8. Rammeområde 24 - utbytte mv.
- 8.1 Utbytte mv.
- 8.2 Kommunalbanken AS - Garantiprovisjon, kap. 5316 post 70
- 8.3 Aksjer i NSB AS, kap. 5611 post 82 Utbytte
- 8.4 Aksjer i Posten Norge AS, kap. 5618 post 80 Utbytte
- 8.5 Aksjer i Avinor AS, kap. 5622 post 80 Utbytte
- 8.6 Aksjer i BaneService AS, kap. 5623 post 80 Renter
- 8.7 Renter og utbytte fra Innovasjon Norge, kap. 5625 post 80 og 81
- 8.8 Aksjer i Norsk Eiendomsinformasjon as, kap. 5630 post 80 Utbytte
- 8.9 Aksjer i A/S Vinmonopolet, kap. 5631 post 80 og 81
- 8.10 Aksjer i selskaper under Landbruks- og matdepartementet, kap. 5651 post 80 Utbytte
- 8.11 Innskuddskapital i Statskog SF, kap. 5652 post 80 Utbytte
- 8.12 Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning, kap. 5656 post 80 Utbytte
- 8.13 Innskuddskapital i Statnett SF, kap. 5680 post 80 Utbytte
- 8.14 Aksjer i Statoil ASA, kap. 5685 post 80 Utbytte
- 8.15 Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank, kap. 5692 post 80 Utbytte
- 8.16 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger
I tabellen nedenfor fremgår Regjeringens forslag til bevilgninger på kapittel og post under rammeområde 24 (90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammeområdet).
Tabell 8.1 Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 24
Kap | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 | St.prp. nr. 1 med Tl. nr. 1 | |
Inntekter i hele kroner | |||||
Inntekter under departementene | |||||
5316 | Kommunalbanken AS | 7 300 000 | 7 300 000 | ||
70 | Garantiprovisjon | 7 300 000 | 7 300 000 | ||
Renter og utbytte mv. | |||||
5611 | Aksjer i NSB AS | 116 000 000 | 116 000 000 | ||
82 | Utbytte | 116 000 000 | 116 000 000 | ||
5618 | Aksjer i Posten Norge AS | 216 000 000 | 216 000 000 | ||
80 | Utbytte | 216 000 000 | 216 000 000 | ||
5622 | Aksjer i Avinor AS | 40 000 000 | 40 000 000 | ||
80 | Utbytte | 40 000 000 | 40 000 000 | ||
5623 | Aksjer i BaneService AS | 1 400 000 | 1 400 000 | ||
80 | Renter | 1 400 000 | 1 400 000 | ||
5625 | Renter og utbytte fra Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5325) | 357 000 000 | 357 000 000 | ||
80 | Renter på lån fra statskassen | 355 000 000 | 355 000 000 | ||
81 | Rentemargin, risikolåneordningen | 2 000 000 | 2 000 000 | ||
5630 | Aksjer i Norsk Eiendomsinformasjon as | 6 800 000 | 6 800 000 | ||
80 | Utbytte | 6 800 000 | 6 800 000 | ||
5631 | Aksjer i A/S Vinmonopolet | 28 802 000 | 28 802 000 | ||
80 | Statens overskuddsandel | 28 800 000 | 28 800 000 | ||
81 | Utbytte | 2 000 | 2 000 | ||
5651 | Aksjer i selskaper under Landbruks- og matdepartementet | 750 000 | 750 000 | ||
80 | Utbytte | 750 000 | 750 000 | ||
5652 | Innskuddskapital i Statskog SF | 8 500 000 | 8 500 000 | ||
80 | Utbytte | 8 500 000 | 8 500 000 | ||
5656 | Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning (jf. kap. 950 og 3950) | 9 176 500 000 | 9 176 500 000 | ||
80 | Utbytte | 9 176 500 000 | 9 176 500 000 | ||
5680 | Innskuddskapital i Statnett SF | 85 000 000 | 85 000 000 | ||
80 | Utbytte | 85 000 000 | 85 000 000 | ||
5685 | Aksjer i Statoil ASA | 8 139 000 000 | 8 139 000 000 | ||
80 | Utbytte | 8 139 000 000 | 8 139 000 000 | ||
5692 | Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank | 82 100 000 | 82 100 000 | ||
80 | Utbytte | 82 100 000 | 82 100 000 | ||
Sum inntekter rammeområde 24 | 18 265 152 000 | 18 265 152 000 | |||
Netto rammeområde 24 | -18 265 152 000 | -18 265 152 000 |
Statens samlede inntekter fra utbytte er budsjettert til 17,9 mrd. kroner for 2006. Dette er en reduksjon i forhold til anslag på regnskap for 2005 på 419,1 mill. kroner. Reduksjonen knytter seg i hovedsak til Posten Norge AS og Statnett SF.
