Vedlegg 3: Brev fra Finansdepartementet v/statsråden til finanskomiteen, datert 14. november 2005
- Brev fra Finansdepartementet v/statsråden
til finanskomiteen, datert 14. november 2005
- Spørsmål nr. 3, fra Kristelig Folkepartis stortingsgruppe, av 11. november 2005, vedrørende Statsbudsjettet 2006
- Spørsmålet er forelagt Barne- familiedepartementet og Utdannings- og forskningsdepartementet som har gitt følgende svar:
- Spørsmål nr. 10, fra Finanskomiteen/Kristelig Folkepartis stortingsgruppe, av 11. november 2005, vedrørende Statsbudsjettet 2006
- Spørsmålet er forelagt Arbeids- og sosialdepartementet, som har gitt følgende svar:
- Spørsmål nr. 16, fra Finanskomiteen/ Kristelig Folkepartis fraksjon, av 11. november, vedrørende Tilleggsnummer til Statsbudsjettet 2006
- Spørsmålet har vært forelagt Kommunal- og regionaldepartementet som har gitt følgende svar:
Viser til spørsmål fra Kristelig Folkepartis stortingsgruppe av 11. november 2005 vedrørende Statsbudsjettet 2006 og vedlegger svar på spørsmål nr. 3,10 og 16.
"Er kuttet på kapittel 844 Kontantstøtte, i tråd med Soria Moria-erklæringen og kan regjeringen garantere at det ikke kommer ytterligere kutt før tidligst i 2008?
Vil Regjeringens flytting av midler under kapittel 830 styrke eller svekke tilskuddet til samlivstiltak i regi av frivillige organisasjoner og menigheter?
Hvilke samlivstiltak vil få lavere bevilgning med regjeringens forslag i forhold til forslaget i St.prp. nr. 1 (2005-2006)
Hva er anslaget på økningen i antall barn i barnehagekø som følge av regjeringens kutt i kontantstøtte?"
"Fra Soria Moria-erklæringen siteres: "når full barnehagedekning er oppnådd, og tidligst i 2008, skal kontantstøtten legges om. Ut perioden vil vi beholde en begrenset kontantstøtteordning for ett- og toåringer."
Foreslått kutt i tilleggsproposisjonen, dvs. reduserte satser og redusert stønadsperiode, innebærer kun en begrensning i gjeldende støtteordning og er derfor i tråd med erklæringen. Nivå på kontantstøtten vil bli vurdert for det enkelte budsjettår.
Regjeringens forslag til flytting av midler under kapittel 830 innebærer kun en teknisk opprydding slik at budsjetteringen er i tråd med bevilgningsreglementet med hensyn til bruk av budsjettposter. Justeringene innebærer ingen bevilgningsendring og vil følgelig verken styrke eller svekke tilskuddet til samlivstiltak i regi av frivillige organisasjoner eller menigheter.
Regjeringen foreslår i tilleggsproposisjonen en videreføring av bevilgningene til samlivstiltak fra 2005 til 2006. Reduksjonen på 12,2 mill kroner i forhold til forslaget i St.prp. nr. 1 (2005-2006), innebærer at både ordinære samlivstiltak og "Godt samliv" vil bli videreført på samme nivå som i 2005.
I tilleggsproposisjonen er det ikke lagt til grunn at endringen i kontantstøtten påvirker antallet barn som ønsker plass i barnehage."
"Hva vil det koste å la en mor eller far som blir alene med omsorgen for barn som følge av at den andre forelderen må sone en fengselsstraff, bli ansett som aleneforsørger i Folketrygdlovens forstand? Hvordan skal dette eventuelt posteres?"
"Det legges til grunn at spørsmålet gjelder rett til overgangsstønad der ektefelle/samboer skal sone fengselsstraff. Departementet har ikke oversikt over hvor mange personer dette kan gjelde.
Overgangsstønaden utgjør 1,85 ganger grunnbeløpet i folketrygden, dvs. 112 293 kroner pr. år ut fra gjeldende sats for grunnbeløpet (G = 60 699 kroner). Stønaden er inntektsprøvd og reduseres med 40 pst. av inntekt som overstiger halvparten av grunnbeløpet."
"Til kap 581, post 60 Oslo indre øst og Groruddalen: I forbindelse med videreføringen av Oslo indre øst satsingen har særlig Groruddalen og Søndre Nordstrand vært nevnt som nye satsingsområder. Har Regjeringen med sitt forslag til budsjett avgrenset satsingen til kun Groruddalen og ikke bydelen Søndre Nordstrand?"
"I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) forslår Regjeringen at inntil 2 mill. kroner kan benyttes til utredning av tiltak i forbindelse med Groruddalen. Regjeringen ønsker med dette å se nærmere på hvordan erfaringene fra Oslo indre øst kan videreføres. Det er viktig å bygge på kunnskapen om hvordan et slikt samarbeidsprogram fungerer og å dra nytte av etablerte nettverk. Det er i denne omgangen trukket fram Groruddalen, fordi det allerede er satt i gang en satsing i området der bl.a. Miljøverndepartementet er involvert."