7. Rammeområde 19 - rammetilskudd mv. til kommunesektoren
- 7.1 Rammetilskudd til kommuner (kap. 571), Rammetilskudd til fylkeskommuner (kap. 572)
- 7.2 Oversikt over forslag til bevilgninger
I tabellen nedenfor fremgår regjeringen Bondevik IIs og regjeringen Stoltenberg IIs forslag til bevilgninger på kapittel og post under rammeområde 19 (90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammeområdet).
Tabell 7.1 Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 19
Kap | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 | St.prp. nr. 1 med Tl. nr. 1 | |
Utgifter i hele kroner | |||||
Kommunal- og regionaldepartementet | |||||
571 | Rammetilskudd til kommuner (jf. kap. 3571) | 37 445 715 000 | 40 696 634 000 | ||
21 | Kunnskapsutvikling og drift av inntektssystemet | 6 200 000 | 7 119 000 | ||
60 | Innbyggertilskudd | 27 930 071 000 | 30 955 000 000 | ||
62 | Nord-Norge-tilskudd | 1 178 333 000 | 1 178 333 000 | ||
63 | Regionaltilskudd | 555 775 000 | 780 846 000 | ||
64 | Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 572 post 64 | 2 734 000 000 | 2 734 000 000 | ||
69 | Kommunal selskapsskatt, kan nyttes under post 60 | 5 041 336 000 | 5 041 336 000 | ||
572 | Rammetilskudd til fylkeskommuner (jf. kap. 3572) | 12 188 177 000 | 13 175 677 000 | ||
60 | Innbyggertilskudd | 10 150 994 000 | 11 138 494 000 | ||
62 | Nord-Norge-tilskudd | 444 907 000 | 444 907 000 | ||
64 | Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 571 post 64 | 1 139 000 000 | 1 139 000 000 | ||
65 | Tilskudd til barnevern/hovedstadstilskudd | 453 276 000 | 453 276 000 | ||
Sum utgifter rammeområde 19 | 49 633 892 000 | 53 872 311 000 | |||
Netto rammeområde 19 | 49 633 892 000 | 53 872 311 000 |
Regjeringen Bondevik II legger opp til en reell vekst i kommunesektorens samlede inntekter på 2,9 mrd. kroner i 2006, eller drøyt 1 1/4 pst. Veksten er regnet fra det inntektsnivået i 2005 som ble lagt til grunn i Revidert nasjonalbudsjett for 2005.
Av veksten i de samlede inntektene er 1,9 mrd. kroner frie inntekter, fordelt med 1 350 mill. kroner på kommunene og 550 mill. kroner på fylkeskommunene. Innenfor veksten i frie inntekter til kommunene er 400 mill. kroner kompensasjon for merutgifter til utskifting av læremidler i forbindelse med reformen i grunnopplæringen (Kunnskapsløftet).
Øremerkede tilskudd til barnehager øker reelt med om lag 1,1 mrd. kroner og til psykiatri med 400 mill. kroner. I tråd med forutsetningene reduseres de øremerkede tilskuddene til sykehjemsplasser og omsorgsboliger reelt med om lag 1,1 mrd. kroner i 2006.
Når det gjelder omtale av det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2006 og de enkelte poster under kap. 571 og 572 vises det til omtale under programkategori 13.70 i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Kommunal- og regionaldepartementet.
Posten økes med 919 000 mill. kroner i forhold til regjeringen Bondevik IIs forslag.
Posten økes med 3 024,929 mill. kroner. Det vises til omtalen av det økonomiske opplegget for kommunesektoren i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006). Av økningen i kommunenes frie inntekter i denne proposisjonen på 3 180 mill. kroner kommer om lag 2 955 mill. kroner som økt innbyggertilskudd. Midlene fordeles etter kostnadsnøkkelen i inntektssystemet. Nedjusteringen av den kommunale skattøren med 0,3 prosentpoeng innebærer isolert sett en reduksjon i kommunenes skatteinntekter, jf. den generelle omtalen av det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2006 i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006). Denne reduksjonen oppveies i hovedsak av økningen i kommunenes skatteinntekter som følger av skatteopplegget for 2006, og dels ved at rammetilskuddet økes med 70 mill. kroner. Økningen i rammetilskuddet fordeles med likt kronebeløp pr. innbygger.
Posten økes med 225,071 mill. kroner. Regionaltilskuddet (full sats) økes med likt kronebeløp pr. tilskuddsberettiget kommune (1,563 mill. kroner pr. kommune). Satsene pr. kommune for 2006 blir:
– Kommuner i prioriteringsområde A (Finnmark og Nord-Troms): 9,633 mill. kroner.
– Øvrige kommuner: 4,911 mill. kroner
Tilskuddsberettigede kommuner med innbyggertall mellom 3000 og 3200 innbyggere får tilskudd på mellom 80 og 20 pst. av full sats, avhengig av innbyggertallet.