For de børsnoterte selskapene er utbetalt utbytte i 2005 videreført i 2006, justert for eventuelle endringer i statens eierandeler. For Norsk Hydro ASA er imidlertid ikke det ekstraordinære utbyttet som ble utbetalt i 2005, forutsatt videreført i 2006. Det samlede utbyttet fra selskaper under Nærings- og handelsdepartementets forvaltning øker likevel noe. Dette skyldes i hovedsak at det budsjetteres med et høyere utbytte fra Statkraft SF. Det vises for øvrig til nærmere omtale i de enkelte departementers fagproposisjoner.
Komiteen viser til merknader i punktene nedenfor når det gjelder de enkelte kapitler og poster.
Det foreslås en sats på garantiprovisjonen på 0,1 pst., jf. utkast til romertallsvedtak VIII i Gul bok under Kommunal- og regionaldepartementet. Provisjonsinntekten er anslått til 7,3 mill. kroner i 2005.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Kommunal- og regionaldepartementet om garantisats, jf. forslag til vedtak under rammeområde 24. Komiteen slutter seg videre til Regjeringens forslag om en bevilgning på 7,3 mill. kroner under kap. 5316 post 70.
Samferdselsdepartementet foreslår at det i 2006 budsjetteres med et utbytte fra selskapet på 116 mill. kroner, som tilsvarer 75 pst. av prognostisert årsresultat for 2005. Endelig utbytte fastsettes av selskapets generalforsamling.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Samferdselsdepartementet om en bevilgning på 116 mill. kroner under kap. 5611 post 82 Utbytte.
I henhold til gjeldende utbyttepolitikk for Posten Norge AS skal det utbetales et utbytte på 30 pst. av selskapets overskudd etter skatt, under forutsetning av at aksjelovens kriterier for utbetaling av utbytte for øvrig er oppfylt. Det er budsjettert med 216 mill. kroner i utbytte. Endelig utbytte vil bli fastsatt av selskapets generalforsamling. Posten arbeider med å innføre en tjenestepensjonsordning utenfor Statens Pensjonskasse. Dette vil kunne medføre behov for regnskapsmessige engangsoperasjoner i selskapets balanse, som vil påvirke selskapets frie egenkapital og derved grunnlaget for å utbetale utbytte i 2006. Posten er også i ferd med å implementere ny regnskapsstandard i selskapsregnskapet. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til ev. virkninger på utbyttet når saken er nærmere avklart.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Samferdselsdepartementet om en bevilgning på 216 mill. kroner under kap. 5618 post 80 Utbytte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til St.prp. nr. 1 (2001-2002) der man uttalte at utbyttet burde begrense oppad til 75 pst. av overskuddet etter skatt. Disse medlemmer viser til at Stortinget sluttet seg til dette uten bemerkninger. Disse medlemmer ønsker å følge denne utbyttepolitikken for å gi selskap under statlig eierskap mulighet til å sette av midler til fremtidige investeringer. Disse medlemmer legger resultat etter skatt i siste offentliggjorte delårsregnskaper til grunn for beregningen. Der særskilte forhold etter disse medlemmers syn taler for det er en lavere utbytteandel er dette hensyntatt.
