6. Gjennomføringen av inneværende års budsjett
Anslag på regnskap til utgiftsbevilgninger i statsbudsjettet for 2004 utgjør 955,4 mrd. kroner, medregnet lånetransaksjoner og overføringer til Statens petroleumsfond. Dette er en økning på 82,4 mrd. kroner i forhold til det budsjettet som Stortinget vedtok i fjor høst. Hovedårsaken til økningen er økt anslag på overføringer til Statens petroleumsfond.
Siden statsbudsjettet 2004 ble saldert av Stortinget i fjor høst anslås utgiftene å øke med 1,7 mrd. kroner, utenom utgifter til petroleumsvirksomheten, lånetransaksjoner og overføring til Statens petroleumsfond. Vedtak i Stortinget 1. halvår 2004 innebar en utgiftsøkning på 2,9 mrd. kroner, mens anslaget for renteutgifter er redusert med 1,3 mrd. kroner siden saldert budsjett.
I saldert budsjett var det avsatt 6,4 mrd. kroner under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Avsetningen ble redusert med 0,9 mrd. kroner i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2004. I anslag på regnskap er det lagt til grunn at bevilgningene til lønnsoppgjør og trygdeoppgjør mv. dekkes ved reduksjon av kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Lønnsoppgjøret i staten og trygdeoppgjøret mv. er nå gjennomført, og de bevilgningsmessige konsekvensene er fordelt på kapitler og poster. De økte bevilgningene til lønnsoppgjør og trygdeoppgjør mv. utgjør samlet 4,8 mrd. kroner. Dette forklarer også at nivået på driftsutgiftene er redusert i forhold til saldert budsjett, ettersom kap. 2309 i sin helhet er bevilget som driftsutgifter, mens konsekvensene av trygdeoppgjøret utbetales på overføringsposter.
Bevilgningen til tilfeldige utgifter skal også dekke uforutsette utgifter til tilleggsbevilgninger 2. halvår og overskridelsestillatelser som Finansdepartementet har fullmakt til å gi. Det bør normalt stå igjen om lag 50 mill. kroner på kapitlet etter ny saldering av budsjettet. Beløpet skal være tilstrekkelig til å dekke gitte overskridelsesfullmakter og beløp som regnskapsføres direkte på posten. Regjeringen vil fremme forslag om nedsettelse av kap. 2309 i forbindelse med ny saldering av statsbudsjettet 2004 senere i høst.
Anslaget for utlån, aksjetegning mv. er økt med 19,0 mrd. kroner siden saldert budsjett. Det skyldes hovedsakelig posteringer knyttet til avvikling av Statens Banksikringsfond, som også har sitt motstykke på inntektssiden. Isolert sett øker også utlånene fra saldert budsjett som følge av styrking av Fondet for forskning og nyskaping og etableringen av nye fond til å fremme satsingen på gasskraftverk med CO2-håndtering og til kollektiv oppreisning til romanifolket/taterne. I tillegg har lånerammen til helseforetakene økt med knapt 0,8 mrd. kroner. Forventet nedbetaling av statsgjeld er økt med 4,6 mrd. kroner siden saldert budsjett.
De samlede inntektene på statsbudsjettet for 2004 anslås nå til 901,1 mrd. kroner medregnet lånetransaksjoner og overføringer fra Statens petroleumsfond. Dette er en økning på 86,4 mrd. kroner i forhold til det budsjettet som Stortinget vedtok i fjor høst. Økningen skyldes i stor grad økte inntekter fra petroleumsvirksomheten.
Inntekter utenom petroleumsinntekter, lånetransaksjoner og overføring fra Statens petroleumsfond anslås nå å bli 2,4 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett.
Anslagene for skatter og avgifter fra Fastlands-Norge er redusert med 1,1 mrd. kroner. De reviderte tallene for 2004 er basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter og avgifter hittil i år, samt nye anslag for bl.a. sysselsetting, etterspørsel, lønninger og priser. Direkte skatter og folketrygdeavgifter er redusert med 6,5 mrd. kroner. Merverdi- og investeringsavgiften er økt med 3,3 mrd. kroner, mens øvrige særavgifter og toll samlet sett er økt med 2,2 mrd. kroner.
