9. Rammeområde 20 - tilfeldige utgifter og inntekter
- 9.1 Regjeringens forslag til bevilgninger
- 9.2 Tilfeldige utgifter, kap. 2309 post 1 Driftsutgifter
- 9.3 Tilfeldige inntekter, kap. 5309 post 29 Ymse
- 9.4 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger
Oversikt over budsjettkapitler og -poster i rammeområde 20 (90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammeområdene).
Tabell 9.1 Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 20
Kap | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 | St.prp. nr. 1 med Tl. nr. 1 | |
Utgifter i hele kroner | |||||
Ymse utgifter | |||||
2309 | Tilfeldige utgifter | 5 969 672 000 | 5 969 672 000 | ||
1 | Driftsutgifter | 5 969 672 000 | 5 969 672 000 | ||
Sum utgifter rammeområde 20 | 5 969 672 000 | 5 969 672 000 | |||
Inntekter i hele kroner | |||||
Inntekter under departementene | |||||
5309 | Tilfeldige inntekter | 587 727 000 | 587 727 000 | ||
29 | Ymse | 587 727 000 | 587 727 000 | ||
Sum inntekter rammeområde 20 | 587 727 000 | 587 727 000 | |||
Netto rammeområde 20 | 5 381 945 000 | 5 381 945 000 |
Komiteen viser til merknader i punktene nedenfor når det gjelder de enkelte kapitler og poster.
Under programområde ymse utgifter foreslås det bevilget 5 969,672 mill. kroner, som i sin helhet er ført under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Bevilgningen står som motpost til tilleggsbevilgninger og overskridelser, bl.a. til lønnsoppgjør for statsansatte, regulering av pensjoner mv. i folketrygden, takstforhandlinger for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer og uforutsette utgifter.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Gul bok om en bevilgning på 5 969,672 mill. kroner under kap. 2309 post 1 Driftsutgifter.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). På bakgrunn av behovet for omprioriteringer på budsjettet foreslår disse medlemmer en reduksjon i departementenes drifts- og investeringsutgifter på 250 mill. kroner. I tråd med tidligere innsparinger delegeres fordelingen av innsparingen til Regjeringen, som har best tilgang til informasjon som sikrer at reduksjonen blir gjennomført mest effektivt og hensiktsmessig. I påvente av fordeling fra Regjeringen posteres reduksjonen midlertidig på kap. 2309. Disse medlemmer foreslår å bevilge 5 737 572 mill. kroner på kap. 2309 post 1.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Innsparingsfullmakt
Stortinget samtykker i at det spares inn 250 mill. kroner på departementenes drifts- og investeringsutgifter (postene 1-49, unntatt post 24), samt på nettobudsjetterte virksomheter. Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet, med unntak av investeringer og drift av sykehusene. Innsparinger spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i samleproposisjonen som legges fram i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2005. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter post 1 Driftsutgifter med 250 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 250 mill. kroner til kap. 2309."
På kap. 5309 Tilfeldige inntekter foreslås det bevilget 587,727 mill. kroner.
Regjeringen la opp til at Vestbanetomten skulle selges i 2005, jf. omtale i Gul bok 2005. Det viser seg imidlertid nå at bare deler av salget lar seg gjennomføre i år. Inntektene fra salget i 2005 anslås til om lag 150 mill. kroner. Regjeringen legger derfor opp til at den resterende delen av tomten selges i 2006.
Det planlegges også solgt enkelte av Statsbyggs øvrige eiendommer i 2006. Salgsgevinsten, det vil si salgsinntekten utover bokført verdi, blir budsjettert på kap. 5309 Tilfeldige inntekter. Bokført verdi av Statsbyggs eiendeler vil isolert sett bli redusert ved salg av eiendom, og den delen av salgsinntekten som tilsvarer bokført verdi, vil bli budsjettert på kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift. Inntektsøkningen under kap. 5491 motsvares av en parallell økning av Statsbyggs driftsinntekter og avskrivninger under kap. 2445 Statsbygg, postene 24.1 og 24.3. Samlet sett fremkommer på denne måten hele salgssummen som netto økte inntekter på statsbudsjettet. Samlet legges det til grunn inntekter fra eiendomssalg på 475 mill. kroner på kap. 5309 Ymse inntekter.
Den første låne- og tilskuddsordningen under EØS-avtalen (1994-1998) vil bli formelt avsluttet i 2005. Det vil gjenstå midler i ordningen som skal tilbakeføres til giverlandene. Det antas at Norges del av tilbakeføringen vil bli om lag 60 mill. kroner i 2006. Dette inntektsføres på kap. 5309, jf. nærmere omtale i Utenriksdepartementets fagproposisjon.