Disse medlemmer foreslår å bevilge 165 mill. kroner på kap. 5618 post 80.
I St.meld. nr. 36/Innst. S. nr. 262 (2003-2004) Om virksomheten til Avinor AS, er det redegjort for Regjeringens utbyttepolitikk. Utgangspunktet er at utbytte fra Avinor beregnes som statens innlånsrente multiplisert med egenkapitalen, begrenset oppad til 40 pst. av overskuddet etter skatt. Basert på foreløpig resultatanslag for 2005, foreslår Regjeringen et utbytte på 40 mill. kroner. Endelig utbytte i Avinor AS fastsettes av selskapets generalforsamling.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Samferdselsdepartementet om en bevilgning på 40 mill. kroner under kap. 5622 post 80 Utbytte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til St.prp. nr. 1 (2001-2002) der man uttalte at utbyttet burde begrense oppad til 75 pst. av overskuddet etter skatt. Disse medlemmer viser til at Stortinget sluttet seg til dette uten bemerkninger. Disse medlemmer ønsker å følge denne utbyttepolitikken for å gi selskap under statlig eierskap mulighet til å sette av midler til fremtidige investeringer. Disse medlemmer legger resultat etter skatt i siste offentliggjorte delårsregnskaper til grunn for beregningen. Der særskilte forhold etter disse medlemmers syn taler for lavere utbytteandel er dette hensyn tatt.
Disse medlemmer foreslår å bevilge 168 mill. kroner på kap. 5622 post 80.
Ved utskillelse av Jernbaneverkets produksjonsvirksomhet, ble BaneService AS etablert som eget selskap fra 1. januar 2005. Selskapet ble i forbindelse med etableringen gitt et statslån på 38,3 mill. kroner. Lånet er gitt på kommersielle vilkår og har en varighet på tre år. Lånet er gitt til rentevilkår på NIBOR med et tillegg av 1,5 prosentpoeng. Selskapet velger selv renteperiode for lånet, fra 1 mnd til 12 mnd. I 2006 budsjetteres det med 1,4 mill. kroner i renter på lånet.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Samferdselsdepartementet om en bevilgning på 1,4 mill. kroner under kap. 5623 post 80 Renter.
Det er lagt opp til at Innovasjon Norge skal kunne foreta innlån fra statskassen til valgfri løpetid og en rentesats som tilsvarer renten på statspapirer med tilsvarende løpetid for å finansiere sine utlån. Rentene er knyttet til lavrisikolåneordningen, risikolåneordningen og distriktsrettet låneordning. Til sammen foreslås en bevilgning på 355 mill. kroner. Bevilgningsanslaget er usikkert, og Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med revidert budsjett våren 2006 eller ved endring av budsjettet høsten 2006.
Netto rentemargin for regnskapsåret 2005 foreslås budsjettert med 2 mill. kroner med tilbakeføring i statsbudsjettet for 2006. Dette er et anslag, og Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med Revidert budsjett for 2006.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Nærings- og handelsdepartementet om en bevilgning på 355 mill. kroner under kap. 5625 post 80 og 2 mill. kroner under kap. 5625 post 81.
Det er besluttet en utbyttepolitikk for selskapet hvor utbyttet fastsettes til 80 pst. av årsoverskuddet. Endelig vedtak om utbytte for 2005 blir truffet på ordinær generalforsamling i 2006. Basert på forventet utvikling i forbindelse med regnskapstallene for Norsk Eiendomsinformasjon as for 2005 og departementets utbyttepolitikk foreslås statens utbytte i 2006 til 6,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Justis- og politidepartementet om bevilgning på 6,8 mill. kroner under kap. 5630 post 80 Utbytte.