Utenom skatter og avgifter fra Fastlands-Norge er anslaget for øvrige inntekter redusert med 1,3 mrd. kroner. Dette skyldes blant annet at anslaget under kap. 5309 Tilfeldige inntekter forventes å bli 0,6 mrd. kroner lavere enn saldert budsjett. Årsaken er at Vestbanetomten ikke kan selges som planlagt i 2004. Videre er anslaget for renteinntekter redusert med 2,3 mrd. kroner siden saldert budsjett. I motsatt retning trekker økte utbyttebetalinger på 0,4 mrd. kroner, særlig fra Telenor og Posten. I tillegg tilbakeføres det 0,3 mrd. kroner til statsbudsjettet fra tidligere verftsstøtteordning, mens inntektene fra rettsgebyr mv. har økt med knapt 0,3 mrd. kroner, dels som følge av økte gebyrsatser og dels som følge av nye anslag.
Tilbakebetalinger mv. av lån forventes nå å bli 71,9 mrd. kroner, som er 23,0 mrd. kroner høyere enn saldert budsjett. Foruten avviklingen av Statens Banksikringsfond, er hovedårsaken til de økte tilbakebetalingene salg av aksjer i Telenor ASA.
Folketrygdens inntekter og utgifter er inkludert i statsbudsjettet. Folketrygdens finansieringsbehov, som framkommer ved at folketrygdens inntekter bare delvis finansierer folketrygdens utgifter, dekkes ved et statstilskudd fastsatt gjennom et eget vedtak. Ved salderingen av statsbudsjettet for 2004 samtykket Stortinget i at det anslåtte finansieringsbehovet på 74,3 mrd. kroner ble dekket.
Tilleggsbevilgninger som er vedtatt hittil i år, øker utgiftene under folketrygden med 6,1 mrd. kroner. For 2. halvår legges det til grunn en netto reduksjon i bevilgningene på 0,1 mrd. kroner under folketrygden. Folketrygdens inntekter fra trygdeavgiften og arbeidsgiveravgiften anslås å bli 1,0 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Folketrygdens finansieringsbehov anslås derfor nå til 81,3 mrd. kroner. I nysalderingsproposisjonen vil det bli fremmet forslag til vedtak på folketrygdens finansieringsbehov i 2004 basert på anslagsendringer gjennom året.
Nettoinntektene fra petroleumsvirksomhet anslås nå å bli 62,1 mrd. kroner høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Statsbudsjettets netto kontantstrøm skal etter lov om Statens petroleumsfond i sin helhet overføres til fondet.
I henhold til retningslinjene for Petroleumsfondet, jf. St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 10 (1995-1996), skal det ved framleggelsen av Gul bok for det kommende år vurderes om det er nødvendig å fremme egen proposisjon med forslag til endringer i kap. 5800 Overføring fra fondet, eller om dette kan vente til nysalderingen. Kapittel 5800 skal økes hver gang det vedtas svekkelser av budsjettbalansen, f.eks. gjennom tilleggsbevilgninger som ikke dekkes av avsetningen for tilleggsbevilgninger under kap. 2309. Samlet overføring fra fondet er i saldert budsjett fastsatt til 67,8 mrd. kroner. Det oljekorrigerte underskuddet for 2004 anslås nå til 71,8 mrd. kroner, eller 4,0 mrd. kroner høyere enn bevilget beløp. Det er i anslag på regnskap for 2004 lagt til grunn at tilleggsbevilgninger på utgiftssiden som vil bli fremmet i 2. halvår, dekkes ved reduserte avsetninger for ymse utgifter. Det er imidlertid lagt til grunn at reduserte inntektsbevilgninger på 0,6 mrd. kroner ikke dekkes inn. Dette skyldes at bevilgningen på kap. 5309 Tilfeldige inntekter reduseres med 0,6 mrd. kroner.
Det er fortsatt usikkerhet knyttet til behovet for tilleggsbevilgninger i 2. halvår og dermed også anslaget for det oljekorrigerte underskuddet i 2004. Regjeringen vil derfor komme tilbake med oppdaterte anslag for, og eventuelt forslag om, endret overføring fra Petroleumsfondet til statskassen i nysalderingsproposisjonen for 2004.
Statsbudsjettet gjøres opp i balanse etter tilbakeføring fra Statens petroleumsfond. Statsbudsjettets finansieringsbehov vil derfor være knyttet til netto utlån og gjeldsavdrag på tidligere opptatte lån. I saldert budsjett 2004 ble brutto finansieringsbehov anslått til 58,3 mrd. kroner. Brutto finansieringsbehov anslås nå til 54,3 mrd. kroner. Det er i proposisjonen videre redegjort for statsregnskapet medregnet folketrygden for 1. halvår 2003. I proposisjonens kapittel 9 er det redegjort for utviklingstrekk på statsbudsjettets utgiftsside 1994-2003.
Komiteen tar dette til orientering.