Posten økes med 987,5 mill. kroner. Det vises til omtalen av det økonomiske opplegget for kommunesektoren i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006). Det foreslås en økning i fylkeskommunenes frie inntekter på 657,5 mill. kroner kommer som økt innbyggertilskudd. Av dette er 37,5 mill. kroner knyttet til styrking av det fylkeskommunale tannhelsetilbudet til rusmiddelmisbrukere. Midlene fordeles etter kostnadsnøkkelen i inntektssystemet. Det vises til nærmere omtale under Helse- og omsorgsdepartementet i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006). Nedjusteringen av den fylkeskommunale skattøren med 0,1 prosentpoeng innebærer isolert sett en reduksjon i fylkeskommunenes skatteinntekter, jf. den generelle omtalen av det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2006. Denne reduksjonen oppveies dels av økningen i fylkeskommunenes skatteinntekter som følger av skatteopplegget for 2006, dels ved at rammetilskuddet økes med 330 mill. kroner. Økningen i rammetilskuddet fordeles med likt kronebeløp pr. innbygger.
Komiteen viser til sine merknader i Budsjett-innst. S. I (2005-2006) punkt 2.3 og oversikt over bevilgningsforslag i punkt 7.2 nedenfor. Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Kommunal- og regionaldepartementet med de endringer som fremgår av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) til omdisponeringsfullmakt i forbindelse med forsøk med oppgavedifferensiering, jf. forslag til vedtak under rammeområde 19.
Komiteen viser til Budsjett-innst. S. nr. 6 (2005-2006) (finanskomiteens faginnstilling) for behandlingen av forslaget i Gul bok under Kommunal- og regionaldepartementet om forskudd på rammetilskudd.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning på kap. 571 og 572.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine merknader i Budsjett-innst. S. I (2005-2006) om bevilgninger til kommunene. Disse medlemmer øker bevilgningen i frie inntekter til kommunene med 236 mill. kroner og 63,8 mill. kroner til fylkeskommunene, utover regjeringen Bondevik IIs forslag til budsjett for 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader i Budsjett-innst. S. I (2005-2006) og til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett der man foreslår at ramme 19 settes til kr 53 872 311 000, som er det samme som Regjeringen.
Disse medlemmer viser til at man i vårt alternative budsjettforslag finner begrunnelse for Fremskrittspartiets prioriteringer og prinsipielle bevilgningsforslag.
Komiteen viser til at det nedenfor er gitt en oversikt over de ulike fraksjonenes forslag til bevilgninger under kap. 571 og 572.
Tallene angitt i parentesene er endringer i forhold til forslaget fra regjeringen Stoltenberg II.
Tabell 7.2
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tl. nr. 1 | A, SV, Sp | H, KrF og V | FrP |
Utgifter (i hele tusen kroner) | ||||||
571 | Rammetilskudd til kommuner (jf. kap. 3571) | 40 696 634 | 40 696 634 (0) | 37 681 965 (-3 014 669) | 41 468 463 (+771 829) | |
21 | Kunnskapsutvikling og drift av inntektssystemet | 7 119 | 7 119 (0) | 6 200 (-919) | 7 119 (0) | |
60 | Innbyggertilskudd | 30 955 000 | 30 955 000 (0) | 28 166 321 (-2 788 679) | 29 351 900 (-1 603 100) | |
62 | Nord-Norge-tilskudd | 1 178 333 | 1 178 333 (0) | 1 178 333 (0) | 1 178 333 (0) | |
63 | Regionaltilskudd | 780 846 | 780 846 (0) | 555 775 (-225 071) | 555 775 (-225 071) | |
64 | Skjønnstilskudd | 2 734 000 | 2 734 000 (0) | 2 734 000 (0) | 2 734 000 (0) | |
69 | Kommunal selskapsskatt | 5 041 336 | 5 041 336 (0) | 5 041 336 (0) | 5 041 336 (0) | |
70 | Styrking av eldreomsorgen, (øremerket) (NY POST) | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 2 000 000 (+2 000 000) | |
71 | Styrking av grunnopplæringen (øremerket) (NY POST) | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 600 000 (+600 000) | |
572 | Rammetilskudd til fylkeskommuner (jf. kap. 3572) | 13 175 677 | 13 175 677 (0) | 12 251 927 (-923 750) | 12 403 848 (-771 829) | |
60 | Innbyggertilskudd | 11 138 494 | 11 138 494 (0) | 10 214 744 (-923 750) | 10 166 665 (-971 829) | |
62 | Nord-Norge-tilskudd | 444 907 | 444 907 (0) | 444 907 (0) | 444 907 (0) | |
64 | Skjønnstilskudd | 1 139 000 | 1 139 000 (0) | 1 139 000 (0) | 1 139 000 (0) | |
71 | Styrking av grunnopplæringen (øremerket) (NY POST) | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 200 000 (+200 000) | |
65 | Tilskudd til barnevern/hovedstadstilskudd | 453 276 | 453 276 (0) | 453 276 (0) | 453 276 (0) | |
Sum utgifter | 53 872 311 | 53 872 311 (0) | 49 933 892 (-3 938 419) | 53 872 311 (0) | ||
Sum inntekter | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | ||
Sum netto | 53 872 311 | 53 872 311 (0) | 49 933 892 (-3 938 419) | 53 872 311 (0) |
Komiteen viser til at i samsvar med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2005-2006), tas opp til votering ved behandling av nærværende budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at Regjeringens forslag har tilslutning fra et flertall av medlemmene i finanskomiteen. Dette forslaget er ført opp under kapittel 15 Komiteens tilråding. De øvrige forslagene er ført opp under kapittel 10.