Utover de ovennevnte inntektene, foreslås det i likhet med tidligere år at det inntektsføres under kap. 5309 enkelte mindre, uforutsette inntekter som ikke inngår på andre inntektskapitler i statsbudsjettet. For 2006 anslås slike tilfeldige inntekter å utgjøre 50 mill. kroner.
I 2005 er det budsjettert med 0,6 mrd. kroner i forbindelse med salg av Vestbanetomten. Som nevnt ovenfor, vil bare deler av Vestbanetomten selges som planlagt i 2005. På denne bakgrunn legges det i anslag på regnskap for 2005 til grunn 450 mill. kroner i reduserte inntekter på kap. 5309. Omtale og nytt bevilgningsforslag for dette kapitlet vil bli fremmet i nysalderingsproposisjonen for 2005.
Staten kan kreve betaling ved tildeling av konsesjoner/frekvenstillatelser, for eksempel når tildelingen skjer ved auksjon. Størrelsen på disse inntektene vil variere avhengig av hvilke tillatelser som tildeles og selskapenes betalingsvilje.
I desember 2004 ble Telenor og NetCom tilbudt fornyede tillatelser til bruk av frekvensene i 900 MHz-båndet som selskapene i dag disponerer til GSM mobiltelefoni for en periode på 12 år, mot et engangsvederlag til staten på 100 mill. kroner og årlige frekvensavgifter på 9,6 mill. kroner fra hvert av selskapene så lenge de disponerer frekvensene. Ingen andre aktører enn Telenor og NetCom meldte sin interesse for frekvenstillatelsene innen den angitte fristen 22. april 2005. Inneværende konsesjonsperiode utløper 1. november 2005, og 100 mill. kroner skal betales fra hvert av selskapene innen utgangen av 2005.
11 GHz-auksjonen, som fant sted i Post- og teletilsynet i mai 2005, innbrakte statskassen en samlet auksjonssum på 10 mill. kroner.
Pr. i dag er det ikke planlagt å tildele konsesjoner/frekvenser mot betaling i 2006. Det er derfor ikke budsjettert med inntekter som følge av dette på kapittelet. For enkelte frekvenstillatelser kan det likevel oppstå situasjoner der det er hensiktsmessig å tildele mot betaling. Det foreslås derfor at vedtaket om inntekter ved tildeling av konsesjoner for frekvenser videreføres for 2006.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Gul bok og St.prp. nr. 1 (2005-2006) Skatte-, avgifts- og tollvedtak om en bevilgning på 587,727 mill. kroner under kap. 5309 post 29 samt forslag til vedtaket om inntekter ved tildeling av konsesjoner for frekvenser jf. forslag til vedtak under rammeområde 20.
Tallene viser bevilgningsforslagene til Regjeringen og de ulike fraksjonene under rammeområde 20. Tallene angitt i parentesene er endringer i forhold til forslaget fra regjeringen Stoltenberg II.
Tabell 9.2
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tl. nr. 1 | A, SV, Sp | H, KrF og V | FrP |
Utgifter (i hele tusen kroner) | ||||||
2309 | Tilfeldige utgifter | 5 969 672 | 5 969 672 (0) | 5 737 572 (-232 100) | 5 969 672 (0) | |
1 | Driftsutgifter | 5 969 672 | 5 969 672 (0) | 5 737 572 (-232 100) | 5 969 672 (0) | |
Sum utgifter | 5 969 672 | 5 969 672 (0) | 5 737 572 (-232 100) | 5 969 672 (0) | ||
Inntekter (i hele tusen kroner) | ||||||
5309 | Tilfeldige inntekter | 587 727 | 587 727 (0) | 587 727 (0) | 587 727 (0) | |
29 | Ymse | 587 727 | 587 727 (0) | 587 727 (0) | 587 727 (0) | |
Sum inntekter | 587 727 | 587 727 (0) | 587 727 (0) | 587 727 (0) | ||
Sum netto | 5 381 945 | 5 381 945 (0) | 5 149 845 (-232 100) | 5 381 945 (0) |
Komiteen viser til at i samsvar med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2005-2006), tas opp til votering ved behandling av nærværende budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at Regjeringens forslag har tilslutning fra et flertall av medlemmene i finanskomiteen. Dette forslaget er ført opp under kapittel 15 Komiteens tilråding. De øvrige forslagene er ført opp under kapittel 11.