. 1

FrP

Utgifter rammeområde 4

100

Utenriksdepartementet (jf. kap 3100 og 3101)

1 411 971 000

1 426 971 000

(+1,1%)

71

Diverse tilskudd

23 385 000

38 385 000

(+64,1%)

140

Utenriksdepartementets administrasjon av utviklings- hjelpen

753 934 000

160 911 000

(-78,7%)

1

Driftsutgifter

740 177 000

147 154 000

(-80,1%)

141

Direktoratet for utviklingssamarbeid (NORAD)

156 420 000

104 532 000

(-33,2%)

1

Driftsutgifter

156 420 000

104 532 000

(-33,2%)

150

Bistand til Afrika

2 383 500 000

325 000 000

(-86,4%)

70

Malawi

160 000 000

20 000 000

(-87,5%)

71

Mosambik

270 000 000

50 000 000

(-81,5%)

72

Tanzania

341 500 000

40 000 000

(-88,3%)

73

Uganda

130 000 000

30 000 000

(-76,9%)

74

Zambia

235 000 000

35 000 000

(-85,1%)

78

Regionbevilgning for Afrika

1 222 000 000

140 000 000

(-88,5%)

79

Tiltak i tidligere samarbeidsland

25 000 000

10 000 000

(-60,0%)

151

Bistand til Asia

642 600 000

102 600 000

(-84,0%)

70

Bangladesh

60 000 000

20 000 000

(-66,7%)

71

Nepal

60 000 000

20 000 000

(-66,7%)

78

Regionbevilgning for Asia

510 000 000

50 000 000

(-90,2%)

152

Bistand til Midtøsten

140 500 000

40 000 000

(-71,5%)

78

Regionbevilgning for Midtøsten

140 500 000

40 000 000

(-71,5%)

153

Bistand til Mellom-Amerika

161 500 000

26 500 000

(-83,6%)

78

Regionbevilgning for Mellom-Amerika

160 000 000

25 000 000

(-84,4%)

160

Sivilt samfunn og demokratiutvikling

1 513 000 000

1 174 751 000

(-22,4%)

1

Driftsutgifter

26 500 000

20 751 000

(-21,7%)

50

Fredskorpset

165 000 000

30 000 000

(-81,8%)

72

Demokratistøtte/partier

5 000 000

0

(-100,0%)

73

Kultur

92 000 000

0

(-100,0%)

75

Internasjonale organisasjoner og nettverk

130 500 000

30 000 000

(-77,0%)

162

Overgangsbistand (gap)

776 500 000

200 000 000

(-74,2%)

70

Overgangsbistand (gap)

776 500 000

200 000 000

(-74,2%)

163

Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter

1 964 752 000

2 120 000 000

(+7,9%)

70

Naturkatastrofer

270 000 000

370 000 000

(+37,0%)

71

Humanitær bistand og menneskerettigheter

1 694 752 000

1 750 000 000

(+3,3%)

164

Fred, forsoning og demokrati

1 627 750 000

586 900 000

(-63,9%)

70

Fred, forsoning og demokratitiltak

580 900 000

365 000 000

(-37,2%)

71

ODA-godkjente land på Vest-Balkan

750 000 000

168 750 000

(-77,5%)

72

Utvikling og nedrustning

25 600 000

3 100 000

(-87,9%)

73

Andre ODA-godkjente OSSE-land

271 250 000

50 050 000

(-81,5%)

167

Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA)

477 382 000

400 000 000

(-16,2%)

21

Spesielle driftsutgifter

477 382 000

400 000 000

(-16,2%)

170

FN-organisasjoner mv.

4 463 461 000

2 236 041 000

(-49,9%)

70

FNs utviklingsprogram (UNDP)

725 000 000

200 000 000

(-72,4%)

71

FNs befolkningsprogram (UNFPA)

262 000 000

70 000 000

(-73,3%)

75

FNs organisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA)

100 000 000

20 000 000

(-80,0%)

76

Tilleggsmidler via FN-systemet mv.

1 403 200 000

190 000 000

(-86,5%)

78

Bidrag andre FN-organisasjoner mv.

140 220 000

40 000 000

(-71,5%)

79

Eksperter, junioreksperter og FNs fredskorps

67 000 000

20 000 000

(-70,1%)

81

Tilskudd til internasjonal landbruksforskning

110 000 000

40 000 000

(-63,6%)

171

Multilaterale finansinstitusjoner

1 803 500 000

250 500 000

(-86,1%)

70

Verdensbanken

730 000 000

100 000 000

(-86,3%)

71

Regionale banker og fond

639 000 000

80 000 000

(-87,5%)

72

Samfinansiering via finansinstitusjoner

434 500 000

70 500 000

(-83,8%)

172

Gjeldslettetiltak

350 000 000

450 000 000

(+28,6%)

70

Deltakelse i internasjonale gjeldsoperasjoner

350 000 000

450 000 000

(+28,6%)

197

Bistand til ikke-ODA-godkjente land og internasjonale miljøtiltak

262 395 000

312 395 000

(+19,1%)

70

Tilskudd til atomsikkerhetstiltak, prosjektsamarbeidet med Russland/SUS og arktisk samarbeid

231 327 000

281 327 000

(+21,6%)

Sum utgifter rammeområde 4

21 594 772 000

12 622 708 000

(-41,5%)

Inntekter rammeområde 4

Sum inntekter rammeområde 4

48 682 000

48 682 000

(0%)

Sum netto rammeområde 4

21 546 090 000

12 574 026 000

(-41,6%)