8. Andre merknader sett fram under behandlinga i komiteen
- 8.1 Biloppstillingsplasser
- 8.2 Media- og kommunikasjonsmuseum på Vestbanen, Oslo
- 8.3 Drosjenæringen
- 8.4 Gassferjer
- 8.5 Refusjon frå fylkeskommunar
- 8.6 Grøn Stat
Komiteen peker på de varierende forholdene lastebilnæringen har når det gjelder hvileplasser og fasiliteter til vanlig hygiene langs vegene.
Komiteen viser til at Regjeringen skal foreta en gjennomgang med sikte med sikte på forbedringer når det gjelder slike raste- og oppstillingsplasser. Komiteen mener at det kan være aktuelt med både offentlige og private tilbud.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet ber Regjeringen ta et initiativ for å bedre forholdene. Disse medlemmer ber Regjeringen arbeide etter en modell for biloppstillingsplasser der krav om et avgrenset, sikkerhetsmessig forsvarlig område med belysning er ivaretatt. Plassene må ha gode sanitære forhold som gjør det mulig å bruke plassene til døgnhvile for sjåførene samt mulighet for å sette fra seg last under varedistribusjon i by. Disse medlemmer vil peke på at det er viktig at biloppstillingsplassene ligger langs hovedferdselsårene og i umiddelbar nærhet av byene hvor varene skal distribueres.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet merker seg at prosjekt Media- og kommunikasjonsmuseum på Vestbanen, Oslo, ikke er omtalt i Regjeringens forslag til budsjett for 2005.
Disse medlemmer vil peke på senterets betydning for identitet og profil for Norge som teknologinasjon. Norge har hatt en rolle i utviklingen av kommunikasjonsteknologi, blant annet GSM, og kan spille en rolle også i fremtiden som utvikler av løsningen og innholdstjenester. Disse medlemmer er bekymret for prosjektets fremtid nå når Regjeringen i forbindelse med budsjettforslaget ikke har kommet med avklarende signaler i forhold til prosjektets fremtidige finansiering av etablering og drift.
Disse medlemmer ber om at departementet sikrer en nødvendig koordinering med Kultur- og kirkedepartementet samt Moderniseringsdepartementet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti ber departementet sikre at arbeidet med prosjektet videreføres, samt kommer tilbake til Stortinget med en plan for finansiering av årlig husleietilskudd.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet går imot Regjeringens intensjon om å liberalisere drosjenæringen ytterligere. Disse med-lemmer viser til at det allerede er stor konkurranse innen næringen, og at arbeidsforholdene allerede for mange er krevende. Det blir hevdet at mange må arbeide doble skift for å oppnå en lønn å leve av.
Disse medlemmer er bekymret for utviklingen når det gjelder arbeidsforholdene i næringen. En full liberalisering etter Regjeringens forslag vil etter disse medlemmers mening ventelig føre til enda dårligere arbeidsvilkår for flere, og konsekvensene kan bli redusert trygghet og trafikksikkerhet. Disse medlemmer mener en behovsprøving av drosjeløyver kan bidra til å bekjempe dette, og viser til at det i Oslo og Stavanger er det alt ei overetablering av løyver. Disse medlemmer mener en innstramming i lovverket må til for å snu denne utviklingen.
Disse medlemmer ønsker en politikk som gir næringen forutsigbarhet, legger til rette for seriøse aktører, kvalifiserte sjåfører og likeverdige rammevilkår.
Disse medlemmer stiller seg derfor negative til Regjeringens intensjon om å liberalisere næringen ytterligere, slik det er redegjort for i proposisjonen. Disse medlemmer ber Regjeringen utrede tilslutningsplikt til sentraler, kjøreplikt, priskontroll, kvalifikasjonskrav og distriktsinndeling i tilknytning til lovproposisjonen.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Høgre, Framstegspartiet og Kristelig Folkeparti, ser positivt på at Regjeringa no har opna for bygging av fem nye gassferjer. Fleirtalet er også tilfreds med at Regjeringa har lagt til rette for at det kan nyttast Fou-midlar i samband med utvikling og bygging av desse ferjene i Noreg.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merket seg at departementet frarår en ordning med ulike konsesjonsperioder avhengig av driftsform for riksvegsferjer. Disse medlemmer ser på dette som et virkemiddel for å stimulere til bygging og bruk av miljøvennlige gassferjer. Disse medlemmer viser ellers til at i tidligere saker har partia gått inn for at gassferjer bør organiseres som forsknings- og utviklingskontrakter slik at disse kan utvikles og bygges i Norge.
Dette vil gi arbeidsplasser i Norge på kort sikt, og det vil føre til kompetanseoppbygging og på lengre sikt legge til rette for produksjon av gassferjer både til bruk i Norge og til videre eksport. Disse medlemmer ber Regjeringen revurdere sitt syn og legge til rette for økt konsesjonslengde for gassferjer og bruk av FoU- kontrakter ved bygging og utvikling av riksvegferjer.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merket seg at Statens vegvesen har stilt krav overfor 12 fylkeskommuner om tilbakebetaling av 40 mill. kroner. Dette skal gjelde underskudd på arbeid utført for fylkeskommunene i 2002. Disse medlemmer er kjent med at enkelte fylkeskommuner har bestridd kravets legitimitet. Disse medlemmer forutsetter at det blir ordnet opp i dette, og at kravet kun kan fremmes dersom det er avtalemessig og juridisk grunnlag for det.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstrepartiog Senterpartiet er tilfredse med at Jernbaneverket har praktisert opplegget for Grønn stat siden 1998, og således var en del av pilotprosjektet. Disse medlemmer er også positive til at Samferdselsdepartementet og de øvrige samferdselsetatene nå også er med i prosjektet. Disse medlemmer er innforstått med at ordningen innebærer å gjøre energibruk, transport, innkjøp og avfallshåndtering i egen virksomhet mer miljøvennlig. Disse medlemmer ønsker også at teknologikonkurranser for å fremme utvikling av ny og miljøvennlig teknologi integreres som en del av ordningen Grønn stat.