Det foreslås at statens andel av overskuddet som tas som inntekt under denne posten i 2006, ved eget vedtak, fastsettes til 40 pst. av resultatet i 2005, før ekstraordinære poster og etter vinmonopolavgift, jf. romertallsvedtak V under Arbeids- og Sosialdepartementet i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Gul Bok. Statens andel av overskuddet i AS Vinmonopolet er på bakgrunn av budsjettert resultat i 2005 og en andel av overskuddet på 40 pst., anslått til 28,8 mill. kroner. Forslaget til statens andel i overskuddet for 2005 bygger på vurderinger av selskapets framtidige kapitalbehov, blant annet i forbindelse med utvidelse av butikknettet, og ønsket kapitalstruktur.
AS Vinmonopolets aksjekapital utgjør 50 000 kroner. Utbyttet er i vinmonopolloven fastsatt til 5 pst. av aksjekapitalen og utgjør 2 500 kroner. Regjeringen foreslår en bevilgning på 2 000 kroner under kap. 5631 post 81.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) om overskuddsandel jf. forslag til vedtak om statens overskuddsandel i A/S Vinmonopolet under rammeområde 24. Komiteen slutter seg videre til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Arbeids- og sosialdepartementet om en bevilgning på 28,8 mill. kroner under kap. 5631 post 80 og til Regjeringens forslag om en bevilgning på 2 000 kroner under kap. 5631 post 81.
Det er ikke budsjettert med utbytte fra Graminor AS (tidligere Norsk Kornforedling AS), Staur Gård AS eller Kimen Såvarelaboratoriet AS. Det foreslås et utbytte på 750 000 kroner fra Veterinærmedisinsk Oppdragssenter AS (VESO) for 2006.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Landbruks- og matdepartementet om en bevilgning på 750 000 kroner under kap. 5651 post 80 Utbytte.
Det foreslås utbytte på 8,5 mill. kroner fra selskapet i 2005.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Landbruks- og matdepartementet om en bevilgning på 8,5 mill. kroner under kap. 5652 post 80 Utbytte.
Det budsjetteres med 9 176,5 mill. kroner i utbytte i 2006 fra statens aksjer i selskaper under NHDs forvaltning. Beløpet omfatter forventet aksjeutbytte for regnskapsåret 2005 fra selskapene Statkraft SF, Norsk Hydro ASA, DnB NOR ASA, Telenor ASA, Kongsberg Gruppen ASA, Yara International ASA, Cermaq ASA, Argentum Fondsinvesteringer AS, Entra Eiendom AS, Eksportfinans ASA, Nammo AS, Store Norske Spitsbergen Kulkompani A/S, Mesta AS og GIEK Kredittforsikring AS. Regjeringen har ikke beregnet egne anslag på utbytte i 2006 for børsnoterte selskaper, men har teknisk videreført utbetalt utbytte pr. aksje i 2005. For Norsk Hydro ASA er det korrigert for det ekstraordinære utbyttet som ble utbetalt i 2005. For Argentum Fondsinvesteringer AS, Entra Eiendom AS og Store Norske Spitsbergen Kulkompani A/S er det budsjettert med utbytte på henholdsvis 35, 120 og 7 mill. kroner. For Statkraft SF foreslås det et utbytte på 4 720 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Nærings- og handelsdepartementet om en bevilgning på 9 176,5 mill. kroner under kap. 5656 post 80 Utbytte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til St.prp. nr. 1 (2001-2002) der man uttalte at utbyttet burde begrense oppad til 75 pst. av overskuddet etter skatt. Disse medlemmer viser til at Stortinget sluttet seg til dette uten bemerkninger. Disse medlemmer ønsker å følge denne utbyttepolitikken for å gi selskap under statlig eierskap mulighet til å sette av midler til fremtidige investeringer. Disse medlemmer legger resultat etter skatt i siste offentliggjorte delårsregnskaper til grunn for beregningen. Der særskilte forhold etter disse medlemmers syn taler for det er en lavere utbytteandel er dette hensyntatt. Vedrørende Statkraft SF viser disse medlemmer særlig til styrets advarsel om at utbyttet de siste årene har vært for høyt, og at styret i kvartalsrapporten for tredje kvartal, presentert 10. november skriver:
"Det foreslåtte utbyttet [for 2005] er således meget høyt i forhold til den løpende inntjeningen, og vil svekke konsernets evne til å realisere miljøvennlige investeringer og til å nå langsiktige mål."
Disse medlemmer mener dette fremstår som underlig i forhold til den nye regjeringens ønske om å bli oppfattet med en miljøvennlig profil.
Disse medlemmer foreslår en bevilgning på 8,3775 mrd. kroner under kap. 5656 post 80.
For regnskapsåret 2005 foreslår Regjeringen også et utbytte på 50 pst. av konsernets resultat etter skatt. Det utgjør 85 mill. kroner basert på siste resultatanslag. Endelig vedtak om utbytte fastsettes i foretaksmøte våren 2006 basert på faktisk resultat for 2005.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Olje- og energidepartementet om en bevilgning på 85 mill. kroner under kap. 5680 post 80.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Statnett SF har store forestående investeringer, og vurderer at behovet for innskuddskapital tilsier et innskudd på 2 mrd. kroner. På denne bakgrunn vil disse medlemmer foreslå en bevilgning på 2 mrd. kroner på nytt kap. 2491, ny post 90, i forbindelse med komiteens behandling av statsbudsjettets 90-poster i Budsjett-innst. S. nr. 6 (2005-2006).
Staten eier nå 70,9 pst. av aksjene i Statoil ASA. Da det ikke foreligger offentlig informasjon med foreløpig prognose for årsresultatet for 2005, har ikke Olje- og energidepartementet beregnet anslag for utbytte for regnskapsåret 2005 til utbetaling i 2006. I budsjettet for 2006 legges det til grunn det beløp som ble utbetalt i utbytte i 2005 for regnskapsåret 2004. For 2004 ble det utbetalt et utbytte på kr 5,30 pr. aksje (hvorav kr 2,10 var ekstraordinært), tilsvarende en total utbetaling på 11 481 mill. kroner. Justert for statens antall aksjer i selskapet tilsvarer dette en utbytteutbetaling i 2006 for 2005 på 8 139 mill. kroner. Staten eier 1 535 712 598 aksjer i Statoil ASA. Det understrekes at budsjettert utbytte i 2006 er en teknisk fremskriving av utbyttet som ble utbetalt i 2005. Vedtak om utbytte for regnskapsåret 2005 fattes på selskapets generalforsamling våren 2006. Styrets forslag til utbytte vil fremlegges i forbindelse med selskapets årsrapportering for 2005. Statens andel av styrets forslag til utbytte vil bli presentert i Revidert nasjonalbudsjett for 2006.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Olje- og energidepartementet om en bevilgning på 8 139 mill. kroner under kap. 5685 post 80 Utbytte.
Den nordiske investeringsbank utbetaler utbytte i forhold til innskutt kapital. Utbyttets størrelse vedtas av bankens styre på grunnlag av regnskapsmessige resultater av virksomheten foregående år. Basert på NIBs regnskap for 2004 ble det i 2005 vedtatt et utbytte til den norske stat på 10,5 mill. euro. Basert på samme utbytte for 2005 og eurokurs pr. september 2005, foreslås det bevilget 82,1 mill. kroner i 2006.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Finansdepartementet om en bevilgning på 82,1 mill. kroner under kap. 5692 post 80 Utbytte.
Tabellen viser bevilgningsforslagene til Regjeringen og de ulike fraksjonene under rammeområde 24. Tallene angitt i parentesene er endringer i forhold til forslaget fra regjeringen Stoltenberg II.
Tabell 8.2
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tl. nr. 1 | A, SV, Sp | H, KrF og V | FrP |
Inntekter (i hele tusen kroner) | ||||||
5316 | Kommunalbanken AS | 7 300 | 7 300 (0) | 7 300 (0) | 7 300 (0) | |
70 | Garantiprovisjon | 7 300 | 7 300 (0) | 7 300 (0) | 7 300 (0) | |
5611 | Aksjer i NSB AS | 116 000 | 116 000 (0) | 116 000 (0) | 116 000 (0) | |
82 | Utbytte | 116 000 | 116 000 (0) | 116 000 (0) | 116 000 (0) | |
5618 | Aksjer i Posten Norge AS | 216 000 | 216 000 (0) | 216 000 (0) | 165 000 (-51 000) | |
80 | Utbytte | 216 000 | 216 000 (0) | 216 000 (0) | 165 000 (-51 000) | |
5622 | Aksjer i Avinor AS | 40 000 | 40 000 (0) | 40 000 (0) | 168 000 (+128 000) | |
80 | Utbytte | 40 000 | 40 000 (0) | 40 000 (0) | 168 000 (+128 000) | |
5623 | Aksjer i BaneService AS | 1 400 | 1 400 (0) | 1 400 (0) | 1 400 (0) | |
80 | Renter | 1 400 | 1 400 (0) | 1 400 (0) | 1 400 (0) | |
5625 | Renter og utbytte fra Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5325) | 357 000 | 357 000 (0) | 357 000 (0) | 357 000 (0) | |
80 | Renter på lån fra statskassen | 355 000 | 355 000 (0) | 355 000 (0) | 355 000 (0) | |
81 | Rentemargin, risikolåneordningen | 2 000 | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | |
5630 | Aksjer i Norsk Eiendomsinformasjon as | 6 800 | 6 800 (0) | 6 800 (0) | 6 800 (0) | |
80 | Utbytte | 6 800 | 6 800 (0) | 6 800 (0) | 6 800 (0) | |
5631 | Aksjer i A/S Vinmonopolet | 28 802 | 28 802 (0) | 28 802 (0) | 28 802 (0) | |
80 | Statens overskuddsandel | 28 800 | 28 800 (0) | 28 800 (0) | 28 800 (0) | |
81 | Utbytte | 2 | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | |
5651 | Aksjer i selskaper under Landbruks- og matdepartementet | 750 | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | |
80 | Utbytte | 750 | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | |
5652 | Innskuddskapital i Statskog SF | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | |
80 | Utbytte | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | |
5656 | Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning (jf. kap. 950 og 3950) | 9 176 500 | 9 176 500 (0) | 9 176 500 (0) | 8 377 500 (-799 000) | |
80 | Utbytte | 9 176 500 | 9 176 500 (0) | 9 176 500 (0) | 8 377 500 (-799 000) | |
5680 | Innskuddskapital i Statnett SF | 85 000 | 85 000 (0) | 85 000 (0) | 85 000 (0) | |
80 | Utbytte | 85 000 | 85 000 (0) | 85 000 (0) | 85 000 (0) | |
5685 | Aksjer i Statoil ASA | 8 139 000 | 8 139 000 (0) | 8 139 000 (0) | 8 139 000 (0) | |
80 | Utbytte | 8 139 000 | 8 139 000 (0) | 8 139 000 (0) | 8 139 000 (0) | |
5692 | Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank | 82 100 | 82 100 (0) | 82 100 (0) | 82 100 (0) | |
80 | Utbytte | 82 100 | 82 100 (0) | 82 100 (0) | 82 100 (0) | |
Sum utgifter | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | ||
Sum inntekter | 18 265 152 | 18 265 152 (0) | 18 265 152 (0) | 17 543 152 (-722 000) | ||
Sum netto | -18 265 152 | -18 265 152 (0) | -18 265 152 (0) | -17 543 152 (+722 000) |
Komiteen viser til at i samsvar med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2005-2006), tas opp til votering ved behandling av nærværende budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at Regjeringens forslag har tilslutning fra et flertall av medlemmene i finanskomiteen. Dette forslaget er ført opp under kapittel 15 Komiteens tilråding. De øvrige forslagene er ført opp under kapittel